Gå til innhold

Var så dum å gå på vekta

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver å legger om livsstilen. Spise sunnere, trene mer. Målet er å gå ned i vekt, samt å stramme opp kroppen og bli sterkere.

Sterkere er jeg blitt. Ser og at kroppen har endret litt fasong. 
Jeg teller ikke kalorier, men prøver heller å spise mer grønnsaker og mer proteiner. Unngå kalorifeller.

Hadde ikke tenkt å gå så mye på vekta. Og har dessverre  ikke målt meg. Gikk på vekta i dag og håpte den hadde gått ned noe. Men, sjokk, har gått opp 1 kg på 1,5 mnd. 

Så nå skal det måles. Og det skal noen små endringer i kost og trening.

Tar gjerne imot tips, oppmuntring, historier om hvordan dere lyktes osv

Anonymkode: 5323f...56a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser forøvrig at, selv om det kan gjøres justeringer i hverdagene, så er det helgene som virkelig er mine fallgruver. Her er det veldig lett å falle tilbake på gamle kosevaner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med styrketrening i sommer. Alltid vært slank, men ønsket å bli litt sterkere og strammere, samt forebygge ryggproblemer. Tenkte ikke på kalorier, fokuserte på å spise mer protein bare. Men ble sulten av treningen. Og til jul hadde jeg gått opp nesten 5kg(!!!) Og jeg driver IKKE å BYGGER muskler altså, selv om jeg så litt forskjell. Vet at for mange andre er en litt sånn formfull, lett muskuløs kropp selve idealet, men ikke for meg. Så nå har jeg trappet kraftig ned på treningen og fokuserer på å gå ned disse kiloene igjen. 

Anonymkode: 2c260...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg er jo ingenting. Vekta kan jo endre seg med flere kg alt etter når på dagen man veier seg og hvor man er i syklusen.

Anonymkode: 92de5...273

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

1 kg er jo ingenting. Vekta kan jo endre seg med flere kg alt etter når på dagen man veier seg og hvor man er i syklusen.

Hun skriver jo 5 kg? 

Anonymkode: 0032a...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg begynte med styrketrening i sommer. Alltid vært slank, men ønsket å bli litt sterkere og strammere, samt forebygge ryggproblemer. Tenkte ikke på kalorier, fokuserte på å spise mer protein bare. Men ble sulten av treningen. Og til jul hadde jeg gått opp nesten 5kg(!!!) Og jeg driver IKKE å BYGGER muskler altså, selv om jeg så litt forskjell. Vet at for mange andre er en litt sånn formfull, lett muskuløs kropp selve idealet, men ikke for meg. Så nå har jeg trappet kraftig ned på treningen og fokuserer på å gå ned disse kiloene igjen. 

Anonymkode: 2c260...294

Jeg har nok bygget et del muskler. 
Kan ikke si jeg blir mer sulten, sånn egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

1 kg er ikke mye nei. Men mye når man hadde håpet på 2-3 ned og ikke 1 opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet 😃

Det kan være muskler, vann, menstruasjon etc. Legg vekk vekten og mål i stede. 

Inkl sunt fett i kostholdet også. Bra for hjernen, vektnedgang, energi, sult osv. 

Anonymkode: 2904b...182

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun skriver jo 5 kg? 

Ikke TS. En annen AB skriver 5 kg, TS skriver 1 kg. 

Anonymkode: bc5e3...c2e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt opptil 3kg forskjell på samme dag, så man skal ikke henge seg opp i små endringer, det er naturlig at den svinger uten at man nødvendigvis har fått mer fett på kroppen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok bygget et del muskler. 
Kan ikke si jeg blir mer sulten, sånn egentlig. 

Det kommer etterhvert. Forbrenningen øker med styrketrening.

Og få i deg minst 20 g protein til frokost/føste måltid. En ut sjokolade pudding eller to egg har 20 g.

Anonymkode: b5554...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo 5 kg? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men, sjokk, har gått opp 1 kg på 1,5 mnd

Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål heller mage og fettprosent. Jeg går også opp i vekt når jeg driver med styrketrening. Skal jeg ned i vekt må jeg trene mindre og heller bare gå turer og litt kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å erstatte fett med muskler senker ikke BMI'en (vekten) men man blir sunnere likevel.

Anonymkode: b45c6...301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allerede normalvektig eller litt overvektig (typ BMI på 26) så er trening som styrketrening flere ganger bedre for helsen enn å være inaktiv og gå ned i vekt med kosthold alene. For noen pyntekilo. 

Ett kilo på 1,5 mnd betyr i praksis at du ikke har gått opp i vekt av treningen da vekten svinger med rundt det fra dag til dag. Du sier du har blitt sterkere, endret fasong og har allerede fått et positivt utbytte av treningen.

Så foreslår å legge bort vekten, fortsette treningen, og spise nøyaktig som du gjør 💪

Anonymkode: 66bdb...137

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du allerede normalvektig eller litt overvektig (typ BMI på 26) så er trening som styrketrening flere ganger bedre for helsen enn å være inaktiv og gå ned i vekt med kosthold alene. For noen pyntekilo. 

Ett kilo på 1,5 mnd betyr i praksis at du ikke har gått opp i vekt av treningen da vekten svinger med rundt det fra dag til dag. Du sier du har blitt sterkere, endret fasong og har allerede fått et positivt utbytte av treningen.

Så foreslår å legge bort vekten, fortsette treningen, og spise nøyaktig som du gjør 💪

Anonymkode: 66bdb...137

Er nok overvektig fra før, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at jeg trener for mye? 
Tung styrke 2-3 ganger i uka pluss cardio 2-3 ganger i uka. Blir bare 1-2 dager uten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at jeg trener for mye? 
Tung styrke 2-3 ganger i uka pluss cardio 2-3 ganger i uka. Blir bare 1-2 dager uten noe.

Jeg trener 1-2,5 time om dagen og har av de bare tre styrkeøkter i uka, går fortsatt ned. Altså jeg trener myyye kardio.Men det skal sies at etter de tyngste styrkeøktene binder kroppen vann. Har du merket at din kropp gjør det? Det er ganske vanlig, og når musklene er restituert vil det vannet forsvinne, ofte etter et par dager. Viktig å drikke mye under disse øktene. 

Hvilken type kardio trener du og i hvilken pulssone? Hvis du trener veldig hardt vil du nok binde vann her og kroppen din får ikke nok hvile til restitusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville brukt vekt som rettesnor (om du ikke er sterkt overvektig), heller midjemål og sånne ting. Jeg har 24,5 i bmi, dvs nesten i grenseland av overvektig, og jeg trener mye! Styrke, crossfit og løping. Jeg ser slank ut. Jeg kjenner folk som er topptrente som ifølge BMI er overvektige, dette er fordi de er muskuløse og ikke spesielt høye. Styrketrening vil etterhvert øke hvileforbrenningen din, så det kan være du går ned mer i vekt på sikt. Du sier jo du ser kroppen har endret fasong, og det er jo (noe av) det du ønsker å oppnå? Kanskje ikke selve vekten er det viktigste. Muskler veier jo også mer enn fett😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 7.31):

Driver å legger om livsstilen. Spise sunnere, trene mer. Målet er å gå ned i vekt, samt å stramme opp kroppen og bli sterkere.

Sterkere er jeg blitt. Ser og at kroppen har endret litt fasong. 
Jeg teller ikke kalorier, men prøver heller å spise mer grønnsaker og mer proteiner. Unngå kalorifeller.

Hadde ikke tenkt å gå så mye på vekta. Og har dessverre  ikke målt meg. Gikk på vekta i dag og håpte den hadde gått ned noe. Men, sjokk, har gått opp 1 kg på 1,5 mnd. 

Så nå skal det måles. Og det skal noen små endringer i kost og trening.

Tar gjerne imot tips, oppmuntring, historier om hvordan dere lyktes osv

Du har sikkert fått mer muskler! :)

Anonymkode: 42a0f...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...