Gå til innhold

Går det an å fortelle en partner gjennom et kvart liv at man ikke er seksuelt tiltrukket uten å såre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når alt er prøvd? Samlivsterapeut, sexolog og psykolog? Nå må sannheten på bordet, men hvordan si at man ikke ønsker intimitet og sex lenger? Og at det er den andre personen som er «problemet?»

Anonymkode: 995e0...e23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig for den andre parten å forandre noe som vil endre dette? Hvis svaret er ja, så kunne jeg sagt det på en eller annen måte, men hvis svaret er nei, hadde jeg heller skilt meg. 

Anonymkode: 3ffc2...8c0

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Når alt er prøvd? Samlivsterapeut, sexolog og psykolog? Nå må sannheten på bordet, men hvordan si at man ikke ønsker intimitet og sex lenger? Og at det er den andre personen som er «problemet?»

«Jeg vil ha skilsmisse.»

Du ønsker ikke intimitet med partneren din noe som innebærer at du i praksis ikke ønsker å oppfylle din del av forpliktelsene i parforholdet. Da bør du gjøre partneren din en tjeneste og gå videre fremfor å trykke vedkommende ned gjennom avvisning resten av livet.

Skrevet

Hvorfor bruke ord som ikke tiltrukket? Hva me å si "dette funker ikke. Jeg vil ikke ha det på denne måten lenger. Vi har prøvd terapi mm og det funker ikke. Jeg vil ikke mer". 

Det se jo ikke tiltrekkning inseg selv som er problemet her, det er jo alt som ligger bak. Hvordan samlivet har blitt. Ved å si du ikke er tiltrukket lenger er det lett å anse dette som din feil, ditt problem heller enn det som faktisk ligger bak. 

Dette funker ikke. Jeg vil ikke ha det på denne måten. Enkelt og greit

Anonymkode: 646a4...68a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du skriver hemmelighet- er du aseksuell?

Anonymkode: df217...c79

Skrevet

Du sier det er den andre som er problemet - hva er det i så fall, og er det noe vedkommende kan jobbe med?

Antar svaret er nei siden alt er prøvd, men.. 

Det er ikke uvanlig å miste lyst på partner, noen biologer mener til og med det er sånn fra naturens side at kvinner skal miste lysten på partner etter noen år og formere seg på nytt, med noen andre. Eller at menn skal spre sine frø.. 

Hjelper kanskje ikke å slå sånn litteratur i bordet, da 😅

Men du må være ærlig, så må partner ta innover seg om denne vil bli i forholdet, særlig om premisset ditt fremdeles er seksuelt monogami. Hvor den eneste personen i verden denne kan ha sex med, ikke vil ha sex med hen.

Anonymkode: e9e95...880

Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at hadde du vært helt ærlig fra starten av, når dere begrunnet avtale med samlivsterapeut, sexolog og psykolog, så ville sannheten allerede vært på bordet. Kanskje hadde dere også løst problemet dersom dere var fullstendig åpne for hverandre hele veien. For meg høres det ut som at turen til fagfolk var for å komme ut av noe du allerede hadde bestemt deg for å komme deg ut av. 

Skrevet

Jeg tror det er bedre å gjøre det slutt. Å si rett ut at du ikke er tiltrukket kan gjøre stor skade på den andres selvtillit. 

Anonymkode: e4cc6...1eb

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det mulig for den andre parten å forandre noe som vil endre dette? Hvis svaret er ja, så kunne jeg sagt det på en eller annen måte, men hvis svaret er nei, hadde jeg heller skilt meg. 

Anonymkode: 3ffc2...8c0

Nei, det går ikke. Vi har prøvd, men han går tilbake til gamle synder hver gang. Det er måten han gjør ting på, måten han tilnærmer seg. Det skjedde en endring for noen år siden, vil ikke utdype nøyaktig hva, men det endret både han og måten han nærmer seg meg for sex på. Jeg har sagt det ikke funker, men han klarer ikke å endre seg/det. Det ER han.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
Paramount skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at hadde du vært helt ærlig fra starten av, når dere begrunnet avtale med samlivsterapeut, sexolog og psykolog, så ville sannheten allerede vært på bordet. Kanskje hadde dere også løst problemet dersom dere var fullstendig åpne for hverandre hele veien. For meg høres det ut som at turen til fagfolk var for å komme ut av noe du allerede hadde bestemt deg for å komme deg ut av. 

Jeg har ikke vært uærlig, men jeg har ikke fortalt han at jeg ikke tenner på han heller. Jeg ønsker jo ikke å såre han.

TS

Skrevet

Forholdet er over. Ikke begynn å klandre han og gi han mange komplekser, vær voksen og bryt. Du har prøvd si dfra, det funker ikke, det har ingen hensikt fortsette slå på den samme spikeren

Anonymkode: 11315...5b9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det går ikke. Vi har prøvd, men han går tilbake til gamle synder hver gang. Det er måten han gjør ting på, måten han tilnærmer seg. Det skjedde en endring for noen år siden, vil ikke utdype nøyaktig hva, men det endret både han og måten han nærmer seg meg for sex på. Jeg har sagt det ikke funker, men han klarer ikke å endre seg/det. Det ER han.

TS

Men da høres det ut som han vet hva greia er. Hvis han vil ha sex likevel så er ikke dette forholdet liv laga. Hvis det er OK for han å kutte ut den delen, så er det bare å si at fra nå av så får dere basere forholdet på andre ting. Men det høres kanskje ikke ut som du tror at dette er greit for han i og med at dere styrer med terapeuter og du vegrer deg for å si fra.

Hvorfor tror du at dette forholdet har en framtid, TS?

• Liker 4
Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke vært uærlig, men jeg har ikke fortalt han at jeg ikke tenner på han heller. Jeg ønsker jo ikke å såre han.

TS

Skjønner, men du burde nok antydet det. Timer hos fagfolk blir også bortkastet når ikke kortene kommer på bordet. Synd, vet ikke hva du skal si, men det er jo noen råd her inne fra andre.

Skrevet

Hvorfor ønsker du å fortelle dette? Hvis han har prøvd å endre seg, så vet han det vel allerede? Hvis du ikke ser mulighet for endring, er det vel ikke noen vits med utdyping av problemet? Jeg kan ikke se at det går an å si "jeg tenner ikke seksuelt på deg pga. noe du ikke kan endre" uten å såre. 

Anonymkode: cf229...896

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

TS

Det er din tanke på at det vil være ubehagelig å såre han, som plager deg.

Men...

Hvis du ikke forteller han så hindrer du han å kunne ta noen valg, som kan ha stor betydning for både han og dere.

Som jeg leser det, så er det teoretisk mulig for han å gjøre noe med "problemet". Kanskje at han ikke har klart det, er akkurat det at han ikke har fått denne sentrale informasjonen om problemet.

Hvis han og dere, bruker åpenhet om dette til å forsøke igjen med løsning, så vil han nå har valget om å ønske det samliv som han ønsker seg. Han kan selvfølgelig ikke kreve av deg å stå i et sexløst samliv, men han vet at det er noe han må ta stilling til. Eller samlivsbrudd.

Fortell.

• Liker 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (55 minutter siden):

Det er din tanke på at det vil være ubehagelig å såre han, som plager deg.

Men...

Hvis du ikke forteller han så hindrer du han å kunne ta noen valg, som kan ha stor betydning for både han og dere.

Som jeg leser det, så er det teoretisk mulig for han å gjøre noe med "problemet". Kanskje at han ikke har klart det, er akkurat det at han ikke har fått denne sentrale informasjonen om problemet.

Hvis han og dere, bruker åpenhet om dette til å forsøke igjen med løsning, så vil han nå har valget om å ønske det samliv som han ønsker seg. Han kan selvfølgelig ikke kreve av deg å stå i et sexløst samliv, men han vet at det er noe han må ta stilling til. Eller samlivsbrudd.

Fortell.

Nja. Problemet er jo dessverre at han er han. Det er måten han er på. Det er litt vanskelig å gjøre noe med…

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nja. Problemet er jo dessverre at han er han. Det er måten han er på. Det er litt vanskelig å gjøre noe med…

Jeg tror jeg kan lese hvem du er ts ut i fra to andre tråder og med det i bakhodet gir jeg svar. Andre som ikke drar parallellen  tenker det er din tenning som er hele problemet. Når du ikke deler hele informasjonen i startinnlegget blir det lett å lesd noe helt annet inn i innlegget ditt enn det som er din aktuelle situasjon. Derfor blir det unødig mye snikksnakk her. Og jeg tror ikke tråden gir deg gode svar inden vanskelige situasjonen du er i. Dette handler ikke om din manglende tenning men om en partner som mishandler deg.

Men noen poeng er det her inne. Du burde vært ærlig fra start om at du avsoludt ikke tenner på mishandling og satt en stopper for lenge siden. Du trenger ikke å begrunne stoppen med manglende tenning. Det er nok å bare si stopp. Nå SKAL jeg av. For som du sier kan det ikke fikses. 

Anonymkode: 646a4...68a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, er det da korrekt at du aldri noensinne har tent på han?

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Ok, er det da korrekt at du aldri noensinne har tent på han?

Vet du. Når jeg tenker etter tror jeg ikke det nei. Han dukket opp i livet mitt da jeg var på et sted hvor jeg tenkte at nå MÅ jeg slå meg til ro og få barn. Alle rundt meg hadde det - hus og unger. (Ja, jeg kommer fra en liten plass.) Så kom han rekende forbi, og jeg så en bra kandidat å slå meg til ro med. Han tikket av alle kriteriene (eller, de fleste). Kjekk, høy, mørk, fast jobb, snill. Plutselig var jeg gravid, og da var det gjort, og siden har vi vært ihop.

Skrevet

Slik jeg tolker situasjonen så har du bestemt deg for å gå, og så føler du at du må forklare hvorfor. Hvis dere har barn sammen kan det være lurt å vurdere hvor ærlig du skal være - av den enkle grunn at dere vil måtte forholde dere til hverandre i mange år fremover. Da er det greit å legge opp til en prosess der han kan gå med «æren» i behold. Selv om du aldri så mye har lyst å si at det skyldes han og hans oppførsel. 

Anonymkode: 7ad42...3e4

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...