Gå til innhold

Hvis noen er i "tilrettelagt arbeid" via NAV hvor lenge kan bedrifter egentlig ta imot sånne folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en arbeidsplass ønsker å ha en ansatt der lengsst mulig, samtidig som de slipper å selv betale for denne arbeideren. Men så finner de på ett eller annet "påskudd" for at denne personen ikke kan få fast stilling  ved denne arbeidsplassen. Deretter får de en annen potensiell arbeider via NAV-tiltak. Arbeidsplassen har selvfølgelig ingenting imot å ha folk til å arbeide for seg, så lenge de slipper å betale for noe som helst av dette fra deres egen lomme. 

Hvis bedriften hele tiden ønsker seg sånne  arbeidstagere, men de aldri kommer til å faktisk ansette noen av dem. Kommer NAV til å se gjennom dette, og forstå at dette bare går ut på å utnytte billig arbeidskraft?  Eller kommer NAV bare til å la dette fortsette, selv om det aldri noensinne kommer til å bli noen ordentlige ansettelser der?  

Anonymkode: 9d4ad...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir fort avslørt av NAV-kontoret og bedriften blir svartelistet. I alle fall er det slik der jeg jobber. 
Men det kan nok hende på større kontor, i større byer, at det tar litt lengre tid før man oppdager dette. 
Generelt så er det jo slik at alle som er i et eller annet form for tiltak gjennom NAV skal ha tett oppfølging og i denne oppfølgingen ligger selvsagt dialog med arbeidsgiver om vilkår og hva som kreves av en tiltaksarrangør. 
Det var nok mye mer "cowboy" tidligere, men opplever at dette ikke er et stort problem nå.

Anonymkode: f0b43...2c5

Skrevet

Jeg vil heller si: 

Sånne folk? 😢

Dette er halt vanlige folk som deg og meg.

Du vet aldri om du blir en «sånn» selv så vis respekt.

Anonymkode: c99d0...3cb

• Hjerte 1
Skrevet

De som kommer i arbeidstrening fra NAV skal ikke erstatte en annen arbeider, de skal gå sammen med en og lære. Dvs at de blir en ekstra arbeider oppå den faste stabben.

Jeg har hatt flere i utplassering fra NAV og er ærlig når jeg snakker med dem om at jeg kan ikke tilby fast jobb kun erfaring. Det er helt greit da erfaring er det første målet. De er da hos meg en 3-4-5 måneder før de går videre. Erfaringen og referansen de får er gull verdt, så det ligger aldri i kortene at bedriften som tar inn mennesker fra NAV for arbeidserfaring skal gi de fast jobb etterhvert.

Anonymkode: a1c0a...d10

Skrevet

Det er sosial dumping og konkurransevridende. Det er klart at de som driver bedriften med gratis arbeidskraft betalt av nav vil utkonkurrere de seriøse bedriftene som vil gå konkurs. Det er kriminelt og nav er med på det.

Anonymkode: 8c649...bb2

• Liker 1
Skrevet

NAV vil være langt mer skeptiske når det ikke er en fast jobb i "enden". For egen del så brukte jeg nesten fire år på å komme meg opp fra uføretrygd til en nå fast stilling, hvor bedriften fikk lønnstilskudd i over to år av årene.

Nettopp fordi bedriften sa det var fast stilling i andre enden, og NAV var veldig klare på at de ikke hadde innvilget tilskuddet uten den muligheten.

I min situasjon så gikk det bra for alle parter, og for en tid tilbake ordnet bedriften midler til å ha meg i en så stor stilling som helsen tillater.

I disse dager skal vi få inn en "ny meg", altså en som kommer via tiltak fra NAV. Jeg er med i noe av dialogen, da jeg kommer til å ha fagansvar for vedkommende, og NAV er veldig klare på at de ikke kommer til å støtte lenge denne gangen. Vi har hatt ansettelsesstopp en stund, så jeg tviler på at den personen får bli hos oss.

Anonymkode: 1fa82...b0a

Skrevet

Kjenner en han har jobbet der i  25 år og ikke kommet lenger 

Skrevet

Hvis du tenker på arbeidstrening så kan det vare inntil ett år. Men det er sjelden man bruker det så lenge. Tre til seks mnd er vanligst. Det er om regel for dem som har falt utenfor og trenger referanser, ev bruke det som effektiv norskopplæring. Vi (jobber i Nav) har flere arbeidsplasser som er svartelistet hos oss for noen som helst tiltak. Noen arbeidsplasser utnytter det helt klart, men andre bruker det som springbrett. Vi ser an hver situasjon.

Tilrettelagt arbeid er noe annet. VTA, varig tilrettelagt arbeid, er uføretrygdede som ønsker en plass å gå til og trenger en skjermet arbeidsplass.

Anonymkode: 2752c...cbe

• Liker 1
Skrevet

I kommunen jeg jobber er dette vanlig. Vi har gått glipp av utrolig mange gode folk pga det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...