AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Jeg vil spare penger til ny bolig. Hva er ditt beste sparetips? Anonymkode: 32ec7...314
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Kjøp maten din i dato hylla, fiks og reparer klær fremfor å kjøpe nytt eller finn brukt, skaff kredittkort med fordeler f.eks et som dekker 100kr i strømmetjenester, 1200kr årlig bare for å ha et kredittkort er ganske bra og nesten gratis Netflix. Lag kaffe hjemme og ha på termos. Osv. Anonymkode: cf3ae...347 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Å være to om utgiftene Anonymkode: 2c512...cde 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Mat/dagligvare kan de aller fleste av oss spare enorme summer på bare ved litt ork å innsats. Ta en runde på forsikring, strøm, abonnement, låne kostnader og lignende. Hva kan man få gjennom jobb? Hva kan man dra bedre nytte av gjennom fordelskort/kredittkort man alt har? Shoppe stop og planlegging av kles/tilbehør kjøp. Fylle drivstoff/lade der det lønner seg. Strøm, dusjer man mer enn nødvendig? Senke innetemperatur en grad eller to? Hvilken apparater står på når og hvor mye koster det? Dropp frisør og annet velvære. Trener du eller er du støttemedlem? Hopp over festligheter. Anonymkode: 5a9c6...d81 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil spare penger til ny bolig. Hva er ditt beste sparetips? Anonymkode: 32ec7...314 Rett og slett være veldig streng. Jeg måtte ta et tak nå for litt siden. Da begynte jeg med å printe en kontoutskrift, og brukte markeringspenn for å skille ut de utgiftene jeg sannsynlig kunne klart meg uten. Typisk fast food, lunsj i kantina på jobb i stedet for matpakke, lønningspils som varte halve natta, kjøp av artige el-duppedingser som egentlig bare er moro osv. Så ble det "shoppestopp" for egen del, bortsett fra julegaver og julerelaterte ting, så har jeg kun handlet det jeg faktisk trenger for å leve de siste tre månedene. Og dæven døtte, for min del viser det at det gikk MYE penger på "tull". Jeg har råd til det, strengt tatt, og det moro, men det er unødvendig. Nå bærer sparekontoen klart preg av omstillingen, for å si det mildt. Anonymkode: f4437...e9c 2
Bombasi Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Bruk minst mulig penger. Vær skikkelig kjip på alt. En 100-lapp her og en der, blir fort til 1000 eller 2000 i mnd! Og prut eller forhandle ned prisen på faste utgifter! Og hvis du kan, øk inntekten din. 1
Rucula Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Lag et budsjett og bestem deg for et realistisk sparebeløp pr mnd. Så overfører du pengene fra brukskontoen til sparekontoen på lønningsdagen. Så vet du at det du har igjen kan du bruke som du vil. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kjøp maten din i dato hylla, fiks og reparer klær fremfor å kjøpe nytt eller finn brukt, skaff kredittkort med fordeler f.eks et som dekker 100kr i strømmetjenester, 1200kr årlig bare for å ha et kredittkort er ganske bra og nesten gratis Netflix. Lag kaffe hjemme og ha på termos. Osv. Anonymkode: cf3ae...347 Hva slags kredittkort er dette? Anonymkode: 86f12...7c9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags kredittkort er dette? Anonymkode: 86f12...7c9 Yx visa kort, kan velge div rabatter hver måned, en del forskjellige, velger alltid 100kr på strømming og bruker aldri kortet egentlig. Anonymkode: cf3ae...347 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Hva slags kredittkort er dette? Anonymkode: 86f12...7c9 Hm, den var interessant, særlig om det er tilbud på andre strømmetjenester også. Netflix har jeg bare i en mnd. fra tid til annen. Når vi først snakker om kredittkort, noe som kanskje ikke er spesielt lurt hvis man ikke har ordentlig kontroll på økonomien, men med det sagt, så har jeg blant annet Trumf Visa, som gir høyere Trumfbonus ved kjøp. Før nyttår så ga kortet også 0,5% trumf i andre butikker, som for eks. vinmonopolet, men det har de nå sluttet med. Så kortet er ikke like mye i bruk lenger, men selvsagt tar jeg den ene 1%-en ekstra når jeg handler hos Norgesgruppen. I tillegg har jeg et mastercard som gir meg noen fordeler fra tid til annen, samt noen ekstra rettigheter hvis jeg går på et bomkjøp på nett. Disse fordelene er jeg dårlig til å benytte meg av, rett og slett fordi de stort sett ikke "passer" for min del. 50% på operabilletter er liksom ikke noe jeg jubler over og hiver meg på. Anonymkode: f4437...e9c 1
Portia Catonis Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Kjøpe klær og sportsutstyr på Finn. Hugge egen ved.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hm, den var interessant, særlig om det er tilbud på andre strømmetjenester også. Netflix har jeg bare i en mnd. fra tid til annen. Når vi først snakker om kredittkort, noe som kanskje ikke er spesielt lurt hvis man ikke har ordentlig kontroll på økonomien, men med det sagt, så har jeg blant annet Trumf Visa, som gir høyere Trumfbonus ved kjøp. Før nyttår så ga kortet også 0,5% trumf i andre butikker, som for eks. vinmonopolet, men det har de nå sluttet med. Så kortet er ikke like mye i bruk lenger, men selvsagt tar jeg den ene 1%-en ekstra når jeg handler hos Norgesgruppen. I tillegg har jeg et mastercard som gir meg noen fordeler fra tid til annen, samt noen ekstra rettigheter hvis jeg går på et bomkjøp på nett. Disse fordelene er jeg dårlig til å benytte meg av, rett og slett fordi de stort sett ikke "passer" for min del. 50% på operabilletter er liksom ikke noe jeg jubler over og hiver meg på. Anonymkode: f4437...e9c Det er strømmetjenester generellt, men jeg skrev Netflix som eksempel siden det er der jeg bruker det. Anonymkode: cf3ae...347
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 Hvis man har kontroll over økonomien: Bruke kredittkort for alt det er verdt (og alltid betale hele regningen ved forfall, selvsagt). Jeg sparer flere tusen i året på det. De mest gunstige for meg og min livssituasjon akkurat nå er: - YX Visa som nevnt over (100 kr spart i måneden på en strømmetjeneste) - Ikano Visa: 2% rabatt på all handel i alle matvarebutikker. Bonusen trekkes automatisk av fra neste faktura. Dette kombinerer jeg megd Coopmedlemsskap som gir 1% slik at jeg får 3%, og med Trumf-medlemsskap slik at jeg her også får 1% + 2 %. - Flexi Visa: jeg velger drivstoffkategorien hver måned og får da 4% rabatt på alle kjøp på alle bensinstasjoner (jeg kjører dieselbil). Rabatten trekkes automatisk fra neste faktura. Passer alltid på å ha oversikt over dieselpriser og kjører alltid innom for å fylle når det er billigst. Fyller på UnoX som alltid ligger lavest. - Mastercard fra Komplett Bank: 1% på alle kjøp og 2% på all netthandel. Må selv logge inn på Min Side for å trekke dette fra neste faktura. Generell shoppestopp. Ingen reklame i postkassen og ikke aktivt søke det opp på nett, ingen tilfeldige butikkrunder "for å kikke". Gå over alt av klær, sko, forbruksartikler, tørrvarer, frysevarer, velværeprodukter og danne seg en oppfatning om hva man faktisk trenger av nytt. Lete etter tilbud når man trenger en ny ting, det være seg en varmeovn eller en bukse. Slutte å kjøpe ting! Lage mat fra bunnen og ha med matpakke og kaffe på termoskopp. Ikke kaste mat, aktivt utnytte rester og ikke ha mengder av mat i kjøleskapet. Leve nøkternt og erstatte mye av kjøtt med belgfrukter kjøpt på innvandrerbutikk. Gjennomgang av alt av lån, avtaler og forsikringer jevnlig. Det samme gjelder abonnementer. Man trenger ikke alt mulig. NRK har enormt mye bra i arkivene sine. Jeg bor alene og har hverken internett eller TV. Jeg har ubegrenset data på mobilen (549 pr mnd) og bruker dette til å bruke nett på laptop inkludert å se film og serier. Jeg tillater meg ett abonnement som jeg får 100 kr rabatt på (se over) og så deler jeg abonnement på en annen tjeneste med min bror (halv pris!). Dagen før lønningsdag: Overføre absolutt alt av innestående på brukskonto til sparekonto. Lønningsdag: Overføre en viss sum til sparekonto. I tillegg ha en viss sum på fast trekk samt mikrospar på brukskonto hvis man bruker det vanlige debetkortet mye (jeg bruker som sagt mest kredittkort). Overføre fastsatt sum til regningskonto (gjennomsnittlig årsforbruk delt på 12). Treningsabonnement er luksus. Å gå i kupert terreng med tung sekk på ryggen og staver er ypperlig gratis trening. Jeg tror faktisk jeg sparer mest på fornuftig kredittkortbruk og generell shoppestopp samt billige middager. I tillegg dusjer jeg ikke hver dag, tar korte dusjer og kler på meg flere lag ull inne for å kunne ha lavere temperaturen, men det gjelder vel de fleste for tiden. Alltid full vaskemaskin og oppvaskmaskin, minimerer bruk av tørketrommel. Anonymkode: 4200e...a5c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 Bo billig. Dropp bilen. Vær notorisk nøye på prevensjon. Det siste spesielt om du er hankjønn og ikke har medbestemmelse i evt abort. Bruk kondom selv om hun går på pilla. Du sparer jo ikke på det her og nå, men skulle noe skje er et barn en stor utgift du ikke kommer unna. Bolig og bil er ellers vanligvis de to største utgiftene en har. Å kutte her vil gi mye større effekt enn å droppe Netflix og fryse hjemme. Vurder å flytt i kollektiv, eller del leilighet med en venn en periode. Anonymkode: 827bf...48b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags kredittkort er dette? Anonymkode: 86f12...7c9 Jeg har Sparebank 1 Mastercard og får 20% på strømmetjenester som Spotify og Netflix. Anonymkode: e7332...c15
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 Da jeg sparte intensivt til bolig; bodde ekstremt billig, ingen bil, trente i naturen, ingen abonnement unntatt rimeligste telefon, trålet HM salg for pene klær som møtte dresscode på jobb, ingen utenlandsturer, aldri alkohol på byen Nå har jeg det romslig. Der jeg sparer mest penger er vel mat. Går gjennom alle tilbudsaviser hver søndag, og kjøper stort. Anonymkode: 58241...612
Million Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags kredittkort er dette? Anonymkode: 86f12...7c9 Det er ikke meg du spurte, men jeg har det kortet og får 100 kr i rabatt på Netflix hver mnd. Betaler derfor bare 59,- i mnd for å ha Netflix. https://www.ya.no/kredittkort Rabattene må man velge hver måned her: https://www.ya.no/yxvisa-rabatter#velg-rabatt Det vil si at du kan variere hva du vil ha rabatt på hver måned, eller du kan velge det samme hele tiden. Det tar under 1 minutt å ordne det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #19 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 21.59): Jeg vil spare penger til ny bolig. Hva er ditt beste sparetips? Anonymkode: 32ec7...314 Kutte ut alkohol helt. Eller iallefall begrense det til et minimum. Anonymkode: c991d...5bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #20 Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 6.55): Da jeg sparte intensivt til bolig; bodde ekstremt billig, ingen bil, trente i naturen, ingen abonnement unntatt rimeligste telefon, trålet HM salg for pene klær som møtte dresscode på jobb, ingen utenlandsturer, aldri alkohol på byen Nå har jeg det romslig. Der jeg sparer mest penger er vel mat. Går gjennom alle tilbudsaviser hver søndag, og kjøper stort. Anonymkode: 58241...612 Var du ung og enslig da du sparte så intensivt? Anonymkode: b5148...7b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå