Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt meg opp til privatisteksamen som er i mai. Det er mer enn 10 år siden jeg sist satt med en mattebok og da hadde jeg i tillegg P-matte. Et litt ambisiøst, hårete mål med andre ord! Jeg har trålet de forskjellige sidene for matematikk og prøver å bli klok på hvilken ende jeg skal begynne i, men kommer litt til kort. Som jeg kan se bør man ha en grunnleggende forståelse for konseptene i T-matte for å forstå R-matte. Betyr det at jeg burde gå gjennom hele pensum til T for å ha en sjanse til å forstå R?

Noen som har klart å bestå R1 på såpass kort tid med samme bakgrunn som meg som kanskje har noen gode råd til hvordan jeg kan legge opp løpet for å komme i mål?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok den og andre års kjemi etter 25 år så det klarer du nok. Jeg møtte opp på timene på vgs og da fikk jeg spurt der jeg ikke forsto. Så det er et tips. 

Anonymkode: 55ab9...d12

• Liker 1
Skrevet

Imponerende at du klarte det etter 25 år :) Jeg jobber ved siden av så vil nok ikke ha mulighet til å møte opp fysisk noe sted.

Skrevet

Du kan bruke Askprivatist, det er mye billigere enn mye annet men det er dog på nett.

Skrevet

Jeg hadde P-matte på VGS og tok R1 eksamen som privatist. Det var et langt og hardt løp for å si det sånn. 
Brukte flere timer hver dag på å lese og gjør oppgaver.
Jeg satte meg veldig godt inn i eksamensoppgavene! Enkelte kapitler kommer igjen og igjen for hvert år på eksamen. Øv ekstra godt på disse, så har du iallfall en bedre sjans til å bestå. 
Jeg besto, men det var så vidt.. Jeg gikk rett fra P-matte til R1, uten å lese på 1T.. ikke noe å anbefale. Var et helsikkes tungt løp. Men, mulig er det jo! Ellers hadde jo ikke jeg klart det. ;) 

Lykke til! 

Anonymkode: 09895...c74

Skrevet

Ta øk ad i alta. Meld deg på matte for økonomer. 10stp == godkjent matte og da ødelegger ikke dårlug karakter snittet ditt. Og det er billigere.

De har eksamen i oslo også. Og mange andre byer 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde P-matte på VGS og tok R1 eksamen som privatist. Det var et langt og hardt løp for å si det sånn. 
Brukte flere timer hver dag på å lese og gjør oppgaver.
Jeg satte meg veldig godt inn i eksamensoppgavene! Enkelte kapitler kommer igjen og igjen for hvert år på eksamen. Øv ekstra godt på disse, så har du iallfall en bedre sjans til å bestå. 
Jeg besto, men det var så vidt.. Jeg gikk rett fra P-matte til R1, uten å lese på 1T.. ikke noe å anbefale. Var et helsikkes tungt løp. Men, mulig er det jo! Ellers hadde jo ikke jeg klart det. ;) 

Lykke til! 

Bare litt tilleggsinfo. Fikk 3er i P-matte på vgs.. Men besto R1 matte. Hadde jeg sagt dette til min tidligere vgs mattelærer, hadde han nok begynt å le og spurt om hadde jeg røyket noe. Så alt er mulig om du virkelig vil det. 
Har troen på deg, men den mentale knekken vil du nok kjenne på i blant. 

Skrevet

Jeg tok R1 i fjor etter 10 år uten matte 😅 hadde kun 1p-y/2p-y fra VGs. Hadde 100 % jobb, men klarte å jobbe ca 20 timer i uken med matten. Besto såvidt! Hadde kanskje gått bedre om jeg tok faget på skole men hadde ikke råd... men klarer jeg det så kan alle komme gjennom det 😅

Skrevet
StrøkenFrøken skrev (5 timer siden):

Jeg tok R1 i fjor etter 10 år uten matte 😅 hadde kun 1p-y/2p-y fra VGs. Hadde 100 % jobb, men klarte å jobbe ca 20 timer i uken med matten. Besto såvidt! Hadde kanskje gått bedre om jeg tok faget på skole men hadde ikke råd... men klarer jeg det så kan alle komme gjennom det 😅

Hva studerer du, siden du trengte R1?

Anonymkode: 634e4...ee2

Skrevet

Jeg studerer informasjonsteknologi, så nå har jeg matte hvert semester 😅 går såvidt! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva studerer du, siden du trengte R1?

Skrevet

du kan også bruke mentorNorge eller superproof

Anonymkode: 36f79...4a8

Skrevet
StrøkenFrøken skrev (19 minutter siden):

Jeg studerer informasjonsteknologi, så nå har jeg matte hvert semester 😅 går såvidt! 

Ayyy, trives du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ayyy, trives du?

Ja trives godt, men er tøft når jeg ikke er så god i realfag 😅 

Skrevet

Nå har du maks uflaks med tanke på å ta opp R1. Det kom en ny læreplan i fjor som endret krav fra hva elevene skal lære og hvordan privatist eksamen skal utformes. Nå er det større fokus på koding i Python og endring i vektlegging på ulike temaer. Løse tidligere eksamener vil hjelpe deg litt men ikke like mye som før siden de ble utformet av den gamle lærerplanen

Anonymkode: c3333...9da

• Liker 1
Skrevet

Hva er p-matte? Og R1?

Anonymkode: b5be0...19c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er p-matte? Og R1?

Anonymkode: b5be0...19c

P-matte er praktisk matematikk, den matematikken du mest sannsynlig vil komme til å møte mest i hverdagen din. R-matte betyr realfaglig matematikk, det er matematikk du må ha for å kunne kvalifiserer deg til realfaglige eller teknologiske studier. 
R1 er det letteste nivået av realfaglig matematikk, der R2 er en fordypning på R1 med litt videre lærling. Samme går for P1 og P2 (bare i praktisk versjon kontra realfaglig). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå har du maks uflaks med tanke på å ta opp R1. Det kom en ny læreplan i fjor som endret krav fra hva elevene skal lære og hvordan privatist eksamen skal utformes. Nå er det større fokus på koding i Python og endring i vektlegging på ulike temaer. Løse tidligere eksamener vil hjelpe deg litt men ikke like mye som før siden de ble utformet av den gamle lærerplanen

Anonymkode: c3333...9da

Det finnes oppgaver ute som er laget etter ny læreplan. Så det går absolutt an å se på.

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

Trenger litt hjelp med p-matte.

Hvilken funksjonstype passer best til punktene i koordinatsystemet (a-d)

IMG_0190.jpeg

Endret av bundaberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...