Gå til innhold

Klage på barnebidrag bakover i tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er bidragsbetaler for vårt felles barn. Har betalt barnebidrag i alle år, og har ingen bidragsgjeld.
I det siste, så har samarbeidet med mor forverret seg. Det ebber ut i et ønske fra Mor om at jeg skal si ifra meg foreldreansvaret for at det høver Mor.

Av det som for meg er åpenbare grunner, så er jo selvfølgelig ikke det aktuelt. 

Etter at jeg sa klart ifra om at dette ikke var aktuelt, så har Mor gjort situasjonen verre ifht gjennomføring av samvær og generelt samarbeid. Har til og med slettet meg fra instagram og snapchat av ukjente årsaker (🤣)

Alt dette er for så vidt ting som jeg overlever. Barnet er 15 år og dette slår jo kun tilbake på Mor selv, men det er klart at jeg opplever det som leit og trist.

I en av tiradene til Mor, så ble jeg gjort oppmerksom på at NAV har fastsatt mitt samvær i feil klasse. Dvs klasse 2 i stedet for klasse 3. Det utgjør totalt sett ca 1500 i måneden og har vært slik siden 2018 så vidt jeg kan se. 

Når jeg sjekker hos NAV og lignende, så er det vanskelig å få noe hjelp om å klage denne veien som bidragsbetaler, da det kun finnes info om hvordan bidragsmottaker kan klage. 

Målet her er på ingen måte å straffe Mor. Men jeg opplever en stadig svingende pendlum av urettferdighet som sjeldent peker i min favør. I over 10 år har jeg betalt mer bidrag enn nødvendig, samtidig som at jeg ikke har krevd betalt for samværsreiser.

Tidligere hadde vi en privat avtale, hvor jeg betalte ca 500 mer enn om vi hadde brukt kalkulatoren. Dette gjorde jeg bevist, for at jeg ønsket at Mor skulle vise en større interesse for å hjelpe til under samværsreiser, med kjøring til flyplass etc. 

Etter en annen konflikt rundt 2019, så krevde da Mor bidraget fastsatt av NAV innkreving, så da ble summen satt ned til den korrekte, trodde da jeg, men det viser seg jo at Mor har oppgitt feil samværsklasse. 
Ingen vits i å spekulere om dette er en feil eller med vilje, det bare er sånn.

Det jeg ønsker er åpenbart som følger:
-Få korrigert bidraget til det korrekte beløp (har gjort klar en innsending av ny fastsettelse av bidrag, med dokumentasjon på samvær fra 2019->dags dato)
-Få korrigert bidraget bakover i tid.

Finner denne setningen hos et advokatfirma, men klarer ikke helt å forstå om det gjelder for meg også, da de skriver bidragsmottager.

"Etterbetaling av barnebidrag
NAV kan fastsette barnebidrag bakover i tid. Barnebidraget kan ikke fastsettes for mer enn tre år tilbake, og ikke mer enn ett år tilbake hvis bidragsmottaker ikke har hatt en god grunn for å vente med å fremsette kravet.

Etterbetaling av barnebidrag kommer i tillegg til det månedlige beløpet forelderen må betale i barnebidrag. Dersom forelderen ikke kan etterbetale vil det samle seg opp bidragsgjeld hos NAV"

Anonymkode: cfaa2...364

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, her åpner du en brannfakkel. husk at du er på Kjerringguiden, og her kommer du til å få beskjed om at du skal betale ditt bidrag med glede, for det er til barnets beste. Å ifølge kjerringene her så er det sikkert din feil at mor trenerer samvær. 

Anonymkode: 9fbd8...37c

• Liker 4
Skrevet

Spørs om du ikke dessverre er alt for sent ute.

NAV har vanligvis 3 ukers klagerett på vedtak, og det ser ut til å gjelde i bidragssaker også.

https://www.nav.no/barnebidrag#klage

Leste du ikke vedtaket da det kom?

Det du kan gjøre er å ta kontakt med det NAV kontoret som behandlet deres sak. I minste fall har du rett til å få korrigert vedtaket slik at ting er korrekt per idag.

Anonymkode: e8083...f5b

• Liker 2
Skrevet

Men.. pengene går jo til en god sak. Unner du ikke barnet 1500 i mnd? (Bare lurer da jeg ikke syns 1500 kr mnd er mye å gi sitt eget barn)

Anonymkode: 0b2ac...5df

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke endret ta dette bak i tid. Du hadde muligheten til å klage dengang. Utklippet ditt handler om mottakers rett. Alle kan klage på vedtak. Så det toget har gått. 

Dette med foreldreansvaret er jo helt absurd av mor. Skulle tro hun ikkke visste hva det var, eller har en plan hun ikke vil dele.

Skrevet
Rotemor skrev (20 minutter siden):

Du får ikke endret ta dette bak i tid. Du hadde muligheten til å klage dengang. Utklippet ditt handler om mottakers rett. Alle kan klage på vedtak. Så det toget har gått. 

Dette med foreldreansvaret er jo helt absurd av mor. Skulle tro hun ikkke visste hva det var, eller har en plan hun ikke vil dele.

Jeg deler nok din oppfatning, men har du noen kilde på det? Jeg finner ingen konkret uttalelse som sier at dette ikke kan forekomme.

Angående Mor og hva hun tenker med så har jeg gitt det opp. Hun nekter å svare på noen melding eller telefonsamtaler og sier rett ut at slik kommer det til å være frem til jeg sier ifra meg foreldreansvaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men.. pengene går jo til en god sak. Unner du ikke barnet 1500 i mnd? (Bare lurer da jeg ikke syns 1500 kr mnd er mye å gi sitt eget barn)

Det er vel ikke poenget. Som jeg tidligere har gjort, så betaler jeg med glede for barnet mitt.

Men jeg anser selvfølgelig meg selv til å være en bedre forvalter av disse pengene enn Mor. Dvs, om den rette satsen jeg skal betale er 1500 mindre, så gjør jeg jo heller det og legger til 1500,- i den månedlige sparingen jeg gjør til barnet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spørs om du ikke dessverre er alt for sent ute.

NAV har vanligvis 3 ukers klagerett på vedtak, og det ser ut til å gjelde i bidragssaker også.

https://www.nav.no/barnebidrag#klage

Leste du ikke vedtaket da det kom?

Det du kan gjøre er å ta kontakt med det NAV kontoret som behandlet deres sak. I minste fall har du rett til å få korrigert vedtaket slik at ting er korrekt per idag.

Anonymkode: e8083...f5b

Jo, jeg mener å huske at jeg leste vedtaket. Men, det stod bare hva summen ble av hva jeg kan huske. Og når barnet er i en alder hvor det ofte forekommer endringer i sats pga endring av årskull, så sjekket jeg ikke opp denne summen mot hva den skulle være.

Enten har NAV gjort en feil, eller så har mor sendt inn feil samværsavtale. 

Skrevet

Jeg ville kontaktet en advokat som har erfaring fra barnefordelingssaker og/eller saker mot nav. Jeg tenker det kan være en mulighet at du kan kreve tilbake penger tre år bakover i tid. Den muligheten burde jo gjelde bidragsyter også, ikke kun mottaker. 

Anonymkode: 39503...f7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Enten har NAV gjort en feil, eller så har mor sendt inn feil samværsavtale

Uansett fikk du alle papirer i posten da vedtaket ble fattet. 

Som andre sier, klagefristen har gått ut. Siden du har hatt tilgang til alt av dokumenter er det meningsløst å klage. Men du kan korrigere bidraget nå, be nav regne ut på nytt og sende inn riktig avtale. 

Anonymkode: d524d...32c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei,

Jeg er bidragsbetaler for vårt felles barn. Har betalt barnebidrag i alle år, og har ingen bidragsgjeld.
I det siste, så har samarbeidet med mor forverret seg. Det ebber ut i et ønske fra Mor om at jeg skal si ifra meg foreldreansvaret for at det høver Mor.

Av det som for meg er åpenbare grunner, så er jo selvfølgelig ikke det aktuelt. 

Etter at jeg sa klart ifra om at dette ikke var aktuelt, så har Mor gjort situasjonen verre ifht gjennomføring av samvær og generelt samarbeid. Har til og med slettet meg fra instagram og snapchat av ukjente årsaker (🤣)

Alt dette er for så vidt ting som jeg overlever. Barnet er 15 år og dette slår jo kun tilbake på Mor selv, men det er klart at jeg opplever det som leit og trist.

I en av tiradene til Mor, så ble jeg gjort oppmerksom på at NAV har fastsatt mitt samvær i feil klasse. Dvs klasse 2 i stedet for klasse 3. Det utgjør totalt sett ca 1500 i måneden og har vært slik siden 2018 så vidt jeg kan se. 

Når jeg sjekker hos NAV og lignende, så er det vanskelig å få noe hjelp om å klage denne veien som bidragsbetaler, da det kun finnes info om hvordan bidragsmottaker kan klage. 

Målet her er på ingen måte å straffe Mor. Men jeg opplever en stadig svingende pendlum av urettferdighet som sjeldent peker i min favør. I over 10 år har jeg betalt mer bidrag enn nødvendig, samtidig som at jeg ikke har krevd betalt for samværsreiser.

Tidligere hadde vi en privat avtale, hvor jeg betalte ca 500 mer enn om vi hadde brukt kalkulatoren. Dette gjorde jeg bevist, for at jeg ønsket at Mor skulle vise en større interesse for å hjelpe til under samværsreiser, med kjøring til flyplass etc. 

Etter en annen konflikt rundt 2019, så krevde da Mor bidraget fastsatt av NAV innkreving, så da ble summen satt ned til den korrekte, trodde da jeg, men det viser seg jo at Mor har oppgitt feil samværsklasse. 
Ingen vits i å spekulere om dette er en feil eller med vilje, det bare er sånn.

Det jeg ønsker er åpenbart som følger:
-Få korrigert bidraget til det korrekte beløp (har gjort klar en innsending av ny fastsettelse av bidrag, med dokumentasjon på samvær fra 2019->dags dato)
-Få korrigert bidraget bakover i tid.

Finner denne setningen hos et advokatfirma, men klarer ikke helt å forstå om det gjelder for meg også, da de skriver bidragsmottager.

"Etterbetaling av barnebidrag
NAV kan fastsette barnebidrag bakover i tid. Barnebidraget kan ikke fastsettes for mer enn tre år tilbake, og ikke mer enn ett år tilbake hvis bidragsmottaker ikke har hatt en god grunn for å vente med å fremsette kravet.

Etterbetaling av barnebidrag kommer i tillegg til det månedlige beløpet forelderen må betale i barnebidrag. Dersom forelderen ikke kan etterbetale vil det samle seg opp bidragsgjeld hos NAV"

Mann her

Dette er et klassisk tilfelle av samværssabotsje hvor kvinner aktivt bryter reglene for å straffe far eller tjene mer penger

Staten/nav bryr seg lite og driber med aktiv ulovlig oberføring av midler fra menn til kvinner

Har du betalt 1500 for mye i mange år så tar du med deg advokat, har en kameratvsom fikk over 500 000 i erstatning. Fikk tilbake det han hadde betalt for mye, fikk renter og fikk dekket advokat, mor fikk bot og 6 mnd fengsel

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg ville kontaktet en advokat som har erfaring fra barnefordelingssaker og/eller saker mot nav. Jeg tenker det kan være en mulighet at du kan kreve tilbake penger tre år bakover i tid. Den muligheten burde jo gjelde bidragsyter også, ikke kun mottaker. 

Anonymkode: 39503...f7b

Jepp finnes advokater som spesialiserer seg på saker med samværssabotasje osv

Har en kamerat som fikk 500 000 og mor havnet i fengsel

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klassisk kommentar. Hadde kjønn vært omvendt ville svar vært annerledes

Nå er der mor som får pengene på sin konto og om mor bruker dette på tattoveringer og byn turer vet man ikke da det er henne som bestemmer bruken av pengene

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Uansett fikk du alle papirer i posten da vedtaket ble fattet. 

Som andre sier, klagefristen har gått ut. Siden du har hatt tilgang til alt av dokumenter er det meningsløst å klage. Men du kan korrigere bidraget nå, be nav regne ut på nytt og sende inn riktig avtale. 

Anonymkode: d524d...32c

Jeg skal ikke klage på at det er fastsatt, men klage på at Mor bruker en samværsavtale som ikke er gyldig.

Når Mor går til NAV, så er det eneste jeg får beskjed om å fylle inn av dokumenter en inntektsmelding. Samværsavtalen er det Mor som har sendt inn.

Ettersom vi bare har 1 avtale, så vil jo evt dokumenter Mor har sendt inn feilaktig være dokumentforfalskning. 

Det stiller seg annerledes.

Skrevet

Du kan melde fra til Nav om at du vil ha bidraget fastsatt på nytt. Du skal jo betale akkurat det du skal, verken mer eller mindre.

Når det gjelder foreldreansvar, er det mer enn praktisk sak, vel? Jeg fikk foreldreansvaret for våre to barn for noen år siden, ettersom det gjorde livet enklere for oss alle. Far bor et stykke unna, og har selv valgt å ikke ha samvær (vi har store barn, de kan besøke ham når de vil), så det ble styrete hver gang skolen eller passkontoret el.l. trengte fars underskrift. Han er like mye (lite) far helt uavhengig av foreldreansvaret, og om han skulle ønske å få det tilbake, er det ok. Men om du tror mor vil finne på noe bøll om hun får foreldreansvar, så ikke gi henne det. Jeg ser bare ikke hvilken forskjell det utgjør til daglig, men så har far og jeg alltid samarbeidet godt. 

Skrevet
Pysa skrev (9 minutter siden):

Men om du tror mor vil finne på noe bøll om hun får foreldreansvar, så ikke gi henne det. Jeg ser bare ikke hvilken forskjell det utgjør til daglig, men så har far og jeg alltid samarbeidet godt. 

I denne saken har vel mor allerede bevist at hun ikke klarer å samarbeide bra og nå i praksis truer/driver utpressing for å få far til å gi det fra seg. Da ville jeg hvert fall ikke gitt det fra meg. Kanskje flytter mor til andre siden av landet, til utlandet eller bytter navn på barna? Det hadde ikke jeg tatt sjansen på!

Anonymkode: 50bc8...41a

• Liker 1
Skrevet

Du har vel 3 år på å klage ved for stor/ for liten betaling? 

Anonymkode: b2651...759

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg deler nok din oppfatning, men har du noen kilde på det? Jeg finner ingen konkret uttalelse som sier at dette ikke kan forekomme.

Angående Mor og hva hun tenker med så har jeg gitt det opp. Hun nekter å svare på noen melding eller telefonsamtaler og sier rett ut at slik kommer det til å være frem til jeg sier ifra meg foreldreansvaret.

Det er ikke en oppfatning. Det at du ikke finner kilder i lovverket er bevis nok. Du fikk tre ukers klagefrist som du ikke benyttet. Du trenger ikke lete etter «uttalelser». Dette er klinkende klart i forvaltningsloven.

Du skal aldri si fra deg foreldreansvaret. Hun vil aldri få gehør for dette.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enten har NAV gjort en feil, eller så har mor sendt inn feil samværsavtale. 

Det spiller dessverre ingen rolle lenger. Men du kan selv sjekke vedtaket ditt. Og hva mor har skrevet. Det beste er likevel at du dropper denne ideen. Det skaper bare irritasjon og misnøye for deg og du har ingen sak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skal ikke klage på at det er fastsatt, men klage på at Mor bruker en samværsavtale som ikke er gyldig.

Når Mor går til NAV, så er det eneste jeg får beskjed om å fylle inn av dokumenter en inntektsmelding. Samværsavtalen er det Mor som har sendt inn.

Ettersom vi bare har 1 avtale, så vil jo evt dokumenter Mor har sendt inn feilaktig være dokumentforfalskning. 

Det stiller seg annerledes.

Nei, det er eksisterende avtale som ligger til grunn for bidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...