Jeffe Skrevet 1. februar 2023 #21 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja de foregående 10 årene med reallønnsvekst og lav inflasjon? Du tror vi vil ha lik prisutvikling som det fremmover ? 😂😂 Nå er jo inflasjonen så lav og lønnsstigmingen så høy 😂😂 Hører du er jobber i finans, ettersom å spå fremtidige priser basert på historisk utvikling er jo råd nummer 1 innen prisestimering (sarkasme). Vent så skal jeg inflasjonsjustere denne trenden din 😂😂 Anonymkode: ba80d...1f8 Poenget i denne tråden er at Obos prisene økte med 7%. Skjønner at du ler og gråter av det hvis du fremdeles venter på bunnfiske i boligmarkedet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #22 Skrevet 1. februar 2023 Jeffe skrev (6 minutter siden): Boligeiere er nok i gjennomsnitt mer langsiktige enn 6mnd. Har du prøvd å se på 5-10 år? Jeg er fullstendig klar over at boligprisene har gått opp iløpet av de 10 siste årene i de fleste norske byene (bortsett fra Stavanger). Er prisanalysen din på morgendagens råolje å se om prisen gikk opp mellom 2010 og 2015? 😂 hahah, det er nesten godt gjort å være så dårlig i økonomi. Anonymkode: ba80d...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #23 Skrevet 1. februar 2023 Krakknissene på promperommet fornekter seg aldri på KG. De angrer vel fremdeles på at de ikke kjøpte på 90-tallet 😂 Anonymkode: 1986f...157 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #24 Skrevet 1. februar 2023 Jeffe skrev (1 time siden): Poenget i denne tråden er at Obos prisene økte med 7%. Skjønner at du ler og gråter av det hvis du fremdeles venter på bunnfiske i boligmarkedet. Neida, jeg ler bare av noen som tror prisene i Norge skal fortsette opp som det har gjort de 10 siste årene. Jeg har kjøpt bolig på billigsalg i oljebyen for 8 år siden, nettopp fordi jeg kan økonomi. Jeg er heldigvis ikke så dum at jeg kjøper i Oslo nå. Skjønner at du gråter over å sitte på en Oslo bolig nå Kommer til å pensjonere deg fattig Anonymkode: ba80d...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #25 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Neida, jeg ler bare av noen som tror prisene i Norge skal fortsette opp som det har gjort de 10 siste årene. Jeg har kjøpt bolig på billigsalg i oljebyen for 8 år siden, nettopp fordi jeg kan økonomi. Jeg er heldigvis ikke så dum at jeg kjøper i Oslo nå. Skjønner at du gråter over å sitte på en Oslo bolig nå Kommer til å pensjonere deg fattig Anonymkode: ba80d...1f8 Hva er det du babler om? Det er spådd størst boligprisvekst i Oslo. Bare i 2024 snakker ekspertene om tosifret boligprisvekst i hovedstaden vår. Det er bygd for få boliger i Oslo og boligprisene vil derfor ta av 🥂😁 Anonymkode: 73532...f1e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #26 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det du babler om? Det er spådd størst boligprisvekst i Oslo. Bare i 2024 snakker ekspertene om tosifret boligprisvekst i hovedstaden vår. Det er bygd for få boliger i Oslo og boligprisene vil derfor ta av 🥂😁 Anonymkode: 73532...f1e Sett opp renta i ei bygd 100mil unna Oslo sentrum så løser vel dette seg? Anonymkode: a279d...b37
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #27 Skrevet 1. februar 2023 Tipper prisene i Oslo går opp en 30 % i 2023-2024. Folk leser og vektlegger de 8 personene i media som har dårlig råd altså 99 % av norges befolkning ruller i cash. Om den boligrenta går til 5-6 eller 7 spiller ingen rolle. Vanlige folk har mange millioner i egenkapital og når man får inn ca 100,000 i måneden så er det virkelig ikke noe stress å betale 10-20,000 i lån og avdrag. Den lille 1 % som ikke har penger får bo et annet sted enn i Oslo, så enkelt er det dessverre. Anonymkode: 1a98d...029 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #28 Skrevet 1. februar 2023 Solgte nettopp bolig i Oslo. Har forsøkt å selge i flere mnd uten oppmøte på visning. Solgte nå i januar til OVER prisantydning etter budrunde og et hav av forespørsler om privatvisninger i forkant. Så noe har begynt å skje altså.. megleren vår sa også at han merket at det har bråsnudd veldig. Anonymkode: 2c5bd...e04 1
Jeffe Skrevet 2. februar 2023 #29 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Neida, jeg ler bare av noen som tror prisene i Norge skal fortsette opp som det har gjort de 10 siste årene. Jeg har kjøpt bolig på billigsalg i oljebyen for 8 år siden, nettopp fordi jeg kan økonomi. Jeg er heldigvis ikke så dum at jeg kjøper i Oslo nå. Skjønner at du gråter over å sitte på en Oslo bolig nå Kommer til å pensjonere deg fattig Anonymkode: ba80d...1f8 Ja de fleste prognoser forventer vekst i 2024 og 2025. SSB har også dette i sine siste prognoser. Jeg hverken gråter eller har bolig i Oslo. Hvorfor du ler av tanken sier mer om deg. Hvis du kan så mye om økonomi står du fritt til å påpeke feilene i SSB sine modeller. Hittil i tråden kommer du med mye oppgulp og lite faktabasert til å kunne kunne så mye om økonomi som du påstår. Det lukter ærlig talt litt promperom av innleggene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #30 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja de foregående 10 årene med reallønnsvekst og lav inflasjon? Du tror vi vil ha lik prisutvikling som det fremmover ? 😂😂 Nå er jo inflasjonen så lav og lønnsstigmingen så høy 😂😂 Hører du er jobber i finans, ettersom å spå fremtidige priser basert på historisk utvikling er jo råd nummer 1 innen prisestimering (sarkasme). Vent så skal jeg inflasjonsjustere denne trenden din 😂😂 Anonymkode: ba80d...1f8 1) Les innlegget mitt 2) Hersketeknikk fungerer dårlig, det får en bare til å fremstå som en arrogant idiot Anonymkode: df31a...b0c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #31 Skrevet 2. februar 2023 Jeffe skrev (2 timer siden): Ja de fleste prognoser forventer vekst i 2024 og 2025. SSB har også dette i sine siste prognoser. Jeg hverken gråter eller har bolig i Oslo. Hvorfor du ler av tanken sier mer om deg. Hvis du kan så mye om økonomi står du fritt til å påpeke feilene i SSB sine modeller. Hittil i tråden kommer du med mye oppgulp og lite faktabasert til å kunne kunne så mye om økonomi som du påstår. Det lukter ærlig talt litt promperom av innleggene dine. SSB spår at realprisen skal ned 10% iløpet av 2023.... Det lukter fælt fis av de sjuke bærtur-meningene dine Bruker SSB som argument når de estimerer nedgang i to år fremmover, haha, det er så dumt at jeg ikke vet om du er seriøs eller ikke. Anonymkode: ba80d...1f8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #32 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 16.49): Boligmarkedet i Oslo koker. OBOS-bolig opp med 7 % bare i januar. 😱😱 https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kraftig-prishopp-pa-obos-boliger/s/12-95-3424352034 Anonymkode: 73532...f1e Regner med mange investorer benytter sjansen til å hamstre utleieboliger nå som kravet til 40% Ek er fjernet i Oslo. Nå er det bare 15% EK krav. Mange investorer som kjøper for å leie ut fra hele Norge også utenfor Oslo og utenfor Norge. Neste år i 2024 blir det kjemepvekst i boligprisene i Oslo når utbyggerne har skrinlagt prosjektene sine, og det blir stor mangel på boliger. Anonymkode: 305f3...cbf
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #33 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Regner med mange investorer benytter sjansen til å hamstre utleieboliger nå som kravet til 40% Ek er fjernet i Oslo. Nå er det bare 15% EK krav. Mange investorer som kjøper for å leie ut fra hele Norge også utenfor Oslo og utenfor Norge. Neste år i 2024 blir det kjemepvekst i boligprisene i Oslo når utbyggerne har skrinlagt prosjektene sine, og det blir stor mangel på boliger. Anonymkode: 305f3...cbf Det er bare det at dette er OBOS-boliger, de fleste av de egner seg ikke som utleieleiligheter, fordi det er strenge regler for det. Mange av de har også krav om at de må eies av privatpersoner, ikke firmaer, og at man selv må bo i leilighetene. Nettopp for å forhindre boligspekulasjon. Jeg tipper det heller skyldes at det er relativt lite boliger i markedet nå. Anonymkode: e323a...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #34 Skrevet 2. februar 2023 Nå meldes det også i media at det koker i Oslo, men vi på KG var først.😇🙏 Meglersjef venter boligprisvekst: – Det koker i Oslo https://e24.no/naeringsliv/i/Knjme7/meglersjef-venter-boligprisvekst-det-koker-i-oslo?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Anonymkode: 73532...f1e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #35 Skrevet 2. februar 2023 Det er noe rart her? OBOS sier at prisene går opp i januar. Like før det sa de opp folk fordi de ikke fikk solgt nybygde boliger og skrapet noen prosjekter? Det er jo helt Elon Musk? Men markedstallene lyver nok ikke. Hvis omsetningshastigheten er på vei ned så er vel markedet på vei opp igjen. Det har sikkert «hjulpet» en del at utlånsforskriften er/skal revideres? Anonymkode: 56a8e...c06 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #36 Skrevet 3. februar 2023 Hvem gidder å bo i Oslo ?? Anonymkode: b869d...434 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #37 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er noe rart her? OBOS sier at prisene går opp i januar. Like før det sa de opp folk fordi de ikke fikk solgt nybygde boliger og skrapet noen prosjekter? Det er jo helt Elon Musk? Men markedstallene lyver nok ikke. Hvis omsetningshastigheten er på vei ned så er vel markedet på vei opp igjen. Det har sikkert «hjulpet» en del at utlånsforskriften er/skal revideres? Anonymkode: 56a8e...c06 Hadde Obos hatt usolgte leiligheter for mange millarder og stoppet en drøss av byggeprosjekter i Oslo, hvis de mente prisene skulle holde seg eller gå opp 10-20-30 % de neste 2 årene? At stresstesten ble satt ned til 3 % fra 5 % ga - viktig å merke seg enn så lenge - en ny boost til boligmarkedet da det økte lånebeviset til folk med ca 20 %. Men hvis du tenker at når boliglånsrenta var 2 % og stresstesten 5 %, så måtte du tåle 7 % rente. Nå blir boliglånsrenten garantert minst 4,5 % (hvis du ikke som eneste landet i europa ønsker å importere en haug av inflasjon grunnet en fullstendig smadret verdi på den norsk krona) , så vil 4,5 + 3 = 7,5 % rente. Så da blir lånebevisene nedjustert igjen pr.kvartal med dertil fall i boligprisene utover i 2023-2024. Men kanskje hele stresstesten da bare oppheves slik at lånebonanzaen kan fortsette - det hindrer et prisfall. Det skal bli moro å se eiendomstallene imorgen - de er bredere og gir et mer riktig inntrykk enn Obos tallene, men du vet vel hvem som lager den statistikken også? Men, ja, kanskje prisene har gått opp 10 % ? Så får jo enhver vurdere om det er et pyramidespill de ønsker å være med på eller ikke. Jeg tipper de sesongjusterte tallene kanskje er 1-2 % opp. Men nordmenn flest har ekstremt mye cash og ekstremt mye gjeld, samt ønsker å fortsatte å ha ekstremt mye gjeld. Det taler for fortsatt prisoppgang på boliger i flere år til. Ser du på boligprisene de siste 15 årene så har jo ca 50 % av økningen vært lønnsvekst, resterende 50 % har vært at vi for hvert år øker hvor mye vi låner. En i stor grad gjeldsdrevet boligprissoppgang med andre ord. Historisk sett funker ikke det når renten blir høyere - det har iallefall ikke funket de siste 100 årene. Men det er viktig å huske på at de folka du ser i media som har dårlig råd ikke er representative for norges befolkning. Dårlig råd i Norge er det kun en ekstremt liten gruppe i Norge som har - det er selvfølgelig synd på de. Men folk flest i Norge er millionærer med svært god lønn og da er det mulig at man ror i land en høy giring. Anonymkode: 1a98d...029 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #38 Skrevet 3. februar 2023 Suckers ralley Anonymkode: 518a1...3f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå