Gå til innhold

Hvorfor snakker (nesten) ingen om den svake norske krona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har fundert på en stund - alle snakker om økte priser på matvarer og diverse, men jeg ser nesten aldri noen nevne kronekursen i denne forbindelsen. Norge importerer like mye som vi eksporterer. Det er åpenbart at Norges bank bevisst har svekket den norske krona for å få billigere eksport - og dermed mer inn til Statskassa, men hvordan hjelper dette den gjengse nordmann?

https://www.dn.no/marked/norges-bank/norges-bank-oker-kronesalget-i-februar/2-1-1395225 

Er jeg den eneste som ser dette vanviddet?  

Anonymkode: 6e4e6...63c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk kan veldig lite, og ofte er ureflekterte. 

Det er også vanskelig for folk å forstå at dyrere lån øker kjøpekraften på sikt. 

Anonymkode: b6e00...a96

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi folk kan veldig lite, og ofte er ureflekterte. 

Det er også vanskelig for folk å forstå at dyrere lån øker kjøpekraften på sikt

Anonymkode: b6e00...a96

Den må du nesten forklare litt bedre for meg. Min økonomi er totalt motsatt. Jo mer penger jeg bruker på å betjene lånet mitt jo mindre har jeg til overs til å kjøpe ting.

• Liker 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er noe jeg har fundert på en stund - alle snakker om økte priser på matvarer og diverse, men jeg ser nesten aldri noen nevne kronekursen i denne forbindelsen. Norge importerer like mye som vi eksporterer. Det er åpenbart at Norges bank bevisst har svekket den norske krona for å få billigere eksport - og dermed mer inn til Statskassa, men hvordan hjelper dette den gjengse nordmann?

https://www.dn.no/marked/norges-bank/norges-bank-oker-kronesalget-i-februar/2-1-1395225 

Er jeg den eneste som ser dette vanviddet?  

Hva skal staten gjøre med alle petroleumsinntektene i norske kr da? Gjemme de i madrassen?

• Liker 2
Skrevet

Fordi vi ikke kan grunnleggende samfunnsøkonomi. Jeg kan mer enn de fleste, og jeg er langt fra en ekspert. 

Når norges bank ikke fulgte den amerikanske sentralbanken i renteheving, stupte krona. Dette vedtok de å gjøre noe med, og skulle følge mer etter USA. 

Folk kan ikke, folk forstår ikke sammenhengene, meg inkludert. 

Vi har inntekter og utgifter i utlandet, og må si jeg irriterer meg over den svake krona, da de utenlandske utgiftene har mer å si for oss, enn inntektene. Inntrktene blir skattlagt her, så det merker vi også. 

Angrer på jeg aldri studerte økonomi.

Anonymkode: d7ec5...58f

• Liker 5
Skrevet
Helgekarjol skrev (4 timer siden):

Hva skal staten gjøre med alle petroleumsinntektene i norske kr da? Gjemme de i madrassen?

Oljeprisen har vært stabilt høy lenge nå, så jeg kan ikke se at det gagner det norske folk at krona blir ytterligere bevisst svekket... Staten har nok av inntekter, så jeg kan ikke forså strategien all den tid vi er avhengige av import. Men som hen over meg påpeker så vet jeg også langt fra nok til å se hele bildet... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Fordi vi ikke kan grunnleggende samfunnsøkonomi. Jeg kan mer enn de fleste, og jeg er langt fra en ekspert. 

Når norges bank ikke fulgte den amerikanske sentralbanken i renteheving, stupte krona. Dette vedtok de å gjøre noe med, og skulle følge mer etter USA. 

Vi har inntekter og utgifter i utlandet, og må si jeg irriterer meg over den svake krona, da de utenlandske utgiftene har mer å si for oss, enn inntektene. Inntrktene blir skattlagt her, så det merker vi også. 

Enig. Jeg tenker at renta må heves mye mer. I dag er vi for forsiktige tror jeg, men så er den norske befolkningen neddynget i gjeld også, da, så jeg vet ikke... 🤷‍♂️ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

«Statens inntekter i kroner fra aktiviteten i oljesektoren overstiger nå budsjettunderskuddet, og dette overskuddet må derfor konverteres til valuta og plasseres i oljefondet», skrev DNB i morgenrapporten, og tilføyde:

«Vårt anslag er oppjustert primært fordi oljeskattebetalingene for første halvår i år ser ut til å bli større enn tidligere anslått.»

Anonymkode: e1ba1...1cf

• Liker 1
Skrevet

Altså staten kan ikke bruke mer penger. Det vil bare svekke norsk økonomi enda mer, skape mer inflasjon osv.. 

Underskuddet er dekket å pengene må vekk.

Anonymkode: 566dc...c82

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo åpenbart at vi er mer avhengig av eksport en import i Norge - skjønner ikke helt hva du mener her.. At det er dyrere å reise på feire og kjøpe bil? Ja det er og blir det - men vi tjener dertil mer pga av vår verdiskaping og eksport. Med det kan faktisk dra på ferie og kjøpe bil. Arbeidsledighet og tjenestedeling kun internt i Norge kommer vi ikke langt med, er nok fattige i landet som det er. Ja takk til mer penger i Oljefondet og større norsk konkurransekraft i verden - det skaper grunnlag for eksisterende og nye arbeidsplasser og høyrte lønn på sikt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er jo åpenbart at vi er mer avhengig av eksport en import i Norge - skjønner ikke helt hva du mener her.. At det er dyrere å reise på feire og kjøpe bil? Ja det er og blir det - men vi tjener dertil mer pga av vår verdiskaping og eksport. Med det kan faktisk dra på ferie og kjøpe bil. Arbeidsledighet og tjenestedeling kun internt i Norge kommer vi ikke langt med, er nok fattige i landet som det er. Ja takk til mer penger i Oljefondet og større norsk konkurransekraft i verden - det skaper grunnlag for eksisterende og nye arbeidsplasser og høyrte lønn på sikt.

Vi importerer nesten like mye som vi eksporter i Norge (i hvert fall rundt 60/40 eksport/import), så import er absolutt ikke noe kimse av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Står ganske direkte i pressemeldingen til Norges bank også:

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Pressemeldinger/2023/2023-01-31-valuta/

1900 millionar kroner kvar dag i februar 2023 overført til Statens pensjonsfond utland (SPU).

Den summen vil kunne gi 500.000 pensjonister en årssum på 106.400 kr.

Kanskje det blir pensjon for folk i fremtiden også 🤔.

Anonymkode: 122d8...4d9

• Liker 1
Skrevet

Forstår jeg deg rett? Du skjønner ikke hvordan det gagner den gjengse nordmann at norske bedrifter har en styrket konkurransekraft internasjonalt? 

Det gagner oss fordi de da lettere får solgt varene sine, noe som gir lavere arbeidsledighet og høyere skatteinntekter. Det er viktigere med konkurransekraft enn billig ferie. 

Anonymkode: 9cc63...5d8

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet såpass som at det henger sammen med rentenivået i Norge i forhold til andre land.

Det er høyere rente i USA enn i Norge, og derfor er  gunstigere å eie dollar enn kroner, og kronekursen mot dollar synker.

Bør vi sette opp renta for å styrke krona?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forstår jeg deg rett? Du skjønner ikke hvordan det gagner den gjengse nordmann at norske bedrifter har en styrket konkurransekraft internasjonalt? 

Det gagner oss fordi de da lettere får solgt varene sine, noe som gir lavere arbeidsledighet og høyere skatteinntekter. Det er viktigere med konkurransekraft enn billig ferie. 

Hvem snakker om ferie? Undersøk hvor mye Norge importerer - hvor mye av det du kjøper som konsument er importert?

• Liker 2
Skrevet

Det som egentlig skjer, er jo at norske lønninger svekkes dramatisk. 

Anonymkode: e42c8...2b2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

https://www.landbruk.no/internasjonalt/i-dag-er-norge-helt-avhengig-av-importert-mat/ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1900 millionar kroner kvar dag i februar 2023 overført til Statens pensjonsfond utland (SPU).

Den summen vil kunne gi 500.000 pensjonister en årssum på 106.400 kr.

Kanskje det blir pensjon for folk i fremtiden også 🤔.

Anonymkode: 122d8...4d9

Jo men om pengene hadde blitt delt ut ville renten eksplodert og det samme med inflasjonen. Da taper man mye mer en disse pengene var til nytte.. Se på alle landene i verden som nå sliter med ekstrem inflasjon.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo men om pengene hadde blitt delt ut ville renten eksplodert og det samme med inflasjonen. Da taper man mye mer en disse pengene var til nytte.. Se på alle landene i verden som nå sliter med ekstrem inflasjon.

Styringsrenta? Den burde vært økt til 5% allerede, etter min mening. Det vil begrense inflasjonen mer enn å bevisst svekke den norske krona. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...