AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Fra 12. mars blei nyhetsbilde preget av at Norge igjenn blei innvadert av ein usynleg fiende (pandemie) som hører fortiden til. Solberg-regjeringa innførte umiddelbart «de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid». Stengte skoler og barnehager, karantene, 1 m avstand, munnbindpåbud. m.m. 12 .februar 2022 erklærte Støre og Co landet for igjennåpnet, og vi kunne ta kvardagen tilbake. 2 uker senere blei nyhetsbilde preget av russland innvaderte Ukraina med kuler, og krutt og det var på nytt krig i Europa etter vel 70 år med fred. Nyhetsbilde har vert preget av pandemie. krig, strømkrise,økte matvarepriser, renter, klimakrise,eldrekrise, sykehuskrise, og den eine krisen har avløst den andre. Hele det globale verdensbilde har endret seg, siste 3 årene, mange føler på en viss bekymring, og utrygghet i forhold til hvordan fremtiden vil sjå ut. Hvordan preges du mentalt over endringene i nyhetsbilde ? Anonymkode: 8c258...267
svartkatt Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Jeg sluttet mer eller mindre å følge med på nyheter for 15 år siden. Får selvsagt med meg ting.. det er nesten umulig å unngå. Jeg orker bare ikke all repetisjon og negativitet. Problemer jeg ikke har noe med eller kan gjøre noe med. Jeg har mer enn nok med mine egne utfordringer. Jeg fulgte med en periode før dette, men jeg ble og blir irritert, oppgitt, sur og deprimert av det. Det får meg til å mislike mennesker mer enn jeg allerede gjør. I den perioden så jeg kun Dagsrevyen og lokale nyheter. Det burde jo være overkommelig, men det ble likevel for mye for meg. Så tenker at det kanskje holder med nyheter en gang i uka. I det siste har jeg tilfeldigvis gjort noe sånn, og det har gått greit så langt. Men KG hjelper ikke 😆
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Jeg har gått lei av nyheter, det er jo bare det samme dag ut og dag inn. Anonymkode: e26bf...6d5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fra 12. mars blei nyhetsbilde preget av at Norge igjenn blei innvadert av ein usynleg fiende (pandemie) som hører fortiden til. Solberg-regjeringa innførte umiddelbart «de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid». Stengte skoler og barnehager, karantene, 1 m avstand, munnbindpåbud. m.m. 12 .februar 2022 erklærte Støre og Co landet for igjennåpnet, og vi kunne ta kvardagen tilbake. 2 uker senere blei nyhetsbilde preget av russland innvaderte Ukraina med kuler, og krutt og det var på nytt krig i Europa etter vel 70 år med fred. Nyhetsbilde har vert preget av pandemie. krig, strømkrise,økte matvarepriser, renter, klimakrise,eldrekrise, sykehuskrise, og den eine krisen har avløst den andre. Hele det globale verdensbilde har endret seg, siste 3 årene, mange føler på en viss bekymring, og utrygghet i forhold til hvordan fremtiden vil sjå ut. Hvordan preges du mentalt over endringene i nyhetsbilde ? Anonymkode: 8c258...267 Det var krig i Europa på 90 tallet. Anonymkode: e26bf...6d5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Det påvirker meg jo selvsagt til en viss grad, noe annet ville jo være rart. Det er jo ikke mye oppløftende som foregår for tiden, og med både krig, strømkrise, matvarepriser til himmels, økte renter og generelt dystre utsikter fremover, så prøver jeg jo å se etter de små lyspunktene nyhetsmessig inni mellom. Jeg er en som bekymrer meg for alt og alle, og selv om mange av disse negative nyhetene ikke direkte virker hardt inn på mitt liv i det daglige, så er jeg jo redd for fremtiden - særlig for mine barn, som tross alt får en mye tyngre start på voksentilværelsen enn det jeg gjorde. Det er bare mye for tiden syns jeg, og det er selvsagt viktig for media på formidle dette ut til folk, men noen ganger syns jeg det blir vel mye negativt. Hadde vært så greit å fått fokuset på noen litt lettere saker sånn en gang i blant, for å se at det ikke nødvendigvis er beksort og håpløst alt sammen. Anonymkode: d9265...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Media skal formidle det som skjer rundt om , og det som fanger folk fleste sine intrs., og holde oss oppdatert. Media er tilsynelatende opptatt av å fokusere på alt det negative, og langt mellom hver solskinshistorier. Hørte nyleg at antall saker ankommet konfliktrådet har økende de senere årene, og folk klager, og krangler med naboene som aldri før. Om er ikkje naboen så er det brøytebilen, kommunale tjenester, NAV , eller myndighetene. Anonymkode: 8c258...267
skreppamedleppa Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 Nå er jeg ikke av den av den bekymrede art.. Det finnes ting jeg kan gjøre noe med, og ting jeg ikke kan gjøre noe med. Saker i nyhetsbildet kan jeg stort sett ikke gjøre noe med og da finner jeg det nytesløst og energi tapene å knuge på det. Jeg har blitt god på den metoden etter kriser i mitt eget liv. Der jeg har lært meg at å spise en elefant gjøres en bit av gangen og det nytter ikke å krisemaksimere og grave seg ned.. nyhetene og verdensbilde er som det er, men vi må alle gjøre det beste ut av det. Jeg får med meg nyheter men jeg ser ikke på de 24/7. Når pandemien startet så jeg en del nyheter men mer av et fascinert og nyskjerrig utgangspunkt enn et negativt "nå går alt åt skogen og nå er det virkelig endetiden her" perspektiv. Det var jo helt nytt for oss, og den gang da var det den første av mangen kriser så en hadde mer råd til å gi den ene verdens krisen en del oppmerksomhet. Og så må en finne sine egne 'Silver linings'. At nyhetsbildet påvirker oss? Jada vi lever jo tross allt i denne verden med Putin, høye priser osv osv. Men én må finne gode ting i hverdagen, og gi det også oppmerksomhet selv om det ikke kommer på nyhetene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå