Purplemain Skrevet 31. januar 2023 #1 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) Jeg er ganske sikker på at det allerede er noen innlegg om dette under "Ukraina-konflikten og beredskap" , men jeg så ikke noe ved første øyekast. Med NATO og Vesten som blir stadig mer involvert i krigen, kan man spørre seg selv hvordan skal dette utvikle seg. Den økonomiske situasjonen i verden forverres i likhet med den økende spenningen i verden. Dette begynner å likne på et stort kapittel i historiebøkene. Det er krystall-klart at politikere og verdensleder i 2023 står ovenfor mange viktige beslutninger de neste månedene. Til tross for dette har jeg en "optimistisk" og rasjonell tilnærming. Jeg håper (og tror) at det vil komme til fredsforhandlinger som vil løse denne situasjonen før den blir ytterligere eskalert. I mitt tilfellet har jeg det siste året hatt nok med tunge studier og jobb, og har derfor ikke har hatt kapasitet til å sette meg ordentlig inn i konflikten før de siste ukene. Kan vel også si at jeg og de fleste i min krets har blitt vant med krigen mellom Russland og Ukraina, og nyheter ble på et tidspunkt for tungt å sette seg inn. Spesielt når man ikke kan gjøre så mye med situasjonen. Uansett, frem til poenget: Jeg tenker at det er bedre å gjøre noen små forberedelser enn å angre på det ved et senere tidspunkt. Som for eksempel ha nok vann til å kunne klare seg en god stund, en gassgrill, lader som kan gå på solenergi, ekstra medisiner liggende og annet nødvendige ting. Jeg ble gjort oppmerksom på en bok som heter The Dark Secrets of SHTF Survival ("when shit hits the fan") den handler om hvordan forfatteren, Selco, overlevde Balkankrigen i en by uten strøm, vann eller forsyninger. I ett år kjempet han og hans familie hver eneste dag for å overleve. Gjennom årene siden krigen har Selco skrevet nesten en kvart million ord med minner, artikler og råd. Boken inneholder hva man må forberede seg på om en krig inntreffer. Og jeg fant en PDF versjon av kun de viktigste tingene, den er skrevet som et intervju og er lett å lese: https://ia801005.us.archive.org/34/items/TheSHTFAnthologySelco/The SHTF Anthology - Selco.pdf Det skader ikke for folk å ha denne på PC'en i tilfelle. PDF'en handler om situasjoner hvor lov og orden er ute av kontroll.Den snakker også mye om viktigheten av "mindset" i en slik situasjon. Noe som mye av statelig råd overser. Mat og drikke, klær og varme er viktig. Men kanskje aller mest psyken. Psyken kan være avgjørende for at du gjør de riktige beslutningene når ting setter inn. Gjør du/dere forberedelser til at krigen mellom Ukraina og Russland kan eskalere? I så fall hva? Endret 31. januar 2023 av Purplemain 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda Skrevet 31. januar 2023 #2 Del Skrevet 31. januar 2023 Ikke så mye vits i å ha den på PCen hvis ikke vi har strøm engang. Du får skrive den ut. Det eneste Russland kan gjøre for å eskalere krigen i særlig grad er for øvrig å ty til atomvåpen. De kommer ikke til å forsøke å invadere Norge. Når man ser hvor mye de sliter med å ta noen få kilometer i Ukraina, og samtidig taper omtrent like mye andre steder langs fronten, så lurer jeg veldig på hvorfor noen tror de har noen som helst sjanse mot NATO. NATO har 100x større slagstyrke enn Ukraina på grunn av tilgang til mye mer avanserte våpen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 31. januar 2023 #3 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) Jeg har gjort ganske mange forberedelser, bla har jeg skrudd av tv, skaffet bøker som jeg kan lese mens den pågår og ekstra kaffe. Jeg forbereder meg på at den skal eskalere inn i prime time. Endret 31. januar 2023 av Michaelhe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purplemain Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 31. januar 2023 Enda skrev (1 time siden): Ikke så mye vits i å ha den på PCen hvis ikke vi har strøm engang. Du får skrive den ut. Det eneste Russland kan gjøre for å eskalere krigen i særlig grad er for øvrig å ty til atomvåpen. De kommer ikke til å forsøke å invadere Norge. Når man ser hvor mye de sliter med å ta noen få kilometer i Ukraina, og samtidig taper omtrent like mye andre steder langs fronten, så lurer jeg veldig på hvorfor noen tror de har noen som helst sjanse mot NATO. NATO har 100x større slagstyrke enn Ukraina på grunn av tilgang til mye mer avanserte våpen. Du har nok rett! Men jo lengre konflikten i Ukraina varer, jo større muligheter for eskalering som kan skje på veldig mange måter. Det må ikke være en atombombe med det første. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 31. januar 2023 #5 Del Skrevet 31. januar 2023 Purplemain skrev (34 minutter siden): Du har nok rett! Men jo lengre konflikten i Ukraina varer, jo større muligheter for eskalering som kan skje på veldig mange måter. Det må ikke være en atombombe med det første. Sitat Tormod Heier: "hva skal de eskalere med"? 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purplemain Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) lady90 skrev (5 timer siden): Sitat Tormod Heier: "hva skal de eskalere med"? 😉 Vel, det er mange måter en krig kan eskalere. Spesielt med uroen som brer seg i andre krigssoner. I tillegg beveger vi oss mot et økonomisk kollaps. Det er bare å ta en titt på alle selskaper som går konkurs og hvor verdien av gull skyter i været. Blir det et økonomisk kollaps, ja, da blir situasjonen enda vanskeligere for mange. Hva skjer i slike tider? Det viktig å tenke på at Russland også har allierte, og selv om Russland ikke har det militære overtaket så kan dette fortsatt bevege seg i retning av en verdenskrig. Jeg mener det er ganske naivt å tenke at det scenarioet ikke eksisterer. Så mye som en atombombe fyrt av i Kiev ved avfall som detter på Nato land kan trigge en krig. For alt vi vet kan Ukraina selv trigge en krig som gjør at vesten blir innblandet, ut fra desperasjon. En så kalt "false flag operation" er ikke uvanlig. Så har vi scenarioet at Russland vinner krigen. Med sitt planlagte støt de kommende månedene kan mye skje. For eksempel kan det hende NATO beslutter å ikke sende enda mer våpen til Ukraina, som de definitivt trenger, og dermed begynner andre land å sikte på sine mål. For hvis NATO ikke blander seg inn for mye, kan det sende signaler at det er "fritt frem". Hvis Russland vinner krigen, vet man heller ikke hva Russland planlegger videre. Så har vi at Ukraina vinner krigen. USA hjelper spesielt med våpen til Ukraina, Kina har felles interesser med Russland, begge et regime som likner hverandre og begge har et ønske om å knele NATO, og da spesielt USA. Det handler ikke så mye om at Russland angriper NATO dirkete. Andre land som har interesser og konflikter hjelper ikke på konflikten. I krig tenker lederne på seg selv. På toppen av dette tjener flere på krigen. En krig er mye mer komplisert og har hundrevis av faktorer. Det beste er om de kommer i gang med fredsforhandlinger så fort som overhodet mulig. Dette er kun 4 scenarioer. Jeg tror og håper at ingenting av dette skjer. Men "better safe than sorry", selv uten en krig, da det forventes enda høyere priser de neste månedene. Endret 31. januar 2023 av Purplemain 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 1. februar 2023 #7 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) 8 hours ago, Purplemain said: Vel, det er mange måter en krig kan eskalere. Spesielt med uroen som brer seg i andre krigssoner. I tillegg beveger vi oss mot et økonomisk kollaps. Det er bare å ta en titt på alle selskaper som går konkurs og hvor verdien av gull skyter i været. Blir det et økonomisk kollaps, ja, da blir situasjonen enda vanskeligere for mange. Hva skjer i slike tider? Det viktig å tenke på at Russland også har allierte, og selv om Russland ikke har det militære overtaket så kan dette fortsatt bevege seg i retning av en verdenskrig. Jeg mener det er ganske naivt å tenke at det scenarioet ikke eksisterer. Så mye som en atombombe fyrt av i Kiev ved avfall som detter på Nato land kan trigge en krig. For alt vi vet kan Ukraina selv trigge en krig som gjør at vesten blir innblandet, ut fra desperasjon. En så kalt "false flag operation" er ikke uvanlig. Så har vi scenarioet at Russland vinner krigen. Med sitt planlagte støt de kommende månedene kan mye skje. For eksempel kan det hende NATO beslutter å ikke sende enda mer våpen til Ukraina, som de definitivt trenger, og dermed begynner andre land å sikte på sine mål. For hvis NATO ikke blander seg inn for mye, kan det sende signaler at det er "fritt frem". Hvis Russland vinner krigen, vet man heller ikke hva Russland planlegger videre. Så har vi at Ukraina vinner krigen. USA hjelper spesielt med våpen til Ukraina, Kina har felles interesser med Russland, begge et regime som likner hverandre og begge har et ønske om å knele NATO, og da spesielt USA. Det handler ikke så mye om at Russland angriper NATO dirkete. Andre land som har interesser og konflikter hjelper ikke på konflikten. I krig tenker lederne på seg selv. På toppen av dette tjener flere på krigen. En krig er mye mer komplisert og har hundrevis av faktorer. Det beste er om de kommer i gang med fredsforhandlinger så fort som overhodet mulig. Dette er kun 4 scenarioer. Jeg tror og håper at ingenting av dette skjer. Men "better safe than sorry", selv uten en krig, da det forventes enda høyere priser de neste månedene. Jeg vet ikke om du husker det, men Kina har mange territorielle disputter med Russland i Manchuria hvor Sovjet okkuperte landet deres etter andre verdenskrig. Kina har absolutt ingen grunn til å hjelpe Vladimir da dette ville ødelagt deres økonomi på en uke. Kina har nærmest null pengereserver å tære på, deres husmarkedet er på vei til å kræsje og de har en sterkt aldrende befolkning. I motsetning til Russland som har spart opp masse penger til denne krigen (som nå holder på å gå helt tomt forresten), så er Kina absolutt 100% avhenging av pengene de får fra oss i verden med kjøpekraft. Av de topp 20. landene Kina eksporterer til er 18 av dem NATO land og allierte i Asia. Det kommer ikke til å skje. Ro ned. Endret 1. februar 2023 av Anonio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 1. februar 2023 #8 Del Skrevet 1. februar 2023 Ja, jeg har gjort noen forberedelser. Har et lager med mat som jeg smått fyller opp hver gang jeg er på butikken. Interessant PDF. Jeg liker heller ikke retningen dette går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purplemain Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Anonio skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke om du husker det, men Kina har mange territorielle disputter med Russland i Manchuria hvor Sovjet okkuperte landet deres etter andre verdenskrig. Kina har absolutt ingen grunn til å hjelpe Vladimir da dette ville ødelagt deres økonomi på en uke. Kina har nærmest null pengereserver å tære på, deres husmarkedet er på vei til å kræsje og de har en sterkt aldrende befolkning. I motsetning til Russland som har spart opp masse penger til denne krigen (som nå holder på å gå helt tomt forresten), så er Kina absolutt 100% avhenging av pengene de får fra oss i verden med kjøpekraft. Av de topp 20. landene Kina eksporterer til er 18 av dem NATO land og allierte i Asia. Det kommer ikke til å skje. Ro ned. Som gjentatt flere ganger: En potensiell innblanding med Kina er kun et av tusenvis av scenarioer. Legge gjerne til kilder på dette. Poenget er at når spenning i verden stiger, med flere land i konflikter, er muligheten for krig større. Vi har aldri vært så nærme en verdenskrig som vi er nå. Det skader ikke for noen å ha et ekstra lager med mat og drikke som kan bli disponert ved en krise. Sverige holder blant annet på å legge til rette for nettopp dette. Det er bedre å tenke i etterkant «nei, så dust jeg var så hadde ekstra lager med vann mat og medisiner!». Enn å stå der i et fult kaos om det skulle skjedd noe. Denne tråden var kun ment som en påminnelse. Endret 1. februar 2023 av Purplemain 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 1. februar 2023 #10 Del Skrevet 1. februar 2023 1 hour ago, Purplemain said: Som gjentatt flere ganger: En potensiell innblanding med Kina er kun et av tusenvis av scenarioer. Legge gjerne til kilder på dette. Poenget er at når spenning i verden stiger, med flere land i konflikter, er muligheten for krig større. Vi har aldri vært så nærme en verdenskrig som vi er nå. Det skader ikke for noen å ha et ekstra lager med mat og drikke som kan bli disponert ved en krise. Sverige holder blant annet på å legge til rette for nettopp dette. Det er bedre å tenke i etterkant «nei, så dust jeg var så hadde ekstra lager med vann mat og medisiner!». Enn å stå der i et fult kaos om det skulle skjedd noe. Denne tråden var kun ment som en påminnelse. For at det skal bli verdenskrig må andre sterke nasjoner ha interesse i å hjelpe Russland, utover Nord-Korea, Syria og Iran er det ingen som har interesse. Kina og India kjøper olje billig av Russland fordi de kan, men det er egoistiske handlinger som ikke har noe med støtte til Putin å gjøre. Disse to nasjonene er generelt ikke gode venner med Russland fordi Russland har holdt på som de har gjort oppigjennom. Verdenskriger er generelt kun et faktum om det er to store nok allianser som vil kjempe mot hverandre, mens det nå kun er latterlige diktatorer uten noe som helst som støtter Putin i hans fascistiske ambisjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purplemain Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 1. februar 2023 Anonio skrev (11 minutter siden): For at det skal bli verdenskrig må andre sterke nasjoner ha interesse i å hjelpe Russland, utover Nord-Korea, Syria og Iran er det ingen som har interesse. Kina og India kjøper olje billig av Russland fordi de kan, men det er egoistiske handlinger som ikke har noe med støtte til Putin å gjøre. Disse to nasjonene er generelt ikke gode venner med Russland fordi Russland har holdt på som de har gjort oppigjennom. Verdenskriger er generelt kun et faktum om det er to store nok allianser som vil kjempe mot hverandre, mens det nå kun er latterlige diktatorer uten noe som helst som støtter Putin i hans fascistiske ambisjoner. Du, jeg håper mest av alle at alt det du skriver er riktig. Det gjør meg faktisk glad av å lese din skråsikkerhet. Jeg er veldig interessert i få kilder på alt du skriver, da jeg har prøvd å grave inn i teorien du kommer med. Uansett , vi sitter ikke med den politiske kunnskapen som NATO har eller planer Russland har. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dette beveger seg i mot en verdenskrig, og du kan ikke si med sikkerhet at dette ikke beveger seg mot en verdenskrig. Men vi kan indikere basert på historie. Hele poenget med denne tråden, er at, i en krisesituasjon, urealistisk eller ikke, skader det ikke å ha lager som kan hjelpe deg i en situasjon hvor du står ovenfor vanskelig 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 1. februar 2023 #12 Del Skrevet 1. februar 2023 4 minutter siden, Purplemain said: Du, jeg håper mest av alle at alt det du skriver er riktig. Det gjør meg faktisk glad av å lese din skråsikkerhet. Jeg er veldig interessert i få kilder på alt du skriver, da jeg har prøvd å grave inn i teorien du kommer med. Uansett , vi sitter ikke med den politiske kunnskapen som NATO har eller planer Russland har. Jeg kan ikke si med sikkerhet at dette beveger seg i mot en verdenskrig, og du kan ikke si med sikkerhet at dette ikke beveger seg mot en verdenskrig. Men vi kan indikere basert på historie. Hele poenget med denne tråden, er at, i en krisesituasjon, urealistisk eller ikke, skader det ikke å ha lager som kan hjelpe deg i en situasjon hvor du står ovenfor vanskelig Å ha et lager av mat, gjerne selvprodusert, var helt vanlig i Norge frem til 90 tallet. En potetkjeller med grønnsaker og mat er godt matvett, verdenskrig eller ikke. Det samme gjelder vedfyring. Det er langt mer sannsynlig med strømbrudd som følge av den helt latterlige situasjonen regjeringen har satt oss i mtp kraftoverføring til Tyskland og England. Mindre plen, mer poteter, gulerøtter, kål og løk er noe som ville hjulpet mange i dette landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 1. februar 2023 #13 Del Skrevet 1. februar 2023 Har bug out sekken klar, ekstra med vann og mat hjemme pluss det vi vil trenge av medisinsk utstyr etc. Ikke bare pga den nåværende konflikten i Ukraina men en vet aldri hva som lurer rundt hjørnet 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Voksenmann Skrevet 1. februar 2023 #14 Del Skrevet 1. februar 2023 18 hours ago, lady90 said: Sitat Tormod Heier: "hva skal de eskalere med"? 😉 Hybridkrig feks... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 1. februar 2023 #15 Del Skrevet 1. februar 2023 Ja, jeg er «forberedt på det verste men forventer det beste». Planlegger å kjøpe inn first aid kit, lagre opp med boksemat, lommelykt , fyrstikker, kompass, Antibac, gassgrill, lagre opp med vann. Tenker også å spørre lege om h*n kan skrive ut noen ekstra resepter på antibiotika. Jeg syntes det er betryggende å kunne forberede meg. Veldig interessant dokument fra Balkan krigen, absolutt noe å ha liggende. Skremmende hva som skjer med kvinner i krigstider. Takk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullsjakal Skrevet 1. februar 2023 #16 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Lillix skrev (7 timer siden): Ja, jeg er «forberedt på det verste men forventer det beste». Planlegger å kjøpe inn first aid kit, lagre opp med boksemat, lommelykt , fyrstikker, kompass, Antibac, gassgrill, lagre opp med vann. Tenker også å spørre lege om h*n kan skrive ut noen ekstra resepter på antibiotika. Jeg syntes det er betryggende å kunne forberede meg. Veldig interessant dokument fra Balkan krigen, absolutt noe å ha liggende. Skremmende hva som skjer med kvinner i krigstider. Takk! Kjøp angrepiller med lang holdbarhetsdato. Om ikke til deg selv, så for å eventuelt kunne hjelpe andre. Forhåpentligvis trenger ingen dem, men kjekt å ha. Endret 1. februar 2023 av Gullsjakal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 2. februar 2023 #17 Del Skrevet 2. februar 2023 15 hours ago, Gullsjakal said: Kjøp angrepiller med lang holdbarhetsdato. Om ikke til deg selv, så for å eventuelt kunne hjelpe andre. Forhåpentligvis trenger ingen dem, men kjekt å ha. Det er et godt tips, og et jeg skal skrive ned til jeg "trenger det"; til barna mine nærmer seg puberteten. Ellers har jeg et bra nødlager og om vi ikke klarer oss i årevis på det vi har, så klarer vi oss lenger enn de fleste, litt avhengig av hva slags krise som inntreffer. Så lenge vi kan bli værende i hjemmet vårt iallefall. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 3. februar 2023 #18 Del Skrevet 3. februar 2023 Purplemain skrev (På 31.1.2023 den 15.33): Gjør du/dere forberedelser til at krigen mellom Ukraina og Russland kan eskalere? Nei. Eskalere? Hva skal skje da, Putin skal bombe enda flere byer i stykker? Dessverre for ham vil Ukraina bare få bedre og bedre våpen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå