AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Hei. Håper noen her kan noe om dette, og forhåpentligvis kan gi meg et svar. Ved endt utredning (første runde) av barnet ble det satt en tentativ/midlertidig diagnose, med plan om videre utredning/ny utredning. I rapporten etter første runde med utredning, står det flere ganger at ny vurdering skal skje før skolestart. Dette har også blitt sagt muntlig, som er møtereferert, senest i høst 2022. Skal spesialhelsetjenesten (HABU/BUP) sette en frist for når denne videre/nye utredningen skal skje? Har selv funnet dette: Pasient- og brukerrettighetsloven, § 2-2 første ledd: Spesialisthelsetjenesten skal i løpet av vurderingsperioden fastsette en frist for når pasienten senest skal få nødvendig helsehjelp. Fristen skal fastsettes i samsvar med det faglig forsvarlighet krever. Men gjelder denne også ved videre/ny utredning? Spesialhelsetjenesten har vært inne hele veien, så barnet er registrert i deres system. Har ikke fått en slik frist, annet enn det som står i rapporten og de gangene de har gjentatt dette muntlig. Anonymkode: 3f80d...be6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #3 Skrevet 2. februar 2023 Ring dem og spør? Ville jeg ha gjort i alle fall. Anonymkode: ba029...b4e
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #4 Skrevet 2. februar 2023 Nei, det er foresatt som må ta kontakt på ny. Helst i god tid før skolestart. Anonymkode: fae07...b4b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #5 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er foresatt som må ta kontakt på ny. Helst i god tid før skolestart. Anonymkode: fae07...b4b Foresatte har tatt kontakt i god tid før, og etterspurt en plan for den videre utredningen siden tidlig 2021. PPT, barnehage og helsesykepleier har også tatt kontakt med dem. Er absolutt ikke der problemet ligger altså. Anonymkode: 3f80d...be6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #6 Skrevet 2. februar 2023 Mitt inntrykk (av BUP, har ikke erfaring med HABU) er at de er overarbeidet, det er stadige sykemeldinger eller folk slutter, og det er rett og slett lite kontroll. Vi maser og maser, og først da skjer det noe. Hadde vi ikke stått på og krevd oppfølging og at de holder det de selv har lovet, ville ingenting ha skjedd. Da vår datter ble utredet var det så mange vikarer og ulike saksbehandlere inne at alle trodde en annen hadde hovedansvaret, og ingen har skrevet epikrise eller journalført noe som helst. Jeg tror dere rett og slett må mase (minne dem på at dere venter på videre utredning) så dere ikke havner utenfor, og blir glemt. Selv om det føles frekt og masete. Anonymkode: de496...193
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #7 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt inntrykk (av BUP, har ikke erfaring med HABU) er at de er overarbeidet, det er stadige sykemeldinger eller folk slutter, og det er rett og slett lite kontroll. Vi maser og maser, og først da skjer det noe. Hadde vi ikke stått på og krevd oppfølging og at de holder det de selv har lovet, ville ingenting ha skjedd. Da vår datter ble utredet var det så mange vikarer og ulike saksbehandlere inne at alle trodde en annen hadde hovedansvaret, og ingen har skrevet epikrise eller journalført noe som helst. Jeg tror dere rett og slett må mase (minne dem på at dere venter på videre utredning) så dere ikke havner utenfor, og blir glemt. Selv om det føles frekt og masete. Anonymkode: de496...193 Mase har jeg gjort så mye at kontaktperson ikke lenger tar tlf eller svarer på mld. Jeg har stilt samme spørsmål minst 5-6 ganger i året, men får bare at det ikke er lagt noen plan og at det vil skje før skolestart. Greia er at skolestart er i august i år, og HABU kommer nå og sier at ny utredning vil gjennomføres iløpet av småtrinnet (1.-4.trinn). Dette uten noen form for begrunnelse, og uten å høre på foreldres, barnehagens og skolens bekymringer rundt at dette ikke er på plass. Holder på å skrive klage, men hadde vært fint å kunne referere til noe lovgivning.. Anonymkode: 3f80d...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå