Gå til innhold

Har du dårlig samvittighet for å være sykmeldt i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så mye stygt her om folk som er sykmeldte og i alle fall om det er pga. graviditet. Norske gravide er de lateste i verden, blabla.

Legen min anbefalte meg å forlenge sykemeldingen. Jeg føler jeg burde prøve 100% igjen, men hun sa at det er bedre å klare 80% ut svangerskapet enn å presse seg og kanskje ryke på en ny full sykemelding.

Hva gjør du? Presser du deg? Hva råder din lege deg til?

Anonymkode: 2aad1...58c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, legen har sykmeldt meg og det stiller jeg ikke spørsmål ved.

Anonymkode: b329a...111

• Liker 1
Skrevet

Nei, presser meg ikke, men så er det ikke rom for å presse noe med hyperemesis heller 🤷🏼‍♀️ Man får liksom ikke gjort så mye med kvalme, oppkast, sykehusinnleggelser, lavt blodtrykk, dehydrering, hjertebank og manglende vektoppgang.

Føler likevel på litt dårlig samvittighet de dagene jeg føler meg bedre, men med en gang jeg overkompenserer med økt aktivitet så blir jeg enda værre igjen. Det er likevel vanskelig å godta at man bare sitter hjemme uten å ha noen funksjon eller bidragsevne. 

Konklusjon: presser meg ikke, men ja, kjenner absolutt lengsel og samvittighet ovenfor jobben min.

Anonymkode: baa74...72a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde dårlig samvittighet i begynnelsen og pushet meg mer enn jeg burde (hadde gradert sykmelding). Merket stor forskjell på da jeg faktisk jobbet det jeg skulle vs for mye, så innså at legen hadde rett og at jeg jo var sykmeldt så mye av en grunn (både bekken og svangerskapsdepresjon).

Jobbet ca 30% de siste ukene før jeg gikk ut i permisjon og jeg var likevel UTSLITT når permisjonen startet. Legen min anbefalte meg 100% sykmelding fra uke 30, men jeg insisterte på å jobbe «litt» (som jo ble enda mer). Så skulle nok ha roet mer ned enn jeg gjorde. Gradert sykemelding er et flott verktøy, men det hjelper litt mot sin hensikt om man blir pushet til å jobbe mer fordi man har lov.

Anonymkode: 6ad19...323

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde dårlig samvittighet ja. Ble sykemeldt pga utmattelse, høyt blodtrykk, svimmelhet og etterhvert bekkenløsning. Lå stort sett i senga, har aldri følt meg så dårlig! Er helt jævlig at folk skal påføre gravide dårlig samvittighet når de blir syke pga graviditet! 

Anonymkode: c187f...078

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Selvsagt ikke, jeg var sykmeldt fra jeg var fem mnd. på vei uten et snev av dårlig samvittighet.

Dårlig samvittighet for å ta vare på min og mitt barns helse? Som om jobben er viktigere?!

Anonymkode: e5c67...e1c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser så mye stygt her om folk som er sykmeldte og i alle fall om det er pga. graviditet. Norske gravide er de lateste i verden, blabla.

Legen min anbefalte meg å forlenge sykemeldingen. Jeg føler jeg burde prøve 100% igjen, men hun sa at det er bedre å klare 80% ut svangerskapet enn å presse seg og kanskje ryke på en ny full sykemelding.

Hva gjør du? Presser du deg? Hva råder din lege deg til?

Arbeidsplassen til kona mi kunne ikke tilrettelegge, så hun måtte ha full sykemelding 4 mnd før termin.

Anonymkode: 338aa...5c8

Skrevet

Nei. Har gitt masse til arbeidsplassen i flere år før jeg ble gravid. Og jeg vet jeg hadde god grunn for sykemelding. Jeg var også bare gradert sykemeldt så jeg jobbet så mye jeg klarte.

Legen min sa at jeg skulle fokusere på hva som var best for fosteret og at det var langt viktigere enn jobbprestasjon denne perioden, og at det var viktig at jeg hadde igjen litt overskudd til fødsel og barseltid. 

Anonymkode: 5858c...6ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, legen har sykmeldt meg og det stiller jeg ikke spørsmål ved.

Anonymkode: b329a...111

Så godt! Min lege legger vekt på min mening, så selv om hun anbefaler noe så må jeg liksom bestemme det endelig selv.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei. Har gitt masse til arbeidsplassen i flere år før jeg ble gravid. Og jeg vet jeg hadde god grunn for sykemelding. Jeg var også bare gradert sykemeldt så jeg jobbet så mye jeg klarte.

Legen min sa at jeg skulle fokusere på hva som var best for fosteret og at det var langt viktigere enn jobbprestasjon denne perioden, og at det var viktig at jeg hadde igjen litt overskudd til fødsel og barseltid. 

Anonymkode: 5858c...6ca

Ja, det er det legen min sier. Jeg ble veldig deprimert etter forrige fødsel og hun mener at risikoen for gjentagelse er mindre hvis jeg ikke er så sliten allerede før fødsel. I det store bildet er babyen viktigere enn jobben, men kjenner likevel på det.

Ts

Skrevet

Her var det legen som anbefalte sykemelding. Null dårlig samvittighet for å la legen gjøre jobben sin. 

Skrevet

Jeg fikk ikke lov å jobbe til slutt og syns det var ingenting å ha dårlig samvittighet for :) 

Anonymkode: bcb84...de3

Skrevet

Hadde overhodet ikke dårlig samvittighet for å være sykemeldt. Helsa må komme først.

Anonymkode: d8d71...e7a

• Liker 1
Skrevet

Endte opp med å være sykmeldt hele svangerskapet, uten dårlig samvittighet.

Først spydde jeg, og da kunne jeg ikke gjort noen god jobb. Medisin hjalp, men jeg ble så fryktelig trøtt, og jeg har en jobb hvor jeg ikke bare kan sovne. Jeg hadde dessuten kjøreforbud.

Anonymkode: cbf4b...4f3

Skrevet

Så godt å lese at dere ikke har dårlig samvittighet  :)

Skrevet

Jeg ble sykemeldt fordi vi hadde 14 spontanaborter på rad og jeg var helt utslitt. Nå var dette en kombinasjon av å være nedbrutt etter alle spontanaborter og et destruktivt arbeidsmiljø. Trakassering av arbeidsgiver. Så her ser jeg ingen annen løsning enn å få meg en annen jobb. 

Anonymkode: dc45d...af9

• Hjerte 4
Skrevet

Hadde ikke et snev av dårlig samvittighet. Helsen min og barnet kommer før alt annet. 

Har vært langtidssykmeldt tidligere og hadde dårlig samvittighet i starten. Det var ikke før jeg klarte å legge bort den dårlige samvittigheten at jeg klarte å bli bedre. 

Anonymkode: cfad0...f96

Skrevet

Ja. 
Legen anbefalte 50% sykemelding fra uke 13, og det var såklart veldig nødvendig, men jeg følte VELDIG på det. 
Økte etterhvert til 60, og nå er jeg spent på hvor lenge det går. Uke 26 nå.. 

Jeg føler fortsatt veldig på det. Sist holdt jeg ut lengre, og ble sykemeldt ca 5 uker før fødsel, og var helt på randen.. 

Nå har jeg et barn som også krever at jeg orker å være mamma etter jobb, så det er vanskelig. Dårlig samvittighet for å ikke være god nok mamma, og dårlig samvittighet for å være borte fra jobb. 

Anonymkode: cf0a7...b45

Skrevet

Selvfølgelig skal man ikke ha dårlig samvittighet av å være hjemme fra jobb når man er syk.  Det er når man er frisk, men ikke vil gå på jobben sin, man bør skamme seg.  

Normalt er man frisk når man er gravid.  Som alle andre kan man bli syk.  Har man et fysisk krevende yrke som kan medføre risiko for barnet, bør man snakke med legen om dette.  Da kan det være at arbeidsgiver har andre oppgaver for den som er gravid.  

Selv har jeg kontorjobb, og kunne lett være på jobb helt til det siste av mine svangerskap.  

Skrevet

Nå er jeg ikke sykemeldt, men nei. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet overhodet. Det er en jobb. Og det vil aldri bli viktigere enn helsen til barnet mitt eller min egen.

Skrevet (endret)

Jeg haltet meg gjennom store deler av svangerskapet pga bekkenløsning, men jeg gikk på jobb likevel så lenge jeg kunne. Men pga kynnere som ble premature rier (de ble stoppet på sykehus) + bekkenløsningen måtte jeg til slutt kaste inn håndkleet og ble sykemeldt. Tror jeg ble sykemeldt en gang mellom seks og sju måneder på vei.

Kan ikke huske jeg hadde dårlig samvittighet for noe jeg strengt tatt ikke kunne noe for, og som var ment å forhindre for tidlig fødsel ved å la meg få hvile og å la meg slippe og gå så mye med skikkelig smertefullt bekken.

Det ble for tidlig fødsel uansett da, men den ble i alle fall "bare" en måned for tidlig, ikke to (premature rier begynte da jeg var sju mnd på vei).

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...