Lille85 Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Jeg vet at alle svangerskap er forskjellige, men er litt gøy å høre om allikevel! Jeg fikk barna mine som 19 og 26 åring, og er gravid igjen nå ( vil være 38 år når babyen kommer ). Hvordan var det å være gravid und kontra eldre? Fødselen? Babytiden?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #2 Skrevet 1. februar 2023 21, 23, 33 og 37 år da jeg fikk mine. Å gå gravid var egentlig det samme. Synes ikke det var fysisk tyngere. Men følte meg roligere og at jeg selv hadde mindre kontrollbehov både i forhold til svangerskapet og fødselen. Med siste husket jeg aldri hvor langt jeg var på vei, mens med første talte jeg uker, dager og timer. Pakket fødebagen og vaska opp babyklær etter terminen med siste. Som sagt, veldig avslappet og det var deilig! Fødslene har gått veldig fort og hatt likt forløp i alle fire. Første tok lengst tid, nesten 4 timer i aktiv fødsel. De andre har tatt under 2 timer fra første tegnet til at noe skjedde til de kom. Babytiden har bare blitt bedre og bedre. Var mye mer tilstede mentalt og følelsesmessig når jeg var litt eldre. Man setter pris på tingene på en helt annen måte. Jeg opplevde også en helt annen ro med ting og nyter hvert steg og den sjarmen det steget har. Der jeg var veldig opptatt av å gjøre ting etter boka med første, for eksempel lære å sove i egen seng tidlig, samsover vi nå med de to yngste. Det er koselig og denne tiden går jo så fort. I stedenfor å stresse rundt å gjøre alt husarbeid på dagtid, koser jeg og lille oss med lek på gulvet, trilleturer osv. Så bretter jeg de klærne når mannen er kommet hjem. Han og søsknene får vært med baby, jeg får noen minutter "alenetid". Men jeg er også blitt mer "hønemor" og har lettere for å si "pass på", "vær forsiktig" osv enn tidligere. Det prøver jeg å jobbe med. Og så blir jeg svimmel av å hoppe på trampoline nå, det gjorde jeg ikke som yngre😅 Anonymkode: 4c4dc...26e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #3 Skrevet 1. februar 2023 18 år og 21 år da de første to ble født, 33 år med sistemann. Den siste gravidteten var tung med mye plager og det ble en grusom fødsel. De to andre hadde jeg lite plager på og fine fødsler. Babytiden er like fin og alle barna har vært rolige babyer som sover. Jeg har like mye energi enda ☺️ Anonymkode: e8965...bfe 1
Iskaffi90 Skrevet 1. februar 2023 #4 Skrevet 1. februar 2023 21 og 25 med de to første. Første fin graviditet men tøff fødsel da jeg ikke viste hva jeg gikk til. Slitsomt babytid,da det var overveldende å bli mamma. Med nummer to var fødselen en fin opplevelse og babytiden nydelig, men svangerskapet tungt med bekkenløsning tidlig, allerede i uke 7. Nå er jeg 33 og jeg og mannen min venter en attpåklatt. Jeg er i god fysisk form uten bekkenløsning (nå i uke 17), men mye mer sliten og trøtt. Ellers er jeg mer bekymret og tar det ikke som en selvfølge at alt går fint. Men godt å være litt mer voksen og gravid, med ting mer «på stell». 8 år siden sist graviditet så naturlig nok spent på fødselen, men er fysisk i god form nå i motsetning til når jeg skulle ha nr 2, og er også mentalt forberedt på hva jeg skal gjennom ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå