Kleopatra2023 Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 ANGÅR UTROSKAP KUN SEG SELV, DE TO, ELLER FLERE ? Ser i kommentar feltet her at omtrent 50% mener utroskap er en privatsak ingen har noe med ? Ville du sagt det samme når det gjelder vold, vanskjøttelse og kriminalitet også. Du har ingen rett til å bry deg så lenge det ikke går utover deg personlig, det er deres privat sak. Utroskap skader den bedratte og også den (vennen)dom vitner eller blir betrodd dette og kommer i lojalitets klemme. Når vennen kan være utro mot sin kjæreste, kan man bli utrygg på om man har knyttet seg til et menneske man ikke kan stole på. Det er også vondt å slå opp et vennskap selv når man oppdager at den man er blitt glad i ikke er helt god. Og hvorfor gifte seg i kirken og love trofasthet overfor Gud og vitner og invitere en hel haug av gjester, registrere sivilstatusen offentlig og juridisk hvis ingen har noe med det. Vil man ha sexlivet sitt i fred, er jo onani et alternativ. 😉 2
Gjest Automagisk Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Utroskap er opplagt en privatsak. Vold, vanskjøtting og kriminalitet som du drar fram er straffbare handlinger, du kan da ikke sammenligne det med sex som er fullstendig lovlig..
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Det er ingenting ulovlig med utroskap, dessuten det er mange årsaker til utroskap som gjør saken mer formildende. Det hører vi også mer og mer om fra sexologer, psykologer, parterapeuter m.fler. Vanskjøttelses, kriminalitet, vold er ulovlig, og kan følgelig straffeforfølges. Utroskap er i all hovedsak en privatsak, derfor holder man tyst om det. Det er kun når utroskap rammer din beste venn/venninne eller familie man bør si i fra. Anonymkode: 25dea...9b9 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Jeg er enig i at folk har altfor stor terskel for å si ifra til den som blir bedratt. Utroskap ødelegger liv og selv om det ikke er ulovlig, så er det umoralsk og en bedriten ting å gjøre. Anonymkode: 5a873...d50 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 TS mener altså i fullt alvår at om mor eller far har sex på si er det like ille som om far eller mor slår barna sine og begge deler bør derfor avhjelpes via andre offentlige instanser? Anonymkode: e2de9...446 8 2
Carrot Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Kleopatra2023 skrev (10 minutter siden): Ville du sagt det samme når det gjelder vold, vanskjøttelse og kriminalitet også. Du har ingen rett til å bry deg så lenge det ikke går utover deg personlig, det er deres privat sak. Er du seriøst som sammenligner slik? 10
Snok1 Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Kleopatra2023 skrev (12 minutter siden): Ville du sagt det samme når det gjelder vold, vanskjøttelse og kriminalitet også. Alt dette er kriminelt og representerer derfor samfunnsproblemer Utroskap er ikke kriminelt. Man kan derfor argumentere for at all lovlig aktivitet mellom voksne mennesker er en privatsak. Dette er ikke nødvendigvis min mening, men det ville vært lett å argumentere for denne denne prinsipielle forskjellen. 5
Arild37 Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Det er en såppas stygg handling at det ikke er en privatsak. Jeg ville ikke nølt et sekund med å si ifra om en dame var utro mot en kompis 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 Snok1 skrev (3 minutter siden): Alt dette er kriminelt og representerer derfor samfunnsproblemer Utroskap er ikke kriminelt. Man kan derfor argumentere for at all lovlig aktivitet mellom voksne mennesker er en privatsak. Dette er ikke nødvendigvis min mening, men det ville vært lett å argumentere for denne denne prinsipielle forskjellen. Privatsak som at ikke myndigheter bør involveres, men absolutt ikke en privatsak i den betydning at det er bare de to i utroskapen sin business. I høyeste grad angår det den/de som blir bedratt. Anonymkode: 5a873...d50 4
Veggdyret Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 3 minutter siden, Arild37 said: Det er en såppas stygg handling at det ikke er en privatsak. Jeg ville ikke nølt et sekund med å si ifra om en dame var utro mot en kompis men ville du nølt med å si ifra dersom en kompis var utro mot dama si? 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 Veggdyret skrev (Akkurat nå): men ville du nølt med å si ifra dersom en kompis var utro mot dama si? Brocode, vettu. Anonymkode: 5a873...d50 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 Jeg tror det er betydelig mer enn 50% som mener at utroskap er en privat sak. Det gjelder sexlivet vårt i det store og det hele, uavhengig av utroskap eller ikke Jeg ville også fortalt en god venn eller venninne om jeg visste og kunne bevise at partneren deres var utro. Det er fortsatt en privat sak. Du snakker om en slags offentlig gapestokk i de tilfellene du mistenker, hører rykter om utroskap eller noen blir tatt i utroskap? Det er jeg veldig imot, uansett hvor galt utroskap er. Unntaket er om man er den som har blitt bedratt, de synes jeg er i sin fulle rett til å fortelle om utroskapen om de ønsker det. Du som nyskjerrig nabo burde da respektere privatlivet til ALLE de involverte og holde det for deg selv. Anonymkode: e0b9b...23f 3
Snok1 Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I høyeste grad angår det den/de som blir bedratt. Dette er det tilsvarende lett å argumentere for. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 Føler poenget ditt forsvinner når det blir sammenlignet med kriminelle handlinger. Jeg ser kollegaer som ligger med andre på reise eller fest, selv om jeg vet at de har partnere hjemme, men det har aldri falt meg inn å kontakte deres partnere for å fortelle om dette. For alt jeg vet har de et åpent forhold, og det er rett og slett ikke noe jeg har noe med. Har heldigvis ikke opplevd å finne ut at noen har bedratt mine venner, eller at mine venner har bedratt sine partnere, så vanskelig å sette seg inn i situasjonen. Ved førstnevnte hadde jeg nok sagt i fra, og sistnevnte hadde jeg nok tatt en samtale med min venn/venninne. Hadde min partner vært utro så hadde det ikke vært noe jeg hadde kringkastet tror jeg. Kan selvfølgelig ikke garantere at jeg ikke hadde gjort det i bitterhet, men håper ikke det, med unntak av de nærmeste vennene mine kanskje. Selv om jeg hadde valgt å gå så har vi barn sammen, og de skulle fått slippe å vite at mamma og pappa gikk fra hverandre fordi pappa var utro, uansett hvor gamle de hadde vært. Synes heller ikke at resten av familien har noe med det å gjøre, eller at de skal få et annet syn på faren til barnebarna sine. Sånn sett anser jeg det som privat. Det angår kun de involverte. Anonymkode: eccd3...aa4 4 1 2
Kleopatra2023 Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #15 Skrevet 1. februar 2023 (endret) Snok1 skrev (45 minutter siden): Alt dette er kriminelt og representerer derfor samfunnsproblemer Utroskap er ikke kriminelt. Man kan derfor argumentere for at all lovlig aktivitet mellom voksne mennesker er en privatsak. Dette er ikke nødvendigvis min mening, men det ville vært lett å argumentere for denne denne prinsipielle forskjellen. Religiøst sett er en ektepakt brutt ved utroskap.Juridisk er det ikke så lenge siden man måtte søke domstol om lov til å skille seg, og da var utroskap en av de få grunnene som kunne få ektepakten oppløst. Endret 1. februar 2023 av Kleopatra2023
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ser kollegaer som ligger med andre på reise eller fest, selv om jeg vet at de har partnere hjemme, men det har aldri falt meg inn å kontakte deres partnere for å fortelle om dette. For alt jeg vet har de et åpent forhold, og det er rett og slett ikke noe jeg har noe med. Hvordan i all verden skal en intetanende partner hjemme noensinne få vite om den aktiviteten dersom ingen sier noe? Anonymkode: 5a873...d50 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan i all verden skal en intetanende partner hjemme noensinne få vite om den aktiviteten dersom ingen sier noe? Anonymkode: 5a873...d50 Jeg har da ikke meldeplikt ovenfor en person jeg ikke kjenner? Som jeg skriver så vet jeg jo ikke hva slags forhold de har. Det kan jo hende de gir hverandre lov til å gjøre som de vil på reise eller fest, det finnes tross alt sånne mennesker. I min forrige jobb var sjefen en sånn som lå rundt. Viste seg at kona var av samme ulla, og at det var et sånt forhold de hadde. Anonymkode: eccd3...aa4 8 2
Kleopatra2023 Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #18 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tror det er betydelig mer enn 50% som mener at utroskap er en privat sak. Det gjelder sexlivet vårt i det store og det hele, uavhengig av utroskap eller ikke Jeg ville også fortalt en god venn eller venninne om jeg visste og kunne bevise at partneren deres var utro. Det er fortsatt en privat sak. Du snakker om en slags offentlig gapestokk i de tilfellene du mistenker, hører rykter om utroskap eller noen blir tatt i utroskap? Det er jeg veldig imot, uansett hvor galt utroskap er. Unntaket er om man er den som har blitt bedratt, de synes jeg er i sin fulle rett til å fortelle om utroskapen om de ønsker det. Du som nyskjerrig nabo burde da respektere privatlivet til ALLE de involverte og holde det for deg selv. Anonymkode: e0b9b...23f Nei, jeg snakker ikke om offentlig gapestokk. For mitt vedkommende er det en venninne som har betrodd meg at hun må ha flere til å bekrefte seg enn mannen sin som hun har planlagt og notorisk bedratt med mange over tiår. Jeg trodde først da jeg ikke visste om omfanget, at det var en overgangsfase, og prøvde hjelpe henne i all fortrolighet til å nøste opp i hva hun egentlig ville og rydde opp. Da hun skjønte at jeg ikke forsvarte utroskapen, gikk hun under jorda med det. Hun har ikke dårlig samvittighet. JEG får dårlig samvittighet når jeg ser mannen hennes i øynene fordi jeg vet noe han burde ha vite. Han går på nåler for henne fordi hun ber om det pga sart syke. Han gjør alt i huset. Hun irrettesetter meg også om jeg får litt temperament i stemmen. De rundt henne blir liksom de sinte, og hun som gråter. Jeg skal innrømme det er vanskelig for meg å vite om flere sjikt i dette også fordi jeg sliter. Jeg har vært dødssyk lenge, er helt alene med barn, har ikke livsledsager. Få hjelper meg, men henne og mannen har hjulpet meg en del. Det er mange hensyn. Det er vanskelig. Jeg er en «dyp» person som mange føler for å betro seg til. Når jeg er dyp, tåler jeg heller ikke falskt spill og glatthet. Hvis hun ikke ville drøfte sine beveggrunner for å løse opp, burde hun nok heller betrodd sine eventyr til noen som ikke er så nøye på det. 1
Kleopatra2023 Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har da ikke meldeplikt ovenfor en person jeg ikke kjenner? Som jeg skriver så vet jeg jo ikke hva slags forhold de har. Det kan jo hende de gir hverandre lov til å gjøre som de vil på reise eller fest, det finnes tross alt sånne mennesker. I min forrige jobb var sjefen en sånn som lå rundt. Viste seg at kona var av samme ulla, og at det var et sånt forhold de hadde. Anonymkode: eccd3...aa4 Så hvorfor INVITERE til bryllup?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Kleopatra2023 skrev (11 minutter siden): Så hvorfor INVITERE til bryllup? Hæ? Anonymkode: eccd3...aa4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå