AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har alltid elsket hunder og de har en terapeutisk effekt på meg. Jeg har ikke tid til å ha egen. Veldig ofte opplever jeg at hunder kommer mot meg, men eier går jo med de i bånd. Det har skjedd at jeg har sagt «hei» og værer stemningen litt, og lar hunden snuse på hånden min mens jeg ser hvordan eier reagerer.. hvis eier virker snakkesalig begynner jeg og snakke. Men det er ikke alltid jeg vet om det er innafor. I går kveld møtte jeg også noen, og det var en av mine favorittraser, jeg bare hilste og han sa hei tilbake. Men hva er egt innafor her? Kan man liksom stoppe og gi uttrykk for at man vil hilse på hunden? Eller er det frekt og jeg bør bare unngå å stoppe i det hele tatt? Anonymkode: 4b55a...a33 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Glemte å si at når eier virker avslappet og lar hunden gå litt imot meg så gjør jeg dette, men når jeg ser at eier drar hunden sin tilbake i bånd så tar jeg det som et tydelig tegn på at de ikke vil stoppe. Anonymkode: 4b55a...a33 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Reagerer aldri negativt på folk som spør om å få hilse. Har jeg det travelt så er det bare å si, "sorry, vi har ikke tid til det akkurat nå" eller "en kort hils har vi tid til". Anonymkode: 838e4...b5d 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Som hundeeier hadde jeg satt pris på et "hei" og "kan jeg hilse på den?" ☺️ Og da hadde du fått hilse og kose så mye du ville 🤗 Anonymkode: c29bd...e86 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Får du blikkontakt og et smil så er det bare å hils. Greit å bare spørre så får du et klart svar. Blir du ignorert og vedkommende ikke ser på deg, så ville jeg ha tatt det som et tegn på at de vil være alene. Det er generelt bra for hunder å hilse på folk, god sosialisering er viktig. Noen eiere er sære og vil ikke ha sosiale hunder, men det er deres problem. Anonymkode: da43f...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Så lenge du spør først og respekterer om noen sier nei så ser jeg ikke problemet. Jeg har 1 av hver, eldste hunden er reservert og har ingen interesse/glede i å hilse på fremmede folk. Så hvis noen hadde bøyd seg ned å tatt på henne eller invadert hennes intimsone uten å først spørre meg så hadde jeg blitt veldig irritert eller sint. Unghunden elsker folk og vil gjerne ha kos og oppmerksomhet av hvem som helst. Men selv med henne foretrekker jeg at folk spør, for hun kan bli så ivrig eller begynne å hoppe når hun skal hilse på noen. I dagens samfunn så skal hunder omtrent avlives hvis noen får en skramme, selv om det er uhell og hunden ikke er aggressiv. Så alltid best å være høflig å spør først Anonymkode: c52d5...6fc 6 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Det er ikke frekt så lenge du spør først. Jeg ville spurt FØR jeg lot hunden snuse på hånden min. Ikke holdt frem hånden og bare sett etter reaksjon. Et "Kan jeg hilse på hunden din", er helt innafor. Anonymkode: 579de...995 10
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er generelt bra for hunder å hilse på folk, god sosialisering er viktig. Noen eiere er sære og vil ikke ha sosiale hunder, men det er deres problem. Ja, men hunden min kan bli ganske vill når han hilser på folk. Han blir ekstatisk lykkelig og synes samtidig det er litt skummelt. Derfor hopper han rundt og kan bjeffe litt og hoppe opp på folk. Jeg lar ham derfor ikke hilse på folk jeg ikke kjenner uten å advare dem først om hvordan han er. Barn uten foreldre får aldri hilse. (Ja vi jobber med dette) Anonymkode: 5bdce...541 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men hunden min kan bli ganske vill når han hilser på folk. Han blir ekstatisk lykkelig og synes samtidig det er litt skummelt. Derfor hopper han rundt og kan bjeffe litt og hoppe opp på folk. Jeg lar ham derfor ikke hilse på folk jeg ikke kjenner uten å advare dem først om hvordan han er. Barn uten foreldre får aldri hilse. (Ja vi jobber med dette) Anonymkode: 5bdce...541 Forstår den, og løsningen til problemet er jo mengdetrening med å hilse. Men hvis man ikke får hilst på folk, så får man heller ikke øvd og da blir det aldri bedre. Anonymkode: da43f...3ef
Mardina Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har alltid elsket hunder og de har en terapeutisk effekt på meg. Jeg har ikke tid til å ha egen. Veldig ofte opplever jeg at hunder kommer mot meg, men eier går jo med de i bånd. Det har skjedd at jeg har sagt «hei» og værer stemningen litt, og lar hunden snuse på hånden min mens jeg ser hvordan eier reagerer.. hvis eier virker snakkesalig begynner jeg og snakke. Men det er ikke alltid jeg vet om det er innafor. I går kveld møtte jeg også noen, og det var en av mine favorittraser, jeg bare hilste og han sa hei tilbake. Men hva er egt innafor her? Kan man liksom stoppe og gi uttrykk for at man vil hilse på hunden? Eller er det frekt og jeg bør bare unngå å stoppe i det hele tatt? Anonymkode: 4b55a...a33 Synes det bare er hyggelig når folk vil hilse på og snakke om hunden min ❤️ Så jeg hadde mer enn gjerne snakket med deg 😊 1
AttilaTheHun Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 Det er generelt ikke frekt å spørre en eier om du kan si hei til hunden deres, så lenge du spør høflig og respekterer eierens svar. Hvis eieren sier nei, er det best å respektere deres avgjørelse. Hvis eieren sier ja, er det alltid best å be om tillatelse til å klappe hunden og la hunden nærme seg deg først, i stedet for å strekke ut hånden og ta på hunden uten å spørre. Husk at hver hund og eier er forskjellige, så det er alltid best å være forsiktig og vise respekt. 4 1
Svisle Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 Jeg kan nok fort oppfattes som en sånn sær hundeeier, men om noen faktisk SPØR om de kan får hilse så er det bare koselig. Og har jeg ikke tid eller det ikke passer akkurat der og da, så sier jeg det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 Jeg absolutt hater folk som bare holder ut hånden på den måten. Om du sier hei (til meg, ikke til hundene), og spør om du får hilse, så rekker jeg å forklare at "ja, men den svarte liker ikke å bli klappet på, så bare ignorer henne." Ignorer hunden frem til du har spurt eier, og vent til eier får svart. Noen har hunder som er skeptiske, og noen har hunder som blir overivrige og trener på å endre hundens forventninger til å passere fremmede folk. Jeg opplever at barn er veldig flinke til å spørre først, mens voksne mennesker har en tendens til å si "åh så fine hunder!" for så å bare strekke ut hånda. Anonymkode: 547cb...ed6 8 2
Anonymbruker*** Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 Jeg holder hunden igjen i båndet frem til jeg er helt sikker på at den fremmede faktisk vil hilse på henne. Det er noen raringer der ute som både stopper, smiler og kanskje strekker seg mot hunden uten at de egentlig vil hilse. Jeg kan sikkert se ut som en som ikke er interessert i å la hunden hilse, men om noen spør har jeg vell uten unntak sagt ja. Bare koselig at folk vil hilse. Spesielt siden hunden er glad i folk og ikke girer seg opp. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har alltid elsket hunder og de har en terapeutisk effekt på meg. Jeg har ikke tid til å ha egen. Veldig ofte opplever jeg at hunder kommer mot meg, men eier går jo med de i bånd. Det har skjedd at jeg har sagt «hei» og værer stemningen litt, og lar hunden snuse på hånden min mens jeg ser hvordan eier reagerer.. hvis eier virker snakkesalig begynner jeg og snakke. Men det er ikke alltid jeg vet om det er innafor. I går kveld møtte jeg også noen, og det var en av mine favorittraser, jeg bare hilste og han sa hei tilbake. Men hva er egt innafor her? Kan man liksom stoppe og gi uttrykk for at man vil hilse på hunden? Eller er det frekt og jeg bør bare unngå å stoppe i det hele tatt? Anonymkode: 4b55a...a33 Bare spør eier før du hilser på hunden, så blir det ingen misforståelser. Jeg lar f.eks ikke mine hilse på folk på tur uten lov- fordi de er å sosial at det forsterker at de får lyst å overfallet folk. Men spør folk så kan jeg ta kontroll og la de hilse, og samtidig kunne bruke det som belønning for at de hører etter. Anonymkode: b04cc...74e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Forstår den, og løsningen til problemet er jo mengdetrening med å hilse. Men hvis man ikke får hilst på folk, så får man heller ikke øvd og da blir det aldri bedre. Anonymkode: da43f...3ef Nå er jeg ikke AB du svarer, men dette er absolutt ikke løsningen for min. Jo mer han får hilse, jo høyere forventninger får han, og jo mindre sannsynlig er det at vi klarer å passere mennesker på fornuftig vis. Og de første mennesker skal vi jo bare passere, ikke kaste oss over å rundsleike... Han får hilse på noen få, når jeg gir tegn til det og han er rolig. DET er trening. Så til TS, du må gjerne spørre, men respektere er nei om min hund ikke er rolig. Ikke alltid jeg klarer å forklare skikkelig med kenguru i andre enden av båndet 😜 Og ikke hold fram hånda uten å ha spurt eier, du aner ingenting om hunden du møter. Anonymkode: 725a0...97a 6 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #17 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 13.46): Glemte å si at når eier virker avslappet og lar hunden gå litt imot meg så gjør jeg dette, men når jeg ser at eier drar hunden sin tilbake i bånd så tar jeg det som et tydelig tegn på at de ikke vil stoppe. Anonymkode: 4b55a...a33 Jeg drar gjerne hunden min litt tilbake når vi møter folk på tur. Men det er kun fordi jeg vil respektere at noen ikke vil hilse eller er redd for hund. Anonymkode: d7b2d...7e5 2
PITTY Skrevet 2. februar 2023 #18 Skrevet 2. februar 2023 Hvis man gir hunden sin litt tillit så vil man merke at den har en hjerne. Alle hundene jeg har hatt utviklet etterhvert antenner for å se hvilket mennesker som var interessert og hvilke absolutt ikke.. Problemet med mange stupide hundeeiere er at de ikke skjønner dette. Heller stramt bånd og nevrotiske hyl og skrik. " Åhhhh.. hunden men liker ikke hunder med flate neser..., liker ikke valper, bæreposer osv. Til dere nevrotiske hundeeiere som smitter dritten deres over på hunden: "Kjøp dere kosedyr for faen..!! 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #19 Skrevet 2. februar 2023 5 minutter siden, PITTY said: Hvis man gir hunden sin litt tillit så vil man merke at den har en hjerne. Alle hundene jeg har hatt utviklet etterhvert antenner for å se hvilket mennesker som var interessert og hvilke absolutt ikke.. Problemet med mange stupide hundeeiere er at de ikke skjønner dette. Heller stramt bånd og nevrotiske hyl og skrik. " Åhhhh.. hunden men liker ikke hunder med flate neser..., liker ikke valper, bæreposer osv. Til dere nevrotiske hundeeiere som smitter dritten deres over på hunden: "Kjøp dere kosedyr for faen..!! Sånne holdninger som det der er de absolutt mest destruktive for hundeeiere med nervøse eller reaktive hunder. Det du beskriver er selvopplevde anekdoter basert på egne hunder, og samtidig ser du ut til å ikke respektere hundeeiere som ikke ønsker at hunden deres skal hilse på andre hunder/voksne/barn. Det er helt legitimt å ikke ville hilse, og finnes mange gode grunner til det. Jeg setter pris på alle som spør før de prøver å få kontakt med hunden min, det er rett og slett det høflige å gjøre. Min hund er sosial og rolig i hilsesituasjoner, men synes de fleste fremmede mennesker er helt uinteressante å hilse på. Jeg korter allikevel inn båndet når vi passerer folk, særlig barn, fordi han ser ut til å ignorere ikke bare dem, men også deres personlige boble. Han er en stor og sterk omplasseringshund, og kunne sikkert meid ned en liten unge som gikk i veien for en spennende lukt han ville utforske. Han er også klar for å jakte på og spise opp kattepuser og hunder i chihuahua størrelse. Jeg er ikke hysterisk når jeg tar hensyn til disse tingene, men jeg prøver å være ansvarlig med tanke på at det absolutt ikke er et kosedyr jeg går rundt med. Anonymkode: 49956...ec4 4 3
PITTY Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sånne holdninger som det der er de absolutt mest destruktive for hundeeiere med nervøse eller reaktive hunder. Det du beskriver er selvopplevde anekdoter basert på egne hunder, og samtidig ser du ut til å ikke respektere hundeeiere som ikke ønsker at hunden deres skal hilse på andre hunder/voksne/barn. Det er helt legitimt å ikke ville hilse, og finnes mange gode grunner til det. Jeg setter pris på alle som spør før de prøver å få kontakt med hunden min, det er rett og slett det høflige å gjøre. Min hund er sosial og rolig i hilsesituasjoner, men synes de fleste fremmede mennesker er helt uinteressante å hilse på. Jeg korter allikevel inn båndet når vi passerer folk, særlig barn, fordi han ser ut til å ignorere ikke bare dem, men også deres personlige boble. Han er en stor og sterk omplasseringshund, og kunne sikkert meid ned en liten unge som gikk i veien for en spennende lukt han ville utforske. Han er også klar for å jakte på og spise opp kattepuser og hunder i chihuahua størrelse. Jeg er ikke hysterisk når jeg tar hensyn til disse tingene, men jeg prøver å være ansvarlig med tanke på at det absolutt ikke er et kosedyr jeg går rundt med. Anonymkode: 49956...ec4 Flott. Noen har en grunn. Andre har det ikke. Og de aller fleste jeg ser har det ikke. Har hva? Nevrotisk innstilling til egen hund generelt, inkludert det å komme borti andre hunder eller mennesker. Disse jeg vet om har hatt hunden siden den var valp, og hvem er det som påvirker dette dyret?.. Eieren. Og de har et valg. De kan velge å bruke litt tid på å sosialisere den overfor mennesker og andre hunder, eller de kan være gjennomsnittlige, giddelause hundeeiere som kun skal ha dyret liggende i en kveil innadørs. Jeg treffer på udugelige hundeeiere støtt og stadig. Skulle gjerne gjort en master på disse skikkelsene.. må kanskje være noe mer galt med de enn det jeg ser. Hund skal de i alle fall ikke ha i mitt syn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå