Gjest Ramona1970 Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Er referanse vanligvis en attest, eller er det bare kontaktopplysninger til tidligere utleier(e)? Og hvordan gir man vanligvis dette til utleier, på papir, sms eller epost? Jeg er helt uvitende om dette, da jeg har aldri måttet oppgi referanser før, og nå er det litt vanskeligere å finne leilighet da prisene har steget. Ser at mange vil ha referanser så tenker jeg må ha det klart...
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Leier aldri av folk som krever referanse. Leier kun av profesjonelle utleiere. Anonymkode: 41ce8...2a6 1
Ananas. Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Huseier vil ha en person å kontakte for å få svar på hvordan du er som leietaker. Oftest per telefon, så det jeg ville gjort klart er en avtale med en tidligere huseier om at den er villig til å gå god for deg, og dens telefonnummer og e-postadresse. 3 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Jeg så at en utleier svarte dette i en annen tråd her på KG: "Vel, ingen svarer når ukjent nummer ringer lenger. Få det skriftlig, og lag kopier som du har med deg på visningen med feks din kontaktinformasjon. Du bør få utleier til å oppgi kontaktinformasjon HVIS ny utleier ØNSKER å ta kontakt per telefon. Jeg leier ut til flere i året, og å skulle ringe rundt hadde jeg ikke orket. Som sagt, ytterst få svarer også..." Så tenker jeg får tidligere utleier til å skrive en kort attest med sitt tlf og epost som jeg kan gi til dem.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Lag deg en Bolig CV og ta med når du er på visning etc. https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/bolig-cv Mal Anonymkode: 35b4b...ac7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #6 Skrevet 1. februar 2023 Referanse er som regel null verd. Det er så lett å forfalske. Anonymkode: f428e...db2 1
Gjest EmKay Skrevet 1. februar 2023 #7 Skrevet 1. februar 2023 Jeg har skrevet attest for flere av mine leietakere. Det går som regel på at ny utleier ønsker referanse på om de er sikre betalere, høflige, om det er mye bråk, osv. Har selv aldri bedt om referanser.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Skrevet 1. februar 2023 Min nåværende utleier er ganske oppi årene, og er begynt å småsurre litt, så det skal bli interessant å se hvordan det blir med referansebiten den dagen jeg flytter. Han vil sikkert være positiv til å kunne kontaktes på telefon, men det kan hende selve referansen drukner i utenomprat. Skriftlig ser jeg for meg at jeg måtte skrive noe selv for så å få han til å lese gjennom og godkjenne. 😅 Jeg har aldri blitt bedt om referanser tidligere, og har aldri vært på en visning der jeg ikke fikk boligen. Visstnok fremstår jeg som en veldig rolig og ordentlig person, fra tilbakemeldinger å dømme. Dessverre er jeg blitt ufør siden jeg sist flyttet, så da mistenker jeg det vil kunne gjøre ønsket om referanse mer aktuelt. Anonymkode: efcc8...f69
Gjest Ramona1970 Skrevet 1. februar 2023 #9 Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Referanse er som regel null verd. Det er så lett å forfalske. Anonymkode: f428e...db2 Det er ikke papiret som er referansen, personen er det, personen som man kan ringe til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå