Trille68 Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 (endret) Jeg opplever å føle meg ekstremt likegyldig, og ikke kjenne på det å glede seg til noe, eller angre. Forelskelse kjennes ikke det samme. Gleder meg aldri til min egen bursdag, og jeg blir sjeldent glad på andres vegne. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i settinger hvor andre gråter. Jeg har liksom glemt hvordan det kjennes selv. Det er jo selvfølgelig bra effekt av disse medisinene og. Hvis ikke hadde jeg ikke gått på de. Men det plager meg skikkelig mye. Er det flere som kjenner seg igjen? Endret 1. februar 2023 av Trille68 1
Akuline Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Det er veldig vanlig ja, halvparten oppgir dette som bivirkning. https://forskning.no/depresjon-medisin-og-helse-medisiner/mange-blir-folelsesmessig-slove-av-antidepressiver-na-vet-forskerne-hvorfor/2146556 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Kanskje du må prøve en annen type medisin? Anonymkode: 0523a...427
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Ikke bruk det...få heller hjelp med fysisk aktivitet og kosthold. Ikke legg lokk på deg selv med medikamenter, løs de virkelige problemene dine. https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: b3f0f...a47
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke bruk det...få heller hjelp med fysisk aktivitet og kosthold. Ikke legg lokk på deg selv med medikamenter, løs de virkelige problemene dine. https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/ Anonymkode: b3f0f...a47 Det er ikke alle som får tilstrekkelig hjelp ut av depresjonen ved hjelp av endret kosthold og fysisk aktivitet. Jeg spiser sunt og rent og trener, men er like deprimert åkke som. Naivt å tro at alle kan bli bra av mat og trening. Anonymkode: 0523a...427 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har akkurat starta, så kjenner ingen effekt enda.. Men, slik du beskriver er jeg egentlig alltid (altså ikke normalt, men de siste månedene med depresjonen). 🤔 Så ser liksom ikke for meg at det kan bli «verre»? 🤷♀️ Kan du prate med legen om å teste en annen type? Det er jo forskjeller. Wellbutrin feks skal vel være litt aktiverende? Vet ikke hvilken type du går på nå, eller har prøvd. Anonymkode: b26de...1b6
svartkatt Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Det heter ikke stemningsstabiliserende uten grunn. Man risikerer å miste den gleden man har også. Ville prøvd lavere dose eller andre typer.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Jeg klarte ikke å føle glede eller sorg for andre uten antidepressiva heller. Alt var liksom helt numment. Kunne bare føle selvhat. Nå er alt numment, men jeg tror jeg foretrekker det. Jeg klarer ikke å huske hvordan det er å glede seg over noe. Anonymkode: 0358a...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 Når man gjør spørreundersøkelser på om folk føler seg bedre av antidep, så vil flere svare ja når de opplever likegyldighet. Fordi de opplever likegyldighet som bedring av depresjon. Men det som egentlig skjer er at man kuttes av fra følelser generelt. Jeg ville vært bekymret for at du kan gjøre permanent skade på din evne til å føle. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg klarte ikke å føle glede eller sorg for andre uten antidepressiva heller. Alt var liksom helt numment. Kunne bare føle selvhat. Nå er alt numment, men jeg tror jeg foretrekker det. Jeg klarer ikke å huske hvordan det er å glede seg over noe. Anonymkode: 0358a...2ea Problemet er at for mange kommer det også med en voldsomt kjedsomhet. Man syntes ikke ting er like spennende. Filmer som før var spennende/ fengende/ interessante/ actionfylte blir "meh". Å være sosial blir kjedelig, man føler ikke sosial tilknytning like bra som før. Å drive med hobbyer får man så lite glede ut av at man ikke orker de lenger. Å lese og lære blir kjedelig, man føler ikke like sterk belønnelsesfølelse som man gjorde før. Man føler ikke stemninger lengre (julestemning, kveld på byen stemning osv). Kompisen min hadde kanskje et ekstremt tilfelle av dette. Han begynte gradvis drikke mer, for det var eneste gangene han følte noe særlig. Da var filmer morsomme, å være sosial var givende osv. Det ble ganske mye fyll på han etterhvert og jeg mistet kontakten etterhvert som han ble en del borte. Han flyttet også med kona. Aner ikke hvordan det går nå Anonymkode: c8e1c...7f4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 100% vanlig bivirkning av antidepressiva. Derfor ønsket jeg ikke å starte på det. Depresjon er ett symptom på noe annet. Du må behandle årsaken, ikke symptomet. Anonymkode: 4554f...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 svartkatt skrev (2 timer siden): Det heter ikke stemningsstabiliserende uten grunn. Man risikerer å miste den gleden man har også. Ville prøvd lavere dose eller andre typer. Ssri er vel ikke stemningsstabiliserende medikament? Heter ikke de noe annet? Meeen jo - jeg bruker Cipralex og kjenner jo det demper noe. Men jeg hadde ikke noe glede å dempe, så at det bedrer bunnløst svart hull og suicidale tanker og ønsker er jo åpenbart bare bra for meg. Demper PMS også Men for noen kan for eksempel Brintellix være mindre avflatende. Anonymkode: 86e3b...4d0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 Går på Cipralex 3 uka. Det humøret du beskriver er meg til vanlig (henvist til traumeterapi nylig, mistenker CPTSD). Hvis det plaget deg bør du kanskje bytte medisiner? Er selv fornøyd med dempet angst og litt mindre tankekjør. Ellers ingen forskjell. Står selv på 10 mg og er ikke aktuelt å gå opp i dose! Anonymkode: 63a3b...36f
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: 100% vanlig bivirkning av antidepressiva. Derfor ønsket jeg ikke å starte på det. Depresjon er ett symptom på noe annet. Du må behandle årsaken, ikke symptomet. Anonymkode: 4554f...7ad Noen trenger faktisk antidepressiva for å overleve, enten for en periode eller noen for bestandig. Noen ganger finnes det ingen årsak. Er man ikke legen til personen så har man ingenting med å insinuere at andre bør slutte på medisinen sin. Det kan faktisk være livsfarlig. TS opplever en bivirkning og det kan og bør hun absolutt snakke med legen sin om. Anonymkode: 7f706...b01 3
Kalevala Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Depresjon er ett symptom på noe annet. Du må behandle årsaken, ikke symptomet. Noen ganger er depresjon symptom på manglende serotonin. Det behandles med antidepressiva. Det er ikke alle som har traumer som bakgrunn for depresjonen sin. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 6 minutter siden, Kalevala said: Noen ganger er depresjon symptom på manglende serotonin. Det behandles med antidepressiva. Det er ikke alle som har traumer som bakgrunn for depresjonen sin. Dersom det hadde vært så enkelt, så hadde det eksistert en enkel måte å måle nivåer i kroppen og regulert medisinen deretter. Slik det fungerer idag er at man kaster antidep på pasienter og satser på at det går bra, og gir dose etter magefølelsen. Det er mye penger i antidep. Det er mange som tjener på at mennesker tar dem, selv når det fører til verre plager 4 hours ago, AnonymBruker said: Noen trenger faktisk antidepressiva for å overleve, enten for en periode eller noen for bestandig. Noen ganger finnes det ingen årsak. Anonymkode: 7f706...b01 Det er feil, det er alltid en årsak. At en lege eller psykolog ikke finner årsaken, betyr ikke at der ikke er en. Anonymkode: c8e1c...7f4
Kalevala Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dersom det hadde vært så enkelt, så hadde det eksistert en enkel måte å måle nivåer i kroppen og regulert medisinen deretter. Å måle nivåer er ikke så enkelt som det høres ut. Men for mange fungerer antidepressiva veldig fint. Gir stabilt humør, uten flathet og likegyldighet. Noen fungerer det absolutt ikke for, og de må ha annen behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Dersom det hadde vært så enkelt, så hadde det eksistert en enkel måte å måle nivåer i kroppen og regulert medisinen deretter. Slik det fungerer idag er at man kaster antidep på pasienter og satser på at det går bra, og gir dose etter magefølelsen. Det er mye penger i antidep. Det er mange som tjener på at mennesker tar dem, selv når det fører til verre plager Det er feil, det er alltid en årsak. At en lege eller psykolog ikke finner årsaken, betyr ikke at der ikke er en. Anonymkode: c8e1c...7f4 Av det jeg skrev så var det dette du hang deg opp i? Du forstod nok hva jeg mente. Du tenker vel ikke at noen skal ta dette innlegget alvorlig? Pasienter tar antidepressiva fordi andre tjener penger på det og dosering er etter magefølelsen? Men takk for at du bekrefter det jeg trodde, at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 7f706...b01 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå