Tvist Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Hei, Jeg vurderer å kjøpe en borettslagsleilighet, men så er det litt styr med de to kattene mine. Det er forskjellige regler fra sted til sted, her står det at alle dyr skal godkjennes av styret, så det må vel gjøres før jeg eventuelt legger inn bud. Hvordan er det hos dere, er det vanskelig med dyrehold? Og er det lov å sette inn katteluke i inngangsdøra?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Tvist skrev (53 minutter siden): Hei, Jeg vurderer å kjøpe en borettslagsleilighet, men så er det litt styr med de to kattene mine. Det er forskjellige regler fra sted til sted, her står det at alle dyr skal godkjennes av styret, så det må vel gjøres før jeg eventuelt legger inn bud. Hvordan er det hos dere, er det vanskelig med dyrehold? Og er det lov å sette inn katteluke i inngangsdøra? Disse reglene er sånt som henger igjen fra gammelt av. Borettslag har ikke lov til å nekte deg å ha dyr, men det skal heller ikke være til sjenanse for naboer. Så kommer det an på hva slags type borettslag/type bolig det er. Jeg bor i blokk og her er det flere som har hunder. Jeg ville sendt en skriftlig henvendelse til megler og spurt hva som er oppdatert informasjon fra styret rundt dyr. evnt snakket med styreleder direkte selv. Du kan også legge inn bud med forbehold om at kattene er ok. Som sagt har de ikke lov til å nekte deg, men de kan være vanskelige likevel. Så da er spørsmålet om du gidder å bo et sted hvor styret er vrange. Anonymkode: 6c66c...1fc 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Her jeg bor er det greit med dyr, men er dyret til sjenanse er det bye bye dyr eller å flytte videre. Så han som hadde en hund som bjeffet og ulte i timesvis måtte flytte, og de med katt som konstant dreit i utemøblene til naboen måtte pent omplassere. Katteluke i døra er heller ikke greit. Anonymkode: 29797...5e2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Disse reglene er sånt som henger igjen fra gammelt av. Borettslag har ikke lov til å nekte deg å ha dyr, men det skal heller ikke være til sjenanse for naboer. Så kommer det an på hva slags type borettslag/type bolig det er. Jeg bor i blokk og her er det flere som har hunder. Jeg ville sendt en skriftlig henvendelse til megler og spurt hva som er oppdatert informasjon fra styret rundt dyr. evnt snakket med styreleder direkte selv. Du kan også legge inn bud med forbehold om at kattene er ok. Som sagt har de ikke lov til å nekte deg, men de kan være vanskelige likevel. Så da er spørsmålet om du gidder å bo et sted hvor styret er vrange. Anonymkode: 6c66c...1fc De kan ikke nekte deg å ha dyr? Dette vil jeg veldig gjerne ha en kilde på. Anonymkode: f65ff...214 1 1
Reign Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De kan ikke nekte deg å ha dyr? Dette vil jeg veldig gjerne ha en kilde på. Anonymkode: f65ff...214 Hva du gjør inni din egen leilighet, det er din egen sak, så lenge det ikke plager andre med lyd, lukt etc. Husk at utleie er noe helt annet. Endret 31. januar 2023 av Reign 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Hos oss står det at dyr må godkjennes. Det godkjennes øyeblikkelig uten noe mer styr. Og helt greit sette inn kattedør i verandadøren. Da jeg kjøpte ringte jeg leder og spurte hvordan jeg fikk godkjenning for en kastrert utekatt. Svaret var "så hyggelig, helt greit, velkommen til oss!" Men jeg viste også at det var tillatt med utekatt, siden jeg snakket med naboen når jeg var på visning. Anonymkode: 3d4d2...4e9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De kan ikke nekte deg å ha dyr? Dette vil jeg veldig gjerne ha en kilde på. Anonymkode: f65ff...214 § 5-11.Bruken av bustaden og eigedommen (4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen. Anonymkode: 6c66c...1fc 2
Gjest Inkognitoher Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Advokat svarer om dyrehold i borettslag: https://advokatmatch.no/dyrehold-i-borettslag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå