Gå til innhold

Hvor skal hunden være mens jeg må handle på biltur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med hund og har endelig kjøpt meg bil og vil dra på en del bilturer med henne.

Jeg har lest masse greier om at hund ALDRI skal være alene i bil, selv ikke fem minutter mens man tar en rask tur på butikken, men de fleste hundevennlige hoteller godtar heller ikke at hunden er alene på rommet.

Så hvor skal hunden være mens jeg handler inn mat? På korte turer kan jeg kjøpe inn mat på forhånd, men hva om jeg reiser bort i et par uker? Hva gjør folk som reiser mye med hund?

Anonymkode: 40fcb...bf2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er om sommeren den ikke skal være alene, på grunn av overoppheting. Går fint om vinteren.

Anonymkode: 950c3...069

• Liker 3
Skrevet

Hunder kan fint være alene i bil, bare ikke i varmen. Jeg har selv løst dette i nødsituasjoner ved å parkere i skyggen og åpne bagasjerommet på vidt gap (hundene sitter der i luftige bur). Går altså inn og handler med bilen ulåst. 

Anonymkode: d6ad6...bb6

• Liker 4
Skrevet

Det  kommer an på type hund/størrelse. Noen kan tas m/på fly. Kennel eller venner. 

Skrevet

Jeg har varebil med sotede ruter som stopper ca. 75 % av varmen, legger folie over vinduet på selve kupeen, parkerer i skygge og har en dørlåsting som jeg setter imellom bakluka og bilen slik at den blir stående på gløtt i låst stilling. Null problem!

Skrevet

Takk, folkens. Dette er snakk om vinter/vår når det er maks 10-15 grader og bare rask tur ut og inn. Hun får selvsagt tilgang på vann og er svært vant til å være i bilburet og alene generelt. Jeg tenker å bare legge et teppe over mens jeg ordner det jeg trenger på butikken. Hun er en labrador.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunder kan fint være alene i bil, bare ikke i varmen. Jeg har selv løst dette i nødsituasjoner ved å parkere i skyggen og åpne bagasjerommet på vidt gap (hundene sitter der i luftige bur). Går altså inn og handler med bilen ulåst. 

Anonymkode: d6ad6...bb6

Kan dessverre ikke gjøre det her jeg bor. Er mye hundetyverier og tyverier generelt.

Skrevet

Det er korrekt at man ikke skal sette igjen hunden i bil i sommervarmen over tid, men tar man rette forholdsregler, så går det fint i noen minutter uten at hunden blir varm eller forbipasserende reagerer. 

Jeg var på bilferie alene med hundene i sommer. Jeg handlet enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden. Måtte jeg handle noe på dagen, fant jeg enten butikk med parkeringskjeller, eller så satte jeg bilen i skyggen, passet på at hundeburet var låst, åpnet vinduene og teipet et skilt til bakluka hvor det sto noe ala "Hundene har det fint. Eier er tilbake om et par minutter." og mobilnummeret mitt.

Så lenge det ikke er solsteik eller iskaldt og hunden er en liten, korthåret chihuahua, så er det null problem å la hunden være i bilen i noen timer. Jeg har aldri hørt noen si at man ikke skal la hunder være alene i bil. Det er absolutt ikke et problem. 

Anonymkode: 7babb...462

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hunden min er ofte i bilen, når jeg er på butikken. Men han får da tur først. Aldri vært et problem. 

På sommeren prøver jeg så langt det lar seg gjøre å parkere i skyggen og ta opp alle vinduene 😊 

På vinteren har han på seg varme klær og jeg prøver å gjøre butikk-turen kortest mulig 😊

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er korrekt at man ikke skal sette igjen hunden i bil i sommervarmen over tid, men tar man rette forholdsregler, så går det fint i noen minutter uten at hunden blir varm eller forbipasserende reagerer. 

Jeg var på bilferie alene med hundene i sommer. Jeg handlet enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden. Måtte jeg handle noe på dagen, fant jeg enten butikk med parkeringskjeller, eller så satte jeg bilen i skyggen, passet på at hundeburet var låst, åpnet vinduene og teipet et skilt til bakluka hvor det sto noe ala "Hundene har det fint. Eier er tilbake om et par minutter." og mobilnummeret mitt.

Så lenge det ikke er solsteik eller iskaldt og hunden er en liten, korthåret chihuahua, så er det null problem å la hunden være i bilen i noen timer. Jeg har aldri hørt noen si at man ikke skal la hunder være alene i bil. Det er absolutt ikke et problem. 

Ååh takk! Dette var smarte tips, for jeg har tenkt å ta en tur med henne i sommer også! Er mange døgnåpne butikker her jeg bor, så er null problem å handle på den kjøligste tiden på døgnet. Det med mobilnummeret har jeg også sett som tips og tenker å gjøre, sånn tilfelle noen skulle tro at hun har sittet der lenge og knuser ruta.

Når jeg har googlet det, får jeg resolutt "nei, ALDRI la hun være alene i bil", og føler jeg har sett det her på KG før også, men på tur alene er man jo nødt.

1 minutt siden, Mardina said:

Hunden min er ofte i bilen, når jeg er på butikken. Men han får da tur først. Aldri vært et problem. 

På sommeren prøver jeg så langt det lar seg gjøre å parkere i skyggen og ta opp alle vinduene 😊 

På vinteren har han på seg varme klær og jeg prøver å gjøre butikk-turen kortest mulig 😊

Takk, det var beroligende. Jeg bor i Storbritannia med labrador, så det blir aldri så kaldt at hun hadde fryst i bilen uansett. Jeg har bare lest og hørt greier om at det er så farlig, men det er fint å se at folk sier at det går greit.

Skrevet

Utrolig hvor mange av dere som faktisk lar hunden være igjen i bilen om sommeren. Selv i skyggen blir bilen farlig varm. Eneste bilen detter er greit i er Tesla som har doge-mode.

Hvis jeg var på tur med hund og absolutt måtte handle hadde jeg kontaktet en ansatt fra døra. Forklart situasjonen og spurt om vedkommende kunne hente det som sto på lista. Når alt var slått inn hadde jeg gitt kortet til samme ansatt. Så dvs. jeg hadde handlet fra døra, med hunden min med meg.

Gjorde forresten dette for en fast kunde da jeg selv  jobbet i dagligvare, var ikke noe problem, bare koselig. Man forlater iallfall aldri en hund i bilen ute om sommeren.

Anonymkode: a837f...8d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk, folkens. Dette er snakk om vinter/vår når det er maks 10-15 grader og bare rask tur ut og inn. Hun får selvsagt tilgang på vann og er svært vant til å være i bilburet og alene generelt. Jeg tenker å bare legge et teppe over mens jeg ordner det jeg trenger på butikken. Hun er en labrador.

Kan dessverre ikke gjøre det her jeg bor. Er mye hundetyverier og tyverier generelt.

På vinteren klarer de seg fint noen minutter i bilen - mine har da på seg varmedresser og ligger på ullmadrasser. :) Alternativt parkerer jeg i p-hus/kjeller om det er tilgjengelig (gjelder også om sommeren) 

Skrevet

Har hundene i bilen mens jeg handler hele tiden. Om sommeren passer jeg på å parkere i garasje med god temperatur/evt en svipptur inn mens AC står på. Ellers i året klarer de seg helt fint i bilen den korte stunden jeg er på butikken :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utrolig hvor mange av dere som faktisk lar hunden være igjen i bilen om sommeren. Selv i skyggen blir bilen farlig varm. Eneste bilen detter er greit i er Tesla som har doge-mode.

Hvis jeg var på tur med hund og absolutt måtte handle hadde jeg kontaktet en ansatt fra døra. Forklart situasjonen og spurt om vedkommende kunne hente det som sto på lista. Når alt var slått inn hadde jeg gitt kortet til samme ansatt. Så dvs. jeg hadde handlet fra døra, med hunden min med meg.

Gjorde forresten dette for en fast kunde da jeg selv  jobbet i dagligvare, var ikke noe problem, bare koselig. Man forlater iallfall aldri en hund i bilen ute om sommeren.

Stoooooor forskjell på biler, hunder og ikke minst tiden hunden sitter i bilen. Godt nedkjølt bil med aircondition, ei bruvifte og åpen bakluke så klarer hunden seg helt tipp topp de 10 minuttene man er inne i butikken. Helt sykt det hysteriet der...

På sporkurs sto bilen min midt i solsteika hele dagen hvor jeg kun snudde bilens front rundt etter som sola flyttet seg, hadde folie på frontruta, silvershade over taket og sidedør + bakluke oppe. Tre hunder i bilen hadde det kjøligere og mer behagelig enn vi som satt ute i skyggen under noen trær...

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ooh, kom nettopp på at her i UK har omtrent alle matbutikker sånn at man kan handle maten på nett og plukke opp på et "pickup point" utenfor butikken, så det er jo en flott mulighet. Takk! :P 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sommer i Norge (Og Storbritannia) kan være så mangt og det er veldig sjelden at det er så varmt tidlig på morgenen og sent på kvelden at det ikke er forsvarlig å la en hund være i bilen i 5 - 10 minutter mens man er inne og handler det mest nødvendige. Veldig fint å ta forholdsregler, men greit å ikke bli helt hysterisk også 😉 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor dere ikke bare kan ta på bånd på hunden og binde den fast på hundeparkeringen til butikken? Sikkert godt for hunden å få strekt en smule på beina også, hvis den ligger mye i bilen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var voldsomt til hysteri.

En hund dør ikke av å være i en nedkjølt bil i et par minutter mens man løper inn i butikken. Tar man forhåndsregler (kjøler ned bilen på forhånd, har åpne vinduer, står i skyggen), så klarer en hund seg fint de minuttene det tar å plukke med seg et par ting. Bedre det, enn å tvinge hunden til å stå stille på varm asfalt mens man får en ansatt til å handle for seg.

Det er vel heller ikke lov å gi fra seg bankkortet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hund med separasjonsangst, han er alltid med meg i bilen. Det finnes gode løsninger for det :)

På sommeren har jeg en stor silvershade som dekker hele bilen, det hindrer at bilen varmes opp. Jeg setter den selvfølgelig også i skyggen, men som vi alle vet, så beveger den ofte på seg. Jeg har også gradestokk i bilen sånn at jeg kan følge med på temperaturen. 

Nå har jeg kjøpt meg bil med mulighet for campingmode, noen fordeler skal man ha med elbil. Og til deg over, det er ikke bare Tesla som har slike funksjoner. Dette har gjort at han har hatt det veldig behagelig på lange dager på treningssamlinger, der det også blir en del venting i bilen. I sommer kommer jeg til å bruke dette og silvershade for å sikre at han har det fint i bilen sin. 

Anonymkode: f59c5...c3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hvorfor dere ikke bare kan ta på bånd på hunden og binde den fast på hundeparkeringen til butikken? Sikkert godt for hunden å få strekt en smule på beina også, hvis den ligger mye i bilen.

Hvilken hundeparkering? Det er det da vitterlig de færreste butikker som har.

Og for min hund ville det vært et rent helvete, uavhengig av temperatur. At jeg går fra ham på et ukjent steg, ville gjort ham hysterisk, verken mer eller mindre. Mens i bilen, hvor han er kjent og komfortabel, trives han godt. 

Turer får han ikke når vi skal handle, de får han før eller etter på mer passende steder. 

Anonymkode: f59c5...c3f

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Veggdyret skrev (1 minutt siden):

Det er forbudt.

Både fordi en hund som er bundet kan bli usikker og bite mot de dom går forbi. Og for hundens sikkerhet da de som går forbi kan være slemme eller stjele hunden. Hunder som brukes som offer til å trene opp kamphunder har blitt stjålet på denne måten.

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...