Gjest gjest Skrevet 20. desember 2005 #1 Skrevet 20. desember 2005 Heter det bukplastikk?Uansett,dere skjønner hva jeg mener. Litt om meg først: kvinne på 34 år med to barnefødsler bak meg.La på meg nærmere 40 kg med sistemann og det har gjort at den nederste delen av magen henger.Har innsett at trening ikke vil fjerne det,for i to år har jeg trent både styrke og kardio 4 g i uka.magen har blitt bedre,men den nederste delen er håpløs. Har prøvd å forsone meg med den,og har gjort det til en viss grad.Men jeg klarer ikke å gå i svømmehallen f.eks.Synd for barna... Jeg er ikke overvektig lenger,og er fornøyd bortsett fra dette. Så hvordan går jeg fram?Har lyst å få skjært vekk hele pølsa.Må jo søke gjennom fastlege.Er det opp til henne om det er grunnlag for å få dekt noe av kostnadene? Tok keisersnitt siste gang,kan det gå i min favør? Håper noen vil dele sine erfaringer med dette!
Gjest Melk Skrevet 20. desember 2005 #2 Skrevet 20. desember 2005 Du ber fastlege om henvisning til en plastisk kirurg, så foretas vureringen av disse mht om staten skal sponse det.
momo Skrevet 21. desember 2005 #3 Skrevet 21. desember 2005 Jeg måtte først til fastlegen min, så måtte jeg på det lokale sykehuset hvor jeg ble vurdert, ble der godkjent og det ble da sendt videre til privat klinikk for operasjon. Men jeg gjennomførte ikke da vi bestemte oss for og få flere barn, bare synd det tar så lang tid, for jeg gleder meg til operasjonen.
Bellybutton Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Jeg ba min fastlege om en henvisning videre til sykehus/kirurg. Han så ikke engang på min mage, det var ikke han som skulle avgjøre det. Men dessverre tok det kjempelang tid før jeg kom til vurdering der. Dette er noen år siden nå, det er enklere å komme til, eller du kan velge deg et annet sykehus. Jeg ble godkjent, og nesten fem år etter første henvisning,ble jeg operert! Jeg er kjempefornøyd med resultatet, selv om jeg har full bukplastikk,dvs arr både horisontalet og vertikalt. Syns det er veldig fornuftig å vente med en sånn operassjon til en er helt sikker på at det ikke blir flere barn. Vi var helt sikre på det, mannen min steriliserte seg samme sommer. Jeg fikk min operasjon dekket, hatt mye pleger med sopp, eksem og infeksjoner i hudfolden og i navlen. Alt er kjempebra nå i ettertid!!
Gjest gjest Skrevet 26. desember 2005 #5 Skrevet 26. desember 2005 5 år!Det er lang tid det! Kan jo være annerledes i dag ja. Må vel bare sette i gang prosessen. Det som jeg syns er ekkelt er hvis jeg ikke blir godkjent; så må jeg vise fram magen til masse folk,helt bortkasta.
Gjest Millavanilla Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Hei! Jeg opererte for ett par månder siden og er veldig fornøyd med den nye magen! Kort om min historie: Pga sykdom og påfølgende operasjoner i mage gikk jeg ned nærmere 50 kg (overvektig før) på under ett år. Dette første til veldig mye overflødig hud over det hele og kanskje mest merkbart på magen. I tillegg hadde jeg stygge arr etter 3 operasjoner - noe som skapte enda flere "heng". Og med all den overflødige huden nærmet sommeren seg... Magen var en ting - den kunne dekkes av klær. Men jeg var mer opptatt av brystene for de lå som slappe sokker i bhen. Noe som vistes veeeldig godt når jeg hadde på sommertopper og sommerkjoler. Begynte å sjekke litt rundt på private klinikker hva ett brystløft kostet - og slo det egentlig raskt i fra meg. Helt til jeg snakket med ei som hadde fått dekket bukplastikk etter 2 svangerskap. Hun mente at jeg nok også kunne få dekket magen. Så jeg tok i mot alle tips. Bestilte time hos fastlegen min, brettet ned så han fikk se både magen og brystene - og han studerte videre - armer og rumpe. Så skrev han en henvisning hvor han la vekt på den store vektreduksjonen og hvordan dette påvirket meg psykisk (slike ting som du sier om svømmehall feks). På forhånd hadde jeg snakket med Colloseum klinikken i Oslo, som er offentlig godkjent, og fått beskjed om at hva som stod i henvisningen var det avgjørende for om jeg kom til å få det dekket. Legen min tok med mage, bryster, rumpe og underarmer i henvisningen, men da jeg kom med denne på Colloseum Klinikken viste det seg at de bare kan ta en ting pr henvisning og jeg valgte da magen. Tid for operasjon ble funnet, nesten som å sette opp en time hos frisøren. Dette var i begynnelsen av august. Pga jobb ønsket jeg å vente til i beg av oktober, men jeg kunne fått time allerede ett par uker etter at jeg var der. Så dette gikk kjempe raskt! Og veldig kjekt å nesten kunne bestemme selv når jeg ville ha operasjonen. Nå har jeg en henvisning for brystene liggende her hjemme så etter nyttår skal jeg tilbake til Colloseum. Eneste som kan stoppe meg nå er at de ikke har fått offentlig godkjenning for 2006 da de må søke på nytt hvert år. Men sansynligheten for at de har fått det er så stor at jeg ikke har stresset med å få gjort det før nyttår. Så mitt tips er å sjekke litt rundt hvilke private sykehus og klinikker som tar slike operasjoner og prøve seg der. Jeg har vel litt inntrykk av at så lenge du har fått en henvisning fra fastlegen så er du sikret en operasjon hos det private (med offentlig godkjenning). Ble ikke så kort dette da - men kanskje litt oppmuntrende i forhold til tidsperspektivet. Spør gjerne om du lurer på noe mer.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #7 Skrevet 29. desember 2005 Hvor mye "heng" må man ha for å få det dekket. Etter 3 svangerskap har jeg fått hengebuk. Jeg hater buken min men tror ikke den er stor nok til at jeg får det dekket av det offentlige.
Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2005 #8 Skrevet 29. desember 2005 Hvor mye "heng" må man ha for å få det dekket. Etter 3 svangerskap har jeg fått hengebuk. Jeg hater buken min men tror ikke den er stor nok til at jeg får det dekket av det offentlige. ← Tror ikke det er noen minimum, så lenge det plager deg og gjør din hverdag vanskelig er det nok.
Gjest gjest Skrevet 29. desember 2005 #9 Skrevet 29. desember 2005 Hvor mye "heng" må man ha for å få det dekket. Etter 3 svangerskap har jeg fått hengebuk. Jeg hater buken min men tror ikke den er stor nok til at jeg får det dekket av det offentlige. ← Tror ikke det er noen minimum, så lenge det plager deg og gjør din hverdag vanskelig er det nok. ← trådstarter igjen her. jeg har heller ikke sånn vanvittig stort heng,men nok til at det plager meg. så jeg håper du har rett vampyra!da er det håp for meg. til millavanilla: takk for svar.fint å høre at det tok kort tid.håper jeg kan gjøre det i sommer mens ongene er på ferie.optimistisk.... hvor mye måtte du betale? for man får vel ikke dekket alt?
Bellybutton Skrevet 29. desember 2005 #10 Skrevet 29. desember 2005 joda, får du det dekket, får du dekket alt. Dvs, egenandel må du nok betale. Jeg måtte reise til klinikken med fly da jeg skulle opereres. Billetten ble dekket, begge veier, men pga fritt sykehusvalg, måtte jeg selv dekke egenandelen på vel 400 kr. Også måtte jeg selv dekke korsett/body. Til Millavanilla: Jeeg har også tatt bukplastikk og brystreduksjon, begge dekket av trygdekontoret. Vil bare si lykke til! Livet ble sååå mye lettere etter disse operasjonene. Tvi tvi!!
Gjest gjest 0 Skrevet 29. desember 2005 #11 Skrevet 29. desember 2005 joda, får du det dekket, får du dekket alt. Dvs, egenandel må du nok betale. Jeg måtte reise til klinikken med fly da jeg skulle opereres. Billetten ble dekket, begge veier, men pga fritt sykehusvalg, måtte jeg selv dekke egenandelen på vel 400 kr. Også måtte jeg selv dekke korsett/body. Til Millavanilla: Jeeg har også tatt bukplastikk og brystreduksjon, begge dekket av trygdekontoret. Vil bare si lykke til! Livet ble sååå mye lettere etter disse operasjonene. Tvi tvi!! ← Jepp! Alt blir mye mye bedre!! Korsettet kostet vel et sted mellom 3-400 kr om jeg ikke husker helt feil... Jeg opererte på colosseumklinikken og er kjempefornøyd! Jeg hadde en arrkorreksjon året etter fordi jeg fikk et søkk der navelen hadde blitt flyttet fra. Jeg tok mandeloperasjon der for ca 2 mnd siden og jeg har vært superfornøyd med behandling og service! (det eneste jeg oppfattet som kjedelig var å bli kastet ut et par timer etter operasjonen)
Bellybutton Skrevet 29. desember 2005 #12 Skrevet 29. desember 2005 Jepp! Alt blir mye mye bedre!! Korsettet kostet vel et sted mellom 3-400 kr om jeg ikke husker helt feil... Jeg opererte på colosseumklinikken og er kjempefornøyd! Jeg hadde en arrkorreksjon året etter fordi jeg fikk et søkk der navelen hadde blitt flyttet fra. Jeg tok mandeloperasjon der for ca 2 mnd siden og jeg har vært superfornøyd med behandling og service! (det eneste jeg oppfattet som kjedelig var å bli kastet ut et par timer etter operasjonen) ← Der var jeg heldig, ble operert på Axess i Oslo, der var det vanlig å få ligge i 24 timer. Godt å slippe å være hjemme første natta. Reduksjonen tok jeg på offentlig sykehus, og der fikk jeg ligge i tre dager etterpå. Deilig!!! Desverre har jeg fått skikkelig stygge arr(Hypertrofisk arrdannelse). Går hver mnd til hudlege og får kortisoninjeksjoner i arrene for å lindre kløe og hardt vev. Men likevel angrer jeg ikke ett sekund!!
Gjest gjest Skrevet 29. desember 2005 #13 Skrevet 29. desember 2005 har flere spørsmål jeg! hvordan er helsa de første dagene og ukene? hva klarer eller kan man gjøre? er alene med to barn og bor i 4.etasje uten heis. tenker da på bæring av barn og handleposer f.eks. hvor lenge må man vente med å gjøre sånne ting? og trening,som styrke og aerobic.er det snakk om uker eller måneder? takker for svar! har begynt å drømme om at det kan la seg gjennomføre jeg nå...
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #14 Skrevet 30. desember 2005 har flere spørsmål jeg! hvordan er helsa de første dagene og ukene? hva klarer eller kan man gjøre? er alene med to barn og bor i 4.etasje uten heis. tenker da på bæring av barn og handleposer f.eks. hvor lenge må man vente med å gjøre sånne ting? og trening,som styrke og aerobic.er det snakk om uker eller måneder? takker for svar! har begynt å drømme om at det kan la seg gjennomføre jeg nå... ← Jeg var sykemeldt i 2 mnd, men det var fordi jeg fjernet hud på lårene samtidig (noe de sjeldent gjør pga komplikasjoner). Den første uken må du beregne å ikke klare noen ting, men du skal ut å gå med en gang etter operasjonen. Mitt tilfelle var nok litt annerledes enn andres, fordi de byttet fra narkose til en annen type bedøvelse underveis og endte dermed opp med mye mer sterke bedøvende midler enn vanlig, og brukte derfor ekstra lang tid på å "våkne" jeg husker nesten ingenting fra den første uken. Mye av grunnen kan også være de smertestillende pillene jeg tok etter operasjonen. Å bære barn og handleposer de første to ukene vil jeg tro er svært uaktuelt! Jeg fikk ikke lov å trene de første 4-6 mnd, og da jeg ba om et program som passet meg på treningssenteret fikk jeg kun lov til å trene armene (det var 3 mnd etter operasjonen). Hvis jeg ikke husker helt feil er det vanlig med 1 mnd sykemelding. Alder og almenntilstanden din påvirker hvor kjapt du leges. Jeg gikk en liten tur etter en-to uker og det var en enorm påkjenning for kroppen. Jeg har enda ikke fått tilbake all følelse rundt omkring på magen. Navelen er for eksempel helt følelsesløs. Øverste hudlag på nedre del av magen har heller ingen nerver som virker slik de skal, og når jeg først får vondt på magen gjør det veldig vondt. Jeg hadde en arrkorreksjon pga søkk i området ved arret, og det ble veldig mye penere etterpå. Dette ble gjort med lokalbedøvelse ( ca 20 stk med sprøyta!!! ) Det var selvfølgelig vondt, men det gikk så greit så! Du får lagt inn dren som henger ut fra siden av magen (jeg fikk to pga byttingen av narkose, jeg forstod det slik at det er emst normalt med en) Jeg ble sendt hjem etter 2 timer på oppvåkningen, og måtte tilbake for å fjerne drenene dagen etter. Det var egentlig veldig ubehagelig, men ikke det jeg husker mest. Belag deg på minst 1 mnd med redusert bevegelighet. Jeg hadde faktisk vondt i huden i nesten 1 år og måtte derfor være veldig forsiktig. Hvis du er alenemor må du sørge for at noen kan hjelpe deg i starten. Du kommer til å gå som en krokbøyd gammel dame for det er umulig å strekke seg fullt ut. Husk at du skal tøye huden lang nok, og det river i stingene hvis du glemmer deg. Så fort stingene forsvinner blir alt mye lettere! Vær nøye med å tape lenge og tørke tapen etter dusj. Jo lengre du bruker tapen, jo penere arr. Jeg synes det hjalp å bruke drakta lengre enn anbefalt, mye pga jobben (hadde en fysisk krevende jobb) Den holdt liksom alt på plass og det gjorde ikke så lett vondt. Men så hadde jeg riktignok lårene å tenke på i tillegg til magen. Når jeg tenker meg om var nok lårene mye vondere mye lengre enn magen. Dette ble langt, og kanskje litt rotete... Men uansett hvor mye smerter jeg har hatt så hadde jeg garantert gjort det igjen! Jeg angrer ikke et sekund, og jeg vet at hvis jeg får samme problem når jeg har fått barn er det ingen tvil hvis jeg får mulighet til å gjennomføre samme operasjon. Jeg har vært så stolt av magen min at jeg har vist den frem til venner og familie! Og jeg som ikke hadde vist den til min egen mor eller samboer fra før av! Nå har jeg lagt på meg litt, men synes likevel magen min er så fin! Magen er det fineste jeg har nå Jeg ønsker deg masse lykke til!! og jeg kan love at du ikke kommer til å angre!!
Gjest gjest Skrevet 30. desember 2005 #15 Skrevet 30. desember 2005 takk for svar! skjønner at det er en påkjenning for kroppen ja. kan vel sammenlignes med keisersnitt;går som en krokbøyd gamling, tungt å gå etterpå.sånn var det for meg i alle fall;har aldri i mitt liv vært så redusert.dette kan jo også ha noe med den generelle helsetilstanden jeg hadde da:overvektig og utrent.men dette er vel verre... nå er jeg i god form,og forhåpentligvis bedre rustet til å takle smertene etterpå.er i alle fall ikke skremt... det som blir vanskelig for meg er å ikke få trene.men men,så lenge det er for en god sak så. nå på nyåret kommer jeg til å sette i gang prosessen. kryss fingrene!
Gjest gjest 0 Skrevet 30. desember 2005 #16 Skrevet 30. desember 2005 Du kan jo trene veldig moderat. gå turer og slikt, men du blir nok veldig fort sliten i startet, og svimmel. Men det er jo mulig din kropp leges fortere enn min!
Gjest Millavanlilla Skrevet 30. desember 2005 #17 Skrevet 30. desember 2005 Heisann! Husker jeg ikke helt feil betalte jeg en egenandel på ca 350,- og korsette til 300,-. I tillegg var det noe middel jeg skulle dusje i før operasjonen og en form for antibiotika jeg skulle ta + smertestillende. Regnet vel at jeg tilsammen betalte ca 1000,- kroner. Men det er jo ingenting i forhold til hva det egentlig koster, og det var vell verdt pengene! Formen min var helt topp. Jeg ble sendt hjem rett etter at jeg våknet og var egentlig i kjempe form hele tiden. Litt vondt å bevege seg og litt trøtt av narkosen. Smertestillende brukte jeg i 2 dager + en ekstra natt. To dager etter operasjonen støvsuget jeg stua uten noen problemer. Gikk i trappa opp til 3. etg fra jeg kom hjem. Formen min var så bra at jeg rett og slett glemte meg litt av. For man er tross alt nyoperert selvom man føler seg helt konge... Så anbefaler egentlig å ta det litt mer med ro enn det jeg klarte! Ellers var jeg sykemeldt i 4 uker, jobber i barnehage. Det som var mest vondt egentlig var på sidene der de hadde fettsugd, følte meg helt mørbanka. Ellers ubehagelig når det begynte å gro i såret, klør som bare det. Når det gjelder følelse i huden kan dette ta laaaang tid før det er som før. Jeg hadde jo hatt 3 operasjoner i magen året før - siste for 13 mnder siden. Og jeg er fortsatt litt "nummen" der. Men tror ikke det tar like langt tid etter dette. Når det gjelder cm på heng for å få det dekket leste jeg masse på annet diskusjonsforum om hvor mange cm som var kravet og det tok motet litt fra meg, men viste seg å ikke stemme helt. Tror det er mer helheten som teller - plager fysisk og psykisk. En annen ting som er greit å ha i bakhodet - de krever visst at man er innenfor normalvekta før de gjør noe. Så pass på julekonfekten nå!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå