Gå til innhold

Beste øvelse for større rumpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener allsidig, men ønsker å ha fokus på rumpen. I dag så jeg på en nettavis at ekspertene hadde gjort opp en mening om beste øvelse for dette. Men siden må abonneres på. Så jeg spør her inne til alle dere som er erfarne. Hvilken øvelse gir deg størst og hurtigst resultat?

Anonymkode: 0cca5...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært kroppsbygger og personlig trener i 10+ år

Av erfaring selv for kun spesifikt rumpe så er det

Knebøy 

Bulgarsk utfall ( dvs knebøy med en fot helt syk for rumpen)

Romanian deadlift

Disse 3 er dessidert best

Anbefaler også å prøve hack squat om du ikke liker vanlig squat

6-12 reps er best

Anonymkode: 8f4a4...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten bridge, hip thrust er også anbefalt.

Tunge vekter og høy intensitet er bra for å bygge rumpe. Og god kontakt med musklene.

Anonymkode: ac32b...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi analyserer med bakgrunn i anatomi, muskelfysiologi og EMG-aktivitet er det hip thrust og varianter av denne som er best, samt andre øvelser der kraften som må ytes av muskelen er størst når muskelen er sammentrukket.

Hvis vi skal se praktisk på det så er de øvelsene du liker og klarer å gjennomføre med progresjon over tid, konsekvent i flere år, de øvelsene som er best. Om de gir et teoretisk 70 % utbytte sammenlignet med optimale resultater for rumpa spiller ikke så stor rolle om du ser på hele bildet.

Og dette kan selvsagt endre seg over tid også, når interesser, vondter, motivasjon og progresjon endrer seg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Bret Contrera på youtube og Instagram. Der får du mange gode tips. Det er lurt å gjøre flere øvelser, ikke bare en. For min del trener jeg knebøy, markløft i ulike varianter, utfall, hiptrust og kickback. Også den hip-adductor-maskinen. Synes absolutt hiptrust tar best på rumpen. Rumensk markløft, bulgarsk utfall og kickback er også veldig gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft og rumensk markløft ser ut til å fungere veldig bra for meg  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...