AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Skrevet 31. januar 2023 Meg og mannen min har kommet til et punkt i livet der vi tjener veldig bra nå. Dermed har jeg ønsket å betale min mor tilbake alt hun har hjulet oss med å invistert for oss. Hun er alene og har egt ikke hatt mulighet til det, men likevel fått det til å gjort mye for meg og mannen min. Hjulpet oss med å gjøre drømmehuset en mulighet, kjøpt oss en familiebil (dette var før vi tjente bra) Noe jeg er veldig takknemlig for, og vil tilbakebetale hun nå som hun lever mnd til mnd. Siden vi forsto nå at vi tjener såpass bra begge to, og kan betale hun tilbake litt og litt mnd for mnd så har jeg ønsket det. Igår slang mannen min frem at foreldrene hans har satt seg i en stor gjeld, en gjeld de skulle vært ferdig. Fordi de har tatt opp forbrukslån og alt som måtte være. Jeg ble ordløs, og sa mente det var uaktuelt nå at første pri. er min mor etter ALT hun har gjort for oss. Kall meg egoistisk og er veldig glad i svigers men jeg klarer nesten ikke synes synd på dem når de har satt seg i en sånn knipe. Prøvde å komme til en mellomting men det var uaktuelt for han for han ville hjelpe sine foreldre først. Jeg får dårlig samvittighet fordi mamma har gjort så mye for oss, å føler bare nå at vi får og får av hun men ikke gir noe tilbake… Hva tenker dere? Anonymkode: 73133...d13 1 3
Gjest takinova Skrevet 31. januar 2023 #2 Skrevet 31. januar 2023 Dere tjener veldig bra, eller han tjener veldig bra? Du kan betale tilbake til din mor, og han til sine foreldre?
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #3 Skrevet 31. januar 2023 Om moren deres har lagt ut penger for dere, skal dere selvfølgelig betale henne tilbake. At svigers har vært dumme og tatt opp forbrukslån, er deres problem. Men om mannen absolutt vil hjelpe dem, kan dere jo hjelpe hver deres foreldre? Anonymkode: 9e92f...49d 32 2
Eva-Lena Skrevet 31. januar 2023 #4 Skrevet 31. januar 2023 Betal til hver deres foreldre. Enklest sånn. Jeg for min del hadde ikke betalt ei krone for noen som har forbruksgjeld. 13 1
Beloved Skrevet 31. januar 2023 #5 Skrevet 31. januar 2023 Sett av en like stor sum til dere hver som er til fri benyttelse. Så velger hver enkelt om de skal gå til sine foreldre (eller eventuelt noe helt annet). 3
Jessic_a Skrevet 31. januar 2023 #6 Skrevet 31. januar 2023 Hadde hjulpet min mor så kunne han hjelpe sine. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #7 Skrevet 31. januar 2023 ts her, vi har felles økonomi - tjener godt men ikke nært som mannen gjør. Så er han som sitter med den «makta» Anonymkode: 73133...d13
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #8 Skrevet 31. januar 2023 Da betaler du det du føler du kan av din lønn til din mor, så for han betale av sin til sine foreldre. Hadde ikke akseptert å skulle betale ned på noen som roter på seg forbrukslån, de burde være såpass ansvarlige å forstå at det ikke går. Sett av 10k i mnd, og del det på 2 til deres foreldre, altså 5k til hver. Så får du se på det slik at du betaler 5k til din mor. Anonymkode: 67e16...c54 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #9 Skrevet 31. januar 2023 Skjemmes ikke din mann over å bare få og få fra din mor, uten å gi ei krone tilbake nå når han har mulighet til det? Det sier i så fall mye om ham. Det er rett og rimelig at din mor har førsteprioritet her. Anonymkode: c7f1d...817 17 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #10 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjemmes ikke din mann over å bare få og få fra din mor, uten å gi ei krone tilbake nå når han har mulighet til det? Det sier i så fall mye om ham. Det er rett og rimelig at din mor har førsteprioritet her. Anonymkode: c7f1d...817 Virker ikke sånn, og synes virkelig d er turnoff - det er liksom takken for alt hun har gjort. Mener ikke at vi ikke skal hjelpe foreldrene hans, men synes min mor er første pri. etter alt hun har gjort. Det er som vi sitter i «gjeld» for hun da… om det gir mening?? ts Anonymkode: 73133...d13 4 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #11 Skrevet 31. januar 2023 Kommer jo helt an på hvorfor de har tart opp det lånet, hva med å hjelpe begge? Anonymkode: f03fb...8a5
Istinde Skrevet 31. januar 2023 #12 Skrevet 31. januar 2023 Jeg hjelper ingen som har satt seg i forbruksgjeld. Det dem lærer av det, er at Istinde kommer til unnsetning og at dem kan bruke sine ekstra penger på mer sløsing. La svigers ordne opp i gjelda selv!!! 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 Dere skal selvfølgelig betale tilbake det dere har lånt av din mor først. Regner med at dere har det skriflig hvor mye dere har lånt av henne, med avtale om tilbakebetaling? Vi måtte låne litt av min mor da vi bygde hus. Hadde alt skriftlig, og hadde selvfølgelig avklart lånet med mitt søsken. Anonymkode: 86b49...52d 4 1
Gjest theTitanic Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Meg og mannen min har kommet til et punkt i livet der vi tjener veldig bra nå. Dermed har jeg ønsket å betale min mor tilbake alt hun har hjulet oss med å invistert for oss. Hun er alene og har egt ikke hatt mulighet til det, men likevel fått det til å gjort mye for meg og mannen min. Hjulpet oss med å gjøre drømmehuset en mulighet, kjøpt oss en familiebil (dette var før vi tjente bra) Noe jeg er veldig takknemlig for, og vil tilbakebetale hun nå som hun lever mnd til mnd. Siden vi forsto nå at vi tjener såpass bra begge to, og kan betale hun tilbake litt og litt mnd for mnd så har jeg ønsket det. Igår slang mannen min frem at foreldrene hans har satt seg i en stor gjeld, en gjeld de skulle vært ferdig. Fordi de har tatt opp forbrukslån og alt som måtte være. Jeg ble ordløs, og sa mente det var uaktuelt nå at første pri. er min mor etter ALT hun har gjort for oss. Kall meg egoistisk og er veldig glad i svigers men jeg klarer nesten ikke synes synd på dem når de har satt seg i en sånn knipe. Prøvde å komme til en mellomting men det var uaktuelt for han for han ville hjelpe sine foreldre først. Jeg får dårlig samvittighet fordi mamma har gjort så mye for oss, å føler bare nå at vi får og får av hun men ikke gir noe tilbake… Hva tenker dere? Anonymkode: 73133...d13 Pengene til forbrukslån får dere aldri tilbake og de har valgt svært dårlige løsninger for seg selv. Antagelig vil de ta opp nye forbrukslån når dere har hjulpet dem siden svært få endrer vanene sine totalt. Pengene til din mor blir brukt fornuftig og hun har virkelig fortjent dem. Det skal lønne seg å være grei og å v3lge riktig. Dere belønner ikke dette om dere gir Pengene til svigers. Tvert om belønner du dårlige vaner. Vaner de potensielt vil fortsette med.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 Din mor har hjulpet dere økonomisk og trenger nå hjelp tilbake. Svigers har driti seg ut og vil dere skal ordne opp. Vet hva jeg hadde valgt i hvert fall. Anonymkode: c381d...130 8 3
Bålkaffe Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ts her, vi har felles økonomi - tjener godt men ikke nært som mannen gjør. Så er han som sitter med den «makta» Anonymkode: 73133...d13 Dere har felles økonomi og da bestemmer dere felles hva økonomien skal brukes til. Om det er uenigheter over hvem dere skal hjelpe først, så får dere gjøre et kompromiss og dele opp det dere kan hjelpe med hver måned og gi til begge. Men at mannen din ikke skjønner at dere bør prioritere din mor som har satt seg i gjeld for å hjelpe _dere_, det skjønner jeg ikke. 6 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #17 Skrevet 31. januar 2023 Men hva hva er greia med moren din? Har dere lånt penger? Foreligger det en avtale der dere skylder henne noe eller er dette mer et ønske om å hjelpe henne siden hun hjalp dere tidligere? I så fall er det jo ingen tvil om at hun må gå først. Da skylder dere begge henne noe og den gjelden må dere betale. Om ikke er det jo slik at dere opplever at to familien ønsker/trenger hjelp. Det å hjelpe folk som har forbruksgjeld er jo alltid en risiko. De har frivillig tatt opp gjeld for til forbruk. Sjansen for at de gjør det igjen er stor. De BØR måtte merke at det koster å betale tilbake. Er det slik at de sliter med å betale tilbake? Vil de ikke klare å betale dette selv? Tenker at du og samboeren din må snakke godt om dette og gjerne med hjelp av en økonomisk rådgiver. Så er jo spørsmålet også...hvor god råd har dere? Kan dere gi bort penger til to familier uten at det går ut over dere selv? Mange ting å passe på. Ville virkelig vurdert profesjonell rådgiving. Anonymkode: e47f8...963 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 Men du bør jo også passe på deg selv. Om mammaen din har hjulpet dere "opp og frem" og mannen nå tjener mest og dere ikke er enige om bruk av fellesverdier. Hva sitter du igjen med om han går fra deg? Anonymkode: e47f8...963 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #19 Skrevet 31. januar 2023 Det er veldig rart å hjelpe noen før man har gjort opp for seg. Mannen din trenger ikke mange hjerneceller i topplokket for å forstå det. Hyggelig han ønsker å hjelpe foreldrene sine, men først må han gi tilbake det han har lånt. Problemet er kanskje at du ser på det som at dere har lånt, mens han ser på det som noe han har fått. Sett i lys av svigers dårlige dømmekraft så forstår jeg jo hvor han har det fra. Noen er oppdratt med å hjelpe hverandre og gi tilbake når man kan, uten at det merkes som lån, mens andre oppdras til å griske til seg så mye man kan… utrolig usjarmerende din mann.. Anonymkode: b3331...5eb 6 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #20 Skrevet 31. januar 2023 Gi til din mor av egne penger om du ønsker det, men du kan ikke forvente at mannen skal gjøre det samme. Samme gjelder ham og hans foreldre, men jeg hadde aldri gitt penger til folk som tar opp forbrukslån de ikke klarer å betjene. Det blir som å kaste penger ut vinduet, og gir null læring. Anonymkode: 668ef...a5c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå