AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Er det forskjell på laktoseintoleranse å ikke tåle melkeprotein som i f.eks gulost? Gulost er jo naturlig laktosefri, men får ubehag i magen av det.. er det laktosetest jeg må ta da? Noen som. Har vært borti det? Skal til legen men tenkte å høre med andre her først. Anonymkode: 15025...2da
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Melkeproteinallergi er noe annet enn laktoseallergi, ja. Vanlig hvitost er laktosefri, så om du får vondt i magen av det, er det noe annet enn laktose du reagerer på. Anonymkode: 71fe0...1b4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Reagerer du også på osten så er det trolig melkeproteinet du reagerer på. Eller, men kan reagere på begge deler også. Få testet begge deler. Jeg testet ikke positivt på laktosetest gjennom barndommen. Fikk påvist melkeallergi, at jeg ikke tåler melkeprotein som voksen. Da var laktosetest fremdeles negativ. Flere år etterpå ble laktose av en eller annen grunn igjen testet, og da slo jeg ut på det også. Jeg mistenker selv at det er kun A1-melk jeg ikke tåler, og har tenkt å forsøke å få tak i melkeprodukter av A2 for å teste det ut. Det er dessverre vanskelig å få tak i. Vet det var et nystartet meieri i Stavanger-området som skulle inngå et samarbeid med Meny-butikker for å selge A2-melkeprodukter, så du kan jo ev. teste ut det også, om du har en slik i nærheten. https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/forskeren-forteller-kanskje-djevelen-i-melka-ikke-er-sa-farlig/289913 Anonymkode: 13d58...f08
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det forskjell på laktoseintoleranse å ikke tåle melkeprotein som i f.eks gulost? Gulost er jo naturlig laktosefri, men får ubehag i magen av det.. er det laktosetest jeg må ta da? Noen som. Har vært borti det? Skal til legen men tenkte å høre med andre her først. Anonymkode: 15025...2da Du kan ha laktoseintolleranse, så kan du ha melkeallergi. Det første er å ikke tåle melkesukkeret laktose. Det andre er en allergi av samme sort som feks peanøttallergi. Altså en potensielt dødelig allergisk reaksjon på melkeprotein. I første tilfelle kan du tåle litt til ganske mye melk, og alle produkter som er uten laktose. I driste tilfelle (allergi) kan du få alt fra mild kløe til anafylaktisk sjokk av en dråpe melk i middagen. Du kan sjekke deg for begge deler. Men en allergitest er en ikke-konklusjon test. Altså: du kan ha antistoffer mot melkeprotein og ikke få noen reaksjon av å drikke en kartong melk. Og du kan ha null antistoffer og bli døden når av en dråpe melk. Det siste er allergi uten antistoffer. Allergitester er dermed ganske verdiløse, sånn egentlig. Og, som en over påpeker, du kan tåle melk helt fint, men få en negativ reaksjon mot feks innholdet i foret til kua. Vi er nemlig helt sikre på at det kua spiser går over i melka. Det har alle ammende kvinner med barn som hyler fordi mor spiste løk i går erfart. Kyr er ikke ulike mennesker. Anonymkode: c7b20...fb3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du kan ha laktoseintolleranse, så kan du ha melkeallergi. Det første er å ikke tåle melkesukkeret laktose. Det andre er en allergi av samme sort som feks peanøttallergi. Altså en potensielt dødelig allergisk reaksjon på melkeprotein. I første tilfelle kan du tåle litt til ganske mye melk, og alle produkter som er uten laktose. I driste tilfelle (allergi) kan du få alt fra mild kløe til anafylaktisk sjokk av en dråpe melk i middagen. Du kan sjekke deg for begge deler. Men en allergitest er en ikke-konklusjon test. Altså: du kan ha antistoffer mot melkeprotein og ikke få noen reaksjon av å drikke en kartong melk. Og du kan ha null antistoffer og bli døden når av en dråpe melk. Det siste er allergi uten antistoffer. Allergitester er dermed ganske verdiløse, sånn egentlig. Og, som en over påpeker, du kan tåle melk helt fint, men få en negativ reaksjon mot feks innholdet i foret til kua. Vi er nemlig helt sikre på at det kua spiser går over i melka. Det har alle ammende kvinner med barn som hyler fordi mor spiste løk i går erfart. Kyr er ikke ulike mennesker. Anonymkode: c7b20...fb3 Kan begge deler sjekkes hos legen? Å få svar på begge deler der? Anonymkode: 15025...2da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå