Gå til innhold

Tenåringsforeldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leggetider? Og ansvarlighet. 

Med eller uten mobil på rommet? Kommer ditt barn seg opp selv om morgenen og avgårde på skolen? 

Hvor gammel? 

Takk for svar 😊

Anonymkode: bdc42...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 stk på 14 og 15 år. Legger seg når de vil. De er stortsett oppe når jeg står opp får å lage matpakke til de. De har mobilen på rommet. 

Anonymkode: 550c8...250

• Liker 4
Skrevet

Ungdomsskole og videregående, gutter og jenter. De legger seg mellom 21-23 (tiåringen er den som sovner sist her i huset). De bruker mobil til lydbok på kvelden, om de hadde sett på skjermen hele kvelden hadde jeg kanskje bestemt at de måtte legge den igjen i stua. De kommer seg opp selv om de må, jeg drar noen ganger veldig tidlig på jobb, da kommer de seg selv opp, tar hånd om småsøsken og tar bussen, men til vanlig vekker jeg, lager frokost og matpakker. Noen er egentlig veldig selvstendige når det gjelder hus og familie, vasker selv klær om det trengs, måker snø, rydder inn mat ol uten at noen må be dem om det, men er lite selvstendige på å huske gymtøy og vite hvor skiskoene er og sånt. 

• Liker 1
Skrevet

Ungdomskolen, mobilfritt fra 22.00.

Anonymkode: f8eba...a45

Skrevet

13-åring. Legger seg 22:30, mobilen legges i lading i stua om natta (vi henter den når vi går inn og sier god natt).

Kommer seg opp selv om morgenen. Det var verre før ungdomsskolen, da ble det en del forsentkomming, men nå må han ta skolebuss, og da er det ikke noe slingringsmonn, bussen kjører presis kl 8.

Anonymkode: 1c45c...4c1

Skrevet

Barna eller 13 og 14. De legger seg kl. 22 (men får lov til å ligge og lese litt hvis de vil). De får ikke lov til å ha mobiltelefoner på rommet om natta. Jeg pleier å vekke dem når jeg står opp, ellers fikser de ting selv og går til skolen.

Anonymkode: 28a75...e97

Skrevet

12 åringen legger seg 21.30 og har ikke mobil på rommet. (Dette er visst sykt strengt, men jeg er mer overrasket over alle andre 12 åringer som har fri flyt på leggetid og telefon på rommet)

15 åringen har "leggetid" kl 23 og følger stort sett denne. Hender at TVen er på etter dette og hun har telefonen på rommet. Står stort sett opp før meg om morgenen. Har brukt god tid på å ordne seg til en grei rutine, men det er jo en del av det å lære og bli voksen.

Anonymkode: caf9e...f58

• Liker 1
Skrevet

Min er 14. Han må legge seg 22.30 på hverdagene. I helger og ferier velger han selv, men må senest legge seg når vi legger oss (dvs ca 1-2). Da de var yngre hadde vi en uttalt regel om ingen mobil på rommet etter leggetid og de hadde fast ladeplass i stua til mobilene. Ettersom årene har gått har de bare fortsatt å legge mobilen der før leggetid helt av seg selv og det har aldri vært noen spørsmål om de kan begynne å ta den med når de legger seg. De foretrekker å lese på senga. Hvorvidt vi ville innført et forbud (igjen) ville vært avhengig av hvor lenge de lå våkne og brukte telefonen og hvor opplagte de var om morgenen. For ungdom som er i stand til å styre dette på en fornuftig måte selv ville jeg ikke sett behov for regler, men det er jo en kjensgjerning at selv mange voksne  har problemer med å sovne og få nok søvn pga mobilbruk på sengen så jeg tror ikke de fleste ungdommer kan ha frislipp der. Ellers står tenåringen vår står opp 7.15 (han kommer seg stort sett opp selv) og han går ut døren 8.10. Han har så langt aldri kommet for sent på skolen. 

Skrevet

På barneskolen gjorde jeg det sånn at han måtte legge mobil på kjøkkenet. En gang jukset han og hadde spilt hele natta. Dagen etter følte han seg kjempedårlig, kvalm og uvel. Jeg fant ut at han hadde vært oppe så han måtte hå på skolen likevel. Etter det har mobil om natta aldri vært noe problem så nå lar jeg han styre det selv. Han legger seg 22-23 på hverdager.

Anonymkode: 0b2ba...3cc

Skrevet

13-åring. Legger seg ca kl 22.00. Legger mobil på kjøkkenet før han tusler i seng. Jeg/mannen vekker han etter vi har stått opp. Har to yngre barn enn 13-åringen, så han er som regel oppe sist.

Anonymkode: 47e5e...682

Skrevet

Jente på tretten. Har mobil på rommet og styrer selv når hun legger seg til for å sove,som oftest også når hun går og legger seg.

Står opp selv 06.45.

Var en periode tidlig i høst der hun var groteskt sur på morgen, da ble mobil inndratt på kvelden og hun sendt i seng. Holdt med en uke av det før hun ba om å prøve seg igjen og har oppført seg som folk siden.

Anonymkode: 0d5f2...7ee

• Liker 3
Skrevet

Jente 15 år og gutt 13 år her.

De har med mobilen på rommet, og ligger nok en stund med den før de sovner. Men så lenge de kommer seg opp selv, og ordner seg selv om morgenen, så er det greit for meg. Jeg legger meg mellom 22-23, og krever at det skal være stilt i huset når jeg legger meg. Og det klarer de. 

De ordner seg frokost og niste selv, samt pakker med seg alt de skal ha. Null problem.

Anonymkode: 2b837...65e

• Liker 2
Skrevet

Jenta 14, legger seg mellom 22.00-22.30. Vekkes. Ingen telefon på rommet. Helger gjør hun som hun vil. 

Anonymkode: 35ebc...b96

Skrevet

17 nå, men har hatt det sånn i flere år. Styrer leggetid selv, har mobil på rommet. Står opp selv, har aldri forsovet seg.

Fikser alt selv, er så å si aldri sur.

• Liker 2
Skrevet

Gutt 13 år tar av telefon selv i stuen/rommet før han legger seg kl.22.

Jente 15år tar på klokkealarm og slår av telefonen på rommet sitt kl.22. Sovner når sminken er av og hun har gjort seg klar. 

Vi bruker aldri telefon når vi skal sove og aldri ved matbordet. Så de er vant til det fra de var liten. 

Anonymkode: e36f4...f71

Skrevet

Har vært inne å sjekket og begge sover tungt så vet at de ikke bruker telefonen! De trenger søvnen og vet at søvn er viktig!

Anonymkode: e36f4...f71

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 10.31):

Leggetider? Og ansvarlighet. 

Med eller uten mobil på rommet? Kommer ditt barn seg opp selv om morgenen og avgårde på skolen? 

Hvor gammel? 

Takk for svar 😊

Anonymkode: bdc42...7fe

mine er 15 i morgen, de har mobilen på rommet da de har den som ringeklokke, de bruker den aldri ellers da strømmen i huset blir slått av kl 23,men de har aldri gjort det heller da, men brødrene på 10 og 9 har jeg tatt på fersken 2 ganger da ble det slik, ene 15 åringen sover ca 22 da han trener mye og er mye ute med venner,mens han andre er mye med venner,men legger seg 23, er ute til 22 nesten hver dag. ingen problemer om morgen da jeg er hjemme da jeg er hjemme med minsten, men vi bor 3min unna skolen til alle 4, så er ingen problem uansett

Anonymkode: ad016...712

Skrevet

13 og 15. Bruker mobilen som alarm. I seng 22 og 22.30. Legger seg selv. Eldste snoozer så mye at han må «vekkes» også, litt for glad i senga om morgenen. Yngste står opp litt før oss voksne for å ha god tid til morgenrutinen sin. 

Anonymkode: 911a9...bd5

Skrevet

12 og 14. De har telefonen på rommet, jeg vet ikke om de bruker den. Styer leggetid selv, men begge velger å legge seg ca 22.00. Den eldste gjerne tidligere. De står opp selv, lager niste selv og drar på skolen i tide selv.

Skrevet

11 hours ago, AnonymBruker said:

mine er 15 i morgen, de har mobilen på rommet da de har den som ringeklokke, de bruker den aldri ellers da strømmen i huset blir slått av kl 23,men de har aldri gjort det heller da, men brødrene på 10 og 9 har jeg tatt på fersken 2 ganger da ble det slik, ene 15 åringen sover ca 22 da han trener mye og er mye ute med venner,mens han andre er mye med venner,men legger seg 23, er ute til 22 nesten hver dag. ingen problemer om morgen da jeg er hjemme da jeg er hjemme med minsten, men vi bor 3min unna skolen til alle 4, så er ingen problem uansett

Anonymkode: ad016...712

...skjønner jo at mange fyrer med ved, men er det ikke veldig upraktisk å skru av all strøm hele natta? Bruker dere lommelykt om dere feks. må på do?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...