Gå til innhold

hva betyr det å ta lån med sikkerhet i bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært i vanskelig situasjon i flere år som jeg ikke kommer ut av. Jeg har 2 små skolebarn. Alt jeg eier er et hus ikke verdt mye, kanskje 2,5-2,8mill. Det er det minste man kan eie rundt her. Samt en bil. 

Som alenemor på aap på 3 året, har jeg slitt noen år. Uten problemene som oppstod underveis,hadde jeg ikke trwng forbrukslån. Men det er ikke tilfelle. Det er vegger som råtner, fikset den verste veggen for 70k par år siden. Ifjord streiket bilen som var verdt 20k, men ville kostet 10k for å fikse. Så måtte ha ny til 70k. Vaskemaskin og kjøleskapet streiket 1mnd etter hverandre  disse var kjøpt brukt for noen år siden. Typisk, det ene etter det andre. Nå har jeg 130k i  forbrukslån. 

Jeg har prøvd å søke om refinansiering både via banken jeg har huslån hos og andre usikre banker som nordax osv. Fikk nei fra alle pga jeg har allerede gjeld og barn og ikke i jobb. Men altså, grunnen til man søker om refinansiering er jo for å samle alle de smålånene. Hvis jeg ikke hadde dem, hadde jeg ikke treng refinansiering. 

Men uansett. Jeg har sett på et tilbud der man kan refinansiere med sikkerhet i bolig. Hva vil det si?

Jeg spør ikke om hvilke ytelser eller støtte jeg skal få fra forskjellige instanser og personer. Jeg spør her om hva det vil si å ta opp lån med sikkerhet i bolig.  Takk for at dere holder alt det andre borte i diskusjonen. 

Anonymkode: f3a1d...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Jeg har vært i vanskelig situasjon i flere år som jeg ikke kommer ut av. Jeg har 2 små skolebarn. Alt jeg eier er et hus ikke verdt mye, kanskje 2,5-2,8mill. Det er det minste man kan eie rundt her. Samt en bil. 

Som alenemor på aap på 3 året, har jeg slitt noen år. Uten problemene som oppstod underveis,hadde jeg ikke trwng forbrukslån. Men det er ikke tilfelle. Det er vegger som råtner, fikset den verste veggen for 70k par år siden. Ifjord streiket bilen som var verdt 20k, men ville kostet 10k for å fikse. Så måtte ha ny til 70k. Vaskemaskin og kjøleskapet streiket 1mnd etter hverandre  disse var kjøpt brukt for noen år siden. Typisk, det ene etter det andre. Nå har jeg 130k i  forbrukslån. 

Jeg har prøvd å søke om refinansiering både via banken jeg har huslån hos og andre usikre banker som nordax osv. Fikk nei fra alle pga jeg har allerede gjeld og barn og ikke i jobb. Men altså, grunnen til man søker om refinansiering er jo for å samle alle de smålånene. Hvis jeg ikke hadde dem, hadde jeg ikke treng refinansiering. 

Men uansett. Jeg har sett på et tilbud der man kan refinansiere med sikkerhet i bolig. Hva vil det si?

Jeg spør ikke om hvilke ytelser eller støtte jeg skal få fra forskjellige instanser og personer. Jeg spør her om hva det vil si å ta opp lån med sikkerhet i bolig.  Takk for at dere holder alt det andre borte i diskusjonen. 

Det betyr nettopp det du setter sikkerhet i boligen for lånet/lånene. 

Sannsynligvis har du vell et boliglån, der har allerede banken pant(sikkerhet) for boliglånet i boligen. Samme hvis man kjøper en bil fra forhandler med lån, da setter banken kjøpesummen i pant(sikkerhet) i kjøretøyet. 

Har man en bolig som er nedbetalt, lite lån på, hatt stor verdiøkning og lignende kan det være en grei løsning å sett pant i bolig for for eksempel bilkjøp, oppussing og lignende. Da vil man gjerne få en litt snillere rente en ellers, fordi man viser til et overskudd man har og møter banken "på midten". 

I din situasjon er derimot risikoen ganske høy for at det ender i et tvangssalg av bolig ettersom du ikke har betjeningsevne nok til den livsstilen du fører. Du har ikke et reelt overskudd å vise til så om du setter sikkerhet i boligen så må du være klar over at da løper du en risiko.

Beste løsningen er å selge bolig/ endre forbruk.

Anonymkode: 04213...0d3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette får du ikke, siden banken der du har boliglånet allerede har sagt nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Disse bankene, feks. Bluestep bank,  er for de som ikke får lån andre plasser, og gjerne folk med betalingsanmerkninger.

De tar da sikkerhet i boligen og tar alle lånene over til seg - akkurat som en "vanlig" bank. 

MEN: De tar renter som nærmer seg forbrukslån. Du betaler mange hundre tusen og kanskje millioner mer enn nødvendig over løpetiden til lånet. Når det er sagt, så blir de fleste kunder der bare et år eller to, før de igjen refinansierer i en vanlig bank(når forbruksgjelda og betalingsanmerkningene er "borte"). Så kanskje ikke så dum løsning om alt annet er prøvd.

Har du prøvd å bruke tjenester som "scoopr"? Der legger du inn infoen din en gang og så sjekker de(automatisk) med mange långivere, og ser tallene opp mot gjeldsregistret. Her er det et konkurranse-element på gang og flere jeg kjenner som jobber med finans, sier at de strekker seg lengre enn om man feks kontakter Nordax direkte. 

Men det beste hadde jo vært om din bank hvor du har huslånet kan hjelpe deg. De strekker seg vanligvis laaangt. Hvor mange runder har du gått med dem? Lengre nedbetalingstid? Avdragsfrihet? Refinansiering? 

Du kan også lage en mail hvor du legger frem din sak, men uten å virke desperat - og så sender du den mailen til så og si alle "vanlige" banker. Det er stor konkurranse bankene mellom, kanskje noen tar kontakt og gir deg et tilbud?

Lykke til!

Endret av takinova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (6 minutter siden):

Det er stor konkurranse bankene mellom, kanskje noen tar kontakt og gir deg et tilbud?

Ikke mye konkurranse om kunder som ikke kan betale regningene sine. Spesielt ikke blant bankene du ønsker å ha.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til den som sa noe om livsstilen min. Jeg kjøper det jeg kan brukt. Men elektroniske hvitevarer går i stykker. Og jeg velger å kjøpe nytt da jeg kan ha garanti på dem og ha noe som ikke sluker strøm, som disse brukte jeg kjøpte tidligere. Bilen går i stykker og, da den var veldig gammel. Husveggene råtner, men jeg skiftet ikke alle sidene, bare den som er mest utsatt for vær og vind. Jeg lever ikke luksus. Men "sma" ting hoper seg opp hele tiden fordi levetiden dems er forbi. Og jeg tenker å ta refinansiering for å bukke ned den høye renten på se små lånene og ha litt ekstra som et buffer når andre ting går i stykker.  Huset mitt ble kjøpt med startlån for 6 år siden, hadde ikke noe ek, så lånet et fortsatt høy i forhold til verdien. Per idag er den på 1,8mill, mens verdien er ca 2,5-2,8mill. Ikke store økningen i verdi siden jeg kjøpte, men sånn er det for noen.

Men, nå som det er pant i boligen allerede fra den jeg har huslånet hos, går det an å ha en annen inn i bildet som tar del av panten? Visste ikke flere agenter kunne ta pant i boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
Reign skrev (22 minutter siden):

Ikke mye konkurranse om kunder som ikke kan betale regningene sine. Spesielt ikke blant bankene du ønsker å ha.

Hvor står det at hun ikke kan betale om det blir refinansiert?

Bluestep ønsker man ikke, som du antyder, men kan jo være en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonymkode: f3a1d...787

Det at en kreditor låner deg penger mot sikkerhet i bolig, betyr det samme som når du kjøpte boligen. Långiver den gangen tok pant i din bolig som sikkerhet for sitt pengekrav.

Det er ingen begrensninger for hvor mange pantekreditorer du kan ha på en fast eiendom, eller din bolig.

Det er kreditor som avgjør om de mener de har god nok sikkerhet for sitt krav ved å kreve pant.

Du oppgir i ditt siste innlegg «Per idag er den på 1,8mill, mens verdien er ca 2,5-2,8mill.»

Dette betyr at du har en «ledig» verdi i din bolig på ca. 1 000 000,00 – en million kroner.

Når du tar opp et eller flere nye lån tar kreditor pant i den delen som fremdeles er «ledig» i verdi.

Din førts kreditor, som ga deg huslånet, har første prioritet (1. prio.) Neste kreditor vil da få andre prioritet (2. prio.) , tredje kreditor får tredje prioritet (3. prio.)osv.

Når en bolig selges, enten frivillige eller ved tvang, innfris kreditorene i den prioritetsrekkefølgen de er nevnt i. Først får 1.prio kreditor innfridd sitt tilgodehavende. Så får 2. prio. kreditor så får 3. prio kreditor.

Hvis det er den kreditoren med 3. prio. som krever boligen solgt på tvang, må de kreditorene som har bedre prioritet først innfris, før den kreditor med 3. prio. kan få noen penger.

Når boligen går på tvangssalg og boligen selges for et mindre beløp enn det den samlede gjelden på boligen utgjør, vil restgjelden bli satt som usikret gjeld, med dertil høy rente.

Håper jeg har forklart meg slik at du skjønner dette.

Med vennlig hilsen

TBergh.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men, nå som det er pant i boligen allerede fra den jeg har huslånet hos, går det an å ha en annen inn i bildet som tar del av panten? Visste ikke flere agenter kunne ta pant i boligen.

Det vanlige er at den nye banken(Bluestep feks) tar over boliglånet og baker inn forbruksgjelda - alt blir omgjort til ett lån. Renta er høyere enn i en vanlig bank, men totalsummen blir gjerne vesentlig mindre enn alle disse andre smålånene til sammen.

Endret av takinova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange (Alle?) banker/långivere gir blankt avslag på alle typer lånesøknader så lenge du mottar AAP fordi dette er en, i utgangspunktet, tidsbegrenset stønad og ikke regnes som fast inntekt. 

En mulighet som da står igjen er å prøve og få til en avtale med banken om avdragsfrihet på boliglånet og så bruke de pengene som frigjøres til å betale hardt ned på forbruksgjelden. Belåningsgraden din ligger nok noe over de 60% som vanligvis kreves for å få innvilget avdragsfrihet, men det gjøres unntak og kan være verdt et forsøk. 

Endret av Leo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Til den som sa noe om livsstilen min. Jeg kjøper det jeg kan brukt. Men elektroniske hvitevarer går i stykker. Og jeg velger å kjøpe nytt da jeg kan ha garanti på dem og ha noe som ikke sluker strøm, som disse brukte jeg kjøpte tidligere. Bilen går i stykker og, da den var veldig gammel. Husveggene råtner, men jeg skiftet ikke alle sidene, bare den som er mest utsatt for vær og vind. Jeg lever ikke luksus. Men "sma" ting hoper seg opp hele tiden fordi levetiden dems er forbi. Og jeg tenker å ta refinansiering for å bukke ned den høye renten på se små lånene og ha litt ekstra som et buffer når andre ting går i stykker.  Huset mitt ble kjøpt med startlån for 6 år siden, hadde ikke noe ek, så lånet et fortsatt høy i forhold til verdien. Per idag er den på 1,8mill, mens verdien er ca 2,5-2,8mill. Ikke store økningen i verdi siden jeg kjøpte, men sånn er det for noen.

Skal du fortsette og sette deg i forbruksgjeld når bilen ryker, huset trenger vedlikehold eller andre større hverdagslige ting? 

Har du en plan klar for å øke inntekt? 

Jeg forstår at du mener at du har den livsstilen du må ha, men når man må ty til forbuksgjeld for å få det til å gå rundt så er det desverre en for dyr livsstil. Uansett hvordan du refinansierer lånet/lånene du har nå så skal det betales tilbake, å det også utgjør en høy utgift i det som ser ut til å være et presset budsjett. 

Man kan som flere nevner ha "uendelig" med kreditorer som setter pant i bolig. Men for kreditor handler jo dette om å sikre sine penger. Er panten i bolig allerede høy kontra verdi er det mindre og mindre aktuelt for kreditor. Slenger meg litt på at når banken du har boliglånet sier nei så er sannsynlig ikke andre banker et bedre alternativ. 

Har du en nyere takst på bolig? 

Med mindre du har en plan for økt inntekt asap. Ser jeg to gode alternativer ; 

1) selg unna alt du kan. Da snakker vi bilen ryker, større møbler, og alt av verdi. Så betaler du ned og dette er viktig HOVEDSTOLEN på det du har i forbuksgjeld. Betaler man ned hovedstol så er det ikke lengre( litt gebyer og slikt er det fortsatt) noe å regne renter på. 

2) legg om livsstilen, du har ikke råd til hus og bil sånn som ting er i dag.

Anonymkode: 04213...0d3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (29 minutter siden):

Veldig mange (Alle?) banker/långivere gir blankt avslag på alle typer lånesøknader så lenge du mottar AAP fordi dette er en, i utgangspunktet, tidsbegrenset stønad og ikke regnes som fast inntekt. 

En mulighet som da står igjen er å prøve og få til en avtale med banken om avdragsfrihet på boliglånet og så bruke de pengene som frigjøres til å betale hardt ned på forbruksgjelden. Belåningsgraden din ligger nok noe over de 60% som vanligvis kreves for å få innvilget avdragsfrihet, men det gjøres unntak og kan være verdt et forsøk. 

Det stemmer ikke helt… man kan fint få lån i banken med aap som inntekt 

Anonymkode: 9e01d...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

apekatten123 skrev (Akkurat nå):

Ingen må ha en bil til 70k.

Klart ikke. Men de bilene under 50k f eks, er brukt, og gått mange år, og streiker etter et par år. Eller har noe som fusker og må fikses. Dette må du jo vite? Akkurat som hvitevarer, så har disse en levetid. Og jo nyere biler jo dyrere. Jo eldre biler, jo billigere, men også må på huggeriet om noen år eller fikses.

Alt dette har jeg tidligere kjøpt brukt og har fikset og fikset og streiket. Og det blir dyrere i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du automatisk at en bil til 70k er mindre utsatt for (viktige/dyre)reperasjoner enn en bil til 25 000?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, apekatten123 said:

Tror du automatisk at en bil til 70k er mindre utsatt for (viktige/dyre)reperasjoner enn en bil til 25 000?

Det meste av statistikk vil nok vise at det er en klar sammenheng mellom ulike bilers verdi, som igjen gjenspeiler alder og tilstand.

At en bil til 25k normalt vil ha større verkstedbehov enn en bil til 70k er en grei antagelse. Selvsagt finnes det mange unntak, du kan være uheldig å kjøpe en "mandagsbil" til flere hundre tusen som også vil kreve mye rep. - men dette er jo unntaksvis!

Anonymkode: 7456b...40d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det meste av statistikk vil nok vise at det er en klar sammenheng mellom ulike bilers verdi, som igjen gjenspeiler alder og tilstand.

At en bil til 25k normalt vil ha større verkstedbehov enn en bil til 70k er en grei antagelse. Selvsagt finnes det mange unntak, du kan være uheldig å kjøpe en "mandagsbil" til flere hundre tusen som også vil kreve mye rep. - men dette er jo unntaksvis!

Når man må ta forbrukslån for å kjøpe bil så tar man ikke avgjørelser verdt 70 000 på antagelser..

Da tar man bussen frem til man har likviditet, eller man bruker 10-20 000 på feks en gammel Yaris uten elektronikk som tar deg fra a-b 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, apekatten123 said:

Når man må ta forbrukslån for å kjøpe bil så tar man ikke avgjørelser verdt 70 000 på antagelser..

Da tar man bussen frem til man har likviditet, eller man bruker 10-20 000 på feks en gammel Yaris uten elektronikk som tar deg fra a-b 

Det kan så være, men det jeg snakket om, var at biler til 70k generelt har lavere rep.utgifter enn biler til f.eks. 25k.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...