Gå til innhold

Kan man betale med Euro i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stod i kø på butikken og hørte mannen foran meg spørre på engelsk om han kunne betale med Euro. Det kunne han. Det synes jeg var merkelig etter som jeg aldri før har hatt forståelse for at det er lov.

Anonymkode: ebcda...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butikken kan velge å ta imot utenlandsk valuta, men man har ikke krav til å få betale med det. 

Anonymkode: 2e18c...2b1

• Liker 2
Skrevet

Når jeg handler i Sverige får jeg alltid spørsmålet om jeg vil betale i svenske eller norske kroner.

Det er noe butikken selv tilbyr (fordi de tjener på vekslingen). De svenske butikkene er ikke pålagt å ta i mot norske kroner.

Anonymkode: b82c2...03d

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når jeg handler i Sverige får jeg alltid spørsmålet om jeg vil betale i svenske eller norske kroner.

Det er noe butikken selv tilbyr (fordi de tjener på vekslingen). De svenske butikkene er ikke pålagt å ta i mot norske kroner.

Det spørsmål får alle som betaler med utenlandsk kort. Det må de spørre om, det avgjør jo om det er butikken eller banken som styrer kursen... 

Anonymkode: fe3db...71a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det spørsmål får alle som betaler med utenlandsk kort. Det må de spørre om, det avgjør jo om det er butikken eller banken som styrer kursen... 

De må ikke spørre om det. Butikken er kun pålagt å ta i mot svenske kroner. At de tilbyr kundene å betale med norske er noe de selv har valgt. Ikke pålagt av loven.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De må ikke spørre om det. Butikken er kun pålagt å ta i mot svenske kroner. At de tilbyr kundene å betale med norske er noe de selv har valgt. Ikke pålagt av loven.

Jeg har aldri betalt i utlandet uten å bli spurt om lokal eller egen valuta når jeg har betalt med kort. Så vil tro det er standarden. 

Skrevet

Om prisenlappen står i euro må de ta betalt i euro, feks på fisketorget i Bergen

Anonymkode: 5c4f8...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...