Gå til innhold

Hva gjør dere når leietaker lager hull

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min første leietaker skal flytte. Og jeg skal gå gjennom huset med han om et par uker og se om det er skader osv, før jeg signerer for utbetaling av depositum. Jeg har vært der nå 1gang for noen dager siden i forbindelse med at jeg måtte måle noen vinduer for reparasjon. Og vi snakket sammen løst og fast ang flyttingen.

Jeg så noen små endringer og påpekte dette. Han sa "jeg vet ikke,jeg har ikke sett" , eller, "det er ikke farlig med noen hull". Hvorav jeg sa at i kontrakten står det at det skal ikke lages hull i veggen( spiker og skruer for å henge opp ting). Han svarte ikke og vi kom ikke videre. Ting som jeg så da jeg var der:

1: han hadde tatt ned 2 av persienner fra vinduene. Det er store vinduer og vanskelig å finne persienner til, måtte finne lenge og de var dyre.ikke standard mål. 

2: da han tok ut persiennene, erstattet han med gardiner. Det var allerede gardin oppheng, men han ville da gardinene helt oppe fra taket og ned og lagde nye oppheng med stang og boret hull. Dette gjorde han med begge vinduene som han tok persiennene fra.

3: det er lys i alle rom. Han valgte å ha ekstra taklys og boret hull i taket for dette nye lyset, ved siden av det taklyset som allerede var der.

4: han revnet et stykke tapet av veggen da han tok ned en pose samler. Sånn som var fra ikea,han likte ikke at den var der. Tapet på ca 5cm "rund" med mønster. Som jeg ikke vet hvor jeg får tak i lenger.dette er på et kjøkkenvegg.

jeg vil ikke være smålig, men dette er kostbart for meg.Dette er kun det lille jeg har sett da jeg var der og og snakket med han. Var ikke i soverommene el bad. Han svarte at han trengte mer lys. Han visste ikke hvor persiennene var. De var jo de rda jeg flyttet,tok jo bilder av alt. Jeg sa at han må finne persiennene og montere dem tilbake. Han sa han kan ikke fordi han ikke vet hvor dem er,og har aldri sett.

Hva ville dere gjort? 

Jeg har bilder fra da jeg flyttet Fra huset.

Anonymkode: 66644...a38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må tilføye at han og kona er veldig ordentlig og renslig. Huset var som en drøm. Men de har jo også et eget syn på hva som er fint og bestemte sikkert for å gjøre noe med dette. Det er ikke store endringer eller skader, men likevel ting som ikke skulle vært gjort og som jeg må skaffe eller fikse. 

Hva gjør man hvis han nekter å betale for dette eller vi ikke er enige om en pris?

Skrevet

Sparkler og maler. Litt vedlikehold må man regne mellom leietakere, og de betaler deg mye penger og må få lov til å bo normalt. 

Anonymkode: 6c4c3...5a4

• Liker 10
Skrevet

Det er derfor du har mulighet for å hilde depositumet tilbake...

Anonymkode: e044b...107

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sparkler og maler. Litt vedlikehold må man regne mellom leietakere, og de betaler deg mye penger og må få lov til å bo normalt. 

Men når det står spesifikt i leiekontrakten så er det ikke greit å lage hull i veggene...

Anonymkode: e044b...107

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dere må akseptere at leietaker gjør husrommet til sitt hjem. Gardiner oppe ved taket er mye mer moderne og fint enn rett over vinduet, så det tenker jeg egentlig bare er en fordel for dere.

Dersom det står i kontrakten eller ellers er avtalt at det ikke skal gjøres hull i veggen, hadde jeg krevd at hullene ble sparklet og veggen flekket/tapetsert på ny på de områdene det er hull eller flekker. Dersom de ikke ønsket å fikse det selv, hadde jeg tilbakeholdt deler av depositum for å dekke arbeidet.

Dersom de ikke finner persiennene, må de selvsagt erstatte dem med nye.

Ellers synes jeg det er en uting å ha (billige) fastmonterte møbler i utleieobjekter. Det er forståelig at leietaker ønsker å ha sin personlige stil der de bor. 

Anonymkode: daa01...96e

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Han må sette det tilbake slik det var, persienner må opp igjen osv. Avrevet tapet og hull i tak må også fikses - trodde man måtte ha elektrikker på taklamper som ligger inni. 

Små hull kan sparkles og veggen males på nytt. 

Anonymkode: ede1b...678

• Liker 3
Skrevet

Ansvarsfraskrivelsen er en smule provoserende. Persiennene skal han erstatte, hans problem om de er dyre. 

Anonymkode: e6f4c...5de

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er forståelig. Og det er vel innenfor. Men i dette tilfellet syns jeg de har tatt seg noen friheter.

I eget hjem kan de gjøre som de vil. Men så lenge de leier, så bør de forholde seg til det som står i kontrakten. De kunne i såfall spurt utleier før de satte i gang prosjektene sine.

• Liker 3
Skrevet

Det er tydelig at om du krever det utbedret, så vil de utbedre på en måte du ikke vil like. Så jeg hadde krevd at depositum går til å reparere hullene de har laget og dekke persiennene de tydeligvis har kastet. Han lyver jo om en hel del ting ser det ut til. Hva annet vil du oppdage når de har flyttet ut?

Hva med de nye gardinstengene, skal de ta dette ned og ta det med seg? Kontakt huseierforeningen og meld deg inn, få hjelp der, for eg frykter leieboerne dine kommer til å være vrange. At de har tatt seg slik til rette er ikke positivt selv om huset er rent og greier.

Anonymkode: 5480c...3ba

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe å lage et styr over.. 

Anonymkode: e573a...aac

• Liker 2
Skrevet

Han har også malt taket og vinduskarmer. Da han synes de ikke var hvite nok. Han sa dette til meg noen uker etter han flyttet inn og ville jeg akulle betale. Jeg sa nei, jeg har ikke sagt ja. Dere har ikke spurt meg engang. Og det ble med det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er tydelig at om du krever det utbedret, så vil de utbedre på en måte du ikke vil like. Så jeg hadde krevd at depositum går til å reparere hullene de har laget og dekke persiennene de tydeligvis har kastet. Han lyver jo om en hel del ting ser det ut til. Hva annet vil du oppdage når de har flyttet ut?

Hva med de nye gardinstengene, skal de ta dette ned og ta det med seg? Kontakt huseierforeningen og meld deg inn, få hjelp der, for eg frykter leieboerne dine kommer til å være vrange. At de har tatt seg slik til rette er ikke positivt selv om huset er rent og greier.

Nei,han tilbød meg 300kr for gardinstangen og gardinen på vinduene. Jeg sa ok. Da det er bedre om det blir slik nå, fordi om jeg tar ned gardinene og stangene  og plasserer dem ved vinduskanten, vil jo alle hullene synes lengre oppe der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Leietaker har jo ikke overholdt kontrakten, og det er forskjell på hvilke friheter du kan ta deg i en selveier- og i en leid leilighet, så her er det leietaker som må ta kostnaden. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han har også malt taket og vinduskarmer. Da han synes de ikke var hvite nok. Han sa dette til meg noen uker etter han flyttet inn og ville jeg akulle betale. Jeg sa nei, jeg har ikke sagt ja. Dere har ikke spurt meg engang. Og det ble med det.

For en sleiping.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei,han tilbød meg 300kr for gardinstangen og gardinen på vinduene. Jeg sa ok. Da det er bedre om det blir slik nå, fordi om jeg tar ned gardinene og stangene  og plasserer dem ved vinduskanten, vil jo alle hullene synes lengre oppe der.

Usikker på hva du mener her. Han betaler 300 for det han har tatt ned? Eller han vil la det nye henge igjen mot at du betaler?

Når man som leietaker henger opp slikt som anses som "fast installasjon" mener jeg regelen er at det skal henge igjen når man flytter. Dvs at gardinstengene oppe under taket nå er en del av leiligheten og skal bli hengende, uten at du skal betale for dem.

Ellers synes jeg det må være rom for litt hull i vegger etter oppheng, men at han ikke kan skaffe til rette persienner som fulgte med leiligheten er ikke greit. Når man fjerner slikt er det en selvfølge at man oppbevarer det slik at det kan settes på plass før utflytting.

Som leietaker selv synes jeg han høres noe kjip ut.

Anonymkode: 5d725...088

• Liker 4
Skrevet

Hvis de ikke finner persiennene, så må de betale for nye. Finn ut hva de koster og trekk fra depositumet.

Hull må sparkles og males over. Har du tro på at de klarer det selv? Hvis ikke, trekk fra kostnader for å leie en maler. Det han har gjort i taket må også bort, og sparkles/males. Dumt med kjøkkentapeten som ble ødelagt, det er jo ikke så lett å ordne. Kanskje du finner en pen liten knaggrekke eller noe å henge over?
Fortvilende når de bare tar seg til rette uten å spørre. 

Anonymkode: f8815...2e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gardiner som henger ved vinduskanten er stygt og et stort fy når det kommer til interiør. Så akkurat den burde du takke for 😂 og små hull må også regnes med hvis du ikke har hengt opp bildelister leietakere kan bruke istedenfor.

Men alt det andre som er ødelagt og mangler og veldig forandret ville jeg holdt tilbake depositum for. Persiennene som er borte, ødelagt tapet, maling og sparkling. Det er ikke normal slitasje. 

Anonymkode: d75c3...519

• Liker 2
Skrevet

Dem må betale for sparkel og maling.

Anonymkode: dd2ce...797

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tenker at dere må akseptere at leietaker gjør husrommet til sitt hjem. Gardiner oppe ved taket er mye mer moderne og fint enn rett over vinduet, så det tenker jeg egentlig bare er en fordel for dere.

Dersom det står i kontrakten eller ellers er avtalt at det ikke skal gjøres hull i veggen, hadde jeg krevd at hullene ble sparklet og veggen flekket/tapetsert på ny på de områdene det er hull eller flekker. Dersom de ikke ønsket å fikse det selv, hadde jeg tilbakeholdt deler av depositum for å dekke arbeidet.

Dersom de ikke finner persiennene, må de selvsagt erstatte dem med nye.

Ellers synes jeg det er en uting å ha (billige) fastmonterte møbler i utleieobjekter. Det er forståelig at leietaker ønsker å ha sin personlige stil der de bor. 

Anonymkode: daa01...96e

Leietaker skal forholde seg til det som står i kontrakten. Og bruk skal ikke medføre skade på eier sitt hus.

Anonymkode: bf3d5...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...