Gå til innhold

Kan man fortelle noen at de stinker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal være med en kompis av nære venner/familie og denne mannen stinker. Han er veldig hyggelig, men virker veldig sosialt borte. Han bruker alltid de samme klærne, håret hans er så fett at det er klistra til hodet og han stinker sykt svette og tåfis. 

Han har utdannelse og jobb og ser egentlig helt greit ut rent utseendemessig, men elendig hygiene. Har vært full noen ganger med han og da har han klaget på at det ikke er noen jenter som vil ha han osv og da har jeg vært veldig frista til å si noe som «deodorant hadde gjort underverker». Men han må jo lukte dette selv? Det er jo slemt å kommentere det, men det er en voksen mann 😳

Anonymkode: b492b...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold det for deg selv.

Anonymkode: d1e6c...b60

Skrevet

Ta det opp med han under fire øyne på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 80fd5...afc

• Liker 2
Skrevet

Ta det gjerne opp med ham, men ikke bruk ordet stinker. 

Anonymkode: 5df69...bf4

• Liker 3
Gjest QL2yBCGXlW
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta det gjerne opp med ham, men ikke bruk ordet stinker. 

Anonymkode: 5df69...bf4

Backer denne! Jeg synes ikke at man bør si sånt foran alle andre. Men du kan gjerne si det til han på tomannshånd ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta det opp med han under fire øyne på en hyggelig måte. 

Anonymkode: 80fd5...afc

Kjøp sterilan, en Rollon og en godlukt. Gi han det dersom du finner en passende anledning.

Skrevet
Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Kjøp sterilan, en Rollon og en godlukt. Gi han det dersom du finner en passende anledning.

Det hjelper jo ikke å rulle på litt deo. Det må dusjing, tannpuss og klesvask til. 

Anonymkode: 5035e...ccc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper jo ikke å rulle på litt deo. Det må dusjing, tannpuss og klesvask til. 

Anonymkode: 5035e...ccc

Selvsagt. Trodde vedkommende ville forstå det. Han må vel ha noenlunde antenner for hygiene.

Skrevet

Tanntråd, munnskyll, tannkrem tannlegetimer (råtne tenner og dårlig tannkjøtt stinker!)

Dusj, bad, lut! Dumt om du må lære kompisen at han må skrubbe kroppen ren, overalt. Hjelper ikke å klaske på en durt med dusjgele og sp skylle av. Det må Skrubbes inn! Og vaske/dusje seg bak i rumpa  med varmt vann og såpe etter hvert dobesøk. Orker ikke å detaljere den «andre» vasken, men ser mange sluntrer der også. 

Vaske håret to ganger, balsam, kur, deodorant, antiperspirant, rene klær som har tørket i tørketrommel eller ventilert område, ikke i kjeller eller inne på bad. 

Litt sent når de har oppnådd 40-50 års alder og ikke kan basis hygiene… 

Kanskje gi han et hint i form av bærbar parfyme han kan ta med seg….

Anonymkode: 6947a...1e6

• Liker 2
Skrevet

Nei, det kan man ikke fortelle folk. 

Anonymkode: 9a60e...b9d

Skrevet

Er man en god venn, så kan man selvsagt si det. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke si at en person stinker.

Men når han klager over at jenter ikke vil ha ham, kan man gi råd om hva kvinner oftest liker. Som at man er snill og omgjengelig, at man dusjer flere ganger i uka (antar han ikke takler ordet «daglig») og bruker rene klær, god tannpuss morgen og kveld, at man greier seg selv med jobb og bolig osv, at man følger litt med i nyhetsbildet og samfunnet…you know, bare bak det inn? 

Skrevet

Vet det er vanskelig, men jeg gjorde det med en kompis en gang. Husker ikke hva jeg sa, for jeg synes det var så fælt å si noe sånt at jeg blacket ut.

Men bruk finere ord enn stinker. Du kan si at du har merket at han dessverre lukter svette ofte. Og at det er lurt å skifte sokker, undertøy og klær som er inntil kroppen hver dag, som f.eks. tskjorter. Så kan du også si at det må vaskes visse steder på kroppen daglig, om man ikke dusjer. Og tannpuss må til minst to ganger daglig. Ta hele praten med han.

Jeg fikk til dette med han jeg snakket med. Vi hadde liksom en samtale om disse tingene som henger sammen. Jeg prøvde å ikke være nedlatende og bedreviter, men det er jo egentlig umulig når man føler man snakker til et barn.

• Liker 1
Skrevet

Uff.. det er jo ikke noe han vil bli sånn umiddelbart glad for å høre, men det er ikke slemt likevel, du gjør han en tjeneste med det. På sikt vil han nok være glad for at noen sa det til han. 

Man merker det nok ikke selv nei, tror man blir immun mot egen lukt til slutt. Kanskje ha også har dårlig luktesans? Noe sier meg at noen burde tatt en tur hjem til han og vasket også, ser for meg han bor i skitt og stank.

Føler sånne folk mangler noe og trenger litt hjelp.. Neste gang dere snakker om sånt kan du kanskje pakke det inn i at du gir generelle "dametips", og sleng også innnoen komplimenter, starte med at du ser jo bra ut og har en god jobb og det er viktig, men jenter liker nyvasket hår hver dag og at alle klær er rett fra vaskemaskinen, ingen skal lukte menneske lengre, bare såpe, HOHO.. Du vet hvor jålete jenter er blabla. Og så fortsetter du med litt andre tips, hvor hygiene gjerne kan klemmes litt inn der også - gå til frisøren og klipp håret og spør om produkter, gå til hudpleie og få noen tips. 

Ikke pakk det for mye inn da, viktig at han ikke tror det bare er å spraye seg med Axe, han må skjønne at alt fra topp til tå og tann og tøy må vaskes hver dag. Han må skjønne at han stinker selv om du ikke sier det på den måten.

Anonymkode: 6c387...454

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og svar til det.

_popcorn_, adm

Skrevet

Aldri si at noen stinker, men det er fullt lov på en respektfull måte å si i fra om kroppslukt. Ja, folk kan bli såra, men tenk på hvor såra de kan bli om de går rundt i mange år og ikke merker det selv og så er det plutselig noen som plumper ut med «du stinker og har gjort det lenge». En blir jo litt immun mot egen lukt. 

Anonymkode: 5790e...650

Skrevet

Tror det er bedre å si det på en mer hyggelig måte. F.eks. hvis han nevner dette med damer går det an å si at damer er veldig nøye på hygiene og hvis man skal få seg dame må man regne med å dusje og skifte klær minst 3-4 ganger i uken.

Synes det er fint at du vurderer å si noe. Hvis du når frem til han kan det jo hende at det vil gjøre en stor forskjell i livet hans.

Anonymkode: 7aee5...99b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...