AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #1 Skrevet 1. februar 2023 Jeg er i prosess for å kjøpe leilighet, og blir litt usikker på det økonomiske. Spørsmålet er om jeg egentlig har råd til denne leiligheten. Omtrentlige tall sier at jeg vil ha rundt 7000 igjen etter at alt det faste er betalt. Utgifter til mobil og linser er tatt med her. Utenom det faste vil mat, hygieneprodukter, klær, fritid ol. Jeg er singel, og er relativt billig i drift, men det grunnleggende må jeg jo ha likevel. Jeg har lenge spart til egenkapital, så er vant til å bruke lite penger, og unner meg lite luksus. Spiser lite, drikker ikke alkohol, ikke røyk/snus, trener ikke på senter, drar omtrent aldri på kino/konsert ol, men spiser lunsj/middag ute ca 1 gang i måneden. Ønsker også å kunne kjøpe et nytt plagg innimellom. Dette er med 25 års nedbetalingstid. Så hvis renten øker en del fremover vil jeg ha muligheten til å øke til 30 år. Men dette ønsker jeg ikke å gjøre før det er helg krise. Hva tenker dere, er 7000 innafor etter at de faste utgiftene er betalt? Anonymkode: 82de8...337
Angelheart2 Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Det har du vel egentlig det beste svaret på selv? Du sier du er relativt billig i drift, så da har du kanskje en anelse om hvor mye du bruker pr måned i dag. Om du bruker mer enn 7000,- pr måned til mat, hygiene, klær, fritid ol. i dag så må du se på om det er noe du kan kutte i. Om du bruker mindre enn det i dag så er jo saken grei, da vil du fint klare deg på det fremover også. Generelt vil jeg si at 7000,- pr mnd etter at alt er betalt for en enslig person bør være helt greit. 6
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Er sparing med i faste kostnader eller tenker du sparing av de kr. 7 000,-? For en måned eller to hadde det vært greit, men ikke over lengre tid. Jeg setter av ca. kr. 10 000,- til forbruk utover faste kostnader og noe strammer enn det over flere år hadde ikke vært aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Det er mindre enn sifo budsjett. Så det vet du jo best selv hvor mye du bruker i mnd på mat, fritid osv. Selv synes jeg det er for lite. Anonymkode: 4b07d...9be 3
c_buk Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 Du har fått gode svar over. Det er jo lite. Men ikke uoverkommelig. Hvis ikke du har en forventet lønnsvekst i relativt nær fremtid så ville jeg spurt meg selv om det var en slik situasjon jeg ville sette meg selv i. Det er jo kjipt å ikke ha råd til noe særlig. Og som en annen spurte om. Skal sparing gå fra de 7000 kronene, eller er det allerede tatt høyde for? Men fasiten sitter du på selv her. 7000 kan være adekvat for deg, selv om det er lite for andre. Jeg ville heller bodd billig og hatt mer å rutte med. Men hvis ikke du savner noe særlig å bruke mer penger på, og boligen vil gi deg glede, så er det jo bare å kjøre på. Men ville passet på at jeg hadde noe reserveplaner klare. Hva skjer om du mister jobben, blir ufør, får en høy strømregning osv... 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har 4000kr etter at alt er betalt, så ja vil si 7000 er nok Anonymkode: 53e62...ab2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Spørsmålet handler vel ikke så mye om hva du kan greie deg på, men hva banken er villig til å låne til deg ut fra hvor mye du sitter igjen med. 7000 skal holde fint det per nå, men tviler på om banken er enig. Du skal greie en renteøkning også... Anonymkode: 44af5...b67 3 3
Lineaaa Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Sparing er jo det du betaler ned på lånet hver mnd, så du trenger ikke spare noe utenom. Men, du må jo ha en buffer til en tannlegeregning, kjøleskapet ryker osv. er det med i en plan? Kan du ellers jobbe ekstra innimellom? Generelt er 7000 kr for kun en person til mat, klær og underholdning ganske romslig. 1
Shackle Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 Jeg selv ville aldri låst meg inn i en situasjon hvor jeg har 7000 å gå på hver måned. Du er utrolig sårbar for rente økninger, uforutsette utgifter og generell prisøkning - Noe som mest sannsynlig vil gi deg økt stress og dårligere livskvalitet. 1
Taluno Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 Jeg klarer meg på 7000,- pr måned. MEN jeg har grei buffer og en god del på sparekonto. Hva er planen om rentene øker, OG f.eks kjøleskapet ryker samtidig med komfyren? Eventuelt rentene øker, kjøleskapet går til dundas, samtidig som du må rotfylle en tann? Hva om du blir syk og må ned på aap? Om du klarer deg på 7000,- pr måned ser du jo veldig raskt ved å gå igjennom det siste årets kontoutskrifter, da ser du helt tydelig hva du bruker pr måned nå, og hvor mye du eventuelt må kutte. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 Da vi fikk boliglån nå i høst regnet rådgiver ut vår lånekapasitet og la på renteøkning opp til 6%. Altså hva vi er i stand til å tåle av renter og avdrag mtp vår inntekt og studiegjelden vi hadde fra før, med renteøkninger i vente. Deretter fikk vi lånebeløpet vårt. Så det er i hovedsak opp til banken å avgjøre om du er i stand til å klare deg på 7000kr eller ikke - hvis 7000kr er det du sitter igjen med med dagens rente, og du ikke vil tåle renteøkning etter dette, vil banken mest sannsynlig gi deg et mindre beløp i lån enn det du ser for i det scenarioet her. Anonymkode: 68f29...77f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 Takk for mange gode svar. Jeg tenker likt som flere av dere, vil jeg sette meg i en sånn situasjon. Har ikke noe å gå på hvis noe skjer i livet, med meg selv eller gjenstander. Det blir veldig sårbart. Men samtidig er det slik prisene er i byen min, så jeg har få andre muligheter. Og det er jo absolutt bedre å eie enn å leie. Sparing kommer utenom. Jeg sparer i fond, og jeg ønsker å fortsette med det. Angående lån, så har jeg medlånetaker og låner 500k-700k over det jeg ville fått alene. Men skal stå for betalingene alene. Derfor er beløpet høyere enn det banken ville gitt meg alene. Anonymkode: 82de8...337
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 4000kr etter at alt er betalt, så ja vil si 7000 er nok Anonymkode: 53e62...ab2 Så bra😊 Hvordan fordeler du de 4000 på? Inngår sparing utenom eventuell nedbetaling av bolig i disse 4000? Anonymkode: 82de8...337
Taluno Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for mange gode svar. Jeg tenker likt som flere av dere, vil jeg sette meg i en sånn situasjon. Har ikke noe å gå på hvis noe skjer i livet, med meg selv eller gjenstander. Det blir veldig sårbart. Men samtidig er det slik prisene er i byen min, så jeg har få andre muligheter. Og det er jo absolutt bedre å eie enn å leie. Sparing kommer utenom. Jeg sparer i fond, og jeg ønsker å fortsette med det. Angående lån, så har jeg medlånetaker og låner 500k-700k over det jeg ville fått alene. Men skal stå for betalingene alene. Derfor er beløpet høyere enn det banken ville gitt meg alene. Anonymkode: 82de8...337 Er medlånetaker klar over at du absolutt ikke har noe gå på om det skjer noe uforutsett, og at h*n er like ansvarlig som deg med å dekke lånet? Dersom du har så sårbar økonomi, så er det en enorm risiko å være medlånetaker. Du bør i det minste ha nok til å utføre en del nødvendig vedlikehold som kan oppstå. F.eks kan det fort komme noen tusenlapper om toalettet går tett, varmtvannbereder ryker eller hvitevarer som tidligere nevnt. Ved bytte av komfyr eller oppvaskmaskin så kan det komme krav om å sette inn aquastop eller komfyrvakt, dersom det ikke er der allerede. For meg kostet det 3-4000,- når termostaten på varmekabler tok kvelden. Klarte drepe noen spotter også, altså transformator-greiene oppi taket som gir strøm til spotter, det kostet vel rundt 5000,- fikse. Mye vedlikehold kan man selvfølgelig vente med, men da bør det være mulig spare opp til å kunne dekke det. Og nå vet jeg ikke alder/standard på leiligheten du ser på, og eventuelt utsikter for høyere lønn i fremtiden. 2 1
Portia Catonis Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Hva tjener du da? Har du muligheten til å øke inntekten hvis det kniper? Klart du kan "klare deg" på 7000 kr, men hva skjedde med å leve? Har det blitt umoderne? Og som forrige taler sier: Vær obs på vedlikeholdskostnader. Altfor mange bor i leiligheter som var relativt nye da de kjøpte dem, og lever i en illusjonen om at de er vedlikholdsfrie. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er i prosess for å kjøpe leilighet, og blir litt usikker på det økonomiske. Spørsmålet er om jeg egentlig har råd til denne leiligheten. Omtrentlige tall sier at jeg vil ha rundt 7000 igjen etter at alt det faste er betalt. Utgifter til mobil og linser er tatt med her. Utenom det faste vil mat, hygieneprodukter, klær, fritid ol. Jeg er singel, og er relativt billig i drift, men det grunnleggende må jeg jo ha likevel. Jeg har lenge spart til egenkapital, så er vant til å bruke lite penger, og unner meg lite luksus. Spiser lite, drikker ikke alkohol, ikke røyk/snus, trener ikke på senter, drar omtrent aldri på kino/konsert ol, men spiser lunsj/middag ute ca 1 gang i måneden. Ønsker også å kunne kjøpe et nytt plagg innimellom. Dette er med 25 års nedbetalingstid. Så hvis renten øker en del fremover vil jeg ha muligheten til å øke til 30 år. Men dette ønsker jeg ikke å gjøre før det er helg krise. Hva tenker dere, er 7000 innafor etter at de faste utgiftene er betalt? Anonymkode: 82de8...337 7000kr går fint, bruk ca 1000kr i uka på mat. Kjøp skikkelig mat, råvarer. Ikke ferdigmat/søtsaker/alkohol/koffein/nikotin. Glem tanken at du skal kose deg med godteri/dårlig mat. Du trenger heller ikke mer enn en såpe til hele kroppen og en fuktighetskrem. Kjøp uten parfyme/parabener osv. Kjøp det du kan brukt, møbler også. Ikke kjøp dumme pynteting/bilder etc til å ha hjemme. Lær deg til en minimal livstil når det kommer til materialisme. Øk til 30år, er mndbeløpet ditt som er viktig; løpende kostnader. Liten tro på at du bor der i 30år. Dette klarer du fint! Anonymkode: 9f706...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 Portia Catonis skrev (10 minutter siden): Hva tjener du da? Har du muligheten til å øke inntekten hvis det kniper? Klart du kan "klare deg" på 7000 kr, men hva skjedde med å leve? Har det blitt umoderne? Og som forrige taler sier: Vær obs på vedlikeholdskostnader. Altfor mange bor i leiligheter som var relativt nye da de kjøpte dem, og lever i en illusjonen om at de er vedlikholdsfrie. Ja, men så må man ikke pusse opp. Ha det "nyeste".....bor selv i en med alt fra 80-tallet. Men fikset opp badet til ca 30 000kr, som ble veldig flott! Så da slipper jeg å tenke på noe mer der. Anonymkode: 9f706...b2c 1
Portia Catonis Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men så må man ikke pusse opp. Ha det "nyeste".....bor selv i en med alt fra 80-tallet. Men fikset opp badet til ca 30 000kr, som ble veldig flott! Så da slipper jeg å tenke på noe mer der. Anonymkode: 9f706...b2c Jeg snakker ikke om å pusse opp, jeg snakker om nødvendig vedlikehold. Elektrisk anlegg, vann og avløp, ventilasjon, vinduer, avtrekk, hvitevarer som ryker etc. Pluss slitasje, selvsagt. Jeg er glad jeg ikke skal kjøpe leiligheten din, for å si det sånn. 1 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 Portia Catonis skrev (1 minutt siden): Jeg snakker ikke om å pusse opp, jeg snakker om nødvendig vedlikehold. Elektrisk anlegg, vann og avløp, ventilasjon, vinduer, avtrekk, hvitevarer som ryker etc. Pluss slitasje, selvsagt. Jeg er glad jeg ikke skal kjøpe leiligheten din, for å si det sånn. Sameiet/berettslaget tar seg ofte av vann og avløp, ventilasjon, vinduer og avtrekk. Jeg tror ingen lever i den tro at hvitevarer varer evig.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Jeg snakker ikke om å pusse opp, jeg snakker om nødvendig vedlikehold. Elektrisk anlegg, vann og avløp, ventilasjon, vinduer, avtrekk, hvitevarer som ryker etc. Pluss slitasje, selvsagt. Jeg er glad jeg ikke skal kjøpe leiligheten din, for å si det sånn. Det er fint hos meg, jevnlig skiftet slike ting du nevner. Den er godt vedlikeholdt med tanke elektriske og rør/vann/avløp. Nå tenker jeg på fasade oppussing, som mange kaster bort tid og penger på. Et kjøkken fra 80-tallet kan fint fikses mer moderne for et liten penge. Bor man i et sameie så blir også vedlikehold generelt gjort jevnlig, så null problem. Hører du har lite kunnskaper. Anonymkode: 9f706...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå