Gå til innhold

Hvorfor får vi så lite igjen for skatten i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler 1/3 av lønna i skatt men hva får vi egentlig igjen? Tilnærmet gratis sykehus og helsehjelp er jo fantastisk, men allikevel ikke bra nok når folk må opprette spleiser i hytt og pine for å finansiere medisiner som hjelper men som Norge syns er for dyrt. Skatt og avgifter på alt. Folk nærmest sulter og lever under fattigdomsgrensa. Barnehage, fritidsaktiviteter og sfo koster skjorta. En jeg kjenner har betalt skatt og jobbet hele livet, men da han for første gang ble syk fikk han Aap og ble rammet av karensåret og behandlingen som var dokumentert effektiv var for dyr for Beslutningsforum. Nå skal de aller mest trengende få 3000kr utbetalt, det er en handlevogn med mat på Kiwi som varer i 3 uker. For ikke å snakke om eldreomsorgen som også koster skjorta for beboerne. Skremmende hvordan utviklingen i Norge er. 

Anonymkode: 62b3d...dcb

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig i premisset for debatten, at vi får lite igjen. Jeg synes vi får mye. Gratis skolegang, gratis helsevesen, en forsikring viss vi blir syke og ikke kan jobbe mer. 

Anonymkode: 529bc...7b5

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har betalt skatt med glede i mange år, og skulle gjerne gjort det i flere år til, men jeg er ekstremt skuffet! Det skal bare kuttes, kuttes, kuttes.

Anonymkode: de17c...6c3

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tuller?

Bortimot verdens lengste foreldrepermisjon. Gratis skole. Subsidiert barnepass. Høyere utdanning for alle. Gratis helsevesen. Gode ordninger ved sykdom/uføre. Og mye mer. 

Jeg har hele mitt liv vært ekstremt glad for å ha blitt født i dette landet. 

Anonymkode: d4105...163

Høyere utdanning som man er avhengig av å finansiere med jobb, da studieLÅNET bare dekker husleien.. Gjorde man det av ulike grunner dårlig på videregående må man omtrent bli gjeldsslave for å forbedre karakterer i senere tid

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke enig i premisset for debatten, at vi får lite igjen. Jeg synes vi får mye. Gratis skolegang, gratis helsevesen, en forsikring viss vi blir syke og ikke kan jobbe mer. 

Er enig, men det funker jo ikke i praksis. De som uheldigvis ble uføre og ikke har gode privatforsikringer lever jo nærmest på eller under fattigdomsgrensen.

• Liker 6
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

Du har ikke hørt om veier, skoler, sykehjem, jernbane, barnehager, leger, jordmor, helsestasjon osv osv?

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet

Tja..

Mine bremsemedisiner mot MS koster egentlig  300-400 000 kr i året  på det åpne marked.

For ikke å snakke om årlige MR og lege- sjekk.

Glad for å være hjemme med baby i nesten 1 år  med full lønn . Og en jobb å komme tilbake  til  når jeg er ferdig i permisjon. 

Også glad for at barn / ungdom idag nesten kan bli " hva de vil"  om de bare har evnene og pågangsmot ..for det er " gratis" .

Anonymkode: 5956e...237

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Høyere utdanning som man er avhengig av å finansiere med jobb, da studieLÅNET bare dekker husleien.. Gjorde man det av ulike grunner dårlig på videregående må man omtrent bli gjeldsslave for å forbedre karakterer i senere tid

Du måtte bodd et sted om du ikke tok høyere utdanning også 🤷‍♀️ 

Høyere utdanning er gratis.

Skrevet

Ja, vi betaler mye skatt, men vi får veldig mye igjen. Alle disse tingene som gjør Norge til et av verdens beste land å bo i, som helse, skole helt opp til universitet, veier(litt bompenger, men det meste er dekket av skattepenger), NAV med all hjelp de har å tilby til syke, uføre, foreldrepermer, arbeidsledige, fattige osv., museer, nasjonalarkivet, bibliotek, idrettsanlegg, parker, friområder, lekeplasser, NRK, politi, brannvesen, ulike tilsyn som passer på at ting går rett og trygt for seg(mattilsynet, arbeidstilsynet, datatilsynet +minst 10 til). Skatten dekker også en masse tilskudd til media, ferger, turisme, jordbruk, fiske, næringsinvesteringer... 

Jeg vil påstå at vi får mye igjen for skatten vi betaler...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Finnes det NOE land i verden hvor man får mer igjen for skatten enn i Norge? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har betalt skatt med glede i mange år, og skulle gjerne gjort det i flere år til, men jeg er ekstremt skuffet! Det skal bare kuttes, kuttes, kuttes.

Anonymkode: de17c...6c3

Det skal kuttes for å gi bort pengene  til utlandet helst (EU) :( Støre har allerede sagt sitt de valgte samarbeid fremfor å kutte kablene altså EU går foran Norge  

Noen mener sikkert dette er omstridt medium men jeg liker og lese det disse får ikke betalt for å holde kjeft men mye av pengene går med til å tilsløre sannheten hos andre medium 

Cicero er en statsfinansiert fascistisk svindel i samarbeid med WEF! (inyheter.no)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gratis helsevesen der det er lang ventetid. Skal du til hudlege eller annet så forvent minst over et halv års vente tid. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror langt de fleste som betaler skatt får ytelser som er dyrer enn beløpet de selv innbetaler i løpet av et helt liv.

Minimun 10 års skolegang, subsidiert kollektivtraffikk og SFO/barnehage, veier, foreldrepermisjoner, helsehjelp (fastleger, sykehus), ytelser ved sykdom og arbeidsløshet osv. Tannhelse for barn +++

Det er også instanser mange av oss betaler inn til som man ikke nødvendigvis benytter seg av/"trenger": barnevern, politi, offentlig administrasjon.

Jeg for min del er ytterst takknemlig for at jeg bor i Norge. Jeg fikk kreft da jeg hadde 2 små barn. Jeg slapp tenke på økonomi mens jeg var syk (ja tiden med AAP var tøffere med lavere inntekt, men slapp gå fra hus og hjem og ungene fikk mat). Jeg fikk gratis behandling som reddet livet mitt.

Jeg betaler faktisk min skatt med glede for jeg vet det betyr at en annen mor kan få den hjelp hun trenger.

Anonymkode: 2c97c...67b

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet du hva utdannelsesinstitusjonene, professorer, eksamener, og alt du får gratis i Norge egentlig koster? Og du klager over at du får alt dette gratis, og i tillegg stipend som dekker en del, og et veldig gunstig lån som nesten tar resten? 

Jeg er evig takknemlig for min utdannelse. Og betaler med glede ned på studielånet hver måned. Det har gitt meg den friheten og lønnen jeg har, og ikke minst en utrolig spennende stilling.

Når jeg snakker med kollegaer i utlandet er eneste grunnen til at de er på samme sted i livet som meg rike foreldre som har spart hele livet deres, for at de har kunnet ta en utdannelse i det hele tatt. Og i tillegg har de lån som langt overstiger det jeg har. Millionlån er ikke uvanlig om du vil bli lege i USA, for eksempel, og du må nærmest jobbe døgnet rundt de første årene. 

• Liker 7
Skrevet

Nevn et land i verden som gir oss mer for skatten enn Norge.

Anonymkode: a1aea...f6c

• Liker 4
Skrevet

Det tror jeg ikke du får noe godt svar på. Det er altså ikke sånn at Norge er best på absolutt alt og det er det heller ingen grunn til at det skulle være, men Norge er jammen ganske bra på ganske mye.

Har bodd i utlandet noen år. Skattetrykket der jeg bor nå er nesten like høyt som i Norge, men likevel er ting som barnepass, utdanning og mye annet, langt dyrere enn i Norge. Andre levekostnader som bolig og mat, er også betydelig dyrere enn i Norge. Lønningene er også høyere, men ikke nok til at det veier opp for økte kostnader.

Skal absolutt ikke klage, jeg trives bedre her enn jeg gjorde da jeg bodde i Norge, men de som klager over at de får lite igjen for skattepengene sine i Norge har jeg lite sympati med.

Anonymkode: b89ba...3a6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler 1/3 av lønna i skatt men hva får vi egentlig igjen? Tilnærmet gratis sykehus og helsehjelp er jo fantastisk, men allikevel ikke bra nok når folk må opprette spleiser i hytt og pine for å finansiere medisiner som hjelper men som Norge syns er for dyrt. Skatt og avgifter på alt. Folk nærmest sulter og lever under fattigdomsgrensa. Barnehage, fritidsaktiviteter og sfo koster skjorta. En jeg kjenner har betalt skatt og jobbet hele livet, men da han for første gang ble syk fikk han Aap og ble rammet av karensåret og behandlingen som var dokumentert effektiv var for dyr for Beslutningsforum. Nå skal de aller mest trengende få 3000kr utbetalt, det er en handlevogn med mat på Kiwi som varer i 3 uker. For ikke å snakke om eldreomsorgen som også koster skjorta for beboerne. Skremmende hvordan utviklingen i Norge er. 

Svært få - altså tilnærmet ingen i Norge betaler så mye skatt i løpet av livet at det dekker opp for eget " forbruk" av velferdsstaten en gang. 

Det er jo vi befolkningen som er problemet. Vi må skatte langt langt mer pr pers hvis man ønsker å opprettet noe i nærheten av det vi har i dag, eller enda bedre produsere flere skattebetalere.

Anonymkode: f9772...aa1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er nok mange land det er mer behagelig å bo i om man har mye. Med lavere skatter, der du faktisk betaler for det du bruker. Selv hadde jeg ikke hatt noe i mot privat helsevesen som jeg betalte for selv, for å slippe køer og underbemanning. 

Derfor er det jo ekstra fasinerende at de som skriker høyest om mye skatt i slike tråder er de som for mest igjen for å bo i Norge. Mens de som sier at de betaler skatt med glede taper på det, men setter pris på at vi bor i et samfunn der likhet og rettferdighet er viktig. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Man får ganske mye mer igjen en det man betaler i skatt, bare tenk på den gratis skolegangen du har fått?

Anonymkode: fb747...18c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...