densatt Skrevet 31. januar 2023 #1 Del Skrevet 31. januar 2023 Eller blir det dekket på noen måte via NAV eller lånekassen? Kan laptop bli sponset på en skolen, men kanskje ikke sponset på en annen skole? Altså ulik praksis? Noen som vet f.eks hvordan dette er i Bergens skolen? Sandsli/Nordahl Grieg? Hvilken pris bør laptop i så fall ligge på, slik at den er god nok til skolebruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 31. januar 2023 #2 Del Skrevet 31. januar 2023 Aner ikke ved aktuell skole, men her «får» elevene pc som koster 1000 kr i året x 3 på skolen. Mine har betalt den med stipendet som kommer i august. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 31. januar 2023 #3 Del Skrevet 31. januar 2023 De får stipend som skal dekke laptop bla 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Del Skrevet 31. januar 2023 Dere kan kjøpe via pc-ordningen til fylkeskommunen, da subsidierer de deler av prisen og resten betales selv. Elevene søker også om stipend som kan dekke deler av det (men det skal også dekke eventuelle andre utlegg som kalkulator, arbeidstøy etc ved yrkesfag feks) https://www.vestlandfylke.no/utdanning-og-karriere/elev/elevpc/ Anonymkode: 8e397...f8b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingo Bongo Skrevet 31. januar 2023 #5 Del Skrevet 31. januar 2023 Utstyrsstipend er vel ikke i nærheten av å dekke det man faktisk trenger av utstyr... Man må skaffe PC/Mac selv ja. Mener det kommer et tilbud fra fylkeskommunen med rabatterte priser, i flere prisklasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Del Skrevet 31. januar 2023 Utstyrsstipendet til lånekassen dekker pc (1000x3) og et par blyanter ca. her. Tror det er ganske vanlig. Anonymkode: dda57...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Del Skrevet 31. januar 2023 Elevene kan søke lånekassen om utstyrsstipend. Om dere har lav inntekt, kan eleven også søke om ekstra stipend. Mine begynte på bygg- og anlegg i høst og kjøpte billigste pc gjennom fylkeskommunen som de betalte 2000 kr for. Dette ble dekket av utstyrsstipendet i august, som var på litt over 4000 kr. Anonymkode: 2763b...512 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Del Skrevet 31. januar 2023 Fylkeskommunen her har en relativt gunstig ordning, hvor de gir elevene nedbetalingsordning (1000 i året eller så tror jeg), også får de den om de fullfører/betaler for den i tre år. Det er gjerne en maskin som koster vesentlig mer å kjøpe selv, særlig for oss dødelige som ikke har rammeavtaler og gode priser med leverandører. Jeg har sett en del på ordningen vår, og det er ingen tvil om at eleven kommer gunstig ut av det, all den tid PC-en er en nødvendighet. Utstyrstipendet vil dekke maskinen, for studiespes. - en retning hvor man strengt tatt ikke trenger å kjøpe inn veldig mye mer utstyr for de tre årene. Så i praksis, i det eksempelet, får de en helt fin maskin, gratis. Anonymkode: 071ef...37a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Del Skrevet 31. januar 2023 Grunnen til at gratisprinsippet ikke gjelder i videregående, er fordi det er frivillig å gå der. Det er noe annet med grunnskolen, den er obligatorisk. Anonymkode: 1a67f...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Del Skrevet 31. januar 2023 Vi betaler selv, men får det billigere. Min skal på linje hvor de bør ha Mac. Tror det er 12 000 kr vi må betale. Anonymkode: e2723...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
densatt Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 31. januar 2023 Den ordningen fra Fylkeskommunen virker grei, m a o fordi den inkl microsoft office 365. Det koster jo også litt i året. De får vel ny laptop ved en slik ordning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Del Skrevet 31. januar 2023 Amalie Skram vgs har slik pc- ordning. Anonymkode: a9476...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 31. januar 2023 #13 Del Skrevet 31. januar 2023 densatt skrev (41 minutter siden): Den ordningen fra Fylkeskommunen virker grei, m a o fordi den inkl microsoft office 365. Det koster jo også litt i året. De får vel ny laptop ved en slik ordning? Her har PC-en vært ny. Og de har tilgang til de programmer de trenger via skolen ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. januar 2023 #14 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi betaler selv, men får det billigere. Min skal på linje hvor de bør ha Mac. Tror det er 12 000 kr vi må betale. Anonymkode: e2723...a66 Linjen datteren vår gikk krevde Mac, kunne ikke velge Pc som var billigere. Så hvert år i november, i tre år, så kommer det regning på ca 3400kr fra fylkeskommunen. Første året så fikk hun også ei lang utstyrsliste til flere tusen kroner som hun måtte kjøpe inn til skolestart Utstyrsstipendet fra Lånekassen var på rundt 1500kr årlig. Ikke eget stipend for den Macen. Så det er ganske mange tusen for oss foreldre å betale (pga egne helsemessige årsaker+ at jeg ble alvorlig syk da hun akkurat hadde starter 2de året så har det ikke vært aktuelt at hun evt kunne prøvd å jobbe ved siden av da det har vært såpass tøffe år at målet er at hun fullfører og står med studiekompetanse i hånda til sommeren……sånn i tilfelle det blir kommentar om lat ungdom) Vi har heldigvis økonomi til det da vi er gift og samlet inntakt er god (selv om jeg gikk ned masse i inntakt da jeg fikk kreft og ble ufør), men jeg har ofte tenkt på de som er aleneforeldre der den andre parten ikke stiller opp (ja, ungdommer som feks bor hos mor kan søke ekstrastipend, men selv om far ikke er inne i bildet så tar de med fars inntekt i regnestykket også. Så hvis mor er lavtlønnet eller ufør så får ikke ungdommen noe ekstra hvis far tjener godt. Selv om ikke far bidrar med noe utover barnebidrag, som nødvendigvis ikke er høyt hvis far har fått flere barn Er man aleneforsørgere med barn som går på Vgs så har man forsørgeransvar etter fylte 18 år. Samtidig så forsvinner alle stønader tilknyttet barnet den måneden barnet fyller 18. Barnetrygd, barnebidrag (barnet må selv søke om bidrag), og hvis man er ufør eller går på AAP så forsvinner også barnetillegget. Ei venninne av meg er ufør, alenemor til tvillinger som bor hos henne og begge ungene går på Vgs. Da de fylte 18 så mistet hun nesten 15 000kr! Det er mye. Eksen hennes overtalte barna til å inngå privat avtale med han i stedet for at de søkte bidrag via nav, så han vippser de 1000kr hver i måneden Jeg synes seriøst man burde fått beholde alle tillegg så lenge loven sier at man må forsørge barna til de er ferdig med Vgs. Og skolene burde ikke kreve at enkelte linjer må ha Mac. Lånekassen burde også økt stipendet sånn at det faktisk dekker det som skolen krever av utgifter. Ja, det er frivillig å gå på Vgs, men det er jo ikke noe alternativ at kun ungdom som har foreldre med god økonomi får utdanne seg. Eller at man må ta opp studielån etter ungdomskolen og allerede da havne økonomisk bakpå sammenlignet med medelever der foreldrene har god økonomi og med det skape et klasseskille Vgs burde vært gratis sånn at alle ungdommer stiller på lik linje, uavhengig av foreldrenes økonomiske situasjon. Fortsetter det sånn så ender vi opp med amerikanske tilstander der man må begynne å spare til Vgs fra fødselen av. Satt på spissen 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Del Skrevet 31. januar 2023 Man kan søke utstyrsstipend på videregående, verdt et forsøk. 500 kr i mnd eller noe sånt Anonymkode: 0fb33...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyCupOfTea Skrevet 31. januar 2023 #16 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi betaler selv, men får det billigere. Min skal på linje hvor de bør ha Mac. Tror det er 12 000 kr vi må betale. Anonymkode: e2723...a66 Hvilken linje er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #17 Del Skrevet 31. januar 2023 4 hours ago, skruf said: Linjen datteren vår gikk krevde Mac, kunne ikke velge Pc som var billigere. Så hvert år i november, i tre år, så kommer det regning på ca 3400kr fra fylkeskommunen. Uff, som tekniker som jobber innen feltet så stiller jeg meg skeptisk til de som krever Mac. Vi har en diskusjon oppe internt for øyeblikket, da vi har en avdeling som krever det samme. Argumentene deres er "bare rør". Mac gir liksom bedre toner (hallo, kjøp et ordentlig lydkort om du skal drive med lyd), den er så brukervennlig (vanesak, i mine øyne). Og ellers har jeg egentlig hørt særdeles få gode argumenter, utover at det er "kult", "ser bra ut" osv. Noen fylkeskommuner tar ikke denne vurderingen i den grad vi gjør. Vi er på randen av å si at nei, deres behov kan møtes med en PC til halvparten av prisen, og med litt mer testing kommer vi til å levere en rapport/teknisk vurdering hvor vi argumenterer for vårt syn, og da basert i empiri og andre kilder. Jeg mener det er absurd at fylkeskommunen pålegger elever noe som koster langt mer enn utstyrsstipendet dekker. Det burde en direkte sammenheng der, MÅ man ha mac, så burde det dekkes av stipend - men igjen, det er "ingen" som MÅ ha mac i VGS.. Anonymkode: 071ef...37a 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Del Skrevet 31. januar 2023 Mac er plug & play, og litt morsomt at alle it-folk som er vant å tenke komplisert, ikke forstår enkelheten. Går ut fra det er media-linjer som krever mac, siden hele bransjen bruker det. Til sammenligning: Bruker de håndmiksere på matfag, eller lager de deig i store eltemaskiner slik som i bakerier? Jadda, vet at elevene ikke må kjøpe håndmiksere, men det var første sammenligninga jeg fant. ☺️ Anonymkode: 7a9c8...24e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. januar 2023 #19 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mac er plug & play, og litt morsomt at alle it-folk som er vant å tenke komplisert, ikke forstår enkelheten. Går ut fra det er media-linjer som krever mac, siden hele bransjen bruker det. Til sammenligning: Bruker de håndmiksere på matfag, eller lager de deig i store eltemaskiner slik som i bakerier? Jadda, vet at elevene ikke må kjøpe håndmiksere, men det var første sammenligninga jeg fant. ☺️ Anonymkode: 7a9c8...24e Det er ikke media datteren min går, så flere linjer krever Mac Ang media; da lillebroren min gikk media så sto speilreflekskamera på utstyrslisten. Utstyrsstipendet var ikke i nærheten av å dekke prisen for et rimelig speilreflekskamera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 31. januar 2023 #20 Del Skrevet 31. januar 2023 Når ungdommen får skoleplass så kan en søke pc stipend eller inngå leieavtale, ser etter svarene her at det kan være forskjell på hvilke krav linjene har når det kommer til pc, en kan også søke utstyrsstipend og om foreldrene har lav inntekt så kan en få innvilget månedlig stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå