Anonymbruker4321 Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Vi har ofte besøk av venner og familie med barn. Vi har selv 3 egne barn, og syntes det er stas å samle mange rundt bordet. Når vi er ferdig og spise sier jeg alltid at barna må på badet og vaske hender før de går og leker. Barna våre gjør det på "autopilot", siden vi alltid har vasket hender etter mat. Men enkelte av våre gjester reagerer og nesten ler av meg når jeg sier de må vaske seg før de får leke rundt. Jeg sier det ikke til de større barna som bruker bestikk og ikke spiser med hendene, men de typisk 2-3-åringene som gjerne bruker hendene som skei om det er kake eller middag. Jeg gidder rett og slett ikke vaske mere enn nødvendig, og syntes det er unødvendig med matkliss i sofa og på alle leker. Rot tåler jeg helt fint, men akkurat matkliss har jeg lite til overs for. Merker jeg vegrer meg litt for å invitere til middag der foreldre tørker av fingrene til barna med en tørr serviett (hjelper det liksom?), og som ler litt oppgitt av meg når jeg sender barna på badet etter mat. Jeg er begynt å si at det er mitt hus og mine regler, da sier de ikke så mye, men er det jeg som er litt for pirkete, eller er dette innafor? 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Jeg hadde hentet en våt klut når måltidet var ferdig og gitt til foreldrene før barna går fra bordet. Det pleier jeg gjøre med mine, pleier ikke sende de på badet, men tørker av hender med våt klut om nødvendig. Anonymkode: 6f548...4cd 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Selvfølgelig vasker man av seg matrester før man tar på andre ting. Æsj. Noen foreldre er grisete, for ja, det er foreldrenes ansvar at barna vaskes. Jenta vår får heller ikke fly rundt med matrester på hender eller ansikt. Anonymkode: 4e749...8c6 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Jeg synes det er helt innafor å si at det ikke er lov å kladde på møbler og ting med skitne hender. Og 2-3 åringer har skitne hender.. Jeg har selv barn på 2 og 4. De må alltid vaske hendene med en våt klut før de går fra bordet. Håndvask gjør vi kun om det er så grisete at kluten ikke tar det. En tørr serviett kan gjøre nytten, avhengig av hva det er som spises. Om hendene ser rene ut, tenker jeg det bør være helt ok. Men jeg ville tenkt litt på formuleringen her.. Jeg ville heller sagt til foreldrene til disse ungene at du ikke vil at ungene skal ta på tingene med skitne hender, og så får de heller vakse med klut eller i vasken selv. Men å si "Mitt hus mine regler" og så beordre andre sine barn direkte, synes jeg fort kan være uhøflig. Bedre å si det litt mildere, som "Oi, nå ser jeg du har kake over hele hendene dine. Da må hendene vaskes før du kan ta på ting", og så får foreldrene løse dette problemet. Anonymkode: 65d25...f6b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Her henger jeg alltid en fuktig vaskeklut på tripp trapp stolen til barnebarnet når vi setter oss til bords når hun er på besøk. Den kan være grei å ha underveis i måltidet også. Syns absolutt ikke at du er urimelig. Anonymkode: 8e9fd...3e9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Barna må altid vaske hendene før og etter. Regelen er at så lenge vannglassene er klissete må hender vaske. Det er utrolig hvor klissete og møkkete det er rundt på vegger hos folk der barn ikke vasker hendene 🤢 Anonymkode: 3bf80...39f 1
Arkana Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Jeg ville bare fortsatt å be dem vaske hender etterpå og oversett evt fnising og om de kommenterer det kan de få forklaringen. Jeg synes det er helt innafor og jeg ber også mine og andres barn om å vaske hender etter måltider hvor det har blitt spist med hendene.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Gi dem våtservietter Anonymkode: 20f9f...7b2
Eva-Lena Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Anonymbruker4321 skrev (40 minutter siden): Vi har ofte besøk av venner og familie med barn. Vi har selv 3 egne barn, og syntes det er stas å samle mange rundt bordet. Når vi er ferdig og spise sier jeg alltid at barna må på badet og vaske hender før de går og leker. Barna våre gjør det på "autopilot", siden vi alltid har vasket hender etter mat. Men enkelte av våre gjester reagerer og nesten ler av meg når jeg sier de må vaske seg før de får leke rundt. Jeg sier det ikke til de større barna som bruker bestikk og ikke spiser med hendene, men de typisk 2-3-åringene som gjerne bruker hendene som skei om det er kake eller middag. Jeg gidder rett og slett ikke vaske mere enn nødvendig, og syntes det er unødvendig med matkliss i sofa og på alle leker. Rot tåler jeg helt fint, men akkurat matkliss har jeg lite til overs for. Merker jeg vegrer meg litt for å invitere til middag der foreldre tørker av fingrene til barna med en tørr serviett (hjelper det liksom?), og som ler litt oppgitt av meg når jeg sender barna på badet etter mat. Jeg er begynt å si at det er mitt hus og mine regler, da sier de ikke så mye, men er det jeg som er litt for pirkete, eller er dette innafor? Kan du ikke kjøpe våtservietter og gi den til foreldrene når maten er ferdig fortært? Enklere får det ikke blitt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 Eva-Lena skrev (8 minutter siden): Kan du ikke kjøpe våtservietter og gi den til foreldrene når maten er ferdig fortært? Enklere får det ikke blitt. Heller ha vanlige kluter, gas-kluter eller bomullskluter. De er mye enklre å vaske med enn små våtservietter, og mer miljøvennlig Anonymkode: 65d25...f6b 2
Reign Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Anonymbruker4321 skrev (1 time siden): Jeg er begynt å si at det er mitt hus og mine regler, da sier de ikke så mye, men er det jeg som er litt for pirkete, eller er dette innafor? Det er helt normalt å vaske av seg matsøl etter et måltid, og strengt tatt skulle foreldrene tatt ansvar for dette, spesielt når man er på besøk hos andre. Derfor tenker jeg det er helt innafor å oppdra både andre voksne og deres barn. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Jeg er helt enig med deg! Det er en regel hos oss, og ikke bare for de minste barna. Skolebarn som har spist pizza med hendene f.eks., de sendes til vasken på kjøkkenet eller badet. Jeg synes ikke noe særlig om kluter (har ikke vaskerom, og er ikke fan av masse våte kluter hengende på vårt eneste bad). Jeg pleier å si at de kan gå fra bordet, men må huske å vaske hendene. De fleste hører på det. Anonymkode: 0b94e...bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå