Gå til innhold

Forskjell på kiropraktor og manuellterapeut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gått til begge og kan forklare meg forskjellen? Jeg går nå til kiropraktor (som i hovedsak gjør muskelarbeid), men det blir dyrt i lengden selv om jeg er veldig fornøyd med behandlingen jeg får. Vil det være veldig annerledes hos manuellterapeut? Har mest problemer med spenningshodepine, traumer som har satt seg i kroppen osv. Langvarige plager litt over alt, men ikke noe akutt skade. 

Anonymkode: d3c7b...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen som har gått til begge og kan forklare meg forskjellen? Jeg går nå til kiropraktor (som i hovedsak gjør muskelarbeid), men det blir dyrt i lengden selv om jeg er veldig fornøyd med behandlingen jeg får. Vil det være veldig annerledes hos manuellterapeut? Har mest problemer med spenningshodepine, traumer som har satt seg i kroppen osv. Langvarige plager litt over alt, men ikke noe akutt skade. 

Manuellterapeut er en kominert kiropraktor / fysio, mens kiropraktorer i hovedsak behandler knokler...

Anonymkode: f540b...622

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Manuellterapeut er en kominert kiropraktor / fysio, mens kiropraktorer i hovedsak behandler knokler...

Kiropraktor behandler muskler, sener, triggerpunkter. 

Anonymkode: e18f2...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det jeg har hørt, men min opplevelse med kiropraktor er ikke slik. Den er mer helhetlig så jeg skjønner ikke helt forskjellen. Men det kommer vel an på kiropraktoren kanskje 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kiropraktor behandler muskler, sener, triggerpunkter. 

Anonymkode: e18f2...a5a

Ja, det er mye av det i min nåværende behandling. 

Skrevet

Kiropraktikk er alternativ 'medisin' basert på magiske teorier som grunnleggeren fikk fra "den andre verdenen". Selv om de fleste som praktiserer i Norge har gått bort fra det mest tøysete delene av kiropraktikk og har kopiert noe av det vitenskapelige i vitenskapsbasert behandling, så er det en god del tullball som henger igjen hos veldig mange.

Du kan begynne med å lese de første avsnittene på wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chiropractic

Anonymkode: bc93e...3c2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kiropraktikk er alternativ 'medisin' basert på magiske teorier som grunnleggeren fikk fra "den andre verdenen". Selv om de fleste som praktiserer i Norge har gått bort fra det mest tøysete delene av kiropraktikk og har kopiert noe av det vitenskapelige i vitenskapsbasert behandling, så er det en god del tullball som henger igjen hos veldig mange.

Du kan begynne med å lese de første avsnittene på wikipedia.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chiropractic

Slapp av. Svar heller på spørsmålet. 

Skrevet

Er du sikker på at det er spenningshodepine du har?

Jeg spør fordi jeg har vært fem og tilbake hos ulike manuelle behandlere gjennom mange år fordi jeg trodde jeg hadde spenningshodepine, og at hodepinen kom fra den vonde nakken min.

Det viste seg å være migrene. Jeg visste ikke at migrene gir nakkesmerter

Heller ikke visste jeg at hvis man oppsøker helsehjelp for hodepinen sin, da er det over 90% sikkert at det er migrene som er riktig diagnose. 

https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Anonymkode: 14d43...b9c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det er spenningshodepine du har?

Jeg spør fordi jeg har vært fem og tilbake hos ulike manuelle behandlere gjennom mange år fordi jeg trodde jeg hadde spenningshodepine, og at hodepinen kom fra den vonde nakken min.

Det viste seg å være migrene. Jeg visste ikke at migrene gir nakkesmerter

Heller ikke visste jeg at hvis man oppsøker helsehjelp for hodepinen sin, da er det over 90% sikkert at det er migrene som er riktig diagnose. 

https://hodepinenorge.no/test-om-hodepinen-din-kan-vaere-migrene/

Anonymkode: 14d43...b9c

Jeg har flere typer hodepine, men spenningshodepinen er mest fremtredende da den er kronisk. Jeg tenker ikke utdype mer om det her. Det var heller ikke spørsmålet mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Slapp av. Svar heller på spørsmålet. 

Jeg er helt avslappet, og jeg svarte på spørsmålet ditt.

Hovedforskjellen på en kiropraktiker og en manuellterapeut er at sistnevnte har en vitenskapelig tilnærming og basis for behandlingen sin, mens kiropraktikk er basert på magiske teorier og gammel folketro.

Ville du egentlig ha en grundig beskrivelse av hver eneste teknikk de bruker? Det blir svært omfattende, da de begge behandler mange forskjellige deler av kroppen, og bruker delvis overlappende teknikker. På områdene hvor de har forskjellige teknikker, så er forskjellen at en av de er vitenskapsbasert og den andre ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er helt avslappet, og jeg svarte på spørsmålet ditt.

Hovedforskjellen på en kiropraktiker og en manuellterapeut er at sistnevnte har en vitenskapelig tilnærming og basis for behandlingen sin, mens kiropraktikk er basert på magiske teorier og gammel folketro.

Ville du egentlig ha en grundig beskrivelse av hver eneste teknikk de bruker? Det blir svært omfattende, da de begge behandler mange forskjellige deler av kroppen, og bruker delvis overlappende teknikker. På områdene hvor de har forskjellige teknikker, så er forskjellen at en av de er vitenskapsbasert og den andre ikke.

Som du sikkert fikk med deg tidligere i tråden så bruker min kiropraktor mange av de vitenskapsbaserte metodene, og lite manipulasjon. I tillegg leser jeg at manuellterapi bruker manipulasjon så er det egentlig bedre?

Selvfølgelig leser jeg forskningen, og ikke Wikipedia. Forskningen sier at den behandlingen jeg får hos kiropraktor er like effektiv som annen behandling, men ikke nødvendigvis bedre. Det blir et nøytralt alternativ, men det fungerer. Jeg ser derfor etter et rimeligere, men likt, alternativ. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...