AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Misforstå meg rett; all respekt til dere som har hund, jeg skriver ikke dette for å provosere, men fordi jeg føler meg så unormal som har det slik. Alle skal liksom like disse uskyldige hundene, synes de er søte, ville klappe osv, men jeg klarer ikke. Jeg synes de er ekle, liker dem ikke og de gir meg nesten en slags fobi. Jeg blir stresset av å ha en røytende, siklende, luktende hund som kanskje bjeffer, hopper og kommer bort til meg rundt meg. Og vil jo ikke si til eieren at jeg vil ha hunden langt unna meg, da blir jeg hun pripne dama som ikke liker deres firbente venn. Jeg ønsker ikke at folk tar med seg hunden sin hjem til meg, og jeg unngår nesten å dra på besøk til folk som har dyr, fordi risikoen er der for at det er hår overalt, at dyret hopper på meg eller kommer bort til meg. For det er nok av eiere som ikke steller nok med hundene sine, som som hvertfall ikke har nok kustus på dem. Bare det å være i et hjem fullt av hår, byr meg fullstendig i mot. Eller enda verre - at eieren sitter og koser med hunden sin, samtidig som de forsyner seg av den felles potetgullskåla. Jeg synes rett og slett det er ekkelt, og klarer nesten ikke spise maten som disse eierne har tilberedt, da de ikke virker så nøye på hygiene… Men det er slitsomt å ha det sånn, og jeg skulle ønske jeg ikke hadde dette forholdet til hunder. Det er selvfølgelig mitt problem og ikke eieren om jeg ikke vil komme på besøk fordi vedkommende har hund (sier selvfølgelig ikke dette, men unngår det for alt jeg kan), men jeg kan ikke noe for det. Nå har jeg nok litt dårlig erfaring med hunder også. Vet at det finnes eiere der ute som ikke lar hunden hoppe på gjester, legge seg i fanget til andre uten å få en invitasjon, steller med hundene sine slik at det ikke blir så voldsomt mye lukt og hår, og generelt har en viss renslighet rundt det å ha hund. Men jeg kjenner dessverre et fåtall av disse… Anonymkode: ad735...897 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 Jeg er veldig glad i hunder, men jeg også kan være enig i at det noen ganger kan bli overveldende lukt av enkelte raser. Jeg er ikke allergisk som jeg vet om og har selv hatt to hunder i oppveksten (pudler så de er jo ikke så allergene i utgangspunktet) og hatt en del omgang med andre typer hunder. Men en gang jeg var på biltur med en som hadde husky trekkhunder så var det helt ekstremt. Hundene var ikke i bilen på denne turen, men pelsen som lå igjen der var vel det som luktet, ol. Jeg begynte å klø i øynene, og syns det var tungt å puste, men har som sagt aldri reagert slik før på andre hunder. Og hunde promp er den verste lukta som finnes. Jeg reagerer også på hundeeiere som lar hundene sleike seg i ansiktet. Den tunga har hunden jo sleiket seg i rompa med ikke lenge før... Men å være redd for at det er uhygienisk å klappe hunder syns jeg er en overreaksjon og kan vel tyde på at TS er litt germafob generelt sett også, og ikke bare med hunder? Hunde eiere lever vel generelt sett lenger så det kan vel tyde på at det ikke er så uhygienisk med hunder at det går ut over helsa i hvert fall. At hunder hopper opp mot deg for å hilse er en helt naturlig sak som kan være vanskelig å trene bort. Den vil jo bare være på samme øye nivå som deg da hunder er veldig fokusert på ansiktet til mennesker for å lese våre kroppsutrykk tegn (for vi mennesker har jo ikke så tydelig kroppsspråk så mange andre steder enn i ansiktet stort sett). Og det kan lett løses ved at du går ned på huk for å hilse på hunden så vil den ikke hoppe opp på deg. Og etter den har fått hilst på deg så vil de fleste hunder ikke lenger hoppe opp på deg. Anonymkode: ed67d...01a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 Skjønner deg godt, jeg har hund selv, men jeg takler ikke katter, og drar ikke til noen som har katt om jeg kan unngå det. Har samme greia, synes det er ekkelt at de er overalt, og uinvitert hopper på