AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #41 Del Skrevet 31. januar 2023 Og hvis dere leste opprinnelig post, har jeg presisert at jeg vil ha råd ang refinansieringen. Ikke alt annet som det alltid gjør når man legger ut en post. Alltid må en eller annen kommentere alt annet enn det som blir spurt om. Klarer dere ikke lese hele teksten? Anonymkode: f3a1d...787 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #42 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke kommenter før du har fakta. Å bo 3km fra skolen, og jeg skal kreve at 1.og 3.klassingen skal gå 6km hver dag?? Det er det jeg bruker bilen til og er helt nødvendig. Har ikke selv helse til å følge dem til skolen 6km hver dag. Refinansieringen skal ikke brukes til å dekke mer gjeld. Bare samle smålanene og få billigere rente. Uten disse viktige tingene som ryker, så lever vi ok og kostnadene blir dekket normalt. Det er disse tingene som krever mye og har gjort at jeg måtte ta opp lån. Selge huset?? Er du spenna gæren? Dette huset er nok det eneste jeg får i livet slik helsa mi er, og slik økning i boliprisene. Det er da idiotisk og selge og betale for andre hver eneste mnd. Kontra det å eie og 20 år senere være gjeldsfri(boliglån) og ha nytte av økningen i boligprisen. Altså. På sikt, og slik situasjonen er nå, er det best å Refinansiere og betale ned det jeg kan over et viss år. Anonymkode: f3a1d...787 Jeg skrev at du må SELGE huset og kjøpe en tomroms, og SELGE bilen og heller kjøre buss. Det er ikke jeg som er spænna gæren, har 13mill i eiendom og 1mill i lån. Hilsen 37 år gammel tobarnsmor. Anonymkode: d925d...e8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #43 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skrev at du må SELGE huset og kjøpe en tomroms, og SELGE bilen og heller kjøre buss. Det er ikke jeg som er spænna gæren, har 13mill i eiendom og 1mill i lån. Hilsen 37 år gammel tobarnsmor. Anonymkode: d925d...e8b Hvordan tenker du at jeg får KJØPE noe etter at jeg har solgt huset når jeg går på aap? Som ikke engang får refinansiere små forbrukslån??? Si meg smarte rike unge tobarnsmor. Ikke alle er heldig og gift med en rik mann vettu. Anonymkode: f3a1d...787 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #44 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det stemmer ikke helt… man kan fint få lån i banken med aap som inntekt Anonymkode: 9e01d...6dd Jasså? Hvilke banker da? Jeg fikk ikke lån noe sted da jeg var under aap-ordningen. Begrunnelsen er, som nevnt tidligere i tråden, aap er ikke fast, varig inntekt. Det er midlertidig. Ingen vil gi lån når det er mulig at låntakers inntekt er borte innen 36 måneder eller kortere. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Klart ikke. Men de bilene under 50k f eks, er brukt, og gått mange år, og streiker etter et par år. Eller har noe som fusker og må fikses. Dette må du jo vite? Akkurat som hvitevarer, så har disse en levetid. Og jo nyere biler jo dyrere. Jo eldre biler, jo billigere, men også må på huggeriet om noen år eller fikses. Alt dette har jeg tidligere kjøpt brukt og har fikset og fikset og streiket. Og det blir dyrere i lengden. Anonymkode: f3a1d...787 Ikke nødvendigvis. Min gamle drittbil til 20 000 har kostet meg 20 000 de siste fem årene. Altså langt under 70 000 og over fem år. Anonymkode: c288c...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #45 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan tenker du at jeg får KJØPE noe etter at jeg har solgt huset når jeg går på aap? Som ikke engang får refinansiere små forbrukslån??? Si meg smarte rike unge tobarnsmor. Ikke alle er heldig og gift med en rik mann vettu. Anonymkode: f3a1d...787 Ikke meg du siterer men hva er den faktiske planen din? For den bilen til 70k vil jo være den 25k bilen om få år, hvor skal pengene til ny bil komme fra da? De veggen fortsetter jo og råttne, og ellers vedlikehold med hus kommer jo på løpende bånd. Hvor skal du hente pengene fra? Jeg spør også igjen, finnes det en nyere takst på bolig? For det er jo vesentlig for banken. Er det forsøkt å forhandle med kreditorer eller hva er det du ønsker å oppnå med å få refinansiering med pant i bolig? Forstår du at det er en reell risiko for at boligen blir tvangssolgt om du misligholder en slik gjeld? Anonymkode: 04213...0d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #46 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan tenker du at jeg får KJØPE noe etter at jeg har solgt huset når jeg går på aap? Som ikke engang får refinansiere små forbrukslån??? Si meg smarte rike unge tobarnsmor. Ikke alle er heldig og gift med en rik mann vettu. Anonymkode: f3a1d...787 Mannen min er jo middels rik, men jeg eier 70%. Men når du selger huset - mens du går på aap - og kjøper noe billigere, så skal du ikke ta opp lån! Du må bruke overskuddet til å nedbetale forbrukslånene dine. Anonymkode: d925d...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #47 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jasså? Hvilke banker da? Jeg fikk ikke lån noe sted da jeg var under aap-ordningen. Begrunnelsen er, som nevnt tidligere i tråden, aap er ikke fast, varig inntekt. Det er midlertidig. Ingen vil gi lån når det er mulig at låntakers inntekt er borte innen 36 måneder eller kortere. Ikke nødvendigvis. Min gamle drittbil til 20 000 har kostet meg 20 000 de siste fem årene. Altså langt under 70 000 og over fem år. Anonymkode: c288c...fca Men bilen til 70,000 kan også gi deg minst like mye utgifter de neste fem årene som bilen til 20,000. Du burde forhøre deg med spesialister før du "gjør noe smart" neste gang. Anonymkode: d925d...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #48 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men bilen til 70,000 kan også gi deg minst like mye utgifter de neste fem årene som bilen til 20,000. Du burde forhøre deg med spesialister før du "gjør noe smart" neste gang. Anonymkode: d925d...e8b Det er ikke jeg som er ts. Jeg hadde aldri kjøpt en bil til 70 000 i den situasjonen hun er i. Jeg kjøpte en drittbil (som viste seg å være veldig bra) for fem år siden. Betalte vel 20 000 for den og har "kostet på" den 20 000 siden den gang. 4500 av det er i nye dekk. Så jeg vil si jeg har gjort et kupp! Nettopp eu-godkjent for to nye år. En bil til 70 000 vil mest sannsynlig ikke være av særlig ny modell så reparasjoner og kostnader må påregnes. Jeg valgte å betale en del tusen for å få min eu-godkjent nå, selv om bilen i seg selv ikke er verdt noe. Grunnen til at folk velger å ikke gjøre det er jo fordi de ikke syns det er verdt å koste på noe mer enn det det er verdt. Og så glemmer de bruksverdien og at man aldri vet hva man får når man velger å kjøpe en annen bruktbil. Jeg vet hva jeg har i min bruktbil og valgte derfor å koste på den noen tusen nå fremfor å bytte den ut. Anonymkode: c288c...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #49 Del Skrevet 31. januar 2023 Reign skrev (9 timer siden): Ikke mye konkurranse om kunder som ikke kan betale regningene sine. Spesielt ikke blant bankene du ønsker å ha. tøvprat. Selv inkassoselskapene konkurrerer om å få kunder. Anonymkode: ae893...adf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #50 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som andre også har nevnt, vil en billig bil kreve masse reparasjon. Slik min var. Den jeg hadde før det, hadde krevd alt jeg hadde. Den var gammel da jeg skaffet den brukt masse penger på å fikse. Alltid noe gærent. Så å fikse den igjen for 10k når den er verdt 20k. For så å fikse igjen og igjen,er da veldig idiotisk. For tatt i betraktning levealder, var det på tide den takket for seg. Anonymkode: f3a1d...787 Dette er fortsatt en elendig løsning. Hadde du fikset bilen din til 10 000kr hadde du ikke brukt 60 000kr på reparasjoner i nærmere tid. Og de 70 000 du tok opp i forbrukslån koster MASSE i renter, så du kan vel beregne å betale, hva da? , dobbelt, trippelt det beløpet innen det ee nedbetalt? Du må være ærlig, du ville ha en ny bil.. that’s it. Dette er slike elendige valg du har tatt som gjør at du ikke har penger nå. I teorien hadde du ikke noe valg, du hadde ikke penger til å kjøpe ny bil, og skulle da.. hvis du hadde vært smart med penger.. avstått fra å kjøpe den. Det er sannheten. Nå sitter du med gjeld og ingen mulighet til å betale det fordi du ikke tenkte fremover. Her er regel.. man tar ALDRI opp forbrukslån. Man bruker kun kredittkort om man vet man 100% får pengene man trenger innen et par måneder. Alltid. Du skulle reparert den gamle bilen. Hadde du ikke penger til det heller så måtte du finne en annen løsning. Spørre om de kan sitte på med andre, høre med familie og venner, eller så får ungene dine gå da eller sykle. 3km er helt overkommelig, ca 45-60min å gå. Mange barn andre steder i verden går mye lenger enn dette. Nå har vel ungene dine krav på skolebuss om det er den distansen «Eleven har rett til gratis skoleskyss dersom avstand mellom hjem og opplæringssted er mer enn 2 km for elever på 1. trinn, og mer enn 4 km for elever på 2. til 10. trinn» https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2017-05-18-1641/KAPITTEL_2 Skjerp deg og ta bedre valg i livet. Anonymkode: 9f477...c7c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 1. februar 2023 #51 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Husveggene råtner, men jeg skiftet ikke alle sidene, bare den som er mest utsatt for vær og vind. Jeg lever ikke luksus. Men "sma" ting hoper seg opp hele tiden fordi levetiden dems er forbi. Og jeg tenker å ta refinansiering for å bukke ned den høye renten på se små lånene og ha litt ekstra som et buffer når andre ting går i stykker. Huset mitt ble kjøpt med startlån for 6 år siden, hadde ikke noe ek, så lånet et fortsatt høy i forhold til verdien. Per idag er den på 1,8mill, mens verdien er ca 2,5-2,8mill. Ikke store økningen i verdi siden jeg kjøpte, men sånn er det for noen. Men, nå som det er pant i boligen allerede fra den jeg har huslånet hos, går det an å ha en annen inn i bildet som tar del av panten? Visste ikke flere agenter kunne ta pant i boligen. Anonymkode: f3a1d...787 Har du hørt med husbanken og søkt om tilskudd ev. lån til de råtne veggene? Man kan også få bakt inn forbrukslån. Men i noen kommuner sitter saksbehandlere og klør seg en viss plass. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Startlånet mitt har økt fra 1,5% til 3,2% på 1 år. Men jeg betaler ikke så mye, ca 9.000kr mnd. Lånet er på 1,8mill Men hvis jeg skulle refinansiere boliglånet samt den delen med forbrukslån et som er på ca 130k, så vil okida måtte låne meg 1,93m. Og jeg vet enda ikke hva de har i rente Anonymkode: f3a1d...787 Det første du må gjøre er å binde renta, kanskje ti år, men minst i fem. Og øke avdragstiden til femti år. Husbanken har ingen glede av et råttent hus. Er det ingen du kan låne av privat, selv om det er svært ekkelt å spørre? Men bare til du har fått mer lån fra husbanken som skal gå til nødvendig renovering av huset. Som sagt, det er bare å søke, kommunen /boligkontoret er pliktig til å sende søknaden videre til husbanken. Ved avslag anker du. Legg ved takst på boligen. Du kan også selge bilen og søke kommunen om transport til skole for barnet ditt. Hvordan ser budsjettet ditt ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #52 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg skrev at du må SELGE huset og kjøpe en tomroms, og SELGE bilen og heller kjøre buss. Det er ikke jeg som er spænna gæren, har 13mill i eiendom og 1mill i lån. Hilsen 37 år gammel tobarnsmor. Anonymkode: d925d...e8b Nå vet jeg ikke hvor TS bor, men med under 1 mill i EK, forbrukslån og AAP, så er det ikke mye hun får kjøpt. Og en to-roms til tre personer blir fort veldig trangt. Hva du har av eiendom er fullstendig uinteressant, det blir bare skryt. Jaok, så er du veldig heldig, men det er ikke alle som er det... Ikke alle har råd til å investere i eiendommer. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Startlånet mitt har økt fra 1,5% til 3,2% på 1 år. Men jeg betaler ikke så mye, ca 9.000kr mnd. Lånet er på 1,8mill Men hvis jeg skulle refinansiere boliglånet samt den delen med forbrukslån et som er på ca 130k, så vil okida måtte låne meg 1,93m. Og jeg vet enda ikke hva de har i rente Anonymkode: f3a1d...787 Fant nå, renten hos Okida er fra 3,05 til 8%, og fastsettes individuelt etter kredittsjekk. Du risikerer altså få ett lån på 1,93, med 8% rente, som vil gi månedlig beløp på 14 000,- igjennom 30 år. Anonymkode: 50399...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #53 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor TS bor, men med under 1 mill i EK, forbrukslån og AAP, så er det ikke mye hun får kjøpt. Og en to-roms til tre personer blir fort veldig trangt. Hva du har av eiendom er fullstendig uinteressant, det blir bare skryt. Jaok, så er du veldig heldig, men det er ikke alle som er det... Ikke alle har råd til å investere i eiendommer. Fant nå, renten hos Okida er fra 3,05 til 8%, og fastsettes individuelt etter kredittsjekk. Du risikerer altså få ett lån på 1,93, med 8% rente, som vil gi månedlig beløp på 14 000,- igjennom 30 år. Anonymkode: 50399...4de 14k, er det når renten er på 8%? Anonymkode: f3a1d...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #54 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og hvis dere leste opprinnelig post, har jeg presisert at jeg vil ha råd ang refinansieringen. Ikke alt annet som det alltid gjør når man legger ut en post. Alltid må en eller annen kommentere alt annet enn det som blir spurt om. Klarer dere ikke lese hele teksten? Anonymkode: f3a1d...787 Er du i en situasjon nå der du bør kritisere folk for å ikke klare å lese? Du er en voksen dame som ikke forstår økonomi, du klarer ikke lese deg opp på hvordan renter og sikkerhet fungerer, og du tar veldig dårlige kortsiktige valg. Og så bruker folk tid på å hjelpe deg med å forklare hva som er lurt, men du klarer fortsatt ikke skjønne hva de sier og velger heller å kritisere og anklage dem for å være dumme. Jeg har null tiltro til at du klarer å rydde opp i det her, men lykke til! Anonymkode: d4698...031 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #55 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 14k, er det når renten er på 8%? Anonymkode: f3a1d...787 Ja, det er med rente på 8%. Hvor mye betaler du på forbrukslån pr i dag, og hvilke renter er det? Anonymkode: 50399...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #56 Del Skrevet 1. februar 2023 TS her. Jeg har nå ordnet refinansiering uten pant i boligen. Så istedenfor å betale 7000kr i avdrag på kredittkortene til de forskjellige, betaler jeg kun 3000kr i mnd nå, til en samlet lavere rente enn jeg hadde hos de andre kreditorene. Alt i alt ordnet det seg. Takk til de som tok seg tid til å forklare 🤗 Anonymkode: f3a1d...787 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #57 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ikke kommenter før du har fakta. Å bo 3km fra skolen, og jeg skal kreve at 1.og 3.klassingen skal gå 6km hver dag?? Det er det jeg bruker bilen til og er helt nødvendig. Har ikke selv helse til å følge dem til skolen 6km hver dag. Refinansieringen skal ikke brukes til å dekke mer gjeld. Bare samle smålanene og få billigere rente. Uten disse viktige tingene som ryker, så lever vi ok og kostnadene blir dekket normalt. Det er disse tingene som krever mye og har gjort at jeg måtte ta opp lån. Selge huset?? Er du spenna gæren? Dette huset er nok det eneste jeg får i livet slik helsa mi er, og slik økning i boliprisene. Det er da idiotisk og selge og betale for andre hver eneste mnd. Kontra det å eie og 20 år senere være gjeldsfri(boliglån) og ha nytte av økningen i boligprisen. Altså. På sikt, og slik situasjonen er nå, er det best å Refinansiere og betale ned det jeg kan over et viss år. Anonymkode: f3a1d...787 Da får de gratis buss Anonymkode: b54df...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå