Gå til innhold

Hvordan få baby som trenger mye støtte over i egen seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på snart 7 måneder har til nå sovet i bedside/vår seng, men nå beveger han seg så mye at det ikke er forsvarlig lengre. Vi har prøvd å legge ham i springelseng 3 ganger og det var helt krise. Masse hyling og uro i timesvis sto tilslutt bøyd ned i senga i en halvtime og det er ikke bra for ryggen min i det lange løp. I tillegg ammer jeg flere ganger om nattet ig det er veldig kronglete å måtte ta ham opp og amme han og så legge ham ned igjen og ta den samme kampen for at han skal sovne der igjen.

Han trenger mye støtte for å sove, må helst ligge inntil ham til han sovner, som i seg selv er en utfordring da han sliter med å finne søvnen selv.

Hvordan har andre med litt vanskelige sovebabyer fått til overgangen til sprinkelseng?

Har prøvd å leke i den på dagtid for å gjøre ham komfortabel i den, men det hadde ingen effekt de dagene vi prøvde.

Anonymkode: 95c63...44a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi samsov med eldste til 18 mnd. Ser ut som det blir ca det samme med lillebror. Ingen av dem har vært "sovebabyer", og vi har valgt å ikke ta noen kamper rundt søvnen. Eldstemann kom over i egen seng og eget rom til slutt, uten noe bråk.

Jeg hadde flytta ned på en madrass på gulvet sammen med babyen en stund fremover. Da kan du evt flytte frem og tilbake mellom din seng og madrassen, så ser du når han begynner å bli mer komfortabel med å sove for seg selv.

Skrevet

Vi prøvde sprinkelseng med første, var mykje tull og opp og ned, noko som er tungt når eg sjølv kun er 160 høg 😂 vi gjekk deretter over til stor madrass på golvet og låg inntil når han skulle sove. Med andremann kjem vi til å droppe sprinkelseng 😊

Skrevet
Regnbuefisk skrev (2 timer siden):

Vi samsov med eldste til 18 mnd. Ser ut som det blir ca det samme med lillebror. Ingen av dem har vært "sovebabyer", og vi har valgt å ikke ta noen kamper rundt søvnen. Eldstemann kom over i egen seng og eget rom til slutt, uten noe bråk.

Jeg hadde flytta ned på en madrass på gulvet sammen med babyen en stund fremover. Da kan du evt flytte frem og tilbake mellom din seng og madrassen, så ser du når han begynner å bli mer komfortabel med å sove for seg selv.

RockyRose skrev (1 time siden):

Vi prøvde sprinkelseng med første, var mykje tull og opp og ned, noko som er tungt når eg sjølv kun er 160 høg 😂 vi gjekk deretter over til stor madrass på golvet og låg inntil når han skulle sove. Med andremann kjem vi til å droppe sprinkelseng 😊

Han sover ikke veldig godt med oss heller og jeg får maks 3-4 timer spredt på natten siden jeg sover veldig dårlig med ham, det er noe av grunnen til at vi ikke ønsker å samsove fremover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han sover ikke veldig godt med oss heller og jeg får maks 3-4 timer spredt på natten siden jeg sover veldig dårlig med ham, det er noe av grunnen til at vi ikke ønsker å samsove fremover.

Ammar du? Har far prøvd å samsove aleine med han? Eg kunne ikkje sove med min før no nylig, for då låg han kun og fikla med puppen. Men når han sov med far fekk alle sove betre :)

Skrevet
RockyRose skrev (2 timer siden):

Ammar du? Har far prøvd å samsove aleine med han? Eg kunne ikkje sove med min før no nylig, for då låg han kun og fikla med puppen. Men når han sov med far fekk alle sove betre :)

Ja, jeg ammer :) Far tar ham innimellom, han spiser like ofte, men mulig han ikke våkner like mange ganger som med meg. Hvor gammel er din og hvor lang tid tok det før du kunne sove?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg ammer :) Far tar ham innimellom, han spiser like ofte, men mulig han ikke våkner like mange ganger som med meg. Hvor gammel er din og hvor lang tid tok det før du kunne sove?

Min er 2 år no snart. Vi slutta å amme i juli ca. Før dette tok far på natta for å unngå nattamming, då sov dei godt ilag. Med meg sov han ikkje før han var heilt over puppen. Han kan enda kose litt med handa, men søv godt ved sidan av meg no.

Eg ville prøvd at far tek nokre netter på rad for å sjå om det blir betre, og at du søv på eit anna rom då. Kan hende det blir betre, det vart det for oss! 🤞

Skrevet

Sliter med akkurat det samme. Sparker/dytter ifra sprinklene i bedside criben, løfter beina opp i været og dunker de ned igjen, tar ut smokken for så å bli sint fordi den er borte osv. 
Skjønner ikke hvordan vi skal komme videre, må ha en hånd på han til han sovner, enten på brystet, holde i hånda eller holde smokken på plass. Ellers kaver han seg selv opp til å bli mer våken. Tar jeg bort hånden eskalerer det til hylgrining rimelig kjapt. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kan ikke anbefale noe med overgangen til sprinkelseng, da mine har ligget i det fra starten. Men jeg tenkte på det med at du er oppe og ammer flere ganger om natta. Når mine var rundt 6 mnd så spiste de 3 måltider med fast føde på dagen, og da sa helsesykepleier at de ikke trengte mat på natta. Jeg gir mme, så kan være en forskjell der? 

Vi gruet oss veldig til å kutte den siste nattflaska, men det gikk overraskende bra. Var en natt med byssing i 45 min, og ingenting neste natt! Bonus var at de også gradvis sov mye bedre. Gikk fra å våkne flere ganger i timen, til å våkne 2-3 ganger om natta bare for å få smokken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...