Gjest Inkognitoher Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Prisene er igjen på vei oppover i bruktboligmarkedet i Oslo. Budgiverne gikk bananas i forbindelse med en treroms leilighet på Grefsen som gikk 600 000 over takst. Over 100 mennesker på visning! https://www.ao.no/boligmarkedet-frykten-er-borte/s/5-128-461449?ns_campaign=editorial.pushalert&pushalert_messageId=fc891675194217581T5-128-461449&pushalert_premium=true&pushalert_publication=avisao&hideLimbs=1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 https://en.wikipedia.org/wiki/Bull_trap Anonymkode: 16aa9...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Går på visninger og følger tett på Oslo markedet. Tilsvarende objekter har gått 500 000 over og 500 000 under prisantydning. En del boliger går ikke i det hele tatt. Disse dukker oppigjen øverst på Finn noen uker senere til samme pris, selv om de etter reglene (sist jeg sjekket) ikke skulle løftes til toppen uten prisreduksjon. En veldig stor del av leilighetene i prisklassen 4-6 mill er sist solgt i 2020 eller 2021. Flere er flippet, mens andre igjen er solgt så sent som i høst og nå lagt ut igjen til et par hundre tusen dyrere. Hvordan kan det lønne seg? Hva skal til for at kjøpere ikke betaler dokumentavgift? Hva skjer - Subsidierer staten boligflipping? Anonymkode: f87a3...323 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Går på visninger og følger tett på Oslo markedet. Tilsvarende objekter har gått 500 000 over og 500 000 under prisantydning. En del boliger går ikke i det hele tatt. Disse dukker oppigjen øverst på Finn noen uker senere til samme pris, selv om de etter reglene (sist jeg sjekket) ikke skulle løftes til toppen uten prisreduksjon. En veldig stor del av leilighetene i prisklassen 4-6 mill er sist solgt i 2020 eller 2021. Flere er flippet, mens andre igjen er solgt så sent som i høst og nå lagt ut igjen til et par hundre tusen dyrere. Hvordan kan det lønne seg? Hva skal til for at kjøpere ikke betaler dokumentavgift? Hva skjer - Subsidierer staten boligflipping? Anonymkode: f87a3...323 Det er bare å betale på nytt igjen så kommer annonsen på topp igjen uten prisreduksjon. Regelen for prisreduksjon gjelder bare for å få boligen opp igjen under samme runde med betaling. Anonymkode: 42cdb...d87 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Jepp, er ikke overrasket. I bygården min gikk en leilighet nettopp 300.000 over prisantydning. Det er ikke rart dersom rentene har en effekt på boligmarkedet, men det er ganske stort press på boliger i Oslo. Tror ikke på noen stor prisnedgang her. Men i Lørenskog, Drammen, Lillestrøm, etc. har det vært et kunstig høyt prisnivå en stund. Her tror jeg at det blir en tydeligere priskorreksjon. Anonymkode: 8cf17...d0a 5 1
Drizzt Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Det er fullstendig galskap at noen vil bo i Oslo i det hele tatt. Og gi så mye penger for en bolig der. Desidert Norges verste by å bo i. Med mindre man er en enslig student uten jobb, men med sykkel. Da er Oslo riktig by for deg. I det man går over til familieplanlegging, barn og deretter pensjonisttilvarelse, er det bare å finne seg et mer egnet sted å bo utenfor Oslo-bygrensen. Eiendomsskatt, politikk som styres av hat mot biler og bilister, ghettoisering, skittent og stinkende i sentrum, stygt, rødgrønn bystyre med dårlig økonomisans hvor MDG sitter i førersetet og bestemmer ... Det er til å grine av. 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 600000 over prisant. Er normalt. Til og med drittleiligheter slitte ettromser Anonymkode: 5f3ea...2a8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jepp, er ikke overrasket. I bygården min gikk en leilighet nettopp 300.000 over prisantydning. Det er ikke rart dersom rentene har en effekt på boligmarkedet, men det er ganske stort press på boliger i Oslo. Tror ikke på noen stor prisnedgang her. Men i Lørenskog, Drammen, Lillestrøm, etc. har det vært et kunstig høyt prisnivå en stund. Her tror jeg at det blir en tydeligere priskorreksjon. Anonymkode: 8cf17...d0a Vel, min venninne solgte nettopp i Lørenskog, 280 tusen over prisantydning Anonymkode: fe014...03f
AnonymBruker 42 Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Nå har ikke jeg tenkt til å trykke på linken mtp. at det står "betalingsmur" i URLen... Det at noe går 600k over "takst" betyr jo ingenting om takstmann har vært med på "leken" heller. Var vel en fin leilighet, og at ett stk. leilighet går langt over, betyr heller ikke at mange går under, uten at man kan konkludere med at frykten er verken tilstede eller borte... Bra "trykke-agn-overskrift" om det ikke står noe mer fornuftig i artikkelen, da 1
megda Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 Alt er bra inntil det ikke er det. plutselig snur det.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, min venninne solgte nettopp i Lørenskog, 280 tusen over prisantydning Anonymkode: fe014...03f Det kan godt hende, men jeg tror ikke at det kommer til å bli tendensen fremover. Det bygges mye og tett på Lørenskog, og det begynner å bli et ganske usjarmerende sted. Ellers har de ikke så mye å by på, annet en geografisk nærhet til Oslo. Og det er bare en fordel dersom de har er tilfredsstillende kollektivtilbud, noe de kommer til å slite med i årene fremover. Når prisene modereres i en periode fremover, tror jeg ikke at folk er like villige til å by mye over prisantydning for noe som er «i nærheten av Oslo». Da må man få mer for pengene enn det man får på Lørenskog i dag. Tenker at bolig på Lørenskog (i alle fall leilighet) er en dårlig investering. Og for å nevne de andre alternativene: jeg tror at prisveksten på Lillestrøm allerede er tatt. Det samme gjelder delvis i Drammen. Men de to siste stedene har tross alt mer å by på: et greit tilbud av fritidsaktiviteter, kulturtilbud, butikker med godt utvalg, etc. Anonymkode: 8cf17...d0a 1 2
frivis Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Bra Ola Dunk bare leser hovedstrømsmedier og ikke noe mer. Det betyr at folk holder boligprisene oppe så lenge det går. Til og med bankene er med på dette spillet. Det som ikke blir fortalt i "vanlig" media, er at rentene skal mye lenger opp enn i dag. Den økonomiske resesjonen har så vidt begynt og ingen snakker om den. Inntoget mot den 4. industrielle revolusjon der menneske og maskin skal kobles sammen. Folk forstår ikke alvoret før det er for sent. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan godt hende, men jeg tror ikke at det kommer til å bli tendensen fremover. Det bygges mye og tett på Lørenskog, og det begynner å bli et ganske usjarmerende sted. Ellers har de ikke så mye å by på, annet en geografisk nærhet til Oslo. Og det er bare en fordel dersom de har er tilfredsstillende kollektivtilbud, noe de kommer til å slite med i årene fremover. Når prisene modereres i en periode fremover, tror jeg ikke at folk er like villige til å by mye over prisantydning for noe som er «i nærheten av Oslo». Da må man få mer for pengene enn det man får på Lørenskog i dag. Tenker at bolig på Lørenskog (i alle fall leilighet) er en dårlig investering. Og for å nevne de andre alternativene: jeg tror at prisveksten på Lillestrøm allerede er tatt. Det samme gjelder delvis i Drammen. Men de to siste stedene har tross alt mer å by på: et greit tilbud av fritidsaktiviteter, kulturtilbud, butikker med godt utvalg, etc. Anonymkode: 8cf17...d0a Uenig. "Geografisk nærhet til Oslo" er jo den viktigste grunnen. Jobbene og alt annet er jo her, så Lørenskog og Lillestrøm er "safe" når det gjelder boligpriser. Ikke bare nærhet til Oslo, men nærhet til flyplassen. Veldig positivt. Anonymkode: fe014...03f 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Uenig. "Geografisk nærhet til Oslo" er jo den viktigste grunnen. Jobbene og alt annet er jo her, så Lørenskog og Lillestrøm er "safe" når det gjelder boligpriser. Ikke bare nærhet til Oslo, men nærhet til flyplassen. Veldig positivt. Anonymkode: fe014...03f Lørenskog er en drittplass. Fortettet, nada kulturtilbud - det skjer absolutt ingenting der. Og hvor stabile er togforbindelsene? Det eneste Lørenskog har er nærhet til Oslo og Gardermoen. Men man skal jo ha et liv utenom jobben Anonymkode: 192bb...fb0 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lørenskog er en drittplass. Fortettet, nada kulturtilbud - det skjer absolutt ingenting der. Og hvor stabile er togforbindelsene? Det eneste Lørenskog har er nærhet til Oslo og Gardermoen. Men man skal jo ha et liv utenom jobben Anonymkode: 192bb...fb0 Det er jo både tog og buss. Skjer absolutt ingenting der? Dra til Oslo! 20 minutter og du er i sentrum. "Drittplass" er det absolutt ikke. Tullete kommentar fra en som leier.... Anonymkode: fe014...03f 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En del boliger går ikke i det hele tatt. Disse dukker oppigjen øverst på Finn noen uker senere til samme pris, selv om de etter reglene (sist jeg sjekket) ikke skulle løftes til toppen uten prisreduksjon. En veldig stor del av leilighetene i prisklassen 4-6 mill er sist solgt i 2020 eller 2021. Flere er flippet, mens andre igjen er solgt så sent som i høst og nå lagt ut igjen til et par hundre tusen dyrere. Hvordan kan det lønne seg? Hva skal til for at kjøpere ikke betaler dokumentavgift? Hva skjer - Subsidierer staten boligflipping? Anonymkode: f87a3...323 De reglene gjelder bare samme annonse, ikke hvis man kjøper ny annonse. Det er enkelt å unngå dokumentavgift, bare kjøp en borettslagsleilighet. Visste du ikke at det kun er dokumentavgift på selveiere, du som følger markedet så tett? Anonymkode: 09e0c...e51 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Skrevet 1. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er bare å betale på nytt igjen så kommer annonsen på topp igjen uten prisreduksjon. Regelen for prisreduksjon gjelder bare for å få boligen opp igjen under samme runde med betaling. Anonymkode: 42cdb...d87 Takk for svar, men er dette noe du faktisk vet helt sikkert? Da jeg skulle selge min via megler (privatmegleren) i en annen by fikk jeg beskjed om at jeg måtte ned 5% i pris for ny runde på Finn.no. Den samme beskjeden fikk min mor nettop, også via megler og utenfor Oslo. Anonymkode: f87a3...323
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Skrevet 1. februar 2023 Pendla nylig en kort periode fra Lørenskog til Oslo sentrum. 40-50 min med buss i rushen. Aldri mer Lørenskog! Tar like lang tid med tog fra Drammen AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er jo både tog og buss. Skjer absolutt ingenting der? Dra til Oslo! 20 minutter og du er i sentrum. "Drittplass" er det absolutt ikke. Tullete kommentar fra en som leier.... Anonymkode: fe014...03f Anonymkode: a2aca...282 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo både tog og buss. Skjer absolutt ingenting der? Dra til Oslo! 20 minutter og du er i sentrum. "Drittplass" er det absolutt ikke. Tullete kommentar fra en som leier.... Anonymkode: fe014...03f Jo men Lørenskog er litt Harry. Har faktisk sett Lørenskog på en topp 10 liste over Harry steder i 2021. Anonymkode: f03a0...f06 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #20 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Pendla nylig en kort periode fra Lørenskog til Oslo sentrum. 40-50 min med buss i rushen. Aldri mer Lørenskog! Tar like lang tid med tog fra Drammen Anonymkode: a2aca...282 For meg tar det 17 min. Drammen? 😀 Nesten hver dag er det togforsinkelser eller buss for tog. Nei takk! Anonymkode: fe014...03f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå