Gå til innhold

Ditt beste tips til god karakter i norsk skriftelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dame på 36 år som skal ta eksamen i norsk skriftelig. Hvordan forbreder jeg meg best mulig? Hva er helt sentrale temaer som er lurt å fordype seg i.... Hvor vanskelig er det å få en 5 :) 

Anonymkode: 06665...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk stavekontroll…

Anonymkode: 7a535...bf4

Skrevet

Ikke skriv "skriftelig". 

Anonymkode: e4c16...530

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke skriv kåseri.

Anonymkode: 00e48...e82

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke skriv kåseri.

Anonymkode: 00e48...e82

Hvorfor? 

Skrevet
Vixella skrev (17 minutter siden):

Hvorfor? 

Det er vanskelig å treffe godt på sjangeren. Det er lettere å få god karakter om man skriver argumenterende tekst eller analyse. 

Anonymkode: c0c99...543

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dame på 36 år som skal ta eksamen i norsk skriftelig. Hvordan forbreder jeg meg best mulig? Hva er helt sentrale temaer som er lurt å fordype seg i.... Hvor vanskelig er det å få en 5 :) 

Vg3? Som privatist? Når er eksamen? 

Les læreplanen i faget, så ser du hva som er viktig. Du bør øve deg på å skrive tekster: Du må vise at du forstår og besvarer oppgaven, disponere og strukturere teksten, og du må vise til kildene du bruker. 

Det er lurt å øve på å besvare gamle eksamensoppgaver. De kan du finne på udir eller ved å kontakte skolen du skal ta eksamenen ved. 

Hvis du ikke er svært kreativ og god til å skrive, anbefaler jeg ikke de kreative sjangrene. De ender ofte på 3 eller lavere siden lærerne synes de er vanskelige å vurdere. Det er som regel en analyseoppgave, det er kjedelig, men ganske safe. Følger du oppskriften og skjønner teksten du analyserer, bør det gå ganske greit å få 4. 

Anonymkode: c0c99...543

• Liker 2
Skrevet

Støtter de andre i at analyse er trygg oppgave. Det eller sammenligning. Husk å bruke fagspråk, les godt igjennom teksten før du leverer. Hvis du skriver om feks et virkemiddel så si noe om effekten/betydningen av det. Utdyp. Pass på å ha sammenheng i oppgava, og at strukturen «loser» leseren gjennom teksten. 

Litteratur- og språkhistorie er to sentrale temaer, og ellers burde du ta en god titt på læreplanen. 

Anonymkode: ccbc7...401

• Liker 1
Skrevet

Det står i læreplanmålene hva du skal beherske i faget. 

Anonymkode: 0919c...268

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
52 minutter siden, Vixella said:

Hvorfor? 

Jævlig vanskelig å få til, + de fleste klarer ikke det. Hvorfor bruke krefter på å skrive kåseri når TS kan heller analysere dikt/novelle og få mye bedre karakter? TS, Unngå kåseri, gå for dikt, novelle eller retorikk analyse. Anbefaler deg å bruke https://kublakan.no/ det ligger mye nyttig der. 

Endret av Eplekakepåpizza
Skrevet (endret)

Ops, det jeg skrev er rettet mot den gamle læreplanmålet, sjekk hva du må kunne hvis du skal opp i den nye. Siste eksamen for den gamle er høst 2023, anbefaler deg å melde deg opp til den.  

Endret av Eplekakepåpizza
rettet
Skrevet
56 minutter siden, Eplekakepåpizza said:

Jævlig vanskelig å få til, + de fleste klarer ikke det. Hvorfor bruke krefter på å skrive kåseri når TS kan heller analysere dikt/novelle og få mye bedre karakter? TS, Unngå kåseri, gå for dikt, novelle eller retorikk analyse. Anbefaler deg å bruke https://kublakan.no/ det ligger mye nyttig der. 

Da har nok jeg bare hatt det veldig annerledes på skolen, fordi for min del var det alltid mye enklere å få gode karakterer på kåseri enn andre sjangre. 

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dikt er noe enklere, egentlig.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Vixella said:

Da har nok jeg bare hatt det veldig annerledes på skolen, fordi for min del var det alltid mye enklere å få gode karakterer på kåseri enn andre sjangre. 

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dikt er noe enklere, egentlig.

Når var det du gikk på skolen? Fordi idag er det veldig vanskelig å få gode karakter ved å skrive kåseri. Kanskje det er fordi dagens skole fokusere mye mer på dikt/novelle/retorikk analyse? Er litt usikkert på svaret selv men jeg vet at kåseri er vanskeligere. 

Skrevet
Eplekakepåpizza skrev (3 minutter siden):

Når var det du gikk på skolen? Fordi idag er det veldig vanskelig å få gode karakter ved å skrive kåseri. Kanskje det er fordi dagens skole fokusere mye mer på dikt/novelle/retorikk analyse? Er litt usikkert på svaret selv men jeg vet at kåseri er vanskeligere. 

Jeg gikk ut av vgs for noen få år siden og skrev kåseri på eksamen. Jeg fikk 5 i karakter. Det handler jo mye om hva ts er flink til da. Jeg er veldig kreativ, så jeg har alltid valgt kåseri, novelle eller dikt når det har vært mulig på tentamen/eksamen. Jeg fikk forøvrig 6 på tentamen i norsk skriftlig i 10. klasse, da skrev jeg et kåseri for første gang. Så mitt tips til ts er å satse på styrkene sine.

Anonymkode: 47ded...ca4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også fått mye toppkarakter i norsk, fikk 5 på vg3 eksamen når jeg hadde to små barn og jobbet fulltid. Karakterene fikk jeg utelukkende fordi jeg satte meg inn i analyse (og brukte mye tid på faget). Er bare tre år siden jeg var ferdig med voksenopplæring. 

Konklusjon er derfor: lær deg analyse inn og ut og vit forskjell på sjangerne. Da nailer du det 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg gikk ut av vgs for noen få år siden og skrev kåseri på eksamen. Jeg fikk 5 i karakter. Det handler jo mye om hva ts er flink til da. Jeg er veldig kreativ, så jeg har alltid valgt kåseri, novelle eller dikt når det har vært mulig på tentamen/eksamen. Jeg fikk forøvrig 6 på tentamen i norsk skriftlig i 10. klasse, da skrev jeg et kåseri for første gang. Så mitt tips til ts er å satse på styrkene sine.

Anonymkode: 47ded...ca4

Enig i dette. Min styrke lå i analyse, så jeg gikk for det der jeg hadde muligheten. Gikk ut med karakter 6 i både skriftlig og muntlig, og mitt beste tips er egentlig bare å lese læreplanen godt, besvare det oppgaven spør om, samt holde seg innenfor grensene (ikke skriv 500 ord på en kortsvarsoppgave, for eksempel). 

Mener å huske at kortsvar er ca 250 ord, og langsvar rundt 800-1200 ord. +/- 10%, men aldri over/under denne grensa. 

:)

Anonymkode: e7907...dd9

Skrevet
1 hour ago, Eplekakepåpizza said:

Jeg gikk ut av videregående i 2015. Usikker på hvor mye det har endret seg på den tiden naturligvis.

Skrevet

Analyse er greit å kunne.

-Skriv en innledning på noen setningen hvordan du ser på oppgave.

-Sett opp en problemstilling.

- Diskuter/argumenter for og imot. Her kan man godt diskutere virkemidler i oppgaven.

-Konklusjon/resultat av diskusjonen/argumentasjonen.

Anonymkode: b69e7...f96

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Analyse er greit å kunne.

-Skriv en innledning på noen setningen hvordan du ser på oppgave.

-Sett opp en problemstilling.

- Diskuter/argumenter for og imot. Her kan man godt diskutere virkemidler i oppgaven.

-Konklusjon/resultat av diskusjonen/argumentasjonen.

Anonymkode: b69e7...f96

Sette opp problem stilling når mann analyserer?

Anonymkode: 111c2...1d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skrivefeilene dine er uthevet med fet skrift, skriftlig* forbereder*

La i tillegg merke til at du droppa spørsmålstegn bak spørsmålene dine.

Anonymkode: c71ec...d02

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...