AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Som kronisk syk er det vanskelig å holde alt i orden,eller rettere sagt,rot er ikke noe problem,men grundig rengjøring er.Jeg kan legge mange planer en kveld for hva jeg skal gjøre dagen etter,men når dagen kommer så orker jeg ikke alikevel.Cluet er kanskje at jeg lager for mange planer på en gang?I dag har jeg vært en tur på apoteket og det var utmattende i seg selv fordi min vanlige bussrute er midlertidig omlagt så jeg måtte gå ekstra langt både bratt og langt.Så det blir bare middag og oppvask i dag.I morgen har jeg planer om å vaske badet godt og skifte på senga.Problemet er at jeg aldri vet hvordan formen er eller hvor mye smerter jeg har.Eller overskudd.Er det noen som har det på samme måten,eller vet om tips og triks som kan hjelpe i hverdagen? Anonymkode: 738bd...9d2 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Jeg er også kroniker med opp-og-ned form. Har lært meg til å legge lista mye lavere så mine krav til meg selv skal være så gjennomførbare som mulig. Hvis ikke opplever jeg bare å mislykkes. Så jeg planlegger aldri mer enn én oppgave pr dag. Og har jeg sosiale planer én helg, så utgår alt annet i to dager. Jeg trenger den tiden å hente meg inn. Og har jeg vært ute og gått, og kanskje måttet anstrenge meg ekstra (som du idag), så er jeg bare nødt til å revurdere resten av dagen. Derfor har jeg dusja idag, og vasket dusjdørene samtidig. Da skjer det ikke mer før imorgen, da skal jeg sette på én klesvask. Det er et mer innskrenket liv enn jeg hadde for noen år siden da jeg var frisk. Så det har vært og er, mye tårer og mange runder selvransakelse. Men altså, jeg legger aldri mer enn én plan/oppgave pr dag. Og ikke lenger enn toppen to dager fram (m mindre det er noe spes). På den måten føler jeg mer mestring og kontroll selvom plagene mine kan være uforutsigbare. Stor klem! Anonymkode: 5ca38...589 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er også kroniker med opp-og-ned form. Har lært meg til å legge lista mye lavere så mine krav til meg selv skal være så gjennomførbare som mulig. Hvis ikke opplever jeg bare å mislykkes. Så jeg planlegger aldri mer enn én oppgave pr dag. Og har jeg sosiale planer én helg, så utgår alt annet i to dager. Jeg trenger den tiden å hente meg inn. Og har jeg vært ute og gått, og kanskje måttet anstrenge meg ekstra (som du idag), så er jeg bare nødt til å revurdere resten av dagen. Derfor har jeg dusja idag, og vasket dusjdørene samtidig. Da skjer det ikke mer før imorgen, da skal jeg sette på én klesvask. Det er et mer innskrenket liv enn jeg hadde for noen år siden da jeg var frisk. Så det har vært og er, mye tårer og mange runder selvransakelse. Men altså, jeg legger aldri mer enn én plan/oppgave pr dag. Og ikke lenger enn toppen to dager fram (m mindre det er noe spes). På den måten føler jeg mer mestring og kontroll selvom plagene mine kan være uforutsigbare. Stor klem! Anonymkode: 5ca38...589 Tusen takk for svaret ditt!Jeg må nok gjøre som du å lage meg en oppgave,istedet for å flakse mellom alt mulig og hvor det ender med at ingenting blir gjort.Det er bare så vanskelig å legge fra seg å være aktiv med mange jern i ilden til å ikke orke noe så dagligdags som å ta en oppvask.Alt er et ork,men ting må jo gjøres... Anonymkode: 738bd...9d2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Ja man må på en måte starte helt på nytt, lære om egen tålegrense og ressurser. Det tar litt tid og er ofte frustrerende, men lurt å starte på lavt nivå Og for all del ikke sammenligne seg med andre og friske personer! Anonymkode: 5ca38...589 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Nå er kjøkkenet ryddet og en vaskemaskin er nesten ferdig. Så mye mer blir det vel neppe i dag. Her tåler jeg fint flere avtaler pr dag, det må jeg bare tåle. Jeg har ikke faste dager jeg gjør rent her. Det blir tatt når jeg har tid og energi. Anonymkode: cf99e...6f0
Eneri Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Kan det hjelpe å bryte oppgavene ned til mindre enheter? Feks badet: ta speil, vask og do en dag, så dusj og gulv neste dag? Sitte på en kontorstol med hjul under deler av jobben med støvsuging eller vasking av stuegulv? Veksle mellom aktivitet og hvile, kanskje sette på stoppeklokke så du rydder/vasker i 15 minutter for så å hvile like lenge? Hvis det er smerter som stopper deg/sliter deg ut, kan du orientere deg om det fins hjelpemidler du kan skaffe deg som letter hverdagen? Kan du ha rett på hjemmehjelp for å ta det du strever mest med? Jeg ser at noen ryddeguruer på Instagram har lister med tips om "ting som tar 5/10/30 minutter å utføre", der kan det være tips å hente. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har det likedan. Så jeg legger planer, men er forberedt på å ikke få gjort ting. Enkelte perioder klarer jeg f.eks bare å vaske ett rom hver dag. Håpløst med stort hus, men litt er bedre enn ingenting 🙂. Har lært meg å ikke planlegge for mange ting på en dag, for da blir jeg bare skuffa når det ikke går. Så mitt råd er at du bare tar ett rom hver dag. Selv om du føler deg i form til mer akkurat der og da. For meg funker det sånn at jeg faktisk vasker det rommet bedre, når jeg vet at jeg bare skal ta det. Det er jo andre ting som må gjøres i løpet av dagen også, som klesvask, matlaging...., så det kan fort bli for mye. Og da er det plutselig elendig form i noen dager. Så det lønner seg aldri å stresse. Anonymkode: 8b637...547 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Tusen takk for råd alle sammen.jeg har leddgikt og FM,pluss at jeg sliter med det psykiske så det er lett at alt blir overveldende.Men ryddig har jeg det alltid,så det er da noe. Anonymkode: 738bd...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #9 Skrevet 11. mars 2023 Er det ingen her som har hjemmehjelp? Anonymkode: c001b...51a
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #10 Skrevet 11. mars 2023 Anbefaler appen «Tody» Den synes jeg er veldig motiverende når det kommer til husarbeid. Anonymkode: 431ca...1ab
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #11 Skrevet 12. mars 2023 Husarbeid er da en ting. Men her er det gjerne det jeg ikke alltid kan planlegge som sliter meg ut. Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på ,hadde det ikke vært noen sak. Nå er oppvaskmaskinen i gang her. Kjøkkenet blir ryddet mer når maskinen er ferdig, og er tømt. Hele rekkehuset er sjelden vasket til helgen. Her gjør jeg gjerne rent etter hva vi skal neste uke. Anonymkode: cf99e...6f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå