Michaelhe Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Idag satt jeg som lærerutdannet og leste amerikanske konservative forslag til skolereform. De skal selvsagt ha personal responsibility over alt. Men de ønsker å betale lærerne etter studentenes prestasjon. Jeg mener vi da får en seleksjon ved opptak. Men man kan snu på det, og si at prestasjonen er relativ i forhold til i fjor. Hvis en elev da var D-elev i fjor og i år er C-elev, så er det bedre enn at A elev ved opptak også er A-elev da hun eller han blir uteksaminert. Jeg håper det er dette de mener? Hva mener dere om denne tanken? Jeg er redd denne tanken kam bli tung å svelge for lærere, og det er jo så stor mangel på lærere? Det er når det er et voldsomt overskudd i et yrke at man kan selektere? Bonusordning? I år har du vært flink! Noen andre lærere med synspunkter? Endret 31. januar 2023 av Michaelhe
Gjest Rosekvist Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Tviler på dette noen gang blir aktuelt i Norge. En veldig unorsk måte å tenke skole på i alle fall. Elevenes resultat avhenger jo av så mye mer enn læreren, så jeg synes det ville bli urettferdig om det skulle avgjøre lønna. Ikke minst veldig uforutsigbart, du kan jo ha en veldig akademisk god klasse ett år og en lite akademisk god klasse neste. Det vil jo neppe gjøre det mer attraktivt å bli lærer går jeg ut i fra. For ikke å tenke på elevene da. Som om det ikke er kjipt nok å få til på skolen, om man ikke på toppen av det hele skal ha skyldfølelse for at læreren får dårlig lønn også. Dessuten vil det jo sikkert bli fristende å sette høyere karakterer på egne elever da, hvis det gjør at man får bedre lønn? Eventuelt pushe svake elever på en uheldig måte. Endret 31. januar 2023 av Rosekvist Skrivefeil
Michaelhe Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Rosekvist skrev (6 minutter siden): Tviler på dette noen gang blir aktuelt i Norge. En veldig unorsk måte å tenke skole på i alle fall. Elevenes resultat avhenger jo av så mye mer enn læreren, så jeg synes det ville bli urettferdig om det skulle avgjøre lønna. Ikke minst veldig uforutsigbart, du kan jo ha en veldig akademisk god klasse ett år og en lite akademisk god klasse neste. Det vil jo neppe gjøre det mer attraktivt å bli lærer går jeg ut i fra. For ikke å tenke på elevene da. Som om det ikke er kjipt nok å få til på skolen, om man ikke på toppen av det hele skal ha skyldfølelse for at læreren får dårlig lønn også. Dessuten vil det jo sikkert bli fristende å sette høyere karakterer på egne elever da, hvis det gjør at man får bedre lønn? Eventuelt pushe svake elver på en uheldig måte. Men hva med en bonus? Grunnlønna som betaler leie og bil og slikt står fast, og bonus som ikke trenger å være gigantisk, kommer de år man greier å gjøre noe bra. Veldig får greier å prestere hele yrkeskarrieren. Du har rett, det er veldig unorsk. Jeg var bare nysgjerrig på hva dere mente? Edit: det siste du sier er et godt poeng. Dette er en oppmuntring til juks. Endret 31. januar 2023 av Michaelhe
Gjest takinova Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Hva med de lærerne som har vært så flink at de har håndtert en klasse med enorme utfordringer, og som ved å klare å holde dem på samme faglige nivået som i fjor egentlig har prestert over all forventning? Hvordan belønner du denne læreren? Eller den læreren som på en skole i byens beste sosioøkonomiske strøk har en elevgruppe som møter store forventninger og får mye støtte hjemme, og scorer topp i det meste? Er det den beste læreren? Og om rektor skal bestemme hvem som skal belønnes - er det da den som tar ordet mye på gruppearbeid og fremstår som utadvendt og veldig aktiv som får bonus, eller det den innadvendte læreren som jobber og står på lange kvelder for å lage opplegg til klassene sine. Poenget mitt er at lærergjerningen er vanskelig å sette tall på.
Gjest Rosekvist Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Michaelhe skrev (17 minutter siden): Men hva med en bonus? Grunnlønna som betaler leie og bil og slikt står fast, og bonus som ikke trenger å være gigantisk, kommer de år man greier å gjøre noe bra. Veldig får greier å prestere hele yrkeskarrieren. Du har rett, det er veldig unorsk. Jeg var bare nysgjerrig på hva dere mente? Edit: det siste du sier er et godt poeng. Dette er en oppmuntring til juks. Jeg tror det blir umulig å skape noe system som oppleves rettferdig, siden elevenes resultater avhenger av utrolig mye mer enn lærerens evner. Man ville jo blitt aller mest belønnet for å ha en «enkel» klasse egentlig. Det er jo ikke sånn at alle elever har samme utgangspunkt for læring. Og det er mye en lærer kan lære bort som ikke synes på karakterkortet og. Kanskje en lærer har løst en vanskelig mobbesituasjon i klassen, bidratt til at en elever får hjelp i sin hjemmesituasjon, hjulpet elever med dårlig psykisk helse, gitt noen selvtillit og tro på seg selv og så videre. De lærerne jeg i dag er mest takknemlig for er disse - ikke de som var best til å lære bort fag. Tror ikke man kan måle alt i tall.
SPOCA Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Ser ikke helt hvordan dette skulle gå seg til. Da vil jo mange lærere velge seg bort fra skoler og klasser med en del utfordringer. Jeg er selv kontaktlærer for 1. klasse. Skal jeg straffes fordi noen av mine elever har diagnoser og andre utfordringer? Jeg skal ikke få bonus fordi jeg har elever som har ekstra store utfordringer, som er medfødte og ikke noe med meg som lærer å gjøre? Nei, et slikt system vil ikke fungere her, spesielt ikke så lenge det skal være plass til alle.
Tanuki Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 En interessant men dårlig ide, mener jeg da. Øker bare presset for elever og lærere.
Michaelhe Skrevet 31. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2023 (endret) Rosekvist skrev (1 time siden): Jeg tror det blir umulig å skape noe system som oppleves rettferdig, siden elevenes resultater avhenger av utrolig mye mer enn lærerens evner. Man ville jo blitt aller mest belønnet for å ha en «enkel» klasse egentlig. Det er jo ikke sånn at alle elever har samme utgangspunkt for læring. Og det er mye en lærer kan lære bort som ikke synes på karakterkortet og. Kanskje en lærer har løst en vanskelig mobbesituasjon i klassen, bidratt til at en elever får hjelp i sin hjemmesituasjon, hjulpet elever med dårlig psykisk helse, gitt noen selvtillit og tro på seg selv og så videre. De lærerne jeg i dag er mest takknemlig for er disse - ikke de som var best til å lære bort fag. Tror ikke man kan måle alt i tall. Det du etterspør for å få forslaget til å fungere er objektiv vurdering. Dette gjøres i høyere utdanning gjennom anonymisering og eksterne sensorer. I lavere utdanning kunne dette gjøres på samme måte som ungene jukser, nemlig ved AI. Dvs egentlig noe slikt som grammarly score? Slik kan man i teorien innføre en objektiv måling av språk evne, som kan danne utgangspunkt for en bonus. i norge vil det si et fenalår til jul. Endret 31. januar 2023 av Michaelhe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå