Gå til innhold

Seksualundervisning i skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de fleste har det i 10. klasse på ungdomsskolen. Litt sent, med andre ord.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Tror vi såvidt var inne på temaet i 5. eller 6. klasse i heimkunnskap av alle ting. Så hadde vi det i naturfag i 8. klasse. Men dette var på begynnelsen av 90-tallet.

Skrevet

Datteren min er 11 og går i 6. klasse. I høst har de hatt om pubertet og mens og sånt. Tror ikke de har hatt seksualundervisning, men jeg synes det bør komme snart, litt iallefall.

:nissevink:

Skrevet

Tror ikke det er før i 10. klasse. det er det i L-97, men om om det er gjort om på i den nye læreplanene vet jeg ikke.

Tviler egentlig på det for en er ikke like konkret som de forrige læreplanene har være.

Paradoksalt er det nevnt i Rammeplanen for barnehager at dersom barna skal få svar dersom de har spørsmål om forplantningen

Skrevet

Vi hadde litt i 7. klasse på barneskolen, og mer utdypende i 10 klasse på ungdomsskolen!

Skrevet (endret)

Hei, jeg mener å huske at de lærte en del anatomisk i 4 klasse,om sædceller, egg,befrukting,embyro osv.

Videre har de hatt litt av dette i på de andre trinnene, men på et annet nivå!

Husker første gangen sønnen min hadde om det(4 klasse), så ringte læreren meg på jobben og sa at sønnen min hadde svimt av.

Han syntes det var så ekkelt :sjenert:

(jeg hentet han og dro på legevakta - det var ikke noe galt altså)

:ler: Nå går han i 9 klasse, og er mer fortrolig med evnet.

Endret av Miloine
Skrevet

Har en slekting på 11 som jeg er skremt over hvor lite hun vet om mens og lignende. Så jeg hadde aldri stolt på at skolen ga tilstrekkelig kvalitetsinformasjon om sex og kropp generelt.

Men jeg tror alle skoler er forpliktet til å ha noe de kaller seksualundervisning, men kvaliteten på det er såpass varierende at jeg tør påstå at det enkelte steder kun er der som en sovepute.

Skrevet

Husker vi hadde det i 5-6 klasse da jeg gikk på skolen. På den tiden var det enda slik at klassene ble delt og jentene bare fikk høre om "jenteting" og guttene om "gutteting".

Nå er vel ikke ungene borti seksualundervisning før de når ungdomsskolen?

Skrevet

Man har ikke SEKSUAL undervisning i 5-6 klasse. Da lærer man om kroppen og puberteten. Om noen lærere har seksualundervisning så tidlig, så går de utover det som står i læreplanen...Det er jo lov det...

Skrevet

Vel, nå har læreplanen blitt endret noen ganger siden jeg gikk på skolen da...

Skrevet
Husker første gangen sønnen min hadde om det(4 klasse), så ringte læreren meg på jobben og sa at sønnen min hadde svimt av.

Han syntes det var så ekkelt  :sjenert:

Åh himmel! :ler:

Da jeg gikk i skolen for ufattelig mange.. eh, 15-20 år siden, fikk vi lære om det tekniske i 6. klasse. Men jeg tror aldri vi lærte mer enn det, samt at man sveipet innom at det fantes homofile (og at det var ok å være det).

På noen skoler tar helsesøster endel av den undervisningen. De fleste har vel om pubertet og slikt i 7. klasse. Mener likevel foreldre bør prøve å få formidlet endel kunnskap, da det, som andre har nevnt, er varierende hvordan kvaliteten på undervisningen er.

Skrevet

Det er veldig tilfeldig når seksualundervisningen kommer, og hvor god den er. Jeg vet om elever som ikke fikk det før seint på ungdomsskolen, og da i form av prosjektarbeid i grupper. På den andre enden av skalaen var en skolefritidsordning der jeg jobbet en stund, der "Per, Ida og Minimum" sto i bokhyllen og ble lest høyt, og det var tre-puslespill i flere lag der man til slutt kunne se babyen i magen på mammaen. :)

Skrevet

Jeg husker at vi hadde det i 4. klasse på barneskolen. Vi satt i ring og leste Trond Viggo Torgersens bok "Kroppen min". I tillegg er vel det største minnet at læreren, en kvinne, fortalte at selv om barna pleide å si "knulle" eller "pule" pleide voksne folk å si "å ligge sammen" eller "å elske". Det var i allefall de ordene hun pleide å bruke. Det var mye knising blant elevene da, ja, men det fikk læreren en stopp på da hun brølte ut "hva tror dere at deres foreldre har gjort for å få dere da?!" :ler2:

Og i tillegg hadde vi det altså i 10. klasse.

Skrevet
Jeg husker at vi hadde det i 4. klasse på barneskolen. Vi satt i ring og leste Trond Viggo Torgersens bok "Kroppen min". I tillegg er vel det største minnet at læreren, en kvinne, fortalte at selv om barna pleide å si "knulle" eller "pule" pleide voksne folk å si "å ligge sammen" eller "å elske". Det var i allefall de ordene hun pleide å bruke. Det var mye knising blant elevene da, ja, men det fikk læreren en stopp på da hun brølte ut "hva tror dere at deres foreldre har gjort for å få dere da?!"  :ler2:

Og i tillegg hadde vi det altså i 10. klasse.

:ler: tøft sagt....tenker dem sluttet å le jeg :overrasket:

Skrevet

Om jeg prøver å tenkte tilbake husker jeg at vi jentene hadde en time samtale om mensen og slikt i 5.klasse.

Det neste jeg husker av denne typen undervisning er at læreren på ungdomsskolen skaffet vikar i naturfagstimen når det var tid for seksualundervisning. Denne undervisningen besto av noen filmer. Blandt annet Trond-Viggo sine, og en der noen ungdommer låg på en seng og snakket om sex (så vidt jeg husker)...

Det er alt jeg husker, men det kan være fordi det begynner å bli lenge siden. Jeg vet iallfall at jeg visste forlite da jeg hadde sex for første gang...Håper absolutt de lærer mer på ungdomsskolen i dag. Litt yngre og åpnere lærere hadde ikke skadet der jeg gikk i min tid ihvertafall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...