Gå til innhold

Er det mulig å ha det helt fint i samlivet, men falle for andre menn igjen og igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er galt med meg? Jeg trodde jeg hadde det helt ok, men etter å ha vært stormende forelsket i halvannet år, så begynner jeg jo å lure.  I tillegg er dette den andre mannen på tre år jeg faller for. Jeg har ikke gjort noe fysisk med noen av disse, men begge har antydet at følelsene har vært gjensidig. Men hva er dette? Hvorfor blir jeg stadig forelsket i andre enn han jeg lever med? Betyr det at jeg underbevisst er ferdig med han?

Anonymkode: 0d2ec...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at du ikke er moden for å være i et langvarig forhold.

Du bør jobbe med deg selv dersom du skal fungere i et forhold med en livspartner.

Skrevet

Jeg er mann og har det også sånn. Har vært gift i 20+ år, og opplever av og til å treffe damer som jeg liker veldig godt. Jeg har imidlertid aldri gått så langt at jeg har gitt uttrykk for romantiske følelser på noe vis, pratet med vedkommende om det, eller vært fysisk. Holder det for meg selv, for jeg er lykkelig gift og har lovet henne troskap, men jeg kjenner av og til på følelsen av å bli forelsket i andre, ja.

Så lenge du har det fint med den mannen du har, tror jeg du skal være VELDIG forsiktig med å spille videre på eller diskutere dine romantiske følelser med noen du faller for. Det kan være starten på en vei som kan ødelegge fullstendig for det gode forholdet du har med eksisterende kjæreste. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Når man er i et forhold hvor man ønsker å være trofast, ærlig og lojal, må man ta noen valg. 

Man VELGER å være trofast, er bare å droppe flørten, merker man at man liker noen ekstra godt, snu ryggen til og VELG å være trofast mot partneren sin. Ikke bare flørt litt, det utvikler seg fort om man har en svak sjel. 

Valget er ditt! 

Skrevet
T-AA skrev (4 minutter siden):

Det betyr at du ikke er moden for å være i et langvarig forhold.

Du bør jobbe med deg selv dersom du skal fungere i et forhold med en livspartner.

Moden? Hehe, jeg er 41 år. 
Hvordan «jobber man med seg selv» da?

Skrevet

…men har jeg det egentlig bra med mannen min når jeg stadig faller for andre? Eller er det et symptom på at noe er galt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er jo om disse forelskelsene er så voldsomme/seriøse at de forstyrrer parforholdet ditt, eller medfører risiko for utroskap.

Jeg har det likedan men er også storfornøyd med ektefelle. Vi har vært sammen nærmere 20 år nå og jeg er jevngammel med deg. Jeg kan fantasere om andre menn og det gir meg en liten «boost» og energi kick i hverdagen, men fantasiene er private og mine egne, og de går ikke på bekostning av relasjonen til min ektemann. Heller tvert imot, fordi jeg blir mer kjærlig, seksuell osv. 

Anonymkode: db110...586

Skrevet
aksase skrev (8 minutter siden):

Jeg er mann og har det også sånn. Har vært gift i 20+ år, og opplever av og til å treffe damer som jeg liker veldig godt. Jeg har imidlertid aldri gått så langt at jeg har gitt uttrykk for romantiske følelser på noe vis, pratet med vedkommende om det, eller vært fysisk. Holder det for meg selv, for jeg er lykkelig gift og har lovet henne troskap, men jeg kjenner av og til på følelsen av å bli forelsket i andre, ja.

Så lenge du har det fint med den mannen du har, tror jeg du skal være VELDIG forsiktig med å spille videre på eller diskutere dine romantiske følelser med noen du faller for. Det kan være starten på en vei som kan ødelegge fullstendig for det gode forholdet du har med eksisterende kjæreste. 

Så er spørsmålet, hvor mange av de damene som du liker ''veldig godt'' du må ha kontakt med? Det er noe med å IKKE mate en tanke eller følelse. Sier det fordi jeg har vært der noen av dere er, i ettertid ser jeg at det enkleste er å IKKE mate en følelse. Hele dette tankespinnet om at livet er slik at ''alle'' treffer folk de forelsker seg i uansett om de er i forhold er bare tullball. Det er bare å holde seg unna om du får den minste anelse om at følelser kan utvikles. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 197c9...d70

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så er spørsmålet, hvor mange av de damene som du liker ''veldig godt'' du må ha kontakt med? Det er noe med å IKKE mate en tanke eller følelse. Sier det fordi jeg har vært der noen av dere er, i ettertid ser jeg at det enkleste er å IKKE mate en følelse. Hele dette tankespinnet om at livet er slik at ''alle'' treffer folk de forelsker seg i uansett om de er i forhold er bare tullball. Det er bare å holde seg unna om du får den minste anelse om at følelser kan utvikles. Verre er det ikke. 

Anonymkode: 197c9...d70

Men jeg vil ikke det. Jeg vil ha kontakt. Masse kontakt. Jeg blir helt tullete og klarer ikke å la vær.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Spørsmålet er jo om disse forelskelsene er så voldsomme/seriøse at de forstyrrer parforholdet ditt, eller medfører risiko for utroskap.

Jeg har det likedan men er også storfornøyd med ektefelle. Vi har vært sammen nærmere 20 år nå og jeg er jevngammel med deg. Jeg kan fantasere om andre menn og det gir meg en liten «boost» og energi kick i hverdagen, men fantasiene er private og mine egne, og de går ikke på bekostning av relasjonen til min ektemann. Heller tvert imot, fordi jeg blir mer kjærlig, seksuell osv. 

Anonymkode: db110...586

Ja, de forstyrrer så til de grader.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke gjort noe fysisk med noen av disse, men begge har antydet at følelsene har vært gjensidig. Men hva er dette?

Dette betyr at du har sagt til de at du tenner på de? Hvis du føler du kan være ærlig om dette til mannen din, så er det bra, hvis ikke, så er det definitivt noe galt i forholdet

Anonymkode: 5a8aa...409

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette betyr at du har sagt til de at du tenner på de? Hvis du føler du kan være ærlig om dette til mannen din, så er det bra, hvis ikke, så er det definitivt noe galt i forholdet

Han ene har jeg fortalt det til, han andre ikke. Men jeg har passe gode antenner, og vet når noen er interessert i meg tilbake. Begge er/var det.

Jeg kan overhode ikke fortelle dette til mannen min.

Gjest DreamWorks
Skrevet

Jeg blir lett betatt av folk og kommer lett i kontakt med folk. Da vil man også lett kjenne om dette er et sted man "hører hjemme" eller ikke. Tiltrekkning er biologi og den kommer vi nok ikke unna. Feromoner er og blir feromoner.

Jeg tror ikke vi som mennesker er utelukkende monogame, men jeg tror vi kan velge å være det dersom gevinsten er stor nok. Så det at vi blir betatt av andre tenker jeg er helt normalt. Det å gi næring til det derimot, slik at det blir en stormende forelskelse hvor man blir så nær at den andre forstår det og bekrefter det samme tilbake tenker jeg er noe annet. Når man tillater det, dyrker man forelskelsen, søker å være nær så er man kanskje ikke i det riktige forholdet. En så sterk forelskelse vil jo påvirke følelsene for partneren også, for selve forelskelsen er monogam og gir skylapper.

Jeg har vært betatt av flere noen ganger sterkt, andre ganger kortvarig. Noen ganger var det bekjente over tid -noe som vokste frem, en annen gang slo det med bare hardt i magen ved første møte (en av disse var den vanskeligste å komme over for vi møttes hver dag). Noen ganger skjer det tett, andre ganger kan det gå mange år mellom at det inntreffer. Men felles for alle disse for meg er at jeg ikke har gitt følelsene næring og de HAR gått over. Følelsene for min mann har derimot ikke gått over! 

Så hva det betyr for deg vet jeg ikke. Jeg vet at for meg er naturlig, det går over og påvirker ikke følelsene jeg har for min mann. De kommer heller ikke lettere i gode eller dårlige faser, og nettopp derfor anser jeg dem som rent biologiske og ute av min kontroll. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste opplever interesse fra andre attraktive mennesker gjennom livet. Dersom du har bestemt deg for at din forpliktelse til din partner faktisk betyr noe utover at det kribler mellom beina så tillater du deg ikke å bli betatt eller å ta den (gjensidige?) tiltrekningen videre.

Det er faktisk ikke så veldig vanskelig når man har forpliktet seg til en person som man skulle tro.

Gjest DreamWorks
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du jobber med deg selv med å holde deg unna de du tiltrekkes av. Så enkelt er det..

Skrevet

Ok. Ser mange har meninger om dette, men kan ikke se at noen faktisk svarer på det jeg lurer på:

Hvis jeg stadig faller for andre enn mannen min, er da samlivet med han egentlig bra? Eller er det et symptom på at noe er feil? Det jeg mener, hvis alt hadde vært tipp topp, hadde jeg vel ikke falt for andre menn gjentatte ganger?

Og joda, jeg har forsøkt både å holde meg vekk fra de andre og ikke fyre oppunder tiltrekningen, men det lar seg ikke alltid gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og joda, jeg har forsøkt både å holde meg vekk fra de andre og ikke fyre oppunder tiltrekningen, men det lar seg ikke alltid gjøre.

Jeg har svart deg om hvordan det er for meg tidligere. Men salt enkelt da -JA man kan fortsatt ha det godt, men om man alltid går til stedet med å gi mat til følelsene (noe du gjør hvis han uttrykker gjensidighet, sa har du sent for mange signaler). 

Og jo, det er slik at det alltid lar seg gjøre. I mine tilfeller var den ene en mannlig ansatt i barnehagen, det ene året måtte vi prate nesten daglig ang mitt barn. Jeg passet på å holde avstand, ikke ha så mye øyenkontakt (da bruste det for sterkt inni meg), holde meg unna samtaler jeg ellers ville hatt med andre ansatte feks om planer for helgen, ønske god helg, ønske lykke til med ting osv. Kroppen min sa "finn en unnskyldning til å ta ham på armen. Hold blikket et sekund ekstra, ta på lebestift før du går inn i barnehagen" og så gjorde jeg ikke det likevel. Såre enkelt. Da får det over

Den andre gangen var det en relativt nær kompis av min mann. I kontakt med ham passer jeg på det samme som over, distansere meg litt, holde kontakten mindre personlig og mer om aktivitetene vi gjorde

Den siste gangen var det en kollega, jeg passer på det samme som over. Søker ikke ut til kjøkkenet når jeg hører han er det, unngår unødig prat. Er høfflg og koselig men tydelig tilbakelent. 

vi passer med mange mennesker der ute. Vi kan legge merke til det og gå videre. Det st du ikke evner å gå videre betyr kanskje i alle fall at din mann burde få slippe unna?

Anonymkode: 42873...8be

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han ene har jeg fortalt det til, han andre ikke. Men jeg har passe gode antenner, og vet når noen er interessert i meg tilbake. Begge er/var det.

Jeg kan overhode ikke fortelle dette til mannen min.

Tenk litt over hva du selv ville følt om du visste han fløy rundt å fortalte kvinner at han tenner på de, de fleste ville tatt dette som et veldig dårlig tegn. Temmelig stor forskjell på å synes noen er deilig, og å aktivt gå inn for å få den personen til å vite at du tenner på de 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenk litt over hva du selv ville følt om du visste han fløy rundt å fortalte kvinner at han tenner på de, de fleste ville tatt dette som et veldig dårlig tegn. Temmelig stor forskjell på å synes noen er deilig, og å aktivt gå inn for å få den personen til å vite at du tenner på de 

Det er det da. Jeg ville ikke brydd meg. 😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det da. Jeg ville ikke brydd meg. 😳

Men det er vel også et dårlig tegn vel? At du ikke bryr deg om hva han gjør med andre damer? Hvis ikke du er poly da 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...