meg😏 Men jeg hadde dårlige episoder med en katt som noen i familien hadde da jeg var barn, så jeg er ganske redd de og. Men jeg elsker hunden min😇 men hun bader med balsam hver uke, røyter omtrent ikke, og jeg har støv på hjernen. Jeg får også litt problemer når jeg kommer til folk med hundehår overalt, og ikke har stellt hunden sin. Men igjen, jeg har store problemer med støv og skitt generellt😏 Anonymkode: 9556c...b16 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 Søk hjelp, de fleste store kommuner har OCD tilbud der en kan få hjelp til slikt. Anonymkode: 4a01a...4ad 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #5 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Misforstå meg rett; all respekt til dere som har hund, jeg skriver ikke dette for å provosere, men fordi jeg føler meg så unormal som har det slik. Alle skal liksom like disse uskyldige hundene, synes de er søte, ville klappe osv, men jeg klarer ikke. Jeg synes de er ekle, liker dem ikke og de gir meg nesten en slags fobi. Jeg blir stresset av å ha en røytende, siklende, luktende hund som kanskje bjeffer, hopper og kommer bort til meg rundt meg. Og vil jo ikke si til eieren at jeg vil ha hunden langt unna meg, da blir jeg hun pripne dama som ikke liker deres firbente venn. Jeg ønsker ikke at folk tar med seg hunden sin hjem til meg, og jeg unngår nesten å dra på besøk til folk som har dyr, fordi risikoen er der for at det er hår overalt, at dyret hopper på meg eller kommer bort til meg. For det er nok av eiere som ikke steller nok med hundene sine, som som hvertfall ikke har nok kustus på dem. Bare det å være i et hjem fullt av hår, byr meg fullstendig i mot. Eller enda verre - at eieren sitter og koser med hunden sin, samtidig som de forsyner seg av den felles potetgullskåla. Jeg synes rett og slett det er ekkelt, og klarer nesten ikke spise maten som disse eierne har tilberedt, da de ikke virker så nøye på hygiene… Men det er slitsomt å ha det sånn, og jeg skulle ønske jeg ikke hadde dette forholdet til hunder. Det er selvfølgelig mitt problem og ikke eieren om jeg ikke vil komme på besøk fordi vedkommende har hund (sier selvfølgelig ikke dette, men unngår det for alt jeg kan), men jeg kan ikke noe for det. Nå har jeg nok litt dårlig erfaring med hunder også. Vet at det finnes eiere der ute som ikke lar hunden hoppe på gjester, legge seg i fanget til andre uten å få en invitasjon, steller med hundene sine slik at det ikke blir så voldsomt mye lukt og hår, og generelt har en viss renslighet rundt det å ha hund. Men jeg kjenner dessverre et fåtall av disse… Anonymkode: ad735...897 Troll Anonymkode: 72322...cd6 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Søk hjelp, de fleste store kommuner har OCD tilbud der en kan få hjelp til slikt. Anonymkode: 4a01a...4ad Man trenger da ikke hjelp fordi man synes enkelte har det skittent hjemme?😅 Anonymkode: 9556c...b16 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man trenger da ikke hjelp fordi man synes enkelte har det skittent hjemme?😅 Anonymkode: 9556c...b16 Viss det preger og hemmer hverdagen din slik det tydelig gjør for ts kan det være lurt å søke hjelp her jo Anonymkode: 4a01a...4ad 1 4
AnonymBruker 42 Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Pakistansk eller "norsk" med pakistanske foreldre? Snakk med psykolog, venner/bekjente som har hund, eller lev med det. Lurer du på noe, eller ville du bare lufte tankene dine? 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har hund selv, og jeg er enig i noe av det du sier. Vi har en «røytefri» rase som trenger mye pelspleie, stell og dusj, noe som hjelper ganske mye da jeg ikke egentlig takler sterk hundelukt eller hundeånde osvosv. Jeg syntes det med å klappe på hunden - så forsyne seg med potetgull fra skåla, er ganske frekt. Spesielt når man har besøk. Jeg og samboeren min har en regel om at hund/dyr og mat ikke skal «blandes» med hverandre. Alltid vaske seg på hendene før man rører maten igjen. husker når jeg var yngre, da jeg var hos venninna mi. Vi skulle bake boller. Det var hundehår OVERALT. Og jeg følte jeg måtte dusje etter hver gang jeg var på besøk. Det bare stinka hund av meg, noe som gjorde meg kvalm - selvom jeg elsket hunden hennes. Noen er også bare litt grisete - som ikke bryr seg såå mye om disse tingene, men jeg kan forstå det du sier. Virkelig Anonymkode: 1963a...0d5 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #10 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er veldig glad i hunder, men jeg også kan være enig i at det noen ganger kan bli overveldende lukt av enkelte raser. Jeg er ikke allergisk som jeg vet om og har selv hatt to hunder i oppveksten (pudler så de er jo ikke så allergene i utgangspunktet) og hatt en del omgang med andre typer hunder. Men en gang jeg var på biltur med en som hadde husky trekkhunder så var det helt ekstremt. Hundene var ikke i bilen på denne turen, men pelsen som lå igjen der var vel det som luktet, ol. Jeg begynte å klø i øynene, og syns det var tungt å puste, men har som sagt aldri reagert slik før på andre hunder. Og hunde promp er den verste lukta som finnes. Jeg reagerer også på hundeeiere som lar hundene sleike seg i ansiktet. Den tunga har hunden jo sleiket seg i rompa med ikke lenge før... Men å være redd for at det er uhygienisk å klappe hunder syns jeg er en overreaksjon og kan vel tyde på at TS er litt germafob generelt sett også, og ikke bare med hunder? Hunde eiere lever vel generelt sett lenger så det kan vel tyde på at det ikke er så uhygienisk med hunder at det går ut over helsa i hvert fall. At hunder hopper opp mot deg for å hilse er en helt naturlig sak som kan være vanskelig å trene bort. Den vil jo bare være på samme øye nivå som deg da hunder er veldig fokusert på ansiktet til mennesker for å lese våre kroppsutrykk tegn (for vi mennesker har jo ikke så tydelig kroppsspråk så mange andre steder enn i ansiktet stort sett). Og det kan lett løses ved at du går ned på huk for å hilse på hunden så vil den ikke hoppe opp på deg. Og etter den har fått hilst på deg så vil de fleste hunder ikke lenger hoppe opp på deg. Anonymkode: ed67d...01a Jeg mener ikke at det er uhygienisk at eieren klapper hunden, det jeg synes er uhygiensk er når eieren klapper hunden, for så å lage mat/forsyne seg av potetgullskåla uten å vaske hendene etterpå. Pga hår rett og slett. Å finne hundehår i maten er det verste jeg vet. Utrolig ekkelt! Selv vil jeg ikke klappe en hund engang, men har jo ofte ikke særlig valg her. Og hundeeiere som lar hunden slikke dem i ansiktet, ja.. dette synes jeg er så ekkelt (og uhygienisk) at jeg ikke har ord for det. Jeg vet av flere hunder som spiser bæsj, for eksempel. Ts Anonymkode: ad735...897 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skjønner deg godt, jeg har hund selv, men jeg takler ikke katter, og drar ikke til noen som har katt om jeg kan unngå det. Har samme greia, synes det er ekkelt at de er overalt, og uinvitert hopper på meg😏 Men jeg hadde dårlige episoder med en katt som noen i familien hadde da jeg var barn, så jeg er ganske redd de og. Men jeg elsker hunden min😇 men hun bader med balsam hver uke, røyter omtrent ikke, og jeg har støv på hjernen. Jeg får også litt problemer når jeg kommer til folk med hundehår overalt, og ikke har stellt hunden sin. Men igjen, jeg har store problemer med støv og skitt generellt😏 Anonymkode: 9556c...b16 Ja, samme greia med katter her også egentlig. Men kjenner ikke så mange med katt, og da har katten aldri kommet bort til meg. Om du har en hund som røyter lite og du er nøye på å holde den ren osv, ville jeg nok ikke hatt like store problemer med din hund. Ts Anonymkode: ad735...897 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Troll Anonymkode: 72322...cd6 Nei? Hatt det sånn hele livet. Tro det eller ei, men alle elsker ikke dyr. Ts Anonymkode: ad735...897 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker 42 skrev (10 timer siden): Pakistansk eller "norsk" med pakistanske foreldre? Snakk med psykolog, venner/bekjente som har hund, eller lev med det. Lurer du på noe, eller ville du bare lufte tankene dine? Hva? Jeg ville lufte tankene mine. Høre om det kun er jeg som har det slik, men ser jo at selv de med hund kan kjenne seg igjen. Ts Anonymkode: ad735...897 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #14 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hund selv, og jeg er enig i noe av det du sier. Vi har en «røytefri» rase som trenger mye pelspleie, stell og dusj, noe som hjelper ganske mye da jeg ikke egentlig takler sterk hundelukt eller hundeånde osvosv. Jeg syntes det med å klappe på hunden - så forsyne seg med potetgull fra skåla, er ganske frekt. Spesielt når man har besøk. Jeg og samboeren min har en regel om at hund/dyr og mat ikke skal «blandes» med hverandre. Alltid vaske seg på hendene før man rører maten igjen. husker når jeg var yngre, da jeg var hos venninna mi. Vi skulle bake boller. Det var hundehår OVERALT. Og jeg følte jeg måtte dusje etter hver gang jeg var på besøk. Det bare stinka hund av meg, noe som gjorde meg kvalm - selvom jeg elsket hunden hennes. Noen er også bare litt grisete - som ikke bryr seg såå mye om disse tingene, men jeg kan forstå det du sier. Virkelig Anonymkode: 1963a...0d5 Jeg er nok over gjennomsnitlig opptatt av hvordan jeg har det rundt meg, så kan skjønne at noen synes dette er ekstremt. Det med å vaske seg etter man har tatt på hunden i forbindelse med mat, mener jeg burde vært en selvfølge hos alle. Dette forventer jeg egentlig at alle skjønner og gjør, men nei, veldig mange som ikke bryr seg. Og å spise mat hos sånne, sliter jeg skikkelig med. Jeg går forøvrig rundt og er konstant kvalm om jeg befinner meg i et hjem hvor det er mye lukt, hår osv. Ts Anonymkode: ad735...897 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Skrevet 1. februar 2023 Skjønner deg godt, jeg har det slik med unger! Fulle av basselusker og allslags drit, i fri utfoldelse på butikkene der de tafser på alt mulig, og hoster på alt av varer. Anonymkode: 048d6...1f6 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker 42 skrev (10 timer siden): Pakistansk eller "norsk" med pakistanske foreldre? Snakk med psykolog, venner/bekjente som har hund, eller lev med det. Lurer du på noe, eller ville du bare lufte tankene dine? Hva var årsaken til svar her? Anonymkode: 910e9...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 Jeg forstår deg godt. Men jeg liker hunder. Jeg bare hater den lukta, jeg klarer den ikke. Anonymkode: 910e9...d3e 1
Tabris Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Selv om jeg elsker hunder, så kan jeg likevel forstå deg. Jeg har det forholdsvis likt, men med små barn. Jeg synes det er ekkelt med babyer/små barn med sikkel og matrester i ansiktet, sikkel på klærne, hender med halvsmeltet sjokolade osv. Jeg har ikke lyst å forsyne meg når barn har vært og tatt på ting og lagt det tilbake. Jeg har ikke lyst å holde små barn. De kan være søte å se på - på avstand. Men jeg har ingen interesse av å ha noe mer med dem å gjøre. 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 Dere som hinter frempå om psykiske lidelser og at ts er utlending… Skjerp dere. Ikke alt er en psykisk lidelse. Og ikke alt kan forklares med annerledes etnisk bakgrunn. Mobbere er dere! Anonymkode: 910e9...d3e 5 1
Portia Catonis Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 Jeg skjønner hva du sier, og har forståelse for at ikke alle liker de samme tingene og noen synes hår og sikling er ekkelt. Jeg synes småbarn som lekker i alle ender og lukter bæsj er ekle Når det er sagt unngår jeg konsekvent mennesker som jeg vet ikke liker dyr. Våre verdier er altfor sprikende til at vi kan være venner, og vi har sannsynligvis lite til felles. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå