Gå til innhold

Ville dere kjøpt leilighet når målet er hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger to soverom pga barn og leier en leilighet med to nå. Jeg har spart opp nok egenkapital til å kunne en leilighet med ett soverom i samme område. Vil ta meg ca 2-3 år og spare opp til ønsket størrelse type rekkehus eller 2-mannsbolig. Ville dere kjøpt en leilighet for å eventuelt leie ut eller komme seg inn på boligmarkedet eller bare fortsatt med sparing og ventet?

Anonymkode: becf1...f2b

Skrevet

For en periode på 2-3 år ville jeg ha fortsatt å spare. Det kommer en del utgifter til megler, flyttebil og sånt når man flytter, pluss at det er skikkelig stress å flytte med unger på slep, så jeg ville ikke ha ønsket å flytte 2 ganger på 2-3 år. Men det er hvis du er helt sikker på at det bare tar 2-3 år da. Hvis det fort tar 5+ år å få spart nok penger, så er det jo dumt å bli boende i leiebolig så lenge.

• Liker 3
Skrevet

Om du skal kjøpe, må man som regel bo der minst 3-4 år for at det skal svare seg kontra å leie. I dagens marked, gjerne mer. 

Om du er sikker på at du kan kjøpe deg huset du ønsker om bare et par år, ville jeg fortsatt å leie. Men om du risikerer at det tar mer enn 4-5 år før du har spart opp, ville jeg kjøpt en leilighet og bodd der selv - ikke leid ut. 

Anonymkode: 35dc2...ed5

Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

For en periode på 2-3 år ville jeg ha fortsatt å spare. Det kommer en del utgifter til megler, flyttebil og sånt når man flytter, pluss at det er skikkelig stress å flytte med unger på slep, så jeg ville ikke ha ønsket å flytte 2 ganger på 2-3 år. Men det er hvis du er helt sikker på at det bare tar 2-3 år da. Hvis det fort tar 5+ år å få spart nok penger, så er det jo dumt å bli boende i leiebolig så lenge.

Takk for svar 😊 Vi hadde blitt boende der vi bor nå, også hadde jeg eventuelt kjøpt en leilighet å leie ut til jeg hadde hatt råd til å kjøpe større og da flytte inn i denne. Men er så usikre tider, og skummelt å bruke alle sparepengene 

Skrevet

Skulle gjerne bodd med ett soverom men det går ikke når barnet er 10+ år. Kunne lett gjort det hvis barnet hadde vært yngre :) ts 

Skrevet

Jeg valgte å gjøre det, og etter vi har trukket fra megler og flyttebil så tjente vi i overkant av 600 000 kroner ( på 1,5 år). I tillegg betalte vi ned en god del på lånet i samme periode. Så vi tjente i realiteten omtrent 1 million, sammenlignet med leie. 

Men klart det er en risiko. Med to barn så hadde jeg nok vært litt nølende. Kommer an på område tenker jeg. Jeg forholdt meg til Oslo-markedet, og kunne vurdere risiko deretter.

• Liker 1
Skrevet
c_buk skrev (23 minutter siden):

Jeg valgte å gjøre det, og etter vi har trukket fra megler og flyttebil så tjente vi i overkant av 600 000 kroner ( på 1,5 år). I tillegg betalte vi ned en god del på lånet i samme periode. Så vi tjente i realiteten omtrent 1 million, sammenlignet med leie. 

Men klart det er en risiko. Med to barn så hadde jeg nok vært litt nølende. Kommer an på område tenker jeg. Jeg forholdt meg til Oslo-markedet, og kunne vurdere risiko deretter.

Takk for svar! 😊 Dette er i Vestby, så det er vel ikke forventet noe nedgang akkurat mtp så mange Oslofolk som flytter hit

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! 😊 Dette er i Vestby, så det er vel ikke forventet noe nedgang akkurat mtp så mange Oslofolk som flytter hit

I din situasjon hadde jeg nok gått for å kjøpe. Men som flere er inne på så er det ikke noen garanti for at det viser seg å være lurt. 

Skrevet

Absolutt! De fleste av oss begynner med leilighet. Den stiger som regel i verdi. Ikke sjelden at leilighet er dyrere enn hus også,  det konmer selvsagt  an på beliggenheten av huset da..

Skrevet

Jeg personlig ville aldri kjøpt en bolig med mindre jeg hadde tenkt å bo der. I verste fall blir du sittende med en leilighet du ikke får solgt, og som du ikke kan bruke selv, og du kan glemme å kjøpe drømmehuset. Utleie er ikke spesielt lukurativ business, det er mye arbeid for lite penger, og du er ikke garantert å gå i pluss nå med de økte rentene++ (lag i så fall et grundig regnestykke på det først, der du inkluderer alt av vedlikehold)

Men.. Når det er sagt finnes det jo folk som mener boligmarkedet er det heteste man kan investere i, uansett hvor, når, hvorfor og hvordan...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for svar 😊 Vi hadde blitt boende der vi bor nå, også hadde jeg eventuelt kjøpt en leilighet å leie ut til jeg hadde hatt råd til å kjøpe større og da flytte inn i denne. Men er så usikre tider, og skummelt å bruke alle sparepengene 

Er det ikke sånn at man selv må bo i boligen minst et år før salg? For å slippe å skatte av salget? 🤔

Vi var og usikre på om vi skulle gå for leilighet eller vårt "forever home" da vi kjøpte i høst - jeg var førstegangskjøper. Vi hadde den problemstillingen at selv om vi fikk et greit lån på 3,8 mill og dermed hadde et budsjett på 5,3 mill så hadde vi uansett ikke råd til å kjøpe et noenlunde nytt hus i et veldig sentralt område. De vi fant var av eldre typen, og det var uaktelt for oss mtp vedlikehold + fikse opp i utallige TG3 feil med en gang. Men vi hadde fint råd til en stor og fin sentral leilighet. 

Mtp boligmarkedet nå og det de spår i tiden fremmover, fant vi ut at vi ikke turte belage oss på en eventuell prisstigning på leilighet for å oppgradere til hus om noen år. Pluss at vi vil ha barn om et par år, ergo hadde vi fått mindre i lån. Så vi ofret beliggenheten og kjøpte oss et helt nytt hus, vi. Det gir en stor ro å slå seg ned skikkelig med en gang. Så om du spør meg ville jeg ventet til du har råd til husdrømmen din ☺️

Anonymkode: 29f81...f57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke anbefalt noen å satse på å gjøre slik situasjonen er pr i dag. 

Anonymkode: 8e37e...8ad

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal kjøpe for å leie ut og ikke bo selv så er det et stort nei. Du må skatte av inntektene og salget, leieprisene skal være helt hinsides gode for at du skal gå i pluss samt du risikerer å sitte med doble utgifter og null i profitt. Nei nei nei.

Anonymkode: a6b05...367

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Husk at du i så fall må kjøpe selveier da. 
I borettslag har du ikke lov til å leie ut uten å ha bodd der selv. 

Og i tillegg må du ha bodd der ett av de siste to årene for å slippe skatte av overskuddet. Det gjelder både selveier og borettslag (og hus for den saks skyld) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...