Gå til innhold

Jeg klarer ikke å ha sex lengre, pga PTSD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er veldig glade i hverandre, og har et veldig fint forhold. Vi samarbeider godt om det meste, og krangler sjelden. Men sexlivet vårt er nærmest ikke-eksisterende.. 

Jeg har opplevd ting som gjør mitt forhold til sex vanskelig, og er diagnostisert med PTSD. Jeg har gått i terapi, og fungerer ganske greit i hverdagen, men unntaket er sexlivet. Jeg har hatt sex med samboer flere ganger for å være grei, uten at jeg selv har lyst. Dette har ført til at jeg har fått avsmak på hele greia. Jeg opplever nå oftere ubehag og flashbacks når samboer tar på meg, og merker at det har låst seg helt. Jeg klarer ikke å være intim med ham uten å gå langt over mine egne grenser, og jeg er redd for at det skal føre til en form for retraumatisering. 

Jeg har fortalt til ham at det er vanskelig for tiden, men jeg tror ikke han forstår hvor vanskelig det har blitt. Han har helt normal sexlyst og hadde nok vært fornøyd med en gang i uka, men nå har det gått flere måneder uten sex. 

Hvordan angriper jeg dette? Å oppsøke psykologisk hjelp er vanskelig, da det er lite hjelp å få for PTSD som jeg ikke allerede har prøvd. Hvis jeg forteller hvordan det egentlig står til, er jeg redd for at han blir lei seg over at jeg har hatt sex uten å ha lyst, og over å høre at jeg får flashbacks av ham når han aldri har gjort noe galt..

Anonymkode: fef7b...27e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville oppsøkt klinisk psykolog eller sexolog. Dette er hverken bra for deg eller han.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må jo være ærlig. Her har du selv rotet deg inn i dette kaoset. Da må du også være ærlig for å komme deg ut av det.

Anonymkode: cac9b...e5c

• Liker 1
Skrevet

Tja.

Kan det være bedre for deg å være singel? Om dette ikke lar seg løse av terapi pg behandling altså?

Anonymkode: 133b0...bd5

Skrevet
saltyliquorice skrev (58 minutter siden):

Jeg ville oppsøkt klinisk psykolog eller sexolog. Dette er hverken bra for deg eller han.

Tenker du meg alene, eller oss som par? Psykolog med kompetanse på traumer er vanskelig å finne. Kan man gå til sexolog online? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må jo være ærlig. Her har du selv rotet deg inn i dette kaoset. Da må du også være ærlig for å komme deg ut av det.

Anonymkode: cac9b...e5c

Rotet meg inn i kaoset? Kan du presisere hva du mener?

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tja.

Kan det være bedre for deg å være singel? Om dette ikke lar seg løse av terapi pg behandling altså?

Anonymkode: 133b0...bd5

Absolutt ikke. Jeg elsker samboeren min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Rotet meg inn i kaoset? Kan du presisere hva du mener?

Hun mener sikkert at du har latet som at det går greit å ha sex, og ikke fortalt hvordan det egentlig er for deg.

Anonymkode: 9fceb...924

• Nyttig 3
Skrevet

Shit, var som å lese om meg selv og min mann.. har ingen råd, men sender deg gode tanker ❤️

Anonymkode: 739b2...f7b

Skrevet

Dette er dessverre det som ofte skjer når man har pliktsex over tid. Kroppen låser seg helt.

Anonymkode: 127a9...da5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er dessverre det som ofte skjer når man har pliktsex over tid. Kroppen låser seg helt.

Anonymkode: 127a9...da5

Er kun feminismen din som låser hodet ditt. I mange andre land i verden er det normalt å stille opp for noe som man regnet med fra begynnelsen av. 

Anonymkode: 78d80...4e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte, ts. Jeg har gjennom mange år stilt opp for samboeren min når jeg ikke har hatt lyst selv, men nå går det ikke mer. Det er helt låst. Jeg har vært i kontakt med både psykolog og sexolog, men de har ikke noen andre råd enn å ikke ha sex når jeg ikke vil. Nå har det gått mer enn ett år, og jeg tror jeg lander på å bryte, faktisk. Jeg orker ikke presset mer, fikser deg ikke. Jeg greier ikke å få med dårlig samvittighet overfor han mer.

Anonymkode: db7ae...2f4

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, jeg som mann hadde kun godtatt sannheten. Fortell ham alt du har sagt TS. Han kan ikke forstå din situasjon uten at du forteller hele hendelsesforløpet. Han tror mest trolig du ikke er tiltrukket av ham, og at du har mistet respekten for han. 

Du må fortelle han alt slik du gjorde i 1. innlegget. Slik at han ikke begynner å tvile på seg selv.

Anonymkode: 71e7b...e91

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det på akkurat samme måte, ts. Jeg har gjennom mange år stilt opp for samboeren min når jeg ikke har hatt lyst selv, men nå går det ikke mer. Det er helt låst. Jeg har vært i kontakt med både psykolog og sexolog, men de har ikke noen andre råd enn å ikke ha sex når jeg ikke vil. Nå har det gått mer enn ett år, og jeg tror jeg lander på å bryte, faktisk. Jeg orker ikke presset mer, fikser deg ikke. Jeg greier ikke å få med dårlig samvittighet overfor han mer.

Du bør kunne fortelle han sannheten om hva som har skjedd, så vil en oppegående mann forstå. Hvis du ikke forteller det, så vil det oppstå masse misforståelser og mannen vil føle han blir holdt for narr. Du må fortelle eller gå ut av forholdet, opp til deg.

Anonymkode: 71e7b...e91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger mer terapi men viktigst av alt å skjerme deg fra triggere som dette utenfor toleranse vinduet ditt! Jeg har mange hundre timer terapi og er noe bedre i min ptsd og måtte være singel og sølibat i mange år pga det ble for triggende. Behandlerne jeg har hattog har er veldig tydelige på at å utsettes for triggere utenfor toleranse vinduet opprettholder lidelsen, så du bør ikke være i forhold nå eller hvertfall ikke ha sex og nærhet bare for å blidgjøre han. Sakte men sikkert vil terapi hjelpe deg å utvide toleranse vinduet så du tåler mer uten å bli trigget

Anonymkode: 050d2...8d3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sexlivet er en del av et forhold, ptsd eller ikke! Har selv kompleks ptsd og vært igjennom så mye mer enn du kan tenke deg. Inkludert overgrep. Men lar ikke det overkjøre livet mitt eller sexlivet mitt. Jeg har i periodevis nå hatt null sexlyst ( pga sorg og depresjon etter dødfødsel ), og sett hvor slitsomt det kan være for mannen selv om han aldri maser eller presser seg på. Men så ser jeg det er kjipt for han. Måtte ta meg sammen, ut av bobla og være intim igjen og deilig er det! Så hvis jeg var deg så ville jeg heller gått for å være alene en stund og jobbe med deg selv. At du elsker samboeren din betyr at du bør gjøre det som er riktig for dere begge. Eventuelt ha et åpent forhold så han kan få utløp for seksuell frustrasjon fordi du ikke takler å ha sex. Valgene er enkle.. for elsker du han, som du påstår - eller bare elsker du tryggheten hans??? Du har mye å finne ut av. Uansett egoistisk å ikke være føyelig og la han lide selv for dine problemer. 

Anonymkode: e8ad6...730

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At du elsker samboeren din betyr at du bør gjøre det som er riktig for dere begge.

Men det å ha sex når jeg ikke har lyst, får vondt og flashbacks, er ikke riktig for meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Uansett egoistisk å ikke være føyelig og la han lide selv for dine problemer. 

«Være føyelig??» «Måtte ta meg sammen»??

Tviler sterkt på at du selv har kompleks ptsd med slike holdninger. Du viser utrolig lite kunnskap om og forståelse for lidelsen!

Dessuten, dersom samboeren til TS lider så veldig, så greier han vel å gå ut av forholdet selv?

Anonymkode: 9866c...c15

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sexlivet er en del av et forhold, ptsd eller ikke! Har selv kompleks ptsd og vært igjennom så mye mer enn du kan tenke deg. Inkludert overgrep. Men lar ikke det overkjøre livet mitt eller sexlivet mitt. Jeg har i periodevis nå hatt null sexlyst ( pga sorg og depresjon etter dødfødsel ), og sett hvor slitsomt det kan være for mannen selv om han aldri maser eller presser seg på. Men så ser jeg det er kjipt for han. Måtte ta meg sammen, ut av bobla og være intim igjen og deilig er det! Så hvis jeg var deg så ville jeg heller gått for å være alene en stund og jobbe med deg selv. At du elsker samboeren din betyr at du bør gjøre det som er riktig for dere begge. Eventuelt ha et åpent forhold så han kan få utløp for seksuell frustrasjon fordi du ikke takler å ha sex. Valgene er enkle.. for elsker du han, som du påstår - eller bare elsker du tryggheten hans??? Du har mye å finne ut av. Uansett egoistisk å ikke være føyelig og la han lide selv for dine problemer. 

Dette tror jeg ikke noe på. Ts ikke hør på dette!

Skrevet

Forskning viser at eksponeringsterapi hjelper mot PTSD, så knull ivei 

Anonymkode: 0c7f1...554

Skrevet

Du sier det er lite hjelp for PTSD du ikke har prøvd, men hvis du har prøvd og det ikke har funket, så har du kanskje ikke hatt rett behandler, eller rett livssituasjon. Behandling hjelper jo. Og det er tydelig at det er flere ting enn sex som fremdeles er vanskelig når du f.eks har sex bare for å tilfredsstille han når du ikke har lyst. 

Jeg ville gått til en avtalespesialist og prøvd igjen med traumebehandling. Faseorientert behandling f.eks. Sensorimotorisk trening. Mindfulness. Øve på å være i kroppen. Si nei med en gang du får ubehag. 

Har selv blitt voldtatt og opplevd mange seksuelle krenkelser og har vært gjennom det samme med nåværende samboer. På det lengste gikk vi et år uten sex. Hadde mye pliktsex før det. Da jeg sluttet helt, og tok hensyn til meg selv skikkelig, og samtidig gjorde arbeid med egen kropp (ikke seksuelt), startet f.eks med helt enkelt kroppsberøring o.l. begynte det å bli bedre. Etter hvert da vi begynte å være intime ble jeg ofte trigget, men la etter hvert merke til hva det var som trigget meg, og snakket så med psykologen om det. Mye tøffe timer. Men nå er jeg utrolig takknemlig siden jeg og samboer har et fantastisk sexliv. Jeg føler meg trygg, og jeg nyter sex for egen del

Hvis du er tilfreds og glad og har det bra på alle måter og helt fint kan gå hele livet uten sex, så er det jo ingen grunn til å ta tak i det. Men det er altså mulig å få det bedre med tanke på sex. Jeg pleide også å tenke at "jeg greier meg helt fint uten sex, bare dumt samboer vil ha", men sannheten var at det var så ekstremt betent og jeg ville ikke gå i behandling for det, for det var for skremmende å ta i de traumene. 

Lykke til. 

Anonymkode: 27a9a...521

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...