Gå til innhold

Lichen sclerosis. Noen med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje fått lichen sclerosis. Men det framstår litt atypisk. Noen andre som har fått diagnosen med få og små plager? Jeg får sprekker i huden mellom ytre og indre lepper som ikke går bort og som svir. Hatt en del kløe også, og litt fortykning av huden der det klør. Steroider hjelper raskt. Sopp o.l. er utelukket. Forandringene er nesten for små til å ta biopsi av. Er det noe annet det kan være? 

Anonymkode: 3ac36...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som rett diagnose. Hva er det du mener er atypisk?

Anonymkode: 37882...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det høres ut som rett diagnose. Hva er det du mener er atypisk?

Får inntrykk av at det skal være "værre". Mer permanente skader, sår hud, hvit, tynn hud, sammenvoksinger osv. Gyn var også veldig usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Får inntrykk av at det skal være "værre". Mer permanente skader, sår hud, hvit, tynn hud, sammenvoksinger osv. Gyn var også veldig usikker. 

Noen er veldig hardt angrepet og sliter med å holde det i sjakk. Sammenvokstninger er ekstremt. Jeg er sår i huden, klør mye noen dager andre dager helt fin. De små kuttene kommer og går, hvit hud kommer og går. Jeg smører to ganger i uka fast (etter fullført kur). Jeg bruker olje hver gang jeg dusjer, det er bra for å tilføre og holde på fuktigheten i underlivet. Kom inn i Lichen schlerosis gruppa på face, der kan du spørre om alt mulig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det utvikler seg jo med tiden. Men det starter ikke sånn. Lurt å starte tidlig med behandling. 

Anonymkode: f9aaa...95e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det utvikler seg jo med tiden. Men det starter ikke sånn. Lurt å starte tidlig med behandling. 

Anonymkode: f9aaa...95e

Behøver ikke bli slik heller hvis man passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått gjennom en dermovat-kur. Men fikk raskt utbrudd igjen. Nå har jeg trappet ned ennå en gang, og så vedlikeholde ukentlig. Men får jo aldri tatt biopsi da, når det holdes nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har gått gjennom en dermovat-kur. Men fikk raskt utbrudd igjen. Nå har jeg trappet ned ennå en gang, og så vedlikeholde ukentlig. Men får jo aldri tatt biopsi da, når det holdes nede...

Du må ikke ta biopsi for å stadfeste diagnosen. Fortsett med veldikeholdssmøring når kuren er over, det er sånn de fleste av oss holder det i sjakk. Bruk bomullstruser, unngå bind og truseinnlegg så langt det går. Jeg bruker aldri innlegg, jeg bytter heller truse hvis det kommer utflod. Selv bruker jeg Cerazette så jeg slipper mens og utflod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du må ikke ta biopsi for å stadfeste diagnosen. Fortsett med veldikeholdssmøring når kuren er over, det er sånn de fleste av oss holder det i sjakk. Bruk bomullstruser, unngå bind og truseinnlegg så langt det går. Jeg bruker aldri innlegg, jeg bytter heller truse hvis det kommer utflod. Selv bruker jeg Cerazette så jeg slipper mens og utflod.

Er det sånn at jeg kan gå ut fra at det er L S når Dermovat fungerer? Er det vanlig med tynne sprekker som dukker opp på samme sted som nesten eneste symptom? Og er det ingenting annet det kan være? (Sopp er sjekket ut). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det sånn at jeg kan gå ut fra at det er L S når Dermovat fungerer? Er det vanlig med tynne sprekker som dukker opp på samme sted som nesten eneste symptom? Og er det ingenting annet det kan være? (Sopp er sjekket ut). 

Ikke pga at dermovat virker, det er kortison og kan virke på så mangt. Men, de setter diagnose utfra det du forteller og utfra de små kuttene og evt litt hvitlig hud. Det er også ett middel gynekologen kan smøre på og da ser de det når de lyser rett på. Ikke alle gynekologer er like flinke på dette,. Min så det med en gang og jeg var ikke hardt angrepet, hadde kun de kuttene. Senere ser jeg at det i perioder er litt hvitt i huden (bruk speil og følg litt med). Ja og så klør det og av og til veldig sårt å sitte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har kanskje fått lichen sclerosis. Men det framstår litt atypisk. Noen andre som har fått diagnosen med få og små plager? Jeg får sprekker i huden mellom ytre og indre lepper som ikke går bort og som svir. Hatt en del kløe også, og litt fortykning av huden der det klør. Steroider hjelper raskt. Sopp o.l. er utelukket. Forandringene er nesten for små til å ta biopsi av. Er det noe annet det kan være? 

Har det veldig mildt som deg, men gynekologen tok biopsi og de kunne påvise det med det materiet gynekologen sendte inn. Bruker kun steroidekrem ved behov og det er ikke så ofte. Det har ikke blitt noe verre siden jeg tok biopsien for 4 år siden. I følge gynekologen så kan det også hende at episodene med oppblussing bare opphører av seg selv også uten å komme tilbake. Det er alle grader av LS fra små plager til noen som må operere pga så mye arrvev at underlivet nesten har grodd igen😏🙈

Anonymkode: f79a0...d9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det veldig mildt som deg, men gynekologen tok biopsi og de kunne påvise det med det materiet gynekologen sendte inn. Bruker kun steroidekrem ved behov og det er ikke så ofte. Det har ikke blitt noe verre siden jeg tok biopsien for 4 år siden. I følge gynekologen så kan det også hende at episodene med oppblussing bare opphører av seg selv også uten å komme tilbake. Det er alle grader av LS fra små plager til noen som må operere pga så mye arrvev at underlivet nesten har grodd igen😏🙈

Hvordan var det å ta biopsi? Litt redd for at såret skal gjøre det værre enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan var det å ta biopsi? Litt redd for at såret skal gjøre det værre enn det er nå.

Er derfor de ikke har tatt biopsi hos meg, noen gynekologer har mere erfaring med schlerosis enn andre. Hun jeg har brukt er veldig flink (Kristiansand) og erfaren på dette. Jeg har også oral lichen og tannlegen min ville ta biopsi men sendte meg til oralkirurg for at den skulle ta biopsien. Oralkirurgen sa det var helt unødig, hun kunne lett se hva det var uten biopsi samt at biopsi kunne gi forverring. Biopsi er viktig der man er redd det står i fare for å utvikle seg til kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar så lite at du merker det ikke, det bare svei litt. Så måtte hun sy ett sting. Husker ikke om det ble satt bedøvelse også? Mulig siden hun sydde… husker ikke helt. Men det var så fort gjort at det var ingen big deal, men så er jeg ikke redd for sånt heller da😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De tar så lite at du merker det ikke, det bare svei litt. Så måtte hun sy ett sting. Husker ikke om det ble satt bedøvelse også? Mulig siden hun sydde… husker ikke helt. Men det var så fort gjort at det var ingen big deal, men så er jeg ikke redd for sånt heller da😅

Var det ikke vondt å sette sprøyte i underlivet heller? 😱😱😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan barn få det? Er det arvelig?

Barn kan få det, men de vokser det ofte av seg i løpet av puberteten. Det er når vi voksne får det vi er stuck med problemet. 

Anonymkode: 529a4...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan barn få det? Er det arvelig?

Har ikke hørt at det er arvelig, har heller ikke spurt om det men informert min datter mtp at hun skal være klar over det. Barn kan få det ja, vet om ett par stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...