GreenHarmony Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Hei hagevenner! Når og hva sår dere? Hvilke rutiner har dere i forhold til egen hage? Supernysgjerrig på hva alle andre gjør, og på utkikk etter tips og triks til egen hage! Hagen min består av en nyetablert kjøkkenhage med 5 pallekarmer. Her tenker jeg i hovedsak urter og salat. En jordelapp, her har jeg veldig lyst til å så mais! Men, jordet har kun vært brukt av hest de siste 20 (?) Åra, så det er mye jobb for å få det i stand. Skal sette poteter og jordskokk. Har også masse solsikkefrø jeg har et håp om å få i jord tidligere enn i fjor. Er det lurt å så de aller høyeste typene inne først? Tre (gud bedre) svære blomsterbedd som jeg prøver å fylle med stauder. Flomvannet ødela det ene for et par år siden, med masse stauder jeg fikk av min avdøde mormor, det var superkjipt! Noen tips til gode bunndekkere som tåler å stå i sol OG som er polinatorvennlige? Også har jeg terassen som jeg ser for meg å fylle med sommerblomster! Blitt glad i Petunia, Coleus, margeritter og Pelargonia. Coleus har jeg masse frø av, de andre tenker jeg å kjøpe ferdig etablert. Det jeg vil prøve å så Gulrot, Mais, Ruccola, pyntegresskar, Coleus, Solsikker, Sukkererter, Blomkarse, tomat og paprika. Kjøpe ferdig etablert Grønnkål, Urter, Petunia, Margeritter, Pelargonia, Stemor og en ny rabarbra.
Amossa Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 I år har jeg ikke tenkt å gjøre så mye ut av såing. Har mange Blodbeger og Pelargonia som står til overvintring inne, så nå venter jeg til jeg kan så direkte ute. Det blir Blomkarse og Kornblomster. Har store staudebed i blomsterhagen, og ingen plen. Det siste bedet brukte jeg store deler av sommeren i fjor på å grave ut. Der er mange nye stauder (kjøpt på høstsalg) som jeg er spent på om har overlevd vinteren. Mange stauder hos meg trenger deling nå. Skal også kjøpe et lass med god jord å legge i bedene. Bruker hønsegjødsel fra Felleskjøpet også. Jordbæråkeren trenger skikkelig opprydning i år. Men potetlandet og jordbærene tar heldigvis mannen seg av Året store fornyelse blir en kjøkkenhage på en kjedelig del av tomta - en stor plen med kun prydbusker og trær. Skal leie en minigraver for å få bort det meste av plen og lage en singelsti gjennom området. Så tar jeg det derfra Jeg har to pallekarmer der nå. Èn med hvitløk og èn med persille, koriander, gressløk og mynte. Bruker mye rabarbra, så jeg har to typer i hagen. Fryser ned og bruker gjennom vinteren. Lurt å kjøpe ferdig etablerte Pelargonia og Stemor. Stemor sår seg selv hos meg, og jeg har store tepper om våren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå