AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Hvorfor velger mange å ta ut ferie midt i permisjonen for så å fortsette permisjonen igjen etter ferien? Er det noen grunn til dette? Jeg selv tenkte å ta ut all oppspart ferie etter permisjonen, men begynte nå å lure på om det var dumt siden jeg ser alle andre faktisk tar ut ferie midt i permisjonen? Anonymkode: 2f58c...33d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Hvilke "alle" er det du snakker om? Jeg tok ferien etter permisjonen, ikke midt i. Anonymkode: 6b218...7cf
altflyter Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke "alle" er det du snakker om? Jeg tok ferien etter permisjonen, ikke midt i. Anonymkode: 6b218...7cf De «alle» hun snakker om er nok de med litt vrange arbeidsgivere. Tar du ferien midt i permisjonen kan du velge helt selv. Venter du til permisjonen din er over, stiller du på likt nivå med kollegene dine og arbeidsgiver kan si nei til når ferien ønskes tatt ut 😊 Endret 1. februar 2023 av altflyter 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Rett og slett fordi man som arbeidstaker har større frihet til å plassere permisjon når man vil, mens ferie er mer bundet til arbeidsplassens behov. Mange synes nok også at det er enklere å avvikle ferien samtidig som de får feriepenger, slik at utbetalinger blir mest mulig jevnt fordelt. For de fleste har det likevel lite å si. Anonymkode: fe3f5...d49 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 6 minutter siden, altflyter said: De «alle» hun snakker om er nok de med litt vrange arbeidsgivere. Tar du ferien midt i permisjonen kan du velge helt selv. Venter du til permisjonen din er over, stiller du på likt nivå med kollegene dine og arbeidsgiver kan si nei til når ferien ønskes tatt ut 😊 Tusen takk for fornuftig svar! Da forstår jeg hvorfor folk gjør det sånn. Faktisk har alle jeg har pratet med om dette gjort det sånn. Men min arbeidsgiver sa jeg kunne ta ut all ferie etter permisjon så da antar jeg at det går i orden jeg da... TS Anonymkode: 2f58c...33d
altflyter Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for fornuftig svar! Da forstår jeg hvorfor folk gjør det sånn. Faktisk har alle jeg har pratet med om dette gjort det sånn. Men min arbeidsgiver sa jeg kunne ta ut all ferie etter permisjon så da antar jeg at det går i orden jeg da... TS Anonymkode: 2f58c...33d Så lenge du har en ok arbeidsgiver så TROR jeg det er helt det samme. Ville dobbeltsjekket med nav at alt er i orden med fars permisjon osv😊 aldri stol blindt på det folk på nettet forteller deg😅
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 altflyter skrev (2 minutter siden): Så lenge du har en ok arbeidsgiver så TROR jeg det er helt det samme. Ville dobbeltsjekket med nav at alt er i orden med fars permisjon osv😊 aldri stol blindt på det folk på nettet forteller deg😅 Om mor tar ferie etter sin permisjon, må far søke om utsettelse av sin permisjon til mor er ferdig med ferien. Ellers begynner hans permisjon å løpe så snart mor er ferdig med sin. Må også sjekke om dette påvirker retten til ulønnet permisjon; usikker på om kravet er at man må ta den rett etter permisjonen om man skal benytte seg av den lovfestede retten til å ta den. Anonymkode: 6b218...7cf
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 altflyter skrev (18 minutter siden): De «alle» hun snakker om er nok de med litt vrange arbeidsgivere. Tar du ferien midt i permisjonen kan du velge helt selv. Venter du til permisjonen din er over, stiller du på likt nivå med kollegene dine og arbeidsgiver kan si nei til når ferien ønskes tatt ut 😊 Det tenkte jeg faktisk ikke på. For min del var det bare sånn at jeg syntes det var like praktisk å ta midt i permisjonen i juli, da vi uansett får feriepenger da, og det føltes mer ryddig og som et "vanlig" år med ferie. Anonymkode: e3938...45e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Om mor tar ferie etter sin permisjon, må far søke om utsettelse av sin permisjon til mor er ferdig med ferien. Ellers begynner hans permisjon å løpe så snart mor er ferdig med sin. Må også sjekke om dette påvirker retten til ulønnet permisjon; usikker på om kravet er at man må ta den rett etter permisjonen om man skal benytte seg av den lovfestede retten til å ta den. Anonymkode: 6b218...7cf Far må Ikke det etter 1 august 2022. Men alle har ikke fått med seg det. Ville også sjekket opp rettigheter i forhold til ulønnet permisjon og retten til full utbetaling ved sykdom Anonymkode: 6c37b...690 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om mor tar ferie etter sin permisjon, må far søke om utsettelse av sin permisjon til mor er ferdig med ferien. Ellers begynner hans permisjon å løpe så snart mor er ferdig med sin. Må også sjekke om dette påvirker retten til ulønnet permisjon; usikker på om kravet er at man må ta den rett etter permisjonen om man skal benytte seg av den lovfestede retten til å ta den. Anonymkode: 6b218...7cf AnonymBruker skrev (1 time siden): Far må Ikke det etter 1 august 2022. Men alle har ikke fått med seg det. Ville også sjekket opp rettigheter i forhold til ulønnet permisjon og retten til full utbetaling ved sykdom Anonymkode: 6c37b...690 "Kravet til kontinuitet gjelder foreldrene som helhet. Går mor ut i arbeid mens far er hjemme med barnet, kan hun gå ut i ulønnet permisjon når far er ferdig med sin permisjon, uten at kravet til kontinuitet er brutt." https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-foreldrepermisjon-uten-lonn/ Det eneste de må passe på er at ikke far tar ut ferie etter all permisjon er oppbrukt. Da mister de rett til ulønnet. Man må gå rett fra lønnet til ulønnet, men det spiller ingen rolle hvem av dem som hadde den lønnede permisjonen. Anonymkode: 579cf...f44 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: "Kravet til kontinuitet gjelder foreldrene som helhet. Går mor ut i arbeid mens far er hjemme med barnet, kan hun gå ut i ulønnet permisjon når far er ferdig med sin permisjon, uten at kravet til kontinuitet er brutt." https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-foreldrepermisjon-uten-lonn/ Det eneste de må passe på er at ikke far tar ut ferie etter all permisjon er oppbrukt. Da mister de rett til ulønnet. Man må gå rett fra lønnet til ulønnet, men det spiller ingen rolle hvem av dem som hadde den lønnede permisjonen. Anonymkode: 579cf...f44 Så bra. Vet det er en diskusjon. Da jeg fikk første i 2018 var folk enige om det du sier, men ser at det ikke er det som blir sagt nå. Nå snakker "alle" om at retten til mors ulønnet utgår når far tar perm. For min del forsvinner retten til ulønnet permisjon fordi vi graderer permisjonen. Helt idiotisk egentlig, men vi har ikke planer om ulønnet så påvirker ikke oss. Anonymkode: 6c37b...690
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så bra. Vet det er en diskusjon. Da jeg fikk første i 2018 var folk enige om det du sier, men ser at det ikke er det som blir sagt nå. Nå snakker "alle" om at retten til mors ulønnet utgår når far tar perm. For min del forsvinner retten til ulønnet permisjon fordi vi graderer permisjonen. Helt idiotisk egentlig, men vi har ikke planer om ulønnet så påvirker ikke oss. Anonymkode: 6c37b...690 Men at folk snakker om at det ikke fungerer slik betyr ikke at det stemmer. Både mor og far har rettmessig krav på 12 mnd ulønnet permisjon hver i forbindelse med lønnet foreldrepermisjon, og ordlyden i loven sier veldig tydelig "etter foreldrenes permisjon" som et samlebegrep og ikke etter hver enkelts permisjon. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. Anonymkode: 579cf...f44
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men at folk snakker om at det ikke fungerer slik betyr ikke at det stemmer. Både mor og far har rettmessig krav på 12 mnd ulønnet permisjon hver i forbindelse med lønnet foreldrepermisjon, og ordlyden i loven sier veldig tydelig "etter foreldrenes permisjon" som et samlebegrep og ikke etter hver enkelts permisjon. (2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her. Anonymkode: 579cf...f44 Ja, er helt enig med deg. Men inntrykket blir jo at det også er endret siden 2022. Jeg har som sagt ikke rett uansett så har ikke vurdert der. Anonymkode: 6c37b...690
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå