Gå til innhold

Lurt å ha flere sparekontoen eller bedre med en stor sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere?

Anonymkode: 14480...504

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere sparekontoer*

Skrevet

Det kommer da an på hvor kontoen er, og hva bankens sikringsfond dekker for denne banken. 

Anonymkode: c8111...a82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener dere?

Jeg prøver å holde sparekontoene under 4 millioner kroner per bank

Anonymkode: dffe4...30e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver å holde sparekontoene under 4 millioner kroner per bank

Anonymkode: dffe4...30e

Du risikerer å tape 2 millioner i en norsk bank?

Mye mer i en utenlandsk bank? 

Anonymkode: c8111...a82

• Liker 1
Skrevet

Det spiller vel liten rolle hvis man har moderate beløp på sparekonto sånn som jeg har. :fnise: 

jeg har to sparekontoer som jeg bruker litt forskjellig, en hovedkonto og en med mindre beløp som justeres hver måned. Liker å ha ca 10 000 på den "lille" kontoen til justering av forbruk gjennom måneden. Alt overskytende dette overføres til hovedsparekonto. 

Det som er lurt for meg i dette systemet er at det er høyere rente på hovedsparekontoen, samtidig er den i en annen bank og jeg liker å ha bittelitt i den banken jeg vanligvis bruker. I tillegg kan jeg ikke overføre til utlandet fra hovedsparekontoen og siden jeg har behov for å gjøre dette innimellom beholder jeg diverse kontoer og faste trekk i min gamle bank. 

Anonymkode: 8c9f7...3f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det er greit med flere, men kanskje det er fordi jeg ikke har de enorme summene som nevnes over her…🤔

Har en fast på 25.000 som er buffer for hus og barn. (Enslig i borettslag). Tar sjelden ut derifra men setter heller ikke inn mer enn de 25.000, så er «låst».

Så har jeg en bilbuffer på 15.000kr, og denne er også «låst».

Setter inn 3000kr hver mnd på en sparekonto som er til det jeg måtte ønske å investere i, som feks noe til boligen eller reise. Får jeg feks mye igjen på skatten, samt overskytende hver mnd settes inn hit.

Har da i alt tre sparekontoer for å ha bedre oversikt for min del.

Anonymkode: c10db...cfb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finnes jo ulike type sparekontoer med ulike betingelser. Det kan være verdt å ha flere av de og bygge seg en (!!! fagbregrep !!!) rentetrapp.

Her har du et eksempel hvordan en slik trapp kan se ut.

Trappetrinn 1:
Vanlig sparekonto til buffer og veldig kortsiktig sparing (mindre enn 6mnd). Penger er tilgjengelig når som helst. Renten er forholdsvis lav.

Trappetrinn 2:
Kortsiktig sparing med 6mnd fastrente. Penger er tilgjengelig hver 6. måned. Renten er bedre enn på vanlig sparekonto.

Trappetrinn 3:
"Litt lengre" kortsiktig sparing med 1år fastrente. Penger er tilgjengelig en gang i året. Renten er bedre enn på sparekonto og som oftest også enn på fastrente med lavere løpetid.

Trappetrinn 4:
Langsiktig sparing og formuebygging i et globalt aksjefond via ASK og/eller i bolig. Det er riktignok ikke sparekonto lenger. Langsiktig avkastning av å investere penger slår alle typer sparekonto historisk sett. Disse pengene bør riktignok tenkes langsiktig, det betyr gjerne 10år eller mer.

Endret av Schmuhu
Skrevet

En konto pr. to millioner. 

Anonymkode: 27de7...363

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...