AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #21 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hudlegen min sa det var bedre med lav dose over lengre tid enn høy dose på bare noen mnd. Så jeg var på de i 9mnd. Hun anbefalte produktene til cerave og Cetaphil, og de var supre. Aknen forsvant og har vært borte i flere år nå. Anonymkode: d2a86...81f Veldig greit å vite! Veldig greit å lese her at det for de fleste har tatt noe tid faktisk, så er det sannsynligvis bare vi som har vært litt for optimistiske og utålmodige ift hvor kjapt det skulle gå 😉 Noterer meg navnene på de produktene også, i tilfelle de jeg nå har kjøpt ikke skulle funke. Kjøpte nettopp La Roche-Posey sine etter anbefaling her, så håper det funker greit 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #22 Del Skrevet 1. februar 2023 Nuttery skrev (Akkurat nå): Jeg gikk på det da jeg var 14, 17, 19 og 23 (dette er ikke vanlig). Erfaringene jeg gjorde meg: Det blir verre før det ble bedre. Dette tok 1-2 mnd. Ting gror sakte. Smør, smør og smør igjen. Milde produkter, mye fukt, mange ganger om dagen. Det er bedre med en lang og "snill" kur enn en kort og hard kur. Supert med erfaringer - tusen takk for svar og tips 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #23 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 12.04): Har en 15 (snart 16) år gammel jente som fikk resept på dette i midten av desember etter å ha prøvd "alt annet" (bla. Tetracyclin), og ifølge legen skulle jo dette gå kjapt og bli så mye bedre bare på et par uker. Det skulle slutte å komme ny akne, og de hun hadde skulle tørke ut og forsvinne. Hun har vel i grunn ikke blitt så mye bedre. Ny akne har nå i alle fall dukket opp. Hun er veldig tørr på leppene og punktvis på huden, så noe skjer det nok og hun kan for all del være tålmodig selv om hun hadde sett for seg en mye større bedring på denne tiden. Hun er mye mer tålmodig enn jeg hadde vært for å si det sånn... Er det andre som har gått på denne kuren her og hva er i så fall deres erfaringer? Ble det bra til slutt? Hun har enn så lenge en 3 mnd kur, men denne må jo tas to ganger om nødvendig, ifølge legen - som mente at det sannsynligvis ikke kom til å være nødvendig da dette bare var noe han så nødvendigheten av unntaksvis, men ser vel egentlig ut som om det kan bli tilfellet her siden det knapt har blitt bedring på halvannen måned? Anonymkode: f7840...21b Oi. Finner det absolutt merkverdig og uansvarlig at en lege (?) har skrevet ut dette til ei som står midt i den verste puberteten. ISO hjelper mot akne, men hvis datteren din har akne pga hormoner og pubertet - som flertallet i den alderen, så hjelper ikke den kuren. Det er faktisk svært, svært få hudleger som skriver ut dette preparatet til så unge mennesker. Dette syntes jeg er direkte skummelt og uansvarlig. Isotretinoin ble tidligere brukt som cellegift for hudkreft, det er en forferdelig sterk og voldsom kur for kroppen. Anonymkode: 66cc9...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #24 Del Skrevet 1. februar 2023 Nuttery skrev (2 minutter siden): Jeg gikk på det da jeg var 14, 17, 19 og 23 (dette er ikke vanlig). Erfaringene jeg gjorde meg: Det blir verre før det ble bedre. Dette tok 1-2 mnd. Ting gror sakte. Smør, smør og smør igjen. Milde produkter, mye fukt, mange ganger om dagen. Det er bedre med en lang og "snill" kur enn en kort og hard kur. Lang og snill? Isotretinon er ikke en snill kur. Den er forferdelig sterk for kropp og organer, den ble tidligere brukt som cellegift for hudkreft? 😂. Dette er noe av det sterkeste du kan putte kroppen og organer igjennom. Anonymkode: 66cc9...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #25 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg gikk på kuren for knappe 1.5 år siden. Det er forventet at man kan få en del uren hud den første tiden for huden må tømme seg en plass når den tørker ut. Jeg ble så TØR, måtte bruke såper/kremer og alt som var beregnet tør hud. På leppene gikk det i purelan, det feteste jeg kunne finne for å unngå såre lepper. Jeg måtte avslutte kuren 2 mnd før pga akutt sykdom, men merket likevel tydelig bedring! Tanken på hvor bra det kunne blitt med fullført kur er isåfall fantastisk! Nå er jeg voksen og det sies å ha «bedre» effekt, da man ofte kan få det tilbake som voksen om man tar kuren som ung. Likevel får man mange år med minimalt med akne, så jeg vil si det er verdt det å stå gjennom kuren! Det blir en verre periode før man merker bedring. Anonymkode: 20cd5...b8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #26 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi. Finner det absolutt merkverdig og uansvarlig at en lege (?) har skrevet ut dette til ei som står midt i den verste puberteten. ISO hjelper mot akne, men hvis datteren din har akne pga hormoner og pubertet - som flertallet i den alderen, så hjelper ikke den kuren. Det er faktisk svært, svært få hudleger som skriver ut dette preparatet til så unge mennesker. Dette syntes jeg er direkte skummelt og uansvarlig. Isotretinoin ble tidligere brukt som cellegift for hudkreft, det er en forferdelig sterk og voldsom kur for kroppen. Anonymkode: 66cc9...706 Ifølge legen var dette veldig streng før, men han mente det var helt uproblematisk for henne å bruke dette og at det ikke var noen grunn til at hun skulle gå rundt med de hudproblemene hun har nå. Jeg vet ikke, men regner med han vet hva han gjør og det virker jo ikke på svarene her som om det er så unormalt å skrive dette ut til tenåringer? Hun må gå på prevensjon samtidig og ta blodprøver hver x uke (husker ikke nøyaktig) for å sjekke leververdier, så hun følges opp. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #27 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg gikk på kuren for knappe 1.5 år siden. Det er forventet at man kan få en del uren hud den første tiden for huden må tømme seg en plass når den tørker ut. Jeg ble så TØR, måtte bruke såper/kremer og alt som var beregnet tør hud. På leppene gikk det i purelan, det feteste jeg kunne finne for å unngå såre lepper. Jeg måtte avslutte kuren 2 mnd før pga akutt sykdom, men merket likevel tydelig bedring! Tanken på hvor bra det kunne blitt med fullført kur er isåfall fantastisk! Nå er jeg voksen og det sies å ha «bedre» effekt, da man ofte kan få det tilbake som voksen om man tar kuren som ung. Likevel får man mange år med minimalt med akne, så jeg vil si det er verdt det å stå gjennom kuren! Det blir en verre periode før man merker bedring. Anonymkode: 20cd5...b8c Takk for svar 🙂 Ja, hun sier det selv, at det er verdt det uansett hvor tørr hun skulle bli, for denne huden plager henne virkelig. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #28 Del Skrevet 1. februar 2023 Samboeren min begynte på Iso etter at vi flyttet sammen. Vi var 24, og han hadde ikke noe særlig i ansiktet, men ryggen så ekstremt vondt ut. Byllete, store og røde kviser. Husker ikke hvilken dose han fikk, men tror han gikk på det i 4-5 måneder. Det ble verre før det ble bedre. I starten fikk han da kviser i ansiktet også, noe han ikke hadde særlig av fra før. Så tørket det inn, og forsvant, med tiden. Huden ble kjempetørr, men det løste seg med purelan på leppene og en krem fra Dermalogica i ansiktet. Husker ikke hvilken han brukte, men fikk hjelp av en venninne som jobbet med hudpleieprodukter. Ellers merket vi på slutten at han ble litt nedstemt. Veldig flat følelsesmessig. Det gikk over da kuren var over. Anonymkode: ab1eb...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perl Skrevet 1. februar 2023 #29 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg gikk på isotretinoin 10mg i ca 6 mnd da jeg var 25 år gammel etter å ha slitt med akne siden slutten av tenårene. Hadde prøvd "alt annet" men ingenting bet på. Det at hun får ny akne nå tror jeg er normalt. Jeg måtte gjennom en såkalt "purge" der alt som lå under huden måtte opp og ut før det ble noe bedring. Jeg så ikke ut i måneskinn de første 2,5 månedene, men så ble det brått bedre. Etter 6 måneder hadde jeg ingenting igjen og har ikke hatt tilbakefall i det hele tatt, utenom en liten sånn mensenkvise her og der, og det har nå straks gått 5 år siden jeg sluttet på kuren. Får stadig kommentarer på hvor utrolig fin hud jeg har og folk tror meg ikke når jeg sier at jeg ikke bruker foundation eller noe hudsminke. Det eneste som er litt synd er at huden min nå er blitt litt tørrere, men jeg er bare påpasselig med fukt og hudkrem, så det går fint. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk på kuren! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #30 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ifølge legen var dette veldig streng før, men han mente det var helt uproblematisk for henne å bruke dette og at det ikke var noen grunn til at hun skulle gå rundt med de hudproblemene hun har nå. Jeg vet ikke, men regner med han vet hva han gjør og det virker jo ikke på svarene her som om det er så unormalt å skrive dette ut til tenåringer? Hun må gå på prevensjon samtidig og ta blodprøver hver x uke (husker ikke nøyaktig) for å sjekke leververdier, så hun følges opp. TS Anonymkode: f7840...21b Ikke hør på sen du siterte, detter utdatert informasjon. Jeg og to av mine søsken har gått på denne medisinen med god effekt i denne alderen. Før var legene mye mer konservative ang denne medisinen, men det er blitt mer vanlig å skrive den ut nå. Godt er det for det er helt forferdelig å slite med akne i den alderen. Stol på legen din 😊 Jeg får sjeldent kviser etter kuren, og er veldig glad for jeg gjennomførte. Ønsker datteren din lykke til 😊 Anonymkode: e01fa...f61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #31 Del Skrevet 1. februar 2023 Gikk på høy dose i 4 mnd, og det tok nesten 3 mnd før jeg så skikkelig bedring. Hadde mye vondt i huden og forverring i forkant av bedringen. Kjøp masse leppepomade, prøv flere forskjellige. Jeg brukte vanvittig mye, for leppene var så tørre. De som jobber på apoteket er flinke til å hjelpe med å få en god fuktighetskrem og solkrem. Kjempe viktig å smøre seg ofte, selv nå på vinteren. Huden er kjempe tynn når man bruker iso så må man passe ekstra på huden. Jeg mistet menstruasjonen når jeg gikk på behandlingen og det tok lang tid før den kom tilbake, og jeg fikk på slutten en psykisk knekk. Greit å være klar over at det kan skje. Anonymkode: eefc0...8f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #32 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ifølge legen var dette veldig streng før, men han mente det var helt uproblematisk for henne å bruke dette og at det ikke var noen grunn til at hun skulle gå rundt med de hudproblemene hun har nå. Jeg vet ikke, men regner med han vet hva han gjør og det virker jo ikke på svarene her som om det er så unormalt å skrive dette ut til tenåringer? Hun må gå på prevensjon samtidig og ta blodprøver hver x uke (husker ikke nøyaktig) for å sjekke leververdier, så hun følges opp. TS Anonymkode: f7840...21b Det er jo en skikkelig tøff kur, så skjønner at de har vært tilbakeholdne, men jeg mener jeg leste om en hudlege for noen år siden som skrev om at de burde åpne opp for det tidligere. Hun viste til at mye akne sender unge inn i depresjoner, at det kan være smertefullt og i tillegg kan det gi store arr i huden som aldri forsvinner. Hun presiserte vel at det ikke er førstevalget, men at det er noe man burde tilby når det ikke er noe annet som har effekt, slik at man kan unngå dette. Ja, kviser under pubertet eller andre hormonforandringer er normalt, men alvorlig akne er ikke det. Det er forskjell på hormonelle kviser og akne. Anonymkode: ab1eb...30f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #33 Del Skrevet 1. februar 2023 Perl skrev (3 minutter siden): Jeg gikk på isotretinoin 10mg i ca 6 mnd da jeg var 25 år gammel etter å ha slitt med akne siden slutten av tenårene. Hadde prøvd "alt annet" men ingenting bet på. Det at hun får ny akne nå tror jeg er normalt. Jeg måtte gjennom en såkalt "purge" der alt som lå under huden måtte opp og ut før det ble noe bedring. Jeg så ikke ut i måneskinn de første 2,5 månedene, men så ble det brått bedre. Etter 6 måneder hadde jeg ingenting igjen og har ikke hatt tilbakefall i det hele tatt, utenom en liten sånn mensenkvise her og der, og det har nå straks gått 5 år siden jeg sluttet på kuren. Får stadig kommentarer på hvor utrolig fin hud jeg har og folk tror meg ikke når jeg sier at jeg ikke bruker foundation eller noe hudsminke. Det eneste som er litt synd er at huden min nå er blitt litt tørrere, men jeg er bare påpasselig med fukt og hudkrem, så det går fint. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk på kuren! Så fantastisk at det har blitt så bra! Det er jo det jeg håper for hennes del også. Hud har mye å si for selvtilliten. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #34 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo en skikkelig tøff kur, så skjønner at de har vært tilbakeholdne, men jeg mener jeg leste om en hudlege for noen år siden som skrev om at de burde åpne opp for det tidligere. Hun viste til at mye akne sender unge inn i depresjoner, at det kan være smertefullt og i tillegg kan det gi store arr i huden som aldri forsvinner. Hun presiserte vel at det ikke er førstevalget, men at det er noe man burde tilby når det ikke er noe annet som har effekt, slik at man kan unngå dette. Ja, kviser under pubertet eller andre hormonforandringer er normalt, men alvorlig akne er ikke det. Det er forskjell på hormonelle kviser og akne. Anonymkode: ab1eb...30f Ja, det var akkurat dette legen hennes sa også, at det er ikke like høy terskel for denne kuren som før, og at man nå måler mer opp mot behovet for å få hjelp med alvorlige hudproblemer der man kanskje tidligere ikke så på det å ha kviser og akne som noe unormalt og som man bare måtte "komme seg gjennom". Ikke alle som nødvendigvis blir kvitt det selv om man blir eldre heller, og får man arr vil jo disse vedvare uansett. Selv om hennes kviser/akne ikke ligger dypt og er "byllete" så gjør de vondt for henne og særlig på kinnene og siden av ansiktet er rammet. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #35 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gikk på høy dose i 4 mnd, og det tok nesten 3 mnd før jeg så skikkelig bedring. Hadde mye vondt i huden og forverring i forkant av bedringen. Kjøp masse leppepomade, prøv flere forskjellige. Jeg brukte vanvittig mye, for leppene var så tørre. De som jobber på apoteket er flinke til å hjelpe med å få en god fuktighetskrem og solkrem. Kjempe viktig å smøre seg ofte, selv nå på vinteren. Huden er kjempe tynn når man bruker iso så må man passe ekstra på huden. Jeg mistet menstruasjonen når jeg gikk på behandlingen og det tok lang tid før den kom tilbake, og jeg fikk på slutten en psykisk knekk. Greit å være klar over at det kan skje. Anonymkode: eefc0...8f0 Takk for tilbakemelding om dine erfaringer, og ja - veldig viktig å være obs på dette med psyken. Det var legen også veldig opptatt av å informere om og dette snakker vi om hjemme. Hun er særlig tørr på leppene, så tørr at hun sprekker opp og blør til tider. Hun smører seg godt, og nå har jeg kjøpt den balmen jeg fikk anbefalt her, så satser på den kan hjelpe litt mer enn den hun bruker nå. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #36 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke hør på sen du siterte, detter utdatert informasjon. Jeg og to av mine søsken har gått på denne medisinen med god effekt i denne alderen. Før var legene mye mer konservative ang denne medisinen, men det er blitt mer vanlig å skrive den ut nå. Godt er det for det er helt forferdelig å slite med akne i den alderen. Stol på legen din 😊 Jeg får sjeldent kviser etter kuren, og er veldig glad for jeg gjennomførte. Ønsker datteren din lykke til 😊 Anonymkode: e01fa...f61 Tusen takk! Godt å høre at dette har hjulpet deg så pass bra - det er jo håpet her også. Veldig slitsomt å ha sånne hudproblemer, og godt det finnes noe som sannsynligvis hjelper, selv om det er en tøff kur som tar litt tid 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #37 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Samboeren min begynte på Iso etter at vi flyttet sammen. Vi var 24, og han hadde ikke noe særlig i ansiktet, men ryggen så ekstremt vondt ut. Byllete, store og røde kviser. Husker ikke hvilken dose han fikk, men tror han gikk på det i 4-5 måneder. Det ble verre før det ble bedre. I starten fikk han da kviser i ansiktet også, noe han ikke hadde særlig av fra før. Så tørket det inn, og forsvant, med tiden. Huden ble kjempetørr, men det løste seg med purelan på leppene og en krem fra Dermalogica i ansiktet. Husker ikke hvilken han brukte, men fikk hjelp av en venninne som jobbet med hudpleieprodukter. Ellers merket vi på slutten at han ble litt nedstemt. Veldig flat følelsesmessig. Det gikk over da kuren var over. Anonymkode: ab1eb...30f Takk for svar og erfaringer - det er gull verdt når man ikke har vært gjennom det før 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #38 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg er sjokkert over at dette middelet brukes fremdeles. Jeg har snakket med leger som har omtalt det som rottegift. Ikke noe man burde fore barna sine med. For ikke å nevne dem som ble ødelagt psykisk og begikk selvmord. Det bryter ned leveren på sikt, som kan gi store plager senere i livet. Jeg har gått to runder selv med denne medisinen, jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 7f538...e66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #39 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sjokkert over at dette middelet brukes fremdeles. Jeg har snakket med leger som har omtalt det som rottegift. Ikke noe man burde fore barna sine med. For ikke å nevne dem som ble ødelagt psykisk og begikk selvmord. Det bryter ned leveren på sikt, som kan gi store plager senere i livet. Jeg har gått to runder selv med denne medisinen, jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 7f538...e66 Folk blir også ødelagt psykisk av å få ansiktet og kroppen fullt av byller og arr. Anonymkode: 32c88...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #40 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 19.12): Iso var det eneste som hjalp for meg. Prøvde alt annet først. Gikk på lav dose i 6 måneder og har ikke hatt cystiske kviser (eller kviser i det hele tatt) siden. Hadde en del bivirkninger, men det var verdt det. Det tok 1-2 måneder før det ble bedre. I starten ble det litt verre og det er helt normalt. Anonymkode: 9f024...a7f Ganske likt som meg, men jeg merket endring etter 2-3 mnd. De sorte prikkene på nesen forsvant først. Etter 4 mnd fikk jeg knapt kviser. Anonymkode: 96118...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå