AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Hei! Lurer på hvordan dere gjør det i deres hjem mtp interiør? Min samboer og jeg har ikke felles økonomi, men en felles konto hvor vi begge setter inn sum hver mnd som går til utgifter på huset, mat o.L. Vi har nylig kjøpt hus sammen, før bodde vi i mitt hus. Alle møbler var mine, og alle nye møbler har jeg betalt for. Vi trengte gardiner til nytt hus, samt noen bilder på veggen (dette er familiebilder av oss og barna våre). Jeg mener jo dette burde fellesskapet/kassen betale for. Samboer er uenig, for han trenger ikke dette mener han. Verker gardiner, bilder, planter eller annet. Jeg betaler alt annet av møbler og ting vi trenger (feks støvsugere, skap, møbler). Hvordan gjør dere dette? Blir veldig dyrt fir meg i lengden og betale for alt, er jo vårt hjem. Og man trenger visse ting i hjemmet , både for nyttighet, og for å skape et hjem 😅 Anonymkode: e70d1...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Man blir enig om hva man trenger, og kjøper det man er enige om på fellesen. Hvorfor i alle dager betaler DU for støvsugeren..? Her går alt til huset, fra felleskontoen. Men, vi er jo litt enige om hva som skal kjøpes. Jeg hadde blitt godt irritert om mannen brukte mye penger på noe jeg syntes var unødvendig eller regelrett stygt. Vi blir enige om hva vi skal ha, før vi kjøper det. Anonymkode: f769b...ca1 21
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Drit i å kjøp noe og se hvor lang tid det tar før han sutrer. Anonymkode: be5bd...3bf 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Hvis det er vanskelig for dere, kan dere jo kikke etter det som gis bort på Finn. Anonymkode: 0e76b...a09
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Alt til huset går på fellesen. Det gjelder alt fra kommunale avgifter til interiørpynt. Det er også i min partners interesse at vi skaper oss et hjem. Jeg skjønner jo at han bryr seg katta om vi har lysstaker og potteplanter, men han vet slikt er viktig for meg og da er det viktig for han også. Anonymkode: 902e4...547 13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man blir enig om hva man trenger, og kjøper det man er enige om på fellesen. Hvorfor i alle dager betaler DU for støvsugeren..? Her går alt til huset, fra felleskontoen. Men, vi er jo litt enige om hva som skal kjøpes. Jeg hadde blitt godt irritert om mannen brukte mye penger på noe jeg syntes var unødvendig eller regelrett stygt. Vi blir enige om hva vi skal ha, før vi kjøper det. Anonymkode: f769b...ca1 Men han trenger ikke gardiner, eller bilder (familiebilder) eller noe bortsett fra det akkurat nødvendige (en stol til hver, et bord- dette er hans ord) Han kunne fint bodd uten dette. Skal jeg bare bo i et bok med hvite vegger da? da virker det som om jeg får blakke meg 😅 Anonymkode: e70d1...33e 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Drit i å kjøp noe og se hvor lang tid det tar før han sutrer. Anonymkode: be5bd...3bf Men det er det jo ikke sikkert han gjør? Noen elsker en minimalistisk stil med glatte nakne vegger, rene flater, ikke gardiner, tepper eller pynteputer. Ts sin mann er kanskje sånn. Støvsuger hadde jeg krevd at man var med å betale, men man trenger ikke gardiner, lysestaker, pynteputer eller bilder på veggene. Man blir enige om han man føler man trenger/ønsker, og spleiser på disse tingene. Man kan ikke kjøpe alt man selv føler man «trenger» og kreve at den andre skal betale halvparten. Anonymkode: 2e40a...62d 10
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt til huset går på fellesen. Det gjelder alt fra kommunale avgifter til interiørpynt. Det er også i min partners interesse at vi skaper oss et hjem. Jeg skjønner jo at han bryr seg katta om vi har lysstaker og potteplanter, men han vet slikt er viktig for meg og da er det viktig for han også. Anonymkode: 902e4...547 Skulle ønske samboeren min tenkte slikt, men han gjør ikke det. og jeg kjøper ikke mye saker. Har det meste fra før. Men gardiner trenger vi. Plisegardin på badet så ingen titter inn måtte jeg betale for. begynner egentlig å bli litt lei 😅 Anonymkode: e70d1...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men han trenger ikke gardiner, eller bilder (familiebilder) eller noe bortsett fra det akkurat nødvendige (en stol til hver, et bord- dette er hans ord) Han kunne fint bodd uten dette. Skal jeg bare bo i et bok med hvite vegger da? da virker det som om jeg får blakke meg 😅 Anonymkode: e70d1...33e Da får du ta igjen med samme mynt, og se om pipen får en annen lyd da. Om dere betaler mat fra denne felleskontoen også, kan du si at du ikke synes dere trenger sånt pålegg som han liker, kjøtt, etc, du kan helt fint spise first price kneip og kun salat. Og om han ønsker noe dyrere, må han kjøpe det av sine egne penger. Anonymkode: f769b...ca1 33 7
Bombasi Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Lurer på hvordan dere gjør det i deres hjem mtp interiør? Min samboer og jeg har ikke felles økonomi, men en felles konto hvor vi begge setter inn sum hver mnd som går til utgifter på huset, mat o.L. Vi har nylig kjøpt hus sammen, før bodde vi i mitt hus. Alle møbler var mine, og alle nye møbler har jeg betalt for. Vi trengte gardiner til nytt hus, samt noen bilder på veggen (dette er familiebilder av oss og barna våre). Jeg mener jo dette burde fellesskapet/kassen betale for. Samboer er uenig, for han trenger ikke dette mener han. Verker gardiner, bilder, planter eller annet. Jeg betaler alt annet av møbler og ting vi trenger (feks støvsugere, skap, møbler). Hvordan gjør dere dette? Blir veldig dyrt fir meg i lengden og betale for alt, er jo vårt hjem. Og man trenger visse ting i hjemmet , både for nyttighet, og for å skape et hjem 😅 Anonymkode: e70d1...33e Har ikke samboeren din behov for gardiner, veggpynt og slikt? Skal han bo i et sterilt hus uten noe på veggene? Selvfølgelig skal han betale for innbo, og ikke bare nyte godt av dine ting. Når jeg hadde samboer så brydde vi oss ikke om hvem som kjøpte hva, men det var fordi begge handlet inn. Jeg kjøpte TV, hun kjøpte gardiner, jeg kjøpte komfyr, hun kjøpte skap, jeg kjøpte dyne og pute, hun kjøpte duker og julepynt OSV. Om jeg betale for mer eller kjøpte mer enn henne, eller motsatt, var det ingen som brydde seg om. I et forhold er jo slike ting "småpenger", og man nyter jo godt av det begge to uansett. Og er det ikke meningen at dere skal dele livet i lag? Jeg hadde for øvrig med meg mye mer enn henne inn i samboerskapet, men det er jo bruksting som slites med årene, og var ikke verd mye tilslutt uansett. Når vi splittet lag delte vi halvt om halvt på det meste, men hun lot mye som hun ikke hadde behov for eller lyst på ligge igjen. Kan ikke si noen av oss var misfornøyde med dette, selv om en av oss "tapte" noen kroner på det. Men igjen, det er småpenger som koster for et godt forhold og noen gode år sammen. Utrolig stusselig å vri på kronene da. Endret 1. februar 2023 av Bombasi 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er det jo ikke sikkert han gjør? Noen elsker en minimalistisk stil med glatte nakne vegger, rene flater, ikke gardiner, tepper eller pynteputer. Ts sin mann er kanskje sånn. Støvsuger hadde jeg krevd at man var med å betale, men man trenger ikke gardiner, lysestaker, pynteputer eller bilder på veggene. Man blir enige om han man føler man trenger/ønsker, og spleiser på disse tingene. Man kan ikke kjøpe alt man selv føler man «trenger» og kreve at den andre skal betale halvparten. Anonymkode: 2e40a...62d Nei. Da får vi jo uten noe som helst da, i et tomt hjem. Koselig det i lengden. Ikke at jeg kjøper noe annet det jeg føler vi trenger. Skap og annet interiør betaler jo jeg. Han vil jo helst ikke at jeg kjøper blomster (til meg selv) engang- dette er bortkastet i følge han. Men ser at de fleste her mener vi burde være enig om hva vi trenger, så da gir jeg meg. Får heller bare bo i et tomt hus. Anonymkode: e70d1...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 Jeg hadde sendt han et Vippskrav på møbler og støvsuger. Om ikke han hadde betale kunne jeg vært truende til å selge det på Finn. Så kunne vi sitte på gulvet til han hadde sett nødvendighet av møbler og støvsuger i alle fall. Anonymkode: 0e0f9...560 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 Dette handler jo om kommunikasjon. Hvorfor er han ikke med å betaler for støvsuger? Hva bruker han pengene sine på? Jeg tipper sparing og investeringer? Det er veldig dumt hvis du kjøper lysestaker, støvsugere og møbler mens han bygger formue. Spesielt hvis dere ikke er gift.... Anonymkode: 99c80...e7f 17 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 Han bør da virkelig være med på å betale for nødvendige ting som støvsuger, innsynsskjærming på bad o.l. Anonymkode: 37dbe...9fc 6
Amys Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Mannen her hadde vært strålende fornøyd med å bo i et hus uten potteplanter, gardiner og slikt. Så her er det jeg som kjøper det for egne penger. Men ting som støvsuger og gardin til badet for å hindre innsyn kjøper vi sammen. Det samme gjelder familiebilder (men da har vi også blitt enige om å kjøpe de før de henger på veggen). 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 Før vi fikk felles økonomi hadde vi egentlig et veldig avslappet forhold til det. Jeg tenkte at jeg kjøpte ting jeg likte, og da var det mine ting. Tilsvarende gjorde han. Var det nødvendige ting til fellesen så trakk vi felleskortet. Om jeg hadde kommet hjem med gardiner for skjerming for eksempel ville han bare blitt superglad for at jeg fikset, og tatt det som en selvfølge at felleskortet ble brukt for det. Men følte han for eksempel for en urimelig dyr TV så tok han den bare, da ville den jo også vært hans ved brudd. Og jeg som er i overkant interessert i gadgets og smart-home tok jo slike produkter på egen regning, så lenge han klarte seg med et kvikksølvtermometer. Jeg tenker at forholdet må være ganske tungrodd og konfliktfylt ellers også om slikt skal være et problem? Anonymkode: bc852...f8f 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette handler jo om kommunikasjon. Hvorfor er han ikke med å betaler for støvsuger? Hva bruker han pengene sine på? Jeg tipper sparing og investeringer? Det er veldig dumt hvis du kjøper lysestaker, støvsugere og møbler mens han bygger formue. Spesielt hvis dere ikke er gift.... Anonymkode: 99c80...e7f Han vil heller bruke penger på noe annet, og mener vi ikke trenger den (har en eldre, mye tyngre støvsuger). Men det er jeg som støvsuger 1-2 ggr pr dag. Vi har hund som røyter så det må støvsuges ofte. Anonymkode: e70d1...33e 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Amys skrev (2 minutter siden): Mannen her hadde vært strålende fornøyd med å bo i et hus uten potteplanter, gardiner og slikt. Så her er det jeg som kjøper det for egne penger. Men ting som støvsuger og gardin til badet for å hindre innsyn kjøper vi sammen. Det samme gjelder familiebilder (men da har vi også blitt enige om å kjøpe de før de henger på veggen). Mannen trenger ikke familiebilder, selv ikke barna. Så der hadde vi ikke blitt enig 😩 Anonymkode: e70d1...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Før vi fikk felles økonomi hadde vi egentlig et veldig avslappet forhold til det. Jeg tenkte at jeg kjøpte ting jeg likte, og da var det mine ting. Tilsvarende gjorde han. Var det nødvendige ting til fellesen så trakk vi felleskortet. Om jeg hadde kommet hjem med gardiner for skjerming for eksempel ville han bare blitt superglad for at jeg fikset, og tatt det som en selvfølge at felleskortet ble brukt for det. Men følte han for eksempel for en urimelig dyr TV så tok han den bare, da ville den jo også vært hans ved brudd. Og jeg som er i overkant interessert i gadgets og smart-home tok jo slike produkter på egen regning, så lenge han klarte seg med et kvikksølvtermometer. Jeg tenker at forholdet må være ganske tungrodd og konfliktfylt ellers også om slikt skal være et problem? Anonymkode: bc852...f8f Vi er uenig om ting, men ingen store konflikter. Om det blir brudd, så eier jeg alt inventar, han eier bokstavelig talt ingenting. Anonymkode: e70d1...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Synes din samboer er sær. Helt OK at han ikke nødvendigvis ser verdien i å ha det pent, men de aller fleste ønsker et trivelig hjem. Om ikke for han personlig, så for deg og barna. Dette ville jeg ikke gitt meg på. Han må betale sin andel av dette. Anonymkode: cab63...f96 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